KIRJALLINEN KYSYMYS 574/2014 vp
         KK 574/2014 vp - Tuula Peltonen /sd 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Mönkijöiden turvallisuuden parantaminen
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Tänä kesänä on
            jälleen uutisoitu kymmenistä vakavista mönkijäonnettomuuksista.
            Yleisimmin onnettomuuksissa mönkijä kaatuu maaston
            epätasaisuuden takia ja kuljettaja jää mönkijän
            alle vakavin seurauksin. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat
            tutkivat kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudet. Tutkijalautakunnat ovat
            päätyneet suosittamaan turvakaarien asentamista
            mönkijöihin. 
         
         
         Rekisteröimätön mönkijä on
            maastoajoneuvo, jota koskevat maastoajoneuvoasetuksen säännöt. Maastossa
            ja jäällä mönkijää voi
            kuljettaa 15 vuotta täyttänyt. Maastossa saa ajaa
            maanomistajan luvalla. Maastomönkijällä ajaminen
            tiellä sallitaan vain tilapäisesti, kun tietä ylitetään
            tai jos tietä pitkin ajamista on pidettävä tien
            turvallisen ylittämisen kannalta tarpeellisena. Moottoritietä ei
            saa ylittää, ja junaradankin saa ylittää vain
            tasoristeyksissä. Tie on kuitenkin lupa ylittää,
            ja vesistön tai rautatien kohdalla saa käyttää siltaa.
            Jos maasto-olot ovat vaikeat, voidaan tiellä ajaa erityistä varovaisuutta
            noudattaen 40 kilometrin tuntinopeudella. Pelkästään
            tien ylittäminen vaatii B-luokan ajokortin. Tieliikennemönkijöitä koskevat
            toiset säännöt. Tieliikennemönkijät
            on rekisteröitävä, ja niillä ajettaessa
            on käytettävä suojakypärää.
            Lisäksi mönkijällä ajo tiellä ja
            tien yli edellyttää mönkijän
            luokkaan sopivaa ajokorttia.
         
         
         Mönkijöillä ajaminen on tällä hetkellä kuitenkin
            edelleen turvatonta. Markkinoilla on myynnissä monenlaisia
            mönkijöitä, joista monissa on ilmennyt
            vakavia turvallisuuspuutteita. Mm. Kilpailu- ja kuluttajavirasto
            on todennut, että runkorakenne ja rungon kestävyys
            ovat usein heikkoja, ketjun suojaus riittämätöntä ja
            kuumenevien osien suojaus puutteellista; lisäksi on esiintynyt lukuisia
            muita pienempiä puutteita. Mönkijässä painopiste
            on myös ajettaessa korkealla ja akseliväli lyhyt
            ja kapea. On todettu, että mönkijät ovat yllättävän
            raskaita. Jos mönkijä kaatuu, kuskille ei jää minkäänlaista
            hengitystilaa. Turmista suurin osa on johtunut puristuksiin jäämisestä niin, että
            uhri
            on menehtynyt tukehtumiseen tai rintakehävammaan. Kaatuminen
            voi sattua vahingossa kokemattomalle kuljettajalle, mutta osassa
            onnettomuuksia on ollut syynä varomaton ajo. Valitettavan
            usein mönkijäonnettomuuksiin liittyy leikkiminen.
         
         
         Kaatumistilanteessa kuskilla ei ole kypärän
            lisäksi mitään turvavälineitä.
            Suojakypärän käyttökin on pakollista
            tällä hetkellä vain tieliikennemönkijän
            kuljettajalla. Liikennevakuutuskeskus on esittänytkin suojakypärää pakolliseksi
            myös maastomönkijää ajettaessa.
            Pakollinen turvakaari olisi suojavälineenä tärkeä.
            Turvakaarella tarkoitetaan ajajan yläpuolella olevaa kaatumisen kestävää ja
            mönkijän rungossa kiinni olevaa metallikaarta.
            Turvakaari estää ajajaa ja matkustajaa jäämästä kaatuvan
            mönkijän alle puristuksiin. Traktoreihin tulivat
            kaatumisonnettomuuksien vuoksi samankaltaiset turvakaaret pakollisiksi
            vuosikymmeniä sitten. 
         
