KIRJALLINEN KYSYMYS 669/2014 vp
KK 669/2014 vp - Sauli Ahvenjärvi /kd
Tarkistettu versio 2.0
Sähköyliherkkyyden huomioiminen infrastruktuurin
rakentamisessa
Eduskunnan puhemiehelle
Yhteiskunnan teollistumisen ja teknologian määrän
nopean kasvun seurauksena suurtaajuiset sähkömagneettiset
kentät ovat samalla lisääntyneet erittäin
nopealla vauhdilla. Sähkömagneettisten kenttien
lähteitä ovat esimerkiksi matkapuhelimet, voimalinjat,
tv- ja radioasemat ja monet teollisuuden sovellukset. Uusinta sähkömagneettisia
kenttiä hyödyntävää teknologiaa
ovat muun muassa langattomat tiedonsiirtoverkot. Erilaisten lähteiden
ja kenttien monimuotoisuuden vuoksi kenttien mittaaminen ja tutkimustyö on vaikeaa,
mikä tekee myös niiden biologisten ja fysikaalisten
vaikutusten arvioinnista haasteellista.
Viime vuosien aikana on enenevässä määrin käyty
keskustelua sähkömagneettisten kenttien lisääntymisen
mahdollisista terveysriskeistä. Muiden ympäristöherkkyyksien,
kuten kemikaali- ja homeperusteisten herkkyyksien, tavoin voivat
myös sähkömagneettiset kentät
aiheuttaa niihin verrattavissa olevaa yliherkkyyttä. Sähköyliherkkyys
on käsitteenä jo parinkymmenen vuoden ikäinen,
mutta lääketiede ei ole tätä oireyhtymää vielä täysin
tunnustanut. Sähköyliherkkyyteen on yhdistetty
joukko erilaisia oireita, joista keskeisimmiksi on määritelty
väsymys, uupumus, yleinen paha olo, jännittyneisyys
ja pelkotilat. Eniten sähköyliherkkyydestä on
keskusteltu Pohjoismaissa ja Saksassa, mutta se tunnetaan myös
useissa muissakin kehittyneissä maissa.
Sähköyliherkkyydestä on saatu uutta
tutkimustietoa, joka tukee sitä käsitystä,
että sähköyliherkkien oireet selittyvät
altistumisella sähkömagneettisille kentille. On
pidetty mahdollisena, että kysymys voisi olla myös
perinnöllisestä alttiudesta. Tutkijat ovatkin
todenneet, että asiasta tarvittaisiin enemmän
tasokasta tutkimusta, jotta asiasta saataisiin lisää tietoa
ja voitaisiin selvittää, minkä tasoiset
sähkömagneettiset kentät oireita aiheuttavat.
Suunnitteilla on ollut 4G-verkon rakentaminen maantieteellisesti
koko Suomen kattavaksi poikkeuksena ne itärajan alueet,
joissa sallitaan heikommat yhteydet Venäjän ja
Suomen kaistojen päällekkäisyyden välttämiseksi.
Tämän seurauksena yliherkkyydestä kärsiville
henkilöille aiheutuu haasteita asuinympäristön
soveltuvuuden suhteen, koska 4G-säteily tulisi osaltaan
voimistamaan sähkömagneettisia kenttiä asutuilla alueilla.
Esimerkiksi Ruotsissa, Italiassa ja Yhdysvalloissa on luotu vähän
säteileviä alueita sähköyliherkkyydestä kärsiville
ihmisille.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Miten Suomen infrastruktuurin rakentamisessa tullaan ottamaan
huomioon se ihmisryhmä, joka kärsii sähkömagneettisten
kenttien aiheuttamasta sähköyliherkkyydestä?
Helsingissä 12 päivänä syyskuuta
2014
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Sauli Ahvenjärven /kd näin
kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 669/2014 vp:
Miten Suomen infrastruktuurin rakentamisessa tullaan ottamaan
huomioon se ihmisryhmä, joka kärsii sähkömagneettisten
kenttien aiheuttamasta sähköyliherkkyydestä?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan alueiden käytön
suunnittelun tavoitteena on edistää muun muassa
turvallisen ja terveellisen elinympäristön luomista.
Kaavoitus, eli maakunta- yleis- ja asemakaavoitus, on myös
infrastruktuurin rakentamisessa yksi keskeinen ohjausväline.
Alueiden käyttöön kohdistuu lisäksi
monenlaista muuta suunnittelua ja rakentamista, kuten esimerkiksi tieverkon,
voimalinjojen verkoston ja muun infrastruktuurin suunnittelua ja
toteutusta. Ratkaisevaa on, että kaikilla eri osapuolilla
on riittävän ajoissa tiedossa toistensa tavoitteet,
suunnitelmat ja toteuttamistoimenpiteet, jolloin ne pystytään
sovittamaan yhteen mahdollisimman optimaalisella tavalla.
Kaavoissa määritellään eri
toiminnoille osoitettujen alueiden käyttötarkoitus.
Näitä ovat esimerkiksi asuminen, toimitilarakentaminen,
palvelut, virkistys sekä liikenteen ja teknisen huollon,
esimerkiksi energiahuollon vaatimat alueet. Eri alueiden sijoittelussa
otetaan huomioon niiden mahdollisuudet sijaita lähellä toisiaan
ja kunkin alueen käytön mahdolliset häiriövaikutukset
ympäröiville muille alueille.
Kun kaavoissa varataan alueita esimerkiksi voimalinjoille ja
muille sähkölinjoille tai tv- ja radioasemille
tai teollisuustoiminnoille ja energiahuollolle, on niiden sijoittamisessa
otettava huomioon myös läheisten alueiden nykyinen maankäyttö ja
muuta maankäytön kehittämisen tavoitteet.
Tällöin yhtenä huomioon otettavana asiana
ovat myös mahdolliset sähkömagneettiset kentät.
Tarkemmassa kaavan sisällön suunnittelussa voidaan
käyttää myös esimerkiksi suojavyöhykkeen
tai suojaviheralueen tai vaara-alueen merkintöjä ja
yleiskaavoissa terveyshaitan poistamistarpeen merkintää.
Ihmisten terveellisyyteen liittyvien seikkojen huomioon ottaminen
kaavoituksessa ja rakentamisessa sisältyy sinänsä monella
tavoin maankäyttö- ja rakennuslain säännöksiin.
Näin ollen sähkömagneettisten kenttienkin
vaikutusten huomioon ottaminen sisältyy jo säädöstasolla
hyvän yhdyskuntasuunnittelun ja rakentamisen tavoitteisiin.
Muita keskeisiä ihmisten terveyteen ja ympäristön
terveellisyyteen liittyviä tekijöitä ovat
muun muassa ilman pienhiukkasten ja muiden epäpuhtauksien
vähentäminen, melun ja tärinän
haittavaikutuksille altistumisen vähentäminen
sekä pilaantuneen maaperän puhdistamiseen liittyvät
seikat. Ihmisten terveyteen vaikuttavia ympäristötekijöitä on
tarpeellista tarkastella toisiinsa liittyen ja kokonaisvaltaisesti,
jotta eri asioiden painoarvot ja kokonaisuus säilyvät
tasapainossa. Toki usein näiden seikkojen huomioiminen
ja vaikutukset kaavoituksessa ja rakentamissa ovat samansuuntaisia
ja siten ne tukevat toinen toisiaan. Sen sijaan langattomien tiedonsiirtoverkkojen
tai matkapuhelimien aiheuttamat sähkömagneettiset
kentät eivät yleensä ole huomioitavissa
kaavoituksessa, koska ne eivät ole osa kaavojen sisältöä.
Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan riittävät selvitykset
ja vaikutusten arviointi ovat keskeinen osa kaavoitusprosessia.
Ympäristöministeriö on julkaissut useita
vaikutusten arvioinnin kehittämiseen liittyviä aineistoja
ja oppaita erityisesti kuntien käyttöön.
Kuntien rooli tässä asiassa on merkittävä,
koska ne vastaavat yleis- ja asemakaavojen laadinnasta ja hyväksymisestä sekä rakentamisen
valvonnasta ja ohjauksesta ja rakentamista koskevien lupien myöntämisestä.
Kysymyksen aihepiiriin liittyvän muun lainsäädännön
osalta haluan todeta, että sosiaali- ja terveysministeriön
hallinnonalaan kuuluvan terveydensuojelulain tarkoituksena on väestön
ja yksilön terveyden ylläpitäminen ja
edistäminen ja myös ennalta ehkäistä,
vähentää ja poistaa sellaisia elinympäristössä esiintyviä tekijöitä,
jotka voivat aiheuttaa terveyshaittaa. Myös sosiaali- ja terveysministeriön
hallinnonalaan kuuluvan säteilylain tarkoituksena on estää ja
rajoittaa säteilystä aiheutuvia terveydellisiä ja
muita haittavaikutuksia. Lakia sovelletaan säteilyn käyttöön
ja muihin toimintoihin, joista aiheutuu tai saattaa aiheutua ihmisen
terveyden kannalta haitallista altistumista säteilylle.
Ympäristöherkkyys, johon myös sähköyliherkkyyden
katsotaan kuuluvan, on lisätty juuri äsken 22.9.2014
suomalaiseen ICD-10 tautiluokitukseen nimikkeellä R68.81:
jatkuva tai toistuva poikkeuksellinen herkkyys ympäristön
tavanomaisille tekijöille. Tautinimikkeen käyttöön
ottamisella pyritään edistämään
potilaiden ohjaamista hoitoon sekä ympäristöyliherkkyyden
tilastointia ja tutkimusta. Taustalla on WHO:n kehittämä kansainvälinen
tautiluokitusjärjestelmä ICD (International Statistical
Classification of Diseases Related Health Problems).
Eduskunnan käsittelyssä olevassa Hallituksen esityksessä eduskunnalle
tietoyhteiskuntakaareksi sekä laeiksi maankäyttö-
ja rakennuslain 161 §:n ja rikoslain 38 luvun 8 b §:n
muuttamisesta (HE 221/2013 vp) ehdotetaan säädettävän kokoavasti
mm. langattoman viestinnän palveluista. Ehdotetun tietoyhteiskuntakaaren
mukaan viestintäverkot ja -viestintäpalvelut on suunniteltava,
rakennettava ja ylläpidettävä muun muassa
siten, että ne kestävät normaalit odotettavissa
olevat sähkömagneettiset häiriöt
ja siten, että ne eivät aiheuta kenenkään
terveydelle tai omaisuudelle vaaraa ja siten, että ne eivät
aiheuta kohtuuttomia sähkömagneettisia tai muita häiriöitä.
Viestintäverkon laitteiden käytössä tulee
noudattaa soveltuvin osin säteilylain mukaisia vaatimuksia
ja säteilyturvakeskuksen vahvistamia turvallisuusvaatimuksia.
Edellä esitetyn perusteella hallitus pitää tärkeänä kehittää edelleen
sähkömagneettisten kenttien vaikutuksiin liittyvää sekä kansainvälistä että kotimaista
tutkimusta ja tietopohjaa. Lainsäädäntö ja
muut säännökset luovat jo nyt hyvän perustan
asian huomioimiselle kaavoituksessa ja rakentamisessa. Näin
ollen kiireiset säädösmuutokset eivät
ole nyt ajankohtaisia.
Helsingissä 6 päivänä lokakuuta
2014
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 669/2014 rd undertecknat
av riksdagsledamot Sauli Ahvenjärvi /kd:
På vilket sätt kommer man vid anläggandet
av infrastrukturen i Finland att beakta den grupp personer som lider
av överkänslighet för elektricitet vilken
orsakas av elektromagnetiska fält?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Enligt markanvändnings- och bygglagen är målet
för områdesplaneringen att främja bland
annat möjligheterna att skapa en trygg och hälsosam
livsmiljö. Planläggning, d.v.s. landskaps-, general-
och detaljplanläggning, hör till de centrala styrredskapen
också för byggandet av infrastrukturen. På användningen
av områden inriktas också övrig planering
och byggverksamhet av många slag, exempelvis planering
och anläggning av vägnätverk, nätverk
för kraftledningar och övrig infrastruktur. Av
avgörande betydelse är att alla olika parter i
tillräckligt god tid känner till varandras mål,
planer och realiseringsåtgärder. Då kan
de samordnas på ett så optimalt sätt som
möjligt.
I planerna definieras användningsändamål
för de områden som har anvisats olika funktioner. Som
exempel på användningsändamålen
kan nämnas boende, byggande av lokaler, service, rekreation
och områden som krävs för trafikunderhåll
och tekniskt underhåll, exempelvis energiförsörjningsområden.
Vid placeringen av de olika områdena beaktas deras möjligheter
att finnas i närheten av varandra och de eventuella störningar
som respektive markanvändning förorsakar de övriga
kringliggande områdena.
När det i planerna reserveras områden för
t.ex. kraftledningar, övriga elledningar, teve- och radiostationer,
industrifunktioner och energiförsörjning så ska
man vid placeringen av dem också beakta den aktuella markanvändningen
i de närliggande områdena och de övriga
målen för utvecklingen av markanvändningen.
Till de angelägenheter som då ska beaktas hör
också eventuella elektromagnetiska fält. Vid den
detaljerade planeringen av innehållet i en plan kan man använda
exempelvis beteckningarna för skyddszon, skyddsgrönområde
eller riskområde. I generalplaner kan man använda
beteckningen för behov av att avlägsna sanitär
olägenhet.
Att beakta faktorer som är relaterade till människornas
hälsa i planläggningen och byggandet ingår
i och för sig på ett flertal sätt i bestämmelserna
i markanvändnings- och bygglagen. På så vis
ingår också beaktandet av de verkningar som elektromagnetiska
fält har redan på författningsnivå i
de mål som gäller för samhällsplaneringen
och byggandet. Övriga centrala faktorer i anslutning till
människornas hälsa och en hälsosam miljö är
bland annat att minska antalet små partiklar i luften och övriga
föroreningar och att minska exponeringen för olägenheter
orsakade av buller och skakningar samt övriga faktorer som är
relaterade till en sanering av förorenad mark. Miljöfaktorerna
som inverkar på människornas hälsa bör
granskas i förhållande till varandra och på ett
helhetsinriktat sätt för att de olika faktorernas
konsekvenser och helheten ska kunna hållas i balans. Beaktandet
av de här faktorerna och deras konsekvenser vid planläggningen och
byggandet är emellertid ofta likriktade och de stödjer
således varandra. Vid planläggningen går
det däremot i allmänhet inte att beakta de elektromagnetiska
fält som orsakas av trådlösa dataöverföringsnät
eller mobiltelefoner därför att de inte är
en del av innehållet i planerna.
Enligt markanvändnings- och bygglagen är tillräckliga
utredningar och tillräcklig bedömning av konsekvenserna
ett centralt led i planläggningsprocessen. Miljöministeriet
har gett ut ett flertal materialalster och guider i anslutning till
utvecklingen av bedömningen av konsekvenserna och de är
framför allt avsedda att användas av kommunerna.
Kommunernas roll i det här ärendet är
av stor betydelse därför att de svarar för
arbetet med att göra upp och godkänna general-
och detaljplanerna och för tillsynen och styrningen av
byggandet samt för beviljandet av bygglov.
I fråga om den övriga lagstiftningen som anknyter
till spörsmålets ämnesområde
vill jag konstatera att syftet med hälsoskyddslagen, som
hör till social- och hälsovårdsministeriets
förvaltningsområde, är att upprätthålla
och främja befolkningens och individens hälsa
samt att förebygga, minska och undanröja sådana
i livsmiljön förekommande faktorer som kan orsaka
sanitär olägenhet. Syftet med strålskyddslagen,
som också hör till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde, är
att förhindra och begränsa men för hälsan
och andra skadliga verkningar som beror på strålning.
Lagen gäller användning av strålning
och andra funktioner som medför eller kan medföra
att någon utsätts för hälsovådlig strålning.
Miljökänslighet, till vilken även överkänslighet
för elektricitet anses höra, har alldeles nyss, den
22 september 2014, tagits med i den finländska sjukdomsklassifikationen
ICD-10 med sjukdomsbenämningen R68.81: Kontinuerlig eller upprepad
avvikande känslighet för vanliga faktorer i miljön.
Införandet av sjukdomsbenämningen främjar
hänvisning av patienter till vård samt statistikföring
och forskning kring miljökänslighet. Till grund
för detta ligger det internationella systemet för
sjukdomsklassifikation ICD (International Statistical Classification
of Diseases Related Health Problems) vilket har utvecklats av WHO.
Riksdagen behandlar för närvarande Regeringens
proposition till riksdagen med förslag till informationssamhällsbalk
samt till lagar om ändring av 161 § i markanvändnings-
och bygglagen och 38 kap. 8 b § i strafflagen (RP 221/2013
rd) och i den föreslås att lagstiftningen om bland
annat trådlås kommunikation sammanställs.
Enligt den föreslagna informationssamhällsbalken
ska kommunikationsnät och kommunikationstjänster
planeras, byggas och underhållas bland annat så att
de tål sådana normala elektromagnetiska störningar
som kan förväntas och så att inte någons
hälsa eller egendom äventyras samt så att
de inte orsakar oskäliga elektromagnetiska eller andra
störningar. Vid användningen av kommunikationsutrustning
ska i tillämpliga delar iakttas de villkor som ställs
i strålskyddslagen och de säkerhetskrav som strålskyddscentralen
har fastställt.
På grundval av det som anförs ovan anser regeringen
att det är viktigt att vidareutveckla både den
internationella och den inhemska forskningen och kunskapsbasen i
anslutning till elektromagnetiska fält. Lagstiftningen
och de övriga bestämmelserna skapar redan för
närvarande en bra grund för beaktandet av ärendet
vid planläggningen och byggandet. På så vis är
det för närvarande inte aktuellt med brådskande
författningsändringar.
Helsingfors den6 october 2014
Kultur- och bostadsminister Pia Viitanen