KIRJALLINEN KYSYMYS 83/2010 vp
         KK 83/2010 vp - Paavo Arhinmäki /vas 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Turkistarhauksen lakkauttaminen Suomessa
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Keskiviikkona 17.2.2010 Yleisradion TV 1:n A-studio-ohjelmassa
            tuotiin julkisuuteen järkyttävää kuvamateriaalia
            turkiseläinten oloista suomalaisilla turkistarhoilla.
         
         
         Turkistarhauksen on usein esitetty noudattavan Suomessa eläinten
            hyvinvointia koskevia kriteereitä muita maita paremmin.
            Televisiossa nähty kuvamateriaali kuitenkin osoittaa, että tilanne
            turkistarhoilla on aivan toinen kuin julkisuudessa on väitetty.
            Turkiseläimet ovat monin paikoin erittäin huonokuntoisia,
            ne kärsivät käyttäytymishäiriöistä ja
            turkistilat eivät tarjoa mahdollisuutta lajityypilliselle
            elämälle.
         
         
         Turkistarhauksesta aiheutuu monenlaisia ongelmia turkiseläimille.
            Ahtaat häkkiolot saavat aikaan stressiä, pelokkuutta
            ja pakko-oireita eläinten keskuudessa. Koska eläimet
            eivät pääse lajilleen tyypillisiin pesäkoloihin,
            niitä uhkaavat lämpöhalvaukset kesäisin
            ja paleltumat talvisin. Vieri vieressä sijaitsevat häkit
            edesauttavat tartuntatautien leviämistä. Eri lajeja
            myös pakkoristeytetään keskenään,
            ja tällainen jalostus lisää perinnöllisten
            vaivojen todennäköisyyttä. Nopeasti
            pilaantuva rehu aiheuttaa rehumyrkytyksiä.
         
         
         Turkistarhauksen jatkamiselle Suomessa on vaikea löytää perusteita.
            Turkiseläinten häkkikasvatusta perustellaan usein
            sillä, että se on vain yksi monista tavoista käyttää eläimiä ihmisten tarpeisiin.
            Nykyaikana turkikset ovat kuitenkin puhtaasti koristeenomainen tuote,
            jolla ei ole merkitystä lajimme eloonjäämisen
            kannalta. Kokoturkkien suosion vähennyttyä turkiksia
            käytetään yhä enemmän
            vaatteiden ja asusteiden somisteina. Aitoja turkiksia muokataan
            jopa tekoturkisten näköisiksi, jotta niitä saataisiin
            myytyä aitoihin turkiksiin kriittisesti suhtautuville kuluttajille.
         
         
         Turkis ei ole ekologinen tuote. Sen valmistus vaatii enemmän
            luonnonvaroja kuin keinoturkin, eikä se maadu valmistuksessa
            käytettävien kemikaalien vuoksi. Turkistuotannon
            suorat ja välilliset ympäristöongelmat
            ovat huomattavat, ja ne painottuvat ennen kaikkea kahdelle osa-alueelle. Ensimmäisen
            muodostavat eläinten lannan ja virtsan aiheuttamat suorat
            ympäristöhaitat typpi-, fosfori- ja ammoniakkipäästöinä.
            Toinen ongelma on suuri polttoaineen ja muun energian kulutus.
         
         
         Kun katsotaan eurooppalaista kehitystä, Suomi on turkistarhausta
            käsittelevässä kriittisessä keskustelussa
            pahasti jälkijunassa. Useat Euroopan maat ovat kieltäneet
            turkistarhauksen tai rajoittaneet voimakkaasti sen harjoittamista
            lainsäädännöllä. Niissä maissa,
            joissa tarhattavien eläinten elinolosuhteet on määrätty
            vastaaviksi kuin eläintarhoissa, on tarhaus loppunut käytännössä kokonaan.
         
         
         Turkistarhaus on kielletty Isossa-Britanniassa, Bulgariassa,
            Irlannissa ja Kroatiassa. Itävallassa ja Sveitsissä lainsäädännölliset
            vaatimukset ovat lopettaneet turkistarhauksen kokonaan. Tiukkoja
            rajoituksia ja lajikohtaisia tarhauskieltoja on voimassa Hollannissa,
            Ruotsissa, Tanskassa ja Saksassa. Euroopan unionin komission tieteellinen
            komissio on valmistellut raportin turkistarhauksesta. Raportti valmistui
            vuonna 2001, ja siinä todetaan turkistarhauksessa olevan
            puutteita muun muassa eläinten hyvinvoinnissa ja häkkien
            koossa suhteessa eläinten kokoon.
         