         
         Samoin olisi tärkeää selkeyttää mönkijöitä koskevaa
            ajoneuvo- ja tielainsäädäntöä.
            Tällä hetkellä omistajan ja kuljettajan
            on itse otettava selvää eri lähteistä,
            mitkä vaatimukset koskevat juuri omaa ajoneuvoa. Myös
            mönkijöiden kuljettajia tulisi valistaa paremmin
            ajoneuvon ominaisuuksista ja käyttäytymisestä erilaisissa
            maastoissa. Myyntitilanteessa olisi hyvä saada käsittely-
            ja huoltokoulutusta sekä ajo-ohjeita vaikka erillisellä dvd:llä mukaan.
            Työmönkijöihin on jo saatavissa ohjeistusta
            ja koulutusta mm. metsäalan oppilaitoksissa, mutta yksityiskäyttöön
            ostettujen mönkijöiden kuljettajat ovat täysin
            oman aktiivisuutensa varassa ohjeistuksen suhteen.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Mitä hallitus aikoo tehdä, että mönkijöiden
            turvallisuutta ryhdytään lopultakin parantamaan
            mm. turvakaarien asentamisen, suojakypärän käytön
            lisäämisen, ostotilanteen ohjeistuksen ja lainsäädännön
            selkeyttämisen keinoin?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 14 päivänä heinäkuuta
            2014
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Tuula Peltosen /sd näin kuuluvan kirjallisen
         kysymyksen KK 574/2014 vp:
         
         
Mitä hallitus aikoo tehdä, että mönkijöiden
            turvallisuutta ryhdytään lopultakin parantamaan
            mm. turvakaarien asentamisen, suojakypärän käytön
            lisäämisen, ostotilanteen ohjeistuksen ja lainsäädännön
            selkeyttämisen keinoin?
         
         
       
      
      
      
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Liikenne- ja viestintäministeriössä on
         tiedostettu mönkijöiden turvallisuustilanteen
         heikkeneminen. Tiedossamme on, että vuosina 2009—2011 Suomessa
         tapahtui yhteensä 19 kuolemaan johtanutta mönkijäonnettomuutta.
         Vuonna 2012 kuolemantapauksia oli seitsemän ja huomion
         arvoista on, että kenelläkään
         menehtyneistä ei ollut kypärää.
         Turvallisuustilanteeseen on vaikuttanut erityisesti mönkijöiden
         lisääntyminen.
      
      
      Tyypillisessä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa
         menehtynyt on ollut mönkijää kuljettanut
         46—65-vuotias mies, joka on ajanut ajoneuvoa alkoholin
         vaikutuksen alaisena sekä ilman suojakypärää.
         Yleisimmät mönkijäonnettomuudet ovat
         teiltä suistumisia ja kaatumisia. Tyypillistä niissä on
         pään lyöminen esteeseen tai kuljettajan
         jääminen kaatuneen mönkijän
         alle. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan suojakypärä olisi
         voinut pelastaa useita menehtyneitä kuljettajia.
      
      
      Mönkijät voidaan jakaa käyttötarkoituksen mukaan
         kahteen ryhmään: maastomönkijöihin
         ja tieliikennemönkijöihin. Tieliikenteeseen tarkoitetut
         mönkijät ovat nelipyörä (katumönkijä,
         L7e-luokka) ja kevyt nelipyörä (mopomönkijä,
         L6e-luokka). Maastomönkijöihin kuuluvat työkäyttöön
         tarkoitetut T3-luokan traktori (traktorimönkijä)
         sekä vain maastossa käytettäväksi
         tarkoitettu maastoajoneuvo (maastomönkijä). Traktorimönkijää on
         mahdollista kuljettaa tiellä T-luokan ajo-oikeudella. Maastomönkijää voi
         kuljettajaa tiellä vain poikkeustapauksessa ja tällöin
         vaatimuksena on B-luokan ajo-oikeus.
      
      
      Täysin samanlaisten ajoneuvovarusteiden edellyttäminen
         maastokäyttöön tarkoitetuilta mönkijöiltä kuin
         tieajoneuvoilta olisi epätarkoituksenmukaista. Suojakypärä ei
         kuitenkaan ole ajoneuvovaruste, vaan henkilökohtainen suojaväline.
         Tällä hetkellä kokoaikaista suojakypäräpakkoa
         edellytetään tieliikennelain 89 §:n
         mukaan vain tieliikennemönkijöitä käyttäviltä, maastomönkijöitä kypäräpakko
         ei koske. Epäkohta on tiedostettu liikenne- ja viestintäministeriössä ja
         sitä tullaan arvioimaan käynnissä olevan
         tieliikennelainsäädännön kokonaisuudistuksen
         yhteydessä. Mainittakoon tässä vielä,
         että moottorikelkan kuljettajalla ja matkustajalla on kokonaikainen
         kypäräpakko.
      
      
      Turvakaari on ajoneuvovaruste, josta säännellään
         pääosin EU:n tasolla. Suomi noudattaa ajoneuvojen
         luokittelussa, teknisissä vaatimuksissa ja ajokorttivaatimuksissa
         lähtökohtaisesti EU-säädöksiä.
         EU-säädöksissä L-luokan ajoneuvojen,
         joihin mönkijöistä tieliikenteeseen tarkoitetut
         nelipyörä ja kevyt nelipyörä kuuluvat,
         luokittelu ja tekniset vaatimukset ovat muuttumassa. Kaksi- ja kolmipyöräisten
         ajoneuvojen ja nelipyörien hyväksynnästä ja
         markkinavalvonnasta 15.1.2013 annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston
         asetuksessa (EU) N:o 168/2013 määritetään
         L-luokan ajoneuvojen luokittelussa noudatettavat perusteet. EU:n
         komissio on yhdessä jäsenmaiden kanssa aloittanut
         työskentelyn L-luokan ajoneuvojen liikenneturvallisuus-
         ja ympäristösäädösten
         uudistamiseksi. Suomen tavoitteena on parantaa näiden ajoneuvojen
         turvallisuutta kehittämällä esimerkiksi
         jarruja ja kolariturvallisuutta koskevia vaatimuksia.
      
      
      Mönkijän ostotilannekoulutus voisi olla käytännössä hankala
         toteuttaa lainsäädännöllä.
         Se voisi edellyttää täysin uudenlaisen
         koulutusjärjestelmän muodostamista ajokorttiopetuksen
         rinnalle. Toisaalta vastuullisimmat myyjät tarjoavat
         tällä hetkellä koulutusta halukkaille.
         Mönkijöitä ostetaan myös yksityisiltä henkilöiltä ja tällöin
         koulutusvaatimusta ei olisi mahdollista edellyttää.
         Tietoa mönkijöitä koskevista säännöistä,
         niiden käyttämisestä ja käytön
         riskeistä on saatavilla esimerkiksi Liikenneturvan internetsivuilla
         (www.liikenneturva.fi), josta löytyy myös erillinen
         mönkijäopas.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 5 päivänä elokuuta
            2014
         
         
         Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 574/2014 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Tuula Peltonen /sd:
         
         
Vad tänker regeringen göra för
            att man äntligen ska börja förbättra
            fyrhjulingarnas säkerhet bland annat genom att montera
            störtbågar, öka användningen av
            skyddshjälm, ge instruktioner vid köp och förtydliga
            lagstiftningen?
         
         
       
      
      
      
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Vid kommunikationsministeriet är man medveten om att
         fyrhjulingarnas säkerhetssituation försämrats. Åren
         2009—2011 inträffade sammanlagt 19 dödsolyckor
         med fyrhjulingar i Finland. År 2012 var antalet dödsfall
         sju, och det är värt att notera att inget av offren
         använde skyddshjälm. Till den försämrade
         säkerhetssituationen har i synnerhet bidragit det ökade
         antalet fyrhjulingar.
      
      
      Vid en typisk dödsolycka är offret en 46—65-årig
         man som kört fordonet alkoholpåverkad och utan
         skyddshjälm. De vanligaste fyrhjulingsolyckorna är
         avkörningar och olyckor där fordonet välter.
         Typiskt slår offret huvudet i ett hinder eller hamnar under
         fyrhjulingen när denna välter. Enligt kommissionerna
         för undersökning av trafikolyckor hade hjälm
         räddat flera omkomna förare.
      
      
      Fyrhjulingarna kan enligt sitt ändamål indelas i
         två grupper: fyrhjulingar för vägtrafik
         och terränghjulingar. Fyrhjulingarna för vägtrafik är s.k.
         kvadricyklar (fordon i kategori L7e) och lätta fyrhjulingar
         (fordon i kategori L6e). Till terränghjulingarna räknas
         hjultraktorer i kategori T3 vilka är avsedda som arbetsredskap
         och ATV (All Terrain Vehicle) vilka enbart är avsedda att framföras
         i terrängen. Hjultraktor får framföras på väg
         med körrätt för fordon av kategori T.
         Terränghjuling får framföras på väg
         bara i undantagsfall och då är kravet körrätt
         för fordon av kategori B.
      
      
      Att kräva identisk fordonsutrustning för terrängfordon
         och fordon avsedda för vägtrafik är inte ändamålsenligt.
         Skyddshjälm hör dock inte till fordonsutrustningen
         utan är personlig skyddsutrustning. Enligt 89 § i
         vägtrafiklagen krävs skyddshjälm under
         körning för närvarande bara för
         fyrhjulingar avsedda för vägtrafik, för
         terränghjulingarna är hjälm inte obligatorisk.
         Detta missförhållande har uppmärksammats
         av kommunikationsministeriet och det kommer att åtgärdas
         i samband med totalreformen av vägtrafiklagstiftningen
         som nu pågår. Här kan också nämnas
         att hjälm är obligatorisk för snöskoterförare och
         deras passagerare.
      
      
      Störtbågen är ett fordonstillbehör
         som huvudsakligen regleras på EU-nivå. Finland
         tillämpar i princip EU:s rättsakter när
         det gäller klassificering av fordon, tekniska krav på dem
         och körkortskrav. I EU:s rättsakter ser man för
         närvarande över klassificeringen av fordon i kategori
         L, dit de för vägtrafik avsedda kvadricyklarna
         och de lätta fyrhjulingarna räknas. I Europaparlamentets
         och rådets förordning (EU) nr 168/2013
         av den 15.1.2013 om godkännande av och marknadstillsyn
         för två- och trehjuliga fordon och fyrhjulingar
         anges de grunder enligt vilka fordon i kategori L ska klassificeras.
         EU-kommissionen har i samarbete med medlemsländerna börjat
         reformera rättsakterna gällande trafiksäkerhet
         och miljö för fordon i kategori L. Finland avser
         förbättra dessa fordons säkerhet genom
         att utveckla exempelvis kraven på bromsar och krocksäkerhet.
      
      
      Utbildning i samband med köp av en fyrhjuling kan vara
         besvärligt att realisera lagstiftningsvägen. Det
         kunde förutsätta etablering av ett helt nytt utbildningssystem
         vid sidan av körkortsutbildningen. Å andra sidan
         ger ansvarsmedvetna säljare redan utbildning åt
         intresserade. Fyrhjulingar köps också av privatpersoner och
         i det fallet kan man inte kräva utbildning. Information
         om de regler som gäller för fyrhjulingar, om deras
         användning och om riskerna i samband med körning
         finns på Trafikskyddets webbplats (www.liikenneturva.fi),
         där det också finns en fyrhjulingsguide.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 5 augusti
            2014
         
         
         Trafik- och kommunminister Paula Risikko