KIRJALLINEN KYSYMYS 60/2014 vp
KK 60/2014 vp - Eero Suutari /kok
Tarkistettu versio 2.0
Susien pantaseurantapalvelun lopettaminen
Eduskunnan puhemiehelle
Suomessa susien pantaseurantaa on tehty jo vuodesta
1998. Seurannan toteuttamisvastuu on kuulunut Riista- ja kalatalouden
tutkimuslaitokselle (RKTL), joka tullaan yhdistämään
perustettavaan Luonnonvarakeskukseen. RKTL avasi syyskuun 2013 alussa
nettiin susien pantaseurantapalvelun, josta kansalaiset ovat saaneet
tiedon pantasusien sijainnista 10 x 10 kilometrin tarkkuudella optimitilanteessa
seitsemän tunnin viiveellä. Nyt RKTL on ilmoittanut
lopettavansa palvelun helmikuun 2014 lopussa, ja perusteina on esitetty
muun muassa sitä, että seurantatietoja on voitu
käyttää susien salametsästykseen.
On kuitenkin todennäköistä, että sudet
ovat olleet salametsästyksen kohteena ennen pantaseurantaakin,
vaikka tästä ei tilastotietoa luonnollisesti ole.
Julkisessa keskustelussa on tuotu esille myös lopettamispäätöksen
perusteiden vastaisia argumentteja. Niiden mukaan pantaseurannalla
on myös laajempi yhteiskunnallinen merkitys ja pantaseuranta
on jopa vähentänyt salametsästystä.
Susien pantaseurantapalvelu palvelee laajemmin yhteiskuntaa
ja laajempaa väestöä kuin pelkästään
metsästäjiä. Palvelusta on ollut konkreettista
hyötyä etenkin metsästäjien
koiravahinkojen ehkäisyssä mutta myös
ratsastus- ja vaellustallien turvallisuusriskien minimoinnissa.
On tärkeää, että tallit voivat
ajantasaisten seurantatietojen avulla päättää retkien
ajankohdasta, milloin riski kohdata seudulla liikkuvia susia on
minimissään. Haistaessaan suden hajun hevonen
pillastuu, jolloin ratsastajalle, ohjastajalle tai kyydissä oleville
syntyy vaikeasti hallittava vaaratilanne. Palvelusta on ollut arvokasta
hyötyä myös lampaankasvattajille, jotka
puntaroivat, ottaako eläimet yöksi suojaan vai
jättääkö laitumelle. Näiden
näkökulmien ja hyvän hallinnon periaatteiden
mukaisesti tulisi susien pantaseurannan lopettamispäätöstä arvioida
uudelleen. Hallitusohjelmassakin pyritään kaikki
julkisin varoin kerätty tieto saamaan kansalaisten vapaasti
käytettäväksi.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Paljonko susien tutkimiseen käytetään rahaa
ja mitä tietoa ja palveluja näillä rahoilla
tuotetaan ja
mikäli susien pantaseurantapalvelu tullaan lopettamaan,
niin mitä maa- ja metsätalousministeriössä aiotaan
tehdä, ettei kansalaisten pelko susien aiheuttamien
vahinkojen sekä turvallisuusriskien lisääntymisestä toteudu?
Helsingissä 13 päivänä helmikuuta
2014
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Eero Suutarin /kok näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 60/2014 vp:
Paljonko susien tutkimiseen käytetään rahaa
ja mitä tietoa ja palveluja näillä rahoilla
tuotetaan ja
mikäli susien pantaseurantapalvelu tullaan lopettamaan,
niin mitä maa- ja metsätalousministeriössä aiotaan
tehdä, ettei kansalaisten pelko susien aiheuttamien vahinkojen
sekä turvallisuusriskien lisääntymisestä toteudu?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Vuonna 2013 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen
(RKTL) koko suurpetotutkimuksen (susi, karhu, ilves, ahma) kustannukset
olivat noin 1,6 miljoonaa euroa. Summa sisältää palkat sivukuluineen,
toimitilojen vuokrat, ajoneuvot, matkakulut, yksilömerkinnät
(mm. satelliittipannat, helikopterin käyttö, laboratoriokulut).
RKTL tutkii kaikkia suurpetojamme osin samanaikaisesti samoilla
alueilla ja henkilöstöllä, minkä takia
pelkkään susitutkimukseen käytettyjä resursseja
on vaikea yksiselitteisesti eritellä. Karkeasti arvioiden
susitutkimuksen osuus RKTL:n suurpetotutkimuksesta on noin puolet.
Lisäksi RKTL käytti vuonna 2013 suurpetotutkimuksen
liittyviin tietojärjestelmiin noin 120 000 euroa,
minkä avulla kehitettiin TASSU-havaintojärjestelmän toimivuutta
paremmaksi ja avattiin internetissä avoin GPS-pannoitettujen
susien pantaseurantapalvelu. Pantaseurantapalvelun siirtäminen
internetissä toimivan tietojärjestelmän
kautta automaattiseksi on tuottanut säästöjä,
koska se on säästänyt aiemmin puhelinpalvelun
kautta tehdyn kahden henkilön puolen vuoden työn.
Susitutkimuksen tärkeimpiä rahoittajia ovat maa-
ja metsätalousministeriö ja Suomen Akatemia. RKTL:n
tutkimusrahoituksen lisäksi Suomen riistakeskus organisoi
suurpetojen lumijälkilaskentoja oman toimintarahoituksensa
puitteissa ja riistanhoitoyhdistysten kautta tehdään
huomattava talkootyö suurpetokantojen arviointimateriaalin
ja erilaisten näytteiden toimittamisessa. Tämän
tutkimuksen avulla RKTL tuottaa vuosittain kanta-arviot susikannasta
sekä tutkimustietoa susien elintavoista, ravinnon ja elinympäristön käytöstä,
liikkeistä sekä reviirien rajoista. Viime vuosina
RKTL:n tutkimus on laajentunut myös sosiologiseen susikonfliktin
tutkimukseen.
GPS-pannoilla varustettujen susien paikannustietoja on aiempina
vuosina annettu metsästäjille metsästyskauden
aikana ns. susipuhelimen kautta. Susipuhelinta ovat hyödyntäneet
erityisesti koiran kanssa metsästävät
syksyisin ja alkutalvesta vuosina 2004, 2005, 2011 ja 2012. Palvelun
avulla koiran kanssa metsästävät ovat voineet
suunnitella jahdit niin, että kohtaamisia susien
kanssa on voitu vähentää. Syyskuussa 2013
susipuhelin korvattiin kaikille avoimella internetissä toimivalla
karttapalvelulla, josta kaikki kansalaiset ovat voineet tarkastella
susien paikannustietoja. Verkkopalvelulla vastattiin susipuhelimen
käyttäjien keskeisiin toiveisiin: palvelu jatkuu
vuodenvaihteen yli metsästyskauden loppuun saakka, se on
auki ympäri vuorokauden ja paikannustiedot päivittyvät
neljä kertaa nopeammin kuin susipuhelimeen.
Avoin internetissä toimiva pantaseurantapalvelu on
alun perin suunniteltu metsästäjiä varten siten,
että estetään metsästyskoirille
aiheutuvia vahinkoja metsästyskauden aikana. Luonnollisesti
avoin seurantapalvelu on tarkoitettu kaikille käyttäjäryhmille.
Avoin kansalaisille tarkoitettu pantaseurantapalvelu katkaistaan
säännöllisin välein pattereiden
vaihtamista varten. Vuoden ympäri palvelua ei voida pitää avoimena,
koska pantojen patterit on vaihdettava, koska tihentynyt paikannus
syö pattereita aiempaa nopeammin. Paikannustiedot ovat
päivittyneet palveluun seitsemän tunnin välein,
mikä on neljä kertaa nopeammin kuin aiemmin susipuhelimeen. Katkos
pyritään tekemään siten, että siitä aiheutuisi
mahdollisimman vähän haittaa suhteessa palvelun
tavoitteisiin. Avoin seurantapalvelu katkaistaan siis alkuperäisten
suunnitelmien mukaisesti jänismetsästyskauden
päättyessä helmikuun lopussa. Toisaalta
keväällä susien kiima-aika alkaa olla
lähellä, joten pantasusista kiinnostuneita seurailijoita
ei ole syytä olla häiritsemässä.
Kuten kysymyksestä ilmenee, on avoin pantaseuranta
osoittautunut kansalaisia hyvin laajasti kiinnostavaksi tiedoksi.
Se on lisännyt kiinnostusta susiin ja myös keskustelua
sudesta. Palvelusta onkin saatu kansalaisilta pääosin
positiivista palautetta. Tähän saakka pantaseurannan
verkkosivulla onkin vierailtu jo 1,5 miljoonaa kertaa. Kuten kysymyksessä tuodaan
esiin, alun perin lähinnä metsästäjille
suunniteltu palvelu on siis osoittautunut monien muidenkin käyttäjäryhmien
näkökulmasta hyödylliseksi. RKTL tulee analysoimaan
tämän kauden kokemukset huolella yhdessä riistaviranomaisten
kanssa. Palvelun jatkosta ja mahdollisesta kehittämisestä päätetään
sen jälkeen.
Helsingissä 3 päivänä maaliskuuta
2014
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 60/2014 rd undertecknat
av riksdagsledamot Eero Suutari /saml:
Hur mycket pengar används för forskning
om vargar, och vilken kunskap och vilka tjänster produceras
för dessa pengar och
ifall uppföljningen av varg med GPS-halsband avslutas,
vad tänker jord- och skogsbruksministeriet i så fall
göra för att inte medborgarnas rädsla
för ökade skador orsakade av varg och ökade
säkerhetsrisker ska infrias?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
År 2013 var kostnaderna för Vilt- och fiskeriforskningsinstitutets
(VFFI) hela forskning om stora rovdjur (varg, björn, lo,
järv) ca 1,6 miljoner euro. I summan ingår löner
jämte sidokostnader, hyror, kostnader för fordon,
resekostnader, individuell märkning (bl.a. GPS-halsband,
helikopterkostnader, laboratoriekostnader). VFFI kartlägger
till en del alla våra stora rovdjur samtidigt, i samma
områden och med samma personal. Det gör det svårt
att entydigt specificera de resurser som används enbart
för vargforskning. Enligt en grov uppskattning utgör
vargforskningen ungefär hälften av VFFI:s hela
forskning om stora rovdjur. Dessutom använde VFFI år
2013 ca 120 000 euro för datasystem för
forskning om stora rovdjur. Pengarna användes för
att förbättra systemet för observation
av stora rovdjur, Tassu, och för att öppna en öppen
webbtjänst för uppföljning av GPS-märkta
vargar. Ibruktagandet av det webbaserade systemet för
uppföljning av GPS-märkta djur har medfört
inbesparingar motsvarande ett halvt års arbetsinsats var
för två personer som tidigare utförde
arbetet per telefon. Vargforskningens viktigaste finiansiärer är
jord- och skogsbruksministeriet och Finlands Akademi. Utöver
den forskning som finansieras av VFFI anordnar Finlands viltcentral
med egen verksamhetsfinansiering snöspårsräkning
för kartläggning av rovdjursförekomsten,
och via viltvårdsföreningarna görs på frivillig
basis ett stort arbete med insamling av prov och observationer för
inventering av stammarna av stora rovdjur. Med hjälp av
denna forskning producerar VFFI årligen uppskattningar
av vagstammens storlek och forskad kunskap om vargens levnadsvanor,
födoval och livsmilljö, vandringar och revirgränser.
Under de senaste åren har VFFI:s undersökningar
utvidgats till att också undersöka vargkonfliktens
sociala aspekter.
Tidigare år har platsdata om de vargar som försetts
med GPS-sändare förmedlats åt jägarna under
jakttiden via en s.k. vargtelefon. Det har främst varit
jägare med hund som använt sig av servicen, vid
jakt under hösten och förvintern åren
2004, 2005, 2011 och 2012. Via servicen har jägare som
jagar med hund kunnat planera jakten så att risken för
att möta varg under jakten kunnat minskas. Hösten
2013 ersattes vargtelefonen med en för allmänheten öppen
webbaserad karttjänst, där alla medborgare kunnat
få information om var vargar rört sig. Avsikten
med webbtjänsten var att uppfylla några av de
viktigaste önskemålen hos vargtelefonens användare:
att tjänsten fortsätter över årsskiftet
till jaktsäsongens slut, att den är öppen
dygnet runt och att positionsdata uppdateras fyra gånger
snabbare än för vargtelefonen.
Ursprungligen planerades den öppna webbaserade positioneringstjänsten
med tanke på jägarna, för att minska
risken för att jakthundar skadas under jaktsäsongen.
En öppen uppföljningstjänst är
givetvis avsedd för alla grupper av användare.
Den för medborgarna öppna positioneringstjänsten
avbryts med regelbundna mellanrum för byte av batterier.
Tjänsten kan inte hållas öppen året
om, sändarnas batterier måste bytas eftersom det
tätare positioneringsintervallet förbrukar batterierna
snabbare. Tjänstens platsdata har uppdaterats med sju timmars
intervall, vilket är fyra gånger snabbare än
uppdateringen för vargtelefonen var. Serviceavbrottet planeras
in så att det orsakar minsta möjliga olägenhet
med tanke på servicens syften. Den öppna uppföljningstjänsten
avbryts alltså enligt den ursprungliga planen när
säsongen för harjakt upphör i slutet
av februari. På våren börjar också vargens brunsttid
snart vara inne, och då ska inte folk som vill följa
med de GPS-märkta vargarna vara där och störa.
Som av spörsmålet framgår har den öppna
positioneringsjänsten gett information som väckt mycket
intresse bland allmänheten. Den har ökat intresset
för vargen, och också väckt diskussion om
vargen. Den respons medborgarna gett om tjänsten har till
största delen varit positiv. Webbplatsen där platsdata
läggs ut har hittills besökts hela 1,5 miljoner
gånger. Som i spörsmåler framhålls
har den tjänst som i första hand planerats med
tanke på jägarna visat sig vara till nytta också för
många andra grupper av användare. VFFI kommer
att noggrant analysera erfarenheterna från denna säsong
i samråd med viltmyndigheterna. Beslutet om en fortsättning
och eventuell utveckling av tjänsten fattas efter detta.
Helsingfors den 3 mars 2014
Jord- och skogsbruksminister Jari Koskinen