Ampuma-aseen hankkimisluvasta säädetään
pääasiassa ampuma-aselain 42, 43, 44 ja 45 pykälissä.
Ampuma-aselain (601/2001) 42 §:ssä todetaan,
että luvan ampuma-aseen ja aseen osan hankkimiseen (hankkimislupa)
antaa ja peruuttaa hakijan kotikunnan tai kotipaikan poliisilaitos.
Luvan erityisen vaarallisen ampuma-aseen ja sen osan hankkimiseen
antaa ja peruuttaa kuitenkin Poliisihallitus.
Ampuma-aselain 43 § määrittelee
ne käyttötarkoitukset, joihin ampuma-aseen hankkimislupa
voidaan antaa. Pykälässä todettuja hyväksyttyjä käyttötarkoituksia
ovat metsästyslainsäädännön
mukaan sallittu eläinten ampuminen, ampumaurheilu ja -harrastus,
työ, jossa ase on välttämätön,
näytös, kuvaus tai muu vastaava esitys, museossa
tai kokoelmassa pitäminen, muistoesineenä säilyttäminen
ja merkinanto (124/2011).
Hankittavaa ampuma-asetta ja aseen osaa koskevat edellytykset
määrittelee ampuma-aselain 44 §,
jossa todetaan että "hankkimislupa voidaan antaa vain sellaista
ampuma-asetta tai aseen osaa varten, joka ei lippaan patruunamäärän,
kaliiperin tai muiden ominaisuuksien perusteella ole hakijan ilmoittamaan
käyttötarkoitukseen nähden tarpeettoman
tulivoimainen ja tehokas sekä joka soveltuu hyvin hakijan
ilmoittamaan käyttötarkoitukseen. Jos hakijan
ilmoittama käyttötarkoitus on metsästyslainsäädännön
mukaan sallittu eläinten ampuminen, ampuma-aseen soveltuvuutta
arvioitaessa noudatetaan lisäksi, mitä metsästyslaissa
(615/1993) ja sen nojalla säädetään."
Ampuma-aselain (124/2011) 45 §:ssä puolestaan
todetaan, että haettaessa lupaa metsästyslainsäädännön
mukaan sallittua eläinten ampumista varten hakijan on esitettävä harrastuksestaan
luotettava selvitys ja, jos hakemus koskee lupaa 6 §:n
2 momentin 5 tai 7 kohdassa tarkoitettua ampuma-asetta varten, lisäksi
riistanhoitoyhdistyksen antama todistus aktiivisesta harrastuksestaan.
Yleensä ampuma-ase hankitaan joko metsästystä taikka
urheiluammuntaa varten taikka aseen hankintaa perustellaan kummallakin
käyttötarkoituksella. Luvan myöntäjä harkitsee
tapauskohtaisesti perusteet, joilla lupapäätös
tehdään. Lakiin on kirjoitettu tyhjentävästi
ne käyttötarkoitukset, joihin ampuma-aseen hankkimislupa voidaan
antaa, sekä velvoitettu hakijaa esittämään
harrastuksestaan luotettava selvitys, mutta ei lausuttu sanaakaan
perusteista, joilla hakemus voidaan hyväksyä taikka
hylätä.
Kansalaisilta saamani palaute kertoo, että hakemusten
käsittelyajat ja kielteisten lupapäätösten
perusteet vaihtelevat poliisilaitoskohtaisesti hyvin paljon. Tiedossa
on tapauksia, joissa hankkimisluvan on saanut kahdessa päivässä ja
vastaavasti tapaus,jossa tarveharkintaa on tehty kuusi kuukautta.
Poliisilaitoskohtaisia eroja on myös siinä, mitä asiapapereita
vaaditaan lupahakemuksen liitteeksi.
Lupahallintoviranomaiset näyttävät
tulkitsevan varsin vapaasti myös maamme perustuslakia yhdistymisvapauden
osalta, sillä pienriistan metsästykseen käytettävään
haulikkoon hankkimislupaa hakenutta henkilöä kehotettiin
jättämään hankkimislupahakemuksensa
vasta sen jälkeen kun hän on liittynyt johonkin
metsästysseuraan. Lupaviranomaisen mielestä henkilö ei
voi laillisesti metsästää pienriistaa
kuulumatta johonkin metsästysseuraan, eikä hänelle
tulla myöntämään hankkimislupaa
ennen kun hän voi osoittaa olevansa metsästysseuran
jäsen.
Lupaviranomaisen tulkinta metsästysmahdollisuudesta
taikka sen puuttumisesta on outo, eikä se metsästystä harrastavien
mielestä kestä kriittistä tarkastelua.
Yleisesti on tiedossa, että metsästysoikeus on
sidottu maanomistukseen, eli jokaisella on oikeus metsästää omalla
maallaan, mikäli ei ole luopunut oikeudestaan esimerkiksi vuokraamalla
sitä jollekin toiselle — esimerkiksi metsästysseuralle.
Myös se on yleisesti tiedossa, että metsähallitus
vuokraa metsästysoikeuksia henkilöille, joilla
ei muuten ole mahdollisuutta metsästää.
Metsähallituksen nimenomaisena tavoitteena on turvata metsästysoikeus
myös sellaisille henkilöille, jotka eivät
kuulu mihinkään metsästysseuraan.
Metsästyslain 2:17 §:ssä todetaan:
"Se, jolla on 6 §:n metsästysvuokrasopimuksen
tai maanvuokrasopimuksen perusteella metsästysoikeus, voi
antaa asettamillaan ehdoilla toiselle luvan metsästää (metsästyslupa),
jollei tätä ole vuokrasopimuksessa kielletty."
Näin esimerkiksi kanalintuja ja muuta pienriistaa voi myös
metsästää niin, että ei omista
maata taikka kuulu mihinkään metsästysseuraan.
Toinen esimerkki erikoisesta yhdistymisvapauden tulkinnasta
on, että hirvenmetsästykseen käytettävän
ampuma-aseen hankkija velvoitettiin toimittamaan poliisille paikallisen
metsästysseuran hirvenmetsästyksen seuruemetsästyksen metsästyksenjohtajalta
kirjallinen todistus, että ampuma-aseen hankkimisluvan
hakija kelpuutetaan ampujana paikallisen hirviseurueen jäseneksi.
Lupaharkintaa suorittaneelta viranomaiselta lienee jäänyt
huomaamatta, että Suomessa voi aivan laillisesti metsästää hirviä myös
kuulumatta asuinalueensa metsästysseuraan taikka seurueeseen.
Suurriistaa — hirviä ja karhuja — metsästetään
myös ulkomailla, joten ostamalla metsästysmatkan
pääsee metsästämään
myös kotikuntansa ulkopuolella.
Yleisen oikeustajun mukaan ampuma-aseen hankkimislupaa hakevalta
henkilöltä voidaan perustellusti edellyttää selvitystä siitä,
soveltuuko lupahakemuksessa mainittu ampuma-ase siihen tarkoitukseen,
johon hakija kertoo sitä käyttävänsä.
Sen sijaan luvan myöntäjän päätettävissä ei liene
se, missä asetta metsästykseen käytetään, sillä aseella
metsästäminen alueella, johon kyseisellä henkilöllä ei
ole metsästysoikeutta, on metsästyslain 76 §:n
ja rikoslain 28:10 §:n mukaan luvatonta pyyntiä,
jonka syyteoikeudesta lausutaan rikoslain 28:15 §:ssä "Virallinen
syyttäjä ei saa nostaa syytettä 10 §:n
rikoksesta ellei asianomistaja ilmoita rikosta syytteeseen pantavaksi taikka
ellei erittäin tärkeä yleinen etu vaadi
syytteen nostamista." Eli kysymyksessä on niin sanottu
asianomistajarikos, jonka ilmoittaminen poliisille on
pelkästään metsästysoikeuden
omistajan päätettävissä.
Esitutkintalain mukaan niin sanotuissa asianomistajarikoksissa
poliisilla ei edes ole oikeutta aloittaa esitutkintaa ennen kun
asianomistaja on ilmoittanut rikoksen syytteeseen pantavaksi ja vaatinut
asiassa rangaistusta.
Tätä taustaa vasten tarkasteltuna on syytä pohtia,
onko lupahallintoviranomaisella oikeutta vaatia metsästystarkoituksessa
ampuma-aseen hankkimislupaa hakevalta henkilöltä todistusta kuulumisesta
johonkin metsästysseuraan taikka muutoin selvittää,
missä ja millä oikeuksilla hän hankkimallaan
aseella metsästää. Erityisen tärkeää on
pohtia, voiko lupahallintoviranomainen tehdä hakemukseen
kielteistä päätöstä pelkästään
sen perusteella, että luvan hakija ei kuulu mihinkään
metsästysseuraan.
Eräässä poliisilaitoksessa ampuma-aseen hankkimislupaa
hakevan edellytetään kirjallisesti ilmoittavan,
mitä riistaa hän aikoo hankkimallaan aseella metsästää.
Yleisesti hyväksyttyä on, että hakija
määrittelee pääpiirteissään
riistalajit, mutta jotkut lupaviranomaiset vaativat hakijalta riistalajeittain
täsmällisiä nimiä niistä eläimistä joita
aseella tullaan metsästämään.
Ei riitä, että hakija kirjoittaa hakemukseensa metsästävänsä vaikkapa
222 Rem -kaliiberin aseella metsäkanalintuja niiden sallittuina
metsästysaikoina. Hakemuksessa on lueteltava lajeittain
ne linnut, joita aseella aiotaan metsästää. Naarasteeri,
urosteeri, naarasmetso eli koppelo, urosmetso, riekko, pyy, metsähanhi
jne.
Runsaasti keskustelua ja hämmennystä on herättänyt
kysymys, syyllistyykö aseen omistaja ampuma-aselain 67 §:ssä määriteltyyn
lupaehtojen rikkomiseen taikka muuhun laittomuuteen, mikäli
hän metsästää aseella sellaista
aseen teholuokan rajoissa olevaa riistaa, jota hän ei ole
tullut maininneeksi ampuma-aseen hankkimislupaa hakiessaan. Esimerkiksi
henkilö on hakenut 222 Rem -kaliiberiseen aseeseen hankkimislupaa
tarkoituksenaan metsästää sillä pääasiassa
metsäkanalintuja ja hän on luetellut lupaviranomaisen vaatimusten
mukaan metsästettävät linnut lajeittain,
mutta ei ole maininnut, että hän saattaisi metsästää aseella
myös metsäjänistä ja rusakkoa taikka
kaataa sillä tilaisuuden tullen myös ketun ja
supikoiran. Kun metsämies sitten lintupassissa näkee
metsäjäniksen taikka ketun ja ampuu eläimeen
tähdätyn laukauksen, niin voiko lupaviranomainen
perua aseen hallussapitoluvan sillä perusteella, että asetta
on käytetty muuhun kun aseen hankkimislupapapereissa mainittuun
metsästykseen?
Myös aseen omistajan elämäntilanteen
muuttuessa saattaa aseen käyttötarkoitus muuttua oleellisesti,
sillä alkuperäinen metsäkanalintujen metsästämiseen
hankittu ampuma-ase on oiva väline myös metsästettäessä kuutamoöinä haaskalta
turkisriistaa. Asetta hankittaessa ei ehkä edes ole ollut
mahdollisuutta haaskametsästykseen ja tällainen
mahdollisuus on tullut vasta vuosia sen jälkeen, kun ase
on jo hankittu. On esitetty kysymyksiä siitä,
tulisiko metsästäjän näissä tapauksissa
täydentää lupaviranomaiselle aseen käyttötarkoitusta,
jotta ei tulisi tulkintaa ja rajanvetoa metsästyslain 67 §:n
mukaiseen lupaehtojen rikkomiseen.
Tulkinnat ja mahdolliset käyttötarkoituksen
lisäämiset ja tarkistamiset kuormittaisivat tarpeettomasti
jo muutenkin erittäin ruuhkaista poliisin lupahallintoa.
Lupaviranomaisen ja luvanhaltijan kannalta yksinkertaisinta olisi,
mikäli aseen hankkimislupaa haettaessa ei tarvitsisi lajikohtaisesti
määritellä, mitä lajeja aseella
tullaan metsästämään. Luvanmyöntäjälle
tulisi lupapäätöksen perusteeksi riittää hakijan
ilmoittama pääasiallinen käyttötarkoitus
ja luonnollisesti tämän käytännön
tulisi olla yhteneväinen maan kaikissa poliisilaitoksissa.
Lupaviranomaisten laajasta ampuma-aselain tulkinnasta kertoo
myös esimerkki, jossa 22LR-kaliiperin kertalaukauskivääriin
ei myönnetty hankkimislupaa metsästystarkoituksessa.
Kielteisen päätöksen perusteena oli ollut
se, että Suomessa on vain vähän sellaista
riistaa, jota kyseisellä kaliiperilla saa luvallisesti
metsästää.
Kielteisen päätöksen saanut henkilö on
pohtinut, onko metsästystarkoituksessa hankittavalla ampuma-aseella
saatava joku tietty määrä saalista vuodessa,
jotta aseen hallussapitoa voidaan ylipäätään
perustella metsästysharrastuksella. Hakijalle ei kuitenkaan
ollut kerrottu, että mikä vuotuinen saalismäärä olisi
ollut riittävä, jotta aseen metsästyskäyttö olisi
ollut perusteltu.
Jos tällainen vaatimus saalismäärästä on,
niin sosiaalisessa mediassa käytävässä varsin
vilkkaassa keskustelussa ei ole tullut ilmi, että kenenkään
muun hakijan kohdalla olisi kielteistä lupapäätöstä perusteltu
sillä, että hankittavalla aseella voi metsästään
vain vähäistä määrää eläimiä.
Voimassa olevan lainsäädännön
perusteella pienoiskiväärillä saa metsästää,
kun osumaenergia on piipun suusta mitattuna vähintään
100 joulea (E0 = 100 J). Osa 22LR-kaliiperin patruunoista
täyttää tuon vaatimuksen, joten pienoiskiväärillä saa
metsästää mm. seuraavia eläimiä ja lintuja:
villikania, oravaa, piisamia, näätää, minkkiä,
kärppää, hilleriä, heinäsorsaa,
tavia, haapanaa, jouhisorsaa, heinätavia, lapasorsaa, punasotkaa,
tukkasotkaa, haahkaa, allia, telkkää, tukkakoskeloa,
isokoskeloa, riekkoa, kiirunaa, pyytä, peltopyytä,
fasaania, nokikanaa, lehtokurppaa ja sepelkyyhkyä. Lisäksi
saa ampua rauhoittamattomia lintuja.
Lupahallintoviranomaisten toisistaan poikkeava toiminta ja poliisilaitoskohtaisesti
vaihtelevat lupakäytännöt asettavat aseen
hankkimislupaa hakevat henkilöt eriarvoiseen asemaan. Yleisen
oikeustajun mukaan näin ei saa olla, vaan kansalaisen on
saatava samanlaista palvelua ja hänen hakemusasioitaan
on käsiteltävä yhteneväisesti
kaikissa maamme poliisilaitoksissa.
Kielteisen lupapäätöksen taikka suoranaisen hakemuksen
torjumisen kohteeksi joutuneet henkilöt eivät
monesti uskalla valittaa asiasta hallinto-oikeuteen, koska pelkäävät
joutuvansa "silmätikuksi" ja pahimmassa tapauksessa menettävänsä jo
olemassa olevat hallussapitolupansa.
Kansalaisten usko yhdenvertaiseen oikeuteen ja siihen että "laki
on kaikille kaikkialla sama" alkaa horjua. Näin ei saa
länsimaisessa oikeusvaltiossa käydä.