         
         
         Turkistarhauksen työllistävä vaikutus
            ei ole niin suuri kuin joissain argumenteissa on annettu ymmärtää.
            Suomessa turkisalan lama ei ole välttämättä vaikuttanut
            työttömyyden lisääntymiseen
            turkistarhauksen keskeisillä alueilla. Usein turkistuotanto
            on tuottajalle sivuelinkeino, ja lopuistakin tuottajista osalla
            on valmiiksi koulutus tai valmiudet myös muihin ammatteihin.
            Turkistarhojen määrä on jo pudonnut 1980-luvun
            yli 5 500 tarhasta noin 1 100 tarhaan. Myös
            turkisten suosion jatkuva väheneminen ennakoi turkistuotannon
            alasajoa.
         
         
         
         Näihin esittämiini näkökohtiin
            vedoten on selvää, että turkiseläinten
            häkkikasvatukseen liittyvät eläinten
            hyvinvointiongelmat sekä turkistarhauksen aiheuttamat ympäristöongelmat
            vievät alaa kohti väistämätöntä täyskieltoa.
            Suomen pitäisi varautua tuleviin rajoituksiin ajoissa.
         
         
         Suomi tarvitseekin nyt kansallisen suunnitelman ja aikataulun
            turkistarhauksesta luopumiselle. Turkistarhaajia on tuettava valtion
            toimin turkistarhauselinkeinosta luopumisessa ja toiseen elinkeinoon
            siirtymisessä. Lisäksi on kiellettävä turkistarhauselinkeinon
            siirtäminen eteenpäin tuleville sukupolville.
            Hallittu turkistarhauksen alasajo siirtymäajan tukineen
            on sosiaalisestikin kestävä ratkaisu.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Millaisiin toimiin hallitus aikoo ryhtyä turkistarhauksen
            lakkauttamiseksi Suomessa?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 19 päivänä helmikuuta
            2010
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies,
         olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja
         Paavo Arhinmäen /vas näin kuuluvan kirjallisen
         kysymyksen KK 83/2010 vp:
         
         
Millaisiin toimiin hallitus aikoo ryhtyä turkistarhauksen
            lakkauttamiseksi Suomessa?
         
         
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      EU:n tuotantoeläinten suojelua koskeva neuvoston direktiivi
         (98/58/EY, jäljempänä tuotantoeläindirektiivi)
         sisältää tuotantoeläinten pitoa, hoitoa,
         kohtelua ja käsittelyä koskevat yleisluontoiset
         vaatimukset. Euroopan neuvostossa on laadittu tuotantoeläinten
         suojelua koskeva eurooppalainen yleissopimus (ETS 87) ja yleissopimuksen
         muutospöytäkirja (ETS 145). Myös EU on
         tämän sopimuksen osapuolena ja sopimuksen nojalla
         laaditut eri eläinlajien pitoa koskevat vaatimukset ovat
         siten osa eläinten hyvinvointia koskevaa EU:n lainsäädäntöä.
         Turkiseläinten pitoa koskevat eläinsuojeluvaatimukset
         on hyväksytty sopimuspuolten yksimielisellä päätöksellä vuonna
         1999. Näiden vaatimusten on katsottu kaikkien osapuolten
         mielestä antavan riittävät mahdollisuudet
         eläinten kannalta tärkeimpien fysiologisten tarpeiden
         ja käyttäytymistarpeiden tyydyttämiseen
         turkiseläinten pidossa. Lisäksi on todettava,
         että eläinten terveys on erittäin merkittävä hyvinvointiin
         vaikuttava tekijä ja myös tämä on otettu
         huomioon yleiseurooppalaisia turkiseläinten hyvinvointivaatimuksia
         laadittaessa. 
      
      
      Tuotantoeläindirektiivin määräykset
         on saatettu Suomessa voimaan eläinsuojelulailla (247/1996)
         ja eläinsuojeluasetuksella (396/1996, valtioneuvoston
         asetus). Turkiseläimiä koskee myös laki
         eläinten kuljetuksesta (1429/2006) sekä päätös
         nisäkäs- ja lintulajeihin kuuluvien tuotantoeläinten
         lopettamiselle asetettavista eläinsuojeluvaatimuksista
         (18/EEO/96, ministeriön päätös).
         Turkiseläinten pitoa koskevat yksityiskohtaisemmat vaatimukset
         on saatettu voimaan turkiseläinten pitoa koskevalla maa-
         ja metsätalousministeriön päätöksellä (16/EEO/1999).
         Tämä päätös sisältää varsin
         täsmälliset määräykset
         turkiseläinkasvatuksessa noudatettavista hyvinvointivaatimuksista
         mm. yksityiskohtaiset pitopaikan häkkejä, käytettäviä laitteita
         ja välineitä, turkiseläinten hoitoa,
         kohtelua ja käsittelyä sekä häkkien
         kokoa ja varusteita koskevat vaatimukset. Näitä yksityiskohtaisia määräyksiä laadittaessa
         on otettu huomioon myös se, että eläinten
         pidossa edistettäisiin eläinten terveyden ylläpitämistä sekä otettaisiin
         huomioon eläinten fysiologiset tarpeet ja käyttäytymistarpeet
         edellä esitetyn mukaisesti. Turkiseläimiä koskevat
         myös lähiaikoina umpeutuvat siirtymäajat.
         1.1.2011 alkaen kaikissa turkistarhoissa (1.9.1999 jälkeen
         uusittujen häkkien ja uusien häkkien osalta mittavaatimukset
         ovat voimassa jo nyt): 1) häkkien on täytettävä tietyt
         vähimmäismitat — koskee minkkejä,
         hillereitä, kettuja, rämemajavia ja sinsilloja
         ja 2) kettuhäkkien pohjaverkon on oltava muovipäällysteinen.
      
      
      
      Eläinsuojelulain ja sen nojalla annettujen säännösten
         täytäntöönpanoa ja noudattamista
         ohjaa ja valvoo eläinsuojelulain mukaisesti keskushallinnon
         viranomaisena Elintarviketurvallisuusvirasto ja alueellisesti aluehallintovirasto.
         Paikallisina viranomaisina toimivat kunnaneläinlääkärit,
         poliisi ja kunnan terveydensuojeluvalvontaa hoitavat viranhaltijat.
         Eläinsuojelutarkastuksia voidaan tehdä turkistarhoille
         sekä epäiltäessä säädösten
         rikkomista että ilman epäilyä. Suurin osa
         näistä ilman epäilyä tehtävistä tarkastuksista on
         niin sanottuja EU-tarkastuksia. Tarkastusten tuloksista ilmoitetaan
         myös Euroopan komissiolle. Viranomaisten tekemillä tarkastuksilla
         varmistetaan, että tarhoilla noudatetaan lainsäädännössä asetettuja
         vaatimuksia. Mikäli laiminlyöntejä havaitaan,
         tarkastava viranomainen antaa tarhaajalle eläinsuojelulain
         42 §:ssä tarkoitetun kiellon tai määräyksen,
         jolla tilat, olosuhteet ja eläinten hoito saatetaan lainsäädännön
         edellyttämälle tasolle sekä määräajan
         toimien suorittamiseen. Määräajan päätyttyä viranomainen
         tarkastaa eläintenpidon säädöstenmukaisuuden.
         Tarvittaessa viranomainen voi myös ryhtyä lain 44 §:ssä tarkoitettuihin
         kiireellisiin toimenpiteisiin, jos eläinten hyvinvointi
         sitä edellyttää. 
      
      
      Kevään 2010 kuluessa nämä EU-eläinsuojelutarkastukset
         siirtyvät 15 uuden läänineläinlääkärin
         tehtäväksi. Virat on perustettu uuden eläinlääkintöhuoltolain
         (765/2009) nojalla tarkoituksena eläinten hyvinvointiin
         ja terveydenhuoltoon kuuluvien tarkastuksien tekeminen. Valtion
         budjettiin on varattu 4,7 m. euroa siihen tarkoitukseen, että kunnat
         yhteistoiminnassa muiden kuntien kanssa tai toisen yhteistoiminta-alueen
         kanssa perustavat ns. valvontaeläinlääkärin
         virkoja. Nämä hoitavat sekä eläinsuojelu-
         että eläintautien valvonnan ja valtio ostaa tämän
         palvelun kunnilta. Tällä järjestelyllä myös
         kunnaneläinlääkärien viranomaistehtävät
         eriytetään niin, että kunnaneläinlääkärit
         eivät joudu valvomaan omia asiakkaitaan.
      
      
      Turkistarhoja on EU- eläinsuojelutarkastuksissa tarkastettu
         vuodesta 2000 lähtien. Tarkastuksissa havaitut laiminlyönnit
         ovat vähentyneet merkittävästi. Vuonna
         2007 tarkastuksissa havaittiin laiminlyöntejä 29 %:lla
         tarkastetuista tiloista, vuonna 2008 vastaavasti 18 %:lla
         tarkastetuista tiloista. Vuoden 2009 alustavien valvontatulosten
         mukaan laiminlyöntejä havaittiin 6 %:lla
         niistä tarkastetuista tiloista, joilla oli tarkastushetkellä eläimiä.
         Turkistilojen ongelmakohdiksi osoittautuivat pureskelu- ja virikemateriaalin
         puuttuminen, tilavaatimusten alittuminen, kettujen hyllyjen puuttuminen
         sekä kuolleista eläimistä tai eläinten
         sairauksista pidettävän kirjanpidon puuttuminen.
         Tilat eivät myöskään aina olleet
         pakovarmoja. 
      
      
      Oikeutta eläimille -järjestö julkisti
         kuvamateriaalia turkistiloilta joulukuussa 2009. Aluehallintoviraston
         läänineläinlääkäri
         ja kunnaneläinlääkärit ovat
         tarkastaneet kaikki 30 turkistarhaa 5.3.2010 mennessä.
         Tilojen lukumäärä oli 30 alkuperäisen
         29 sijasta, koska yhdellä alueella sijaitsi kaksi tarhaa.
         Yhdellä tilalla ei ollut eläimiä. Tarkastuksissa
         todettiin laiminlyöntejä viidellä tarhalla
         eli 17 %:lla tiloista, joilla oli eläimiä.
         Havaittuja laiminlyöntejä olivat häkkien rikkinäiset
         hyllyt, osalta kettuja puuttuivat hyllyt kokonaan ja osalta puuttui
         virikemateriaalina toimivat purukapulat. Lisäksi yhdellä tarhalla
         havaittiin rikkinäisiä häkin pohjia.
         Yhdellä tarhalla ei oltu varmistettu tarhan pakovarmuutta.
         Osalla tiloista oli puutteita eläinten hoidosta tai kuolleista
         eläimistä pidettävässä kirjanpidossa.
         Sairauden tai vammautumisen vuoksi lopetettavia eläimiä ei
         tarkastuksissa löytynyt. Puutteita havaituille tarhoille
         on annettu määräys korjata puutteet määräajassa
         ja määräajan päätyttyä tarhat
         tarkastetaan uudelleen. Tarhoista, joilla todettiin laiminlyöntejä,
         tehdään tutkintapyyntö poliisille. Myös
         elinkeino on ryhtynyt lisätoimiin ja on poistamassa todettujen
         puutteiden johdosta eräiltä tarhoilta niille myönnetyn
         sertifikaatin.  
      
      
      Suomessa toimii tällä hetkellä noin
         1 100 turkistilaa, useimmat perheyrityksinä. Turkistuotanto
         työllistää Suomessa suoraan n. 5 600
         henkeä ja välillisesti 17 000 henkeä eli
         yhteensä n. 22 000 henkeä maa- ja elintarviketalouden
         tutkimuskeskuksen mukaan. Turkisnahoista viennin osuus on 98 % ja
         vientitulot n. 200 m. euroa. Turkistarhan perustamista säätelee
         ympäristölainsäädäntö asettaen
         tarkat määräykset rakenteista ja tarhan
         toiminnasta, ettei ympäristön ja pohjavesien saastumista
         toiminnan seurauksena tapahdu. Lannan poistoa ja käsittelyä tarhalla
         valvoo kunnan elintarviketarkastaja. Kunnat osoittavat myös
         lannan kompostoinnille tarkoitettuja paikkoja turkistarhojen käyttöön.
         
      
      
      Turkistuotantoa EU:n alueella Suomen lisäksi harjoitetaan
         Belgiassa, Ranskassa, Saksassa, Irlannissa, Kreikassa, Italiassa,
         Latviassa, Liettuassa, Alankomaissa, Norjassa, Espanjassa ja Ruotsissa.
         Tarhojen lukumäärä EU:n alueella on n.
         6 000 ja työllistää kokopäivätoimisesti
         60 000 henkilöä. Eurooppalaiset tuottavat
         57,8 % maailman minkinnahoista ja 51,8 % ketunnahoista. Euroopan
         jälkeen suurinta tuotantoa on Kiinassa, sen jälkeen
         USA:ssa, Kanadassa ja Venäjällä. Minkinnahoista
         Kiina tuottaa 25,6 %, USA 5,9 %,
         Kanada 4,5 % ja Venäjä 6,1 %.
         Ketunnahoista Kiina tuottaa 46 %, Venäjä 1,6 %,
         Kanada 0,3 % ja USA 0,2 %.
      
      
      Suomessa on turkiselinkeino ensimmäisenä tuotantoeläimistä ottanut
         käyttöön ns. sertifiointijärjestelmän,
         joka edellyttää että turkistila sertifikaatin
         saamiseksi ylittää voimassaolevan lainsäädännön
         vaatimukset. Vaatimusten toteutumista tarkastetaan auditoimalla
         vuosittain 10 % järjestelmässä mukana
         olevaista kasvattajista. Vuoden 2009 lopusta tarkastukset suorittaa
         ulkopuolinen auditoija. Parhaillaan on meneillään
         järjestelmän uudistaminen. Sertifiointi on elinkeinon omaa
         toimintaa ja eläinsuojeluviranomaisilla ei ole roolia järjestelmän
         toimeenpanossa. Elinkeino on myös itse ryhtynyt toimenpiteisiin
         selvittääkseen turkisten ekologisuuden. Selvitys
         valmistuu kuluvan vuoden aikana.
      
      
      Hallitus on ohjelmassaan sitoutunut turvaamaan turkistuotannon
         toimintamahdollisuudet nykymuotoisena elinkeinona. 
      
      
      
      
         
         Helsingissä 16 päivänä maaliskuuta
            2010
         
         
         Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 83/2010 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Paavo Arhinmäki /vänst:
         
         
Vilka åtgärder ämnar regeringen
            vidta för att lägga ner pälsdjursuppfödningen i
            Finland?
         
         
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      EU:s direktiv om skydd av animalieproduktionens djur (98/58/EG,
         nedan animalieproduktionsdirektivet) innehåller allmänna
         bestämmelser om hållning, skötsel, behandling
         och hantering av produktionsdjur. Europarådet har upprättat
         en europeisk konvention om skydd av animalieproduktionens djur (ETS
         87) och senare ett ändringsprotokoll till denna (ETS 145).
         Också EU har ratificerat konventionen och de i enlighet med
         konventionen uppställda kraven för djurhållning
         av olika slag ingår sålunda i gemenskapslagstiftningen
         om djurs välbefinnande. Konventionsstaterna beslöt
         1999 enhälligt att godkänna djurskyddskraven för
         pälsdjurshållning. Kraven anses av alla konventionsstater
         ge tillräckliga förutsättningar för
         att tillgodose de från djurens synpunkt viktigaste fysiologiska
         och beteendemässiga behoven vid pälsdjurshållning. Dessutom
         måste det konstateras att djurens hälsa är
         en ytterst viktig faktor för välbefinnandet, vilket även
         har beaktats vid utformningen av de krav i fråga om pälsdjurs
         välmående som allmänt gäller
         i Europa. 
      
      
      Animalieproduktionsdirektivet har i Finland genomförts
         med djurskyddslagen (247/1996) och djurskyddsförordningen
         (396/1996, statsrådets förordning). Pälsdjur
         omfattas även av lagen om transport av djur (1429/2006)
         samt av beslutet om djurskyddskraven vid avlivning av animalieproduktionsdjur
         som hör till däggdjuren eller fåglarna
         (18/VLA/96, ministeriets beslut).  De specifika
         krav som gäller pälsdjurshållning har
         i Finland genomförts med jord- och skogsbruksministeriets
         beslut om djurskyddskrav vid pälsdjurshållning
         (16/VLA/1999). Beslutet innehåller ytterst
         exakta bestämmelser om de välbefinnandekrav som
         ska iakttas vid uppfödning av pälsdjur, bl.a.
         detaljerade krav på burar, anordningar och redskap som
         används, skötsel, behandling och hantering av
         pälsdjur samt krav på burstorlek och utrustning
         i buren. I dessa detaljerade bestämmelser har man även
         tagit hänsyn till kravet att djurens hälsa främjas
         och hänsyn tas till djurens fysiologiska och beteendemässiga
         behov enligt vad som framförs ovan. För pälsdjurens
         del pågår en övergångsperiod
         som snart löper ut. Från och med den 1 januari
         2011 omfattas alla pälsfarmer av följande krav:
         1) burarna ska uppfylla vissa minimidimensioner — kravet
         gäller mink, hiller, räv, sumpbäver och
         chinchilla och 2) rävburarnas bottennät ska vara
         plastbeklätt (dimensionskraven gäller redan för
         nya burar och burar som förnyats efter den 1 september 2009).
      
      
      Tillämpningen och iakttagandet av djurskyddslagen och
         de bestämmelser som utfärdats med stöd
         av denna övervakas av Livsmedelssäkerhetsverket
         i egenskap av centralförvaltningsmyndighet och av regionförvaltningsverken
         på det regionala planet. Kommunalveterinären,
         de tjänsteinnehavare som utövar tillsyn över
         hälsoskyddet i kommunen och polisen fungerar som lokala
         tillsynsmyndigheter.  Pälsfarmer kan inspekteras både
         vid misstanke om brott mot djurskyddsbestämmelserna och även
         utan sådan misstanke. Merparten av inspektionerna utan misstanke
         av brott är s.k. EU-inspektioner. Också Europeiska
         kommissionen informeras om inspektionsresultaten. Syftet med myndighetsinspektionerna
         är
         att säkerställa att pälsfarmerna iakttar
         lagstiftningen. Om överträdelser konstateras utfärdar
         inspektionsmyndigheten förbud i enlighet med 42 § djurskyddslagen
         eller ålägger pälsfarmaren att inom viss
         tidsfrist fullgöra sina skyldigheter så att utrymmena,
         förhållandena och skötseln av djuren
         når upp till den lagstadgade nivån. När
         tidsfristen har gått ut utför myndigheten en ny
         inspektion för att kontrollera att lagstiftningen följs.
         Vid behov kan myndigheten enligt 44 § djurskyddslagen
         också vidta brådskande åtgärder
         om det är nödvändigt för djurens
         välbefinnande. 
      
      
      Ansvaret för de ovannämnda EU-djurskyddsinspektionerna övergår
         till de 15 nya länsveterinärerna under våren
         2010. Tjänsterna har inrättats med stöd
         av nya veterinärvårdslagen (765/2009)
         med syftet att säkerställa tillsynen över
         djurens hälsa och välbefinnande via inspektioner.
         I statsbudgeten har 4,7 m. euro avsatts för att kommunerna
         i samverkan med andra kommuner eller samarbetsområden ska
         inrätta tjänster som tillsynsveterinär.
         Tillsynsveterinärerna har hand om tillsynen i fråga
         om både djurskydd och djursjukdomar och staten köper
         dessa tjänster av kommunerna. Genom detta system differentieras de
         kommunala veterinärernas myndighetsuppgifter så att
         de kommunala veterinärerna inte måste övervaka
         sina egna kunder.
      
      
      Pälsfarmer har inspekteras genom EU-djurskyddsinspektioner
         sedan år 2000. Antalet försummelser som upptäcks
         vid inspektionerna har minskat påtagligt. Under 2007 upptäcktes
         försummelser på 29 procent av de inspekterade
         gårdarna; under 2008 hade antalet sjunkit till 18 procent.
         Under 2009 har försummelser enligt preliminära
         resultat upptäckts på 6 procent av alla gårdar
         på vilka det fanns djur då inspektionen utfördes.
         Missförhållandena som konstaterats på pälsfarmerna
         har gällt brist på tugg- och stimulansmaterial,
         för små utrymmen, brist på hylla för
         rävarna och brist på bokföring över
         avlidna djur eller sjukdomar hos djuren. Farmerna var inte heller
         alltid rymningssäkra. 
      
      
      Organisationen Oikeutta eläimille publicerade bildmaterial
         taget på pälsfarmer i december 2009. Länsveterinären
         vid regionförvaltningsverket och de kommunala veterinärerna
         har utfört inspektioner på alla 30 pälsfarmer,
         den sista den 5 mars 2010. Antalet pälsfarmer var 30 istället
         för de ursprungliga 29 eftersom det i ett område
         fanns två farmer. På en av gårdarna fanns
         inga djur. Försummelser konstaterades på fem farmer,
         dvs. på 17 procent av de gårdar där det
         fanns djur. Försummelserna som konstaterades var trasiga
         hyllor i burarna, avsaknad av hyllor i vissa rävburar och
         avsaknad av pinnar att tugga på i vissa burar. På en
         farm hittades också trasiga burbottnar. Ingen av farmerna
         hade vidtagit åtgärder för att säkerställa
         att farmen är rymningssäker. På vissa
         av farmerna konstaterades brister i bokföringen över
         avlidna djur eller sjukdomar hos djuren. Under inspektionerna hittades
         inga djur som måste avlivas på grund av sjukdom
         eller skada. På de farmer där försummelser
         har konstaterats har pälsfarmaren ålagts att inom
         viss tidsfrist åtgärda bristerna och farmerna
         kommer att inspekteras på nytt när tidsfristen
         har löpt ut. Polisen kommer att begäras undersöka
         de farmer där försummelser har konstaterats. Näringslivet har
         också vidtagit egna åtgärder och vissa
         av de farmer där brister har konstaterats kommer att få sina
         certifikat indragna.  
      
      
      I Finland finns för närvarande omkring 1 100 pälsfarmer,
         de flesta av dem familjeföretag. Enligt Forskningscentralen
         för jordbruk och livsmedelsekonomi sysselsätter
         pälsproduktionen i Finland ca 5 600 personer direkt
         och 17 000 personer indirekt, dvs. sammanlagt 22 000
         personer. Av pälsskinnen går 98 procent till export
         och intäkterna från exporten går upp
         till ca 200 m. euro. Miljölagstiftningen innehåller
         strikta regler för nygrundade pälsfarmer med krav
         avseende konstruktionerna och verksamheten för att säkerställa
         att miljön och grundvattnet i området inte förorenas.
         Den kommunala livsmedelsinspektören sköter tillsynen över
         avlägsningen och hanteringen av gödsel på farmerna.
         Kommunerna anvisar också bestämda platser där
         pälsfarmerna ska kompostera gödsel.   
      
      
      I EU finns pälsproduktion i Finland, Belgien, Frankrike,
         Tyskland, Irland, Grekland, Italien, Lettland, Nederländerna,
         Norge, Spanien och Sverige. I EU-området finns ca 6 000
         farmer som sysselsätter totalt 60 000 personer
         på heltid. Europa står för 57,8 procent
         av världens produktion av minkpälsar och för
         51,8 procent av världsproduktionen av rävpälsar.
         De största produktionsländerna efter Europa är
         Kina, USA, Kanada och Ryssland. Av minkpälsar produceras
         25,6 procent i Kina, 5,9 procent i USA, 4,5 procent i Kanada och
         6,1 procent i Ryssland. Av rävpälsar produceras
         46 procent i Kina, 1,6 procent i Ryssland, 0,3 procent i Kanada
         och 0,2 procent i USA.
      
      
      I Finland har pälsnäringen som den första
         av djurnäringarna infört ett certifieringssystem
         i vilket pälsfarmer för att få certifikat
         måste uppfylla kraven i den gällande lagstiftningen.
         För att kontrollera att kraven uppfylls auditeras 10 procent av
         de uppfödare som har gått med i systemet varje år.
         Sedan slutet av 2009 utförs auditeringarna av utomstående
         inspektörer. Just nu pågår en revidering
         av systemet. Systemet med certifikat har skapats av näringslivet
         och djurskyddsmyndigheterna är inte inkopplade i tillämpningen
         av systemet. Näringslivet har också vidtagit egna åtgärder
         för att reda ut de ekologiska aspekterna kring pälsuppfödning.
         Utredningen blir klar i år.
      
      
      I sitt program har regeringen åtagit sig att trygga
         pälsproduktionens möjligheter att verka som en
         näringsgren i nuvarande form.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 16 mars 2010
         
         Jord- och skogsbruksminister Sirkka-Liisa Anttila