Kokemäen ja Rauman välinen rataosa
saatiin sähköistetyksi lokakuussa 1997. Kiskotusta
on juuri vaihdettu raskaampaan, ja tärkeät sillat
on myös uusittu. Ulkonaiset edellytykset henkilöliikenteen
aloittamiselle tälle 47 kilometrin pituiselle tärkeälle
rataosalle ovat siis olemassa. Henkilöliikenne rataosalla
loppui 31.5.1998 matkustajien suuresta vastustuksesta
huolimatta. Tavaraliikenne on erityisen vilkasta Rauman sataman
vuoksi.
Koska yhteysväli Kokemäki—Rauma hoidetaan
nykyisin bussilla, on matkustusaika yli kaksi kertaa pidempi kuin
kiskoilla. Kun henkilöliikennettä rataosuudella
vielä oli, niin matka-aika oli vain 45 minuuttia. Kun matka-aika
linja-autolla pitenee, niin monet luopuvat kokonaan junan käytöstä.
Koska linja-auto kiertää Köyliön Ristolan,
Euran ja Lapin kautta Raumalle, jäävät Kiukaisten
ja Eurajoen kunnat kokonaan ilman hyvää yhteyttä.
Monet euralaiset Tampereelle matkatessaan käyttävät
koko matkaosuuden linja-autoa junan asemesta.
Rauman talousalue on voimakkaasti kehittymässä.
Eurajoen Olkiluodossa ovat alkaneet vuoteen 2009 saakka kestävät
ydinvoimalan rakennustyöt, ja Raumalla on runsaasti eri
alojen opiskelijoita. Tämä edellyttäisi
henkilöliikenteen aloittamista pikaisesti. Monet tulevat
Raumalle toisista maakunnista, joten juna on luonnollisin kulkuväline.
Sekä Kiukaisten että Eurajoen kunnat ovat
aktivoineet kovasti viime aikoina omakotitonttien myyntiä.
Näiden kuntakeskuksista kertyisi asemille matkaa korkeintaan
viisi kilometriä. Kun polttoöljy on voimakkaasti
kallistunut, niin VR:n kannattaisi näyttää tietä esimerkillisenä julkisen palvelun
laitoksena, vaikka osakeyhtiömuotoinen onkin. On täysi
syy epäillä aikaisempia laskelmia, joissa henkilöliikenteen
aloittaminen on torjuttu.
Henkilöliikenteen aloittaminen ei edellyttäisi kuin
korkeintaan laiturien uusimisen, mikä sekään
ei varmasti olisi ylivoimainen tehtävä. Pääteasemien,
Kokemäen ja Rauman, ohella liikennepaikkoina voisivat olla
Kiukainen, Panelia ja Vuojoki sekä tarvittaessa Voitoinen,
Eurajoki ja Karra. Vuojoen asema sijaitsee runsaan kahden kilometrin
päässä Eurajoen kuntakeskuksesta, ja Voitoinen
puolestaan palvelisi eräitä Kokemäen, Kiukaisten
ja Köyliön kyliä. Kiukaisten asema sijaitsee
hallinnollisessa Eurakosken kuntakeskuksessa. Panelian asemalta
keskukseen on matkaa kolme kilometriä.
Rauman ja Kokemäen välinen rataosa kantaa kunniakasta
historiaa. Se oli aluksi maamme ainoa kunnallinen rautatie.
Liikenne sillä alkoi jo vuonna 1897. Vuodesta 1950 rata
on ollut valtion omistuksessa. Parhaimmillaan henkilöjuna kulki
kuudesti päivässä molempiin suuntiin. Koska
sähköjunakalusto on käytössä,
reittisuunnittelu on entistä helpompaa. Tampereelta voisi ajaa
suoraan Raumalle/Poriin ja irrottaa vaunustot Kokemäellä toisistaan.
Näin säästyttäisiin odotteluilta.
Mainittakoon lopuksi, että vain osalla junista Kokemäellä/Kokemäeltä,
Raumalta/Raumalle puuttuu kokonaan vaihtoyhteys. Vaihtoyhteyttä ei
ole ollenkaan aamun ensimmäiselle junalle ja illan viimeiseltä junalta,
mikä voimakkaasti heikentää VR:n palvelumahdollisuuksia.
Vaihtoyhteydet puuttuvat junilta tai junille H461, H469, H471, IC164.