LAKIALOITE 102/2004
vp
LA 102/2004
vp - Ben Zyskowicz /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki tuloverolain 127 a §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa esitetään kotitalousvähennyksen kehittämistä siten,
että vähennyksen omavastuuta alennetaan 100 eurosta
50 euroon ja vähennyksen enimmäismäärää korotetaan
1 150 eurosta 2 300 euroon. Ehdotettu laki on
tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2005.
PERUSTELUT
Kokoomus on pyrkinyt kaikin käytettävissä olevin
keinoin kiinnittämään hallituksen huomion edelleen
heikkona jatkuvaan työllisyyskehitykseen. Työllisten
määrä oli vuoden 2004 tammi—elokuussa
keskimäärin 12 000 pienempi kuin vastaavana
aikana vuonna 2003. Työllisyyden lisäämiseksi
on tehtävä kaikki voitava. On otettava käyttöön
täysin uusia keinoja ja kehitettävä jo
olemassa olevia hyviä ratkaisuja.
Kotitalousvähennys on osoittautunut erinomaiseksi tavaksi
luoda uusia palvelualan työpaikkoja. Vähennyksen
laajennuttua koko maahan ja sen käyttömahdollisuuksien
tultua tutuiksi kansalaisille ovat edellytykset sen käytön
kasvavalle kysynnälle hyvät.
Vuonna 2000 kotitalousvähennystä hyödynsi 31 529
henkilöä, vuotta myöhemmin määrä oli noussut
72 420 henkilöön ja vuonna 2002 se oli jo
melkein 90 000 henkilöä. Vuonna 2002
kotitalousvähennyksiä myönnettiin noin
42,5 miljoonaa euroa, joten keskimääräinen
kotitalousvähennyksen arvo käyttäjää kohden
oli tuolloin noin 475 euroa. Vuodelta 2003 saatujen ennakkotietojen
mukaan kotitalousvähennyksen suosio on jatkanut kasvuaan
myös viime vuonna.
Kotitalousvähennyksestä saadut kokemukset ovat
kiistatta olleet hyviä. Vähennyksellä tuetaan
suoraan palvelujen ostamista eli alennetaan kyseisten palvelujen
hintaa kuluttajalle. Näin on kyetty lisäämään
palvelujen kysyntää ja tätä kautta
palvelualojen työpaikkoja. Tällä tavalla on
saatu aikaan myös ns. vähemmän erityisosaamista
vaativia työpaikkoja, joiden puute on ollut 1990-luvun
laman jälkeen leimallinen piirre suomalaisilla työmarkkinoilla.
Samalla on saatu tuotua jo olemassa ollutta työtä pois
ns. harmaan talouden piiristä.
Kotitalousvähennyksellä edistetään
perheiden mahdollisuuksia käyttää ulkopuolista
työvoimaa arjen työpaineiden helpottamiseen ja vaikutetaan
myönteisesti myös työssä jaksamiseen.
Määrällisesti suurin kotipalvelujen ostajaryhmä ovatkin
olleet perheet, joilla on pieniä lapsia. Kysytyin kotitalouspalvelu
on ollut siivous. Hallitus esittää vuoden
2005 talousarvioon liittyen (HE 146/2004
vp) kotitalousvähennyksen käyttöalan
laajentamista verovelvollisen tai hänen puolisonsa vanhempien
ja isovanhempien asunnoissa tehtävään
kotityöhön. Samalla esitetään,
että verovelvollinen voisi vähentää 30 % maksamistaan
palkoista aikaisemman 10 %:n sijaan. Kokoomus
kannattaa näitä esityksiä, mutta pitää niitä kuitenkin
riittämättöminä.
Kokoomuksen eduskuntaryhmä esittää,
että tuloverolakia muutettaisiin siten, että kotitalousvähennyksen
omavastuu laskettaisiin 100 eurosta 50 euroon ja vähennyksen
enimmäismäärä nostettaisiin
1 150 eurosta 2 300 euroon. Vähennyksen
omavastuuosuuden alentaminen antaisi mahdollisuuden hyödyntää vähennystä myös pienemmissä
kotipalvelujen
ostoissa. Vähennyksen enimmäismäärän
nostaminen puolestaan lisäisi kotitalouksien ostovoimaa
palveluja ostettaessa ja mahdollistaisi kotitalouksille palvelujen
ostamisen sekä omaan että vanhempien
tai isovanhempien kotiin vähennyksen käyttöalan laajentuessa.
Tällä tavalla luotaisiin mahdollisuudet jatkuvakestoiseen
palvelujen hankintaan ja lisättäisiin edelleen
palvelujen kysynnän kasvua sekä tätä kautta
alan yritysten ja työpaikkojen määrää.
Vuoden 2002 verotuksen tietojen perusteella arvioituna vähennyksen
omavastuun pudottaminen vähentäisi tulo- ja varallisuusverotuksen tuottoa
noin 5 miljoonalla eurolla. Vastaavasti olemme arvioineet, että vähennyksen
enimmäismäärän nostaminen vähentäisi
alkuvaiheessa (vuonna 2005) tulo- ja varallisuusverotuksen tuottoa
noin 20 miljoonalla eurolla. Yhteensä esittämämme
muutokset vähentäisivät valtion tuloja
noin 25 miljoonalla eurolla. Lisäksi on huomioitava, että kotitalousvähennyksen
kehittämisellä on työllisyyttä lisääviä vaikutuksia, jotka
puolestaan lisäävät tulo- ja varallisuusverotuksen
tuottoa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
tuloverolain 127 a §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 30 päivänä joulukuuta
1992 annetun tuloverolain (1535/1992)
127 a §:n 1 momentti, sellaisena kuin
se on laissa 1162/2002, seuraavasti:
127 a §
Kotitalousvähennys
Verovelvollinen saa vähentää verosta
osan käyttämässään
asunnossa tai vapaa-ajan asunnossa tehdystä työstä maksamistaan
määristä (kotitalousvähennys).
Vähennykseen oikeuttaa tavanomainen kotitalous-, hoiva-
tai hoitotyö sekä asunnon tai vapaa-ajan asunnon
kunnossapito- tai perusparannustyö. Vähennys on
enintään 2 300 euroa vuodessa, ja se
myönnetään vain siltä osin kuin
127 b §:ssä tarkoitettu vähennettävä osa
kustannuksista ylittää 50 euroa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2005.
_______________
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2004
- Ben Zyskowicz /kok
- Eero Akaan-Penttilä /kok
- Sirpa Asko-Seljavaara /kok
- Kaarina Dromberg /kok
- Pertti Hemmilä /kok
- Hanna-Leena Hemming /kok
- Anne Holmlund /kok
- Jyri Häkämies /kok
- Ilkka Kanerva /kok
- Marjukka Karttunen /kok
- Jyrki Katainen /kok
- Pekka Kuosmanen /kok
- Esko Kurvinen /kok
- Jere Lahti /kok
- Kalevi Lamminen /kok
- Jouko Laxell /kok
- Suvi Lindén /kok
- Marjo Matikainen-Kallström /kok
- Olli Nepponen /kok
- Tuija Nurmi /kok
- Reijo Paajanen /kok
- Maija Perho /kok
- Lyly Rajala /kok
- Paula Risikko /kok
- Martin Saarikangas /kok
- Petri Salo /kok
- Sari Sarkomaa /kok
- Kimmo Sasi /kok
- Arto Satonen /kok
- Timo Seppälä /kok
- Juhani Sjöblom /kok
- Irja Tulonen /kok
- Raija Vahasalo /kok
- Jan Vapaavