KIRJALLINEN KYSYMYS 740/2005 vp

KK 740/2005 vp - Mikko Elo /sd ym.

Tarkistettu versio 2.0

Henkilöliikenteen aloittaminen rataosuudella Rauma—Kokemäki

Eduskunnan puhemiehelle

Kokemäen ja Rauman välinen rataosa saatiin sähköistetyksi lokakuussa 1997. Kiskotusta on juuri vaihdettu raskaampaan, ja tärkeät sillat on myös uusittu. Ulkonaiset edellytykset henkilöliikenteen aloittamiselle tälle 47 kilometrin pituiselle tärkeälle rataosalle ovat siis olemassa. Henkilöliikenne rataosalla loppui 31.5.1998 matkustajien suuresta vastustuksesta huolimatta. Tavaraliikenne on erityisen vilkasta Rauman sataman vuoksi.

Koska yhteysväli Kokemäki—Rauma hoidetaan nykyisin bussilla, on matkustusaika yli kaksi kertaa pidempi kuin kiskoilla. Kun henkilöliikennettä rataosuudella vielä oli, niin matka-aika oli vain 45 minuuttia. Kun matka-aika linja-autolla pitenee, niin monet luopuvat kokonaan junan käytöstä. Koska linja-auto kiertää Köyliön Ristolan, Euran ja Lapin kautta Raumalle, jäävät Kiukaisten ja Eurajoen kunnat kokonaan ilman hyvää yhteyttä. Monet euralaiset Tampereelle matkatessaan käyttävät koko matkaosuuden linja-autoa junan asemesta.

Rauman talousalue on voimakkaasti kehittymässä. Eurajoen Olkiluodossa ovat alkaneet vuoteen 2009 saakka kestävät ydinvoimalan rakennustyöt, ja Raumalla on runsaasti eri alojen opiskelijoita. Tämä edellyttäisi henkilöliikenteen aloittamista pikaisesti. Monet tulevat Raumalle toisista maakunnista, joten juna on luonnollisin kulkuväline.

Sekä Kiukaisten että Eurajoen kunnat ovat aktivoineet kovasti viime aikoina omakotitonttien myyntiä. Näiden kuntakeskuksista kertyisi asemille matkaa korkeintaan viisi kilometriä. Kun polttoöljy on voimakkaasti kallistunut, niin VR:n kannattaisi näyttää tietä esimerkillisenä julkisen palvelun laitoksena, vaikka osakeyhtiömuotoinen onkin. On täysi syy epäillä aikaisempia laskelmia, joissa henkilöliikenteen aloittaminen on torjuttu.

Henkilöliikenteen aloittaminen ei edellyttäisi kuin korkeintaan laiturien uusimisen, mikä sekään ei varmasti olisi ylivoimainen tehtävä. Pääteasemien, Kokemäen ja Rauman, ohella liikennepaikkoina voisivat olla Kiukainen, Panelia ja Vuojoki sekä tarvittaessa Voitoinen, Eurajoki ja Karra. Vuojoen asema sijaitsee runsaan kahden kilometrin päässä Eurajoen kuntakeskuksesta, ja Voitoinen puolestaan palvelisi eräitä Kokemäen, Kiukaisten ja Köyliön kyliä. Kiukaisten asema sijaitsee hallinnollisessa Eurakosken kuntakeskuksessa. Panelian asemalta keskukseen on matkaa kolme kilometriä.

Rauman ja Kokemäen välinen rataosa kantaa kunniakasta historiaa. Se oli aluksi maamme ainoa kunnallinen rautatie. Liikenne sillä alkoi jo vuonna 1897. Vuodesta 1950 rata on ollut valtion omistuksessa. Parhaimmillaan henkilöjuna kulki kuudesti päivässä molempiin suuntiin. Koska sähköjunakalusto on käytössä, reittisuunnittelu on entistä helpompaa. Tampereelta voisi ajaa suoraan Raumalle/Poriin ja irrottaa vaunustot Kokemäellä toisistaan. Näin säästyttäisiin odotteluilta.

Mainittakoon lopuksi, että vain osalla junista Kokemäellä/Kokemäeltä, Raumalta/Raumalle puuttuu kokonaan vaihtoyhteys. Vaihtoyhteyttä ei ole ollenkaan aamun ensimmäiselle junalle ja illan viimeiseltä junalta, mikä voimakkaasti heikentää VR:n palvelumahdollisuuksia. Vaihtoyhteydet puuttuvat junilta tai junille H461, H469, H471, IC164.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Aikooko hallitus ryhtyä pikaisiin toimenpiteisiin henkilöliikenteen aloittamiseksi Rauman ja Kokemäen välisellä rataosuudella?

Helsingissä 15 päivänä syyskuuta 2005

  • Mikko Elo /sd
  • Reijo Kallio /sd
  • Harry Wallin /sd

Eduskunnan puhemiehelle

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Mikko Elon /sd ym. näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 740/2005 vp:

Aikooko hallitus ryhtyä pikaisiin toimenpiteisiin henkilöliikenteen aloittamiseksi Rauman ja Kokemäen välisellä rataosuudella?

Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

VR Osakeyhtiöltä saadun tiedon mukaan Rauman ja Kokemäen välisen junaliikenteen matkustajavirrat eivät mahdollista itsekannattavaa liikennettä. Liikenteen aloittaminen edellyttäisi, että valtio korvaisi VR Osakeyhtiölle liikenteen alijäämän eli ostaisi ko. rataosuuden henkilöjunaliikennettä.

Valtioneuvoston kehyspäätöksen mukaisesti joukkoliikenteen ostoihin käytettävissä olevat määrärahat ovat kuitenkin vähenemässä. Tässä määrärahatilanteessa ostoliikenteen ensisijaisena tavoitteena on pyrkiä säilyttämään jo olemassa oleva liikenne. Nykyisessä rahoitustilanteessa uuden junayhteyden ostaminen olisi mahdollista ainoastaan lakkauttamalla jokin nykyisen ostoliikenteen piirissä oleva junayhteys.

Helsingissä 12 päivänä lokakuuta 2005

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Till riksdagens talman

I det syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS 740/2005 rd undertecknat av riksdagsledamot Mikko Elo /sd m.fl.:

Ämnar regeringen vidta snabba åtgärder för att persontrafik skall inledas på banavsnittet mellan Raumo och Kumo?

Som svar på detta spörsmål anför jag följande:

Enligt uppgift från VR Aktiebolag möjliggör passagerarströmmarna i tågtrafiken mellan Raumo och Kumo inte en självbärande trafik. Inledande av trafik skulle förutsätta att staten ersätter VR Aktiebolag för trafikunderskottet, dvs. upphandlar persontågtrafiken på banavsnittet.

I enlighet med statsrådets rambeslut kommer ändå de anslag som står till buds för upphandling av kollektivtrafik att minska. I denna anslagssituation är det primära målet för trafikupphandlingen att försöka bevara den trafik som redan existerar. I den nuvarande finansieringssituationen vore det möjligt att köpa en ny tågförbindelse endast om någon av de tågförbindelser som idag omfattas av trafikupphandlingen lades ner.

Helsingfors den 12 oktober 2005

Kommunikationsminister Susanna Huovinen