Yksityisteitä on n. 330 000 kilometriä.
            Yksityistiet muodostavat tieverkoston hiussuoniston, jolla on suuri
            merkitys haja-asutusalueiden moninaiselle yritystoiminnalle, asumiselle
            ja vapaa-ajan harrastuksille. Yksityistiekunnat ovat arvonlisäverolainsäädännön
            tulkinnan mukaan kuluttajan asemassa. Yksityistiekuntien tienhoidon
            kustannusten yhteydessä maksamat arvonlisäverot jäävät
            tiekuntien ja sitä kautta osakkaitten tiemaksuissa lopullisiksi
            menoiksi. Tämä 24 prosentin tienhoidon "rankaisuvero",
            koetaan erittäin epäoikeudenmukaisena.
         
         
         Vero konkretisoitui vuoden 2012 myöhäissyksyllä olleen
            sateisen ja lämpimän kauden aikana, jolloin tiet
            menivät erittäin huonokuntoisiksi ja hoitokustannukset
            muodostuivat suuriksi ja veron osuus nosti hintaa entisestään.
         
         
         Maatalouden ja muun yritystoiminnan yksikkökoon kasvaminen
            on lisännyt tienhoidon tarvetta ja tuleva rekka-autojen
            painorajoitusten nosto lisää entisestään
            yksityisiin kyläteihin kohdistuvaa rasitusta. Lisäksi
            ulkopuoliset luonnossa liikkujat ovat kasvattaneet liikennerasitusta. Kuntien
            kiristyneen talouden myötä myös kuntien
            avustukset yksityisteille ovat pienentyneet merkittävästi.
         
         
         On myös tärkeää selvittää kuinka
            suuri kokonaisuudessaan on yksityisteiden kunnossapidosta valtion
            vuosittain saama verokertymä ja että onko sen
            osuus jopa suurempi kuin yksityisteille annetut avustukset.
         
         
         Yksityistien tiekunnan hoidossa olevan tien varrella yrittäjien
            ja asukkaiden eriarvoisuutta lisätään
            siis myös verotuksella verrattaessa valtion tai kuntien
            ylläpitämien maanteiden ja katujen varrella oleviin
            yrittäjiin ja asukkaisiin. Kunnallisen kiinteistöveron
            perusteet ovat tienpidosta riippumatta samat kaikille kiinteistöille.
         
         
         Valtio on voinut nykymääräysten mukaan avustaa
            yksityistiekuntia vain perusparannusten osalta, jos tien varressa
            on vähintään kolme pysyvän asutuksen
            piirissä olevaa kiinteistöä. Määrärahaosuus
            on ollut kuitenkin merkittävän alimitoitettu.
            Lisäksi asumisvaatimuksen perusteella iso osa yksityistiekunnista
            eli kyläteistä on jäänyt perusparannusten
            osalta avustuksen ulkopuolelle ja kaikki tiekunnat vuotuiskustannusten osalta.
            Nykyinen avustusmenettely koetaan myös byrokraattiseksi.
         
         
         Verolainsäädännössä keskeisenä periaatteena omaksuttu
            verotuksen neutraliteettiperiaate ei toteudu myöskään
            yksin omistetun ja yhteisen yksityistien välillä.
            Jos omistaa yksin tien, ovat kaikki yritystoimintaan kohdistuvat
            arvonlisäverot vähennyskelpoisia. Mutta jos kaksi
            tai useampi tiekunnan puitteissa hoitaa tietä, vähennysoikeutta
            yrityksen arvonlisäverolaskelmassa ei ole.
         
         
         Vastauksessaan Esa Lahtelan ym. asiaa koskevaan kirjalliseen
            kysymykseen KK 254/2006 vp toinen
            valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos 21.04.2006 vetosi EU:n kuudenteen
            arvonlisäverodirektiiviin (77/388/ETY)
            ja ettei Suomi voi tältä osin kansallisin päätöksin
            supistaa direktiivin mukaista veropohjaa. Tulkinta on kyseenalainen
            eikä tarkoituksenmukainen. Nimenomaan verotuksen osalta
            kansallisen päätöksenteon on väitetty
            olevan koskematon.
         
         
         Mainitun direktiivin selkeä periaate on, että kaikki
            yritystoimintaan kohdistuvat arvonlisäverot yritys saa
            vähentää. Tätä periaatetta
            ei tarvitse rikkoa myöskään yksityistiekuntien
            hoitamassa kunnossapidossa.
         
         
         Tällöin olisi mahdollista, jotta tiekunnat
            tulisivat hakeutumalla tai suoraan arvonlisäverovelvollisiksi,
            vähentää maksamansa arvonlisäverot ja
            vastaavasti periä tiemaksulaskuissa arvonlisäverot
            eriteltynä. Tällöin tiemaksujen maksajat vähentäisivät
            alv:t siltä osin kuin ne kohdistuvat yritystoimintaan.
            EU:n jäsenmaksun perusteena oleva veropohja ei kaventuisi.
         
         
         Kaikki seikat huomioiden ei voida pitää hyväksyttävänä tienpitäjien
            kohtuutonta verottamista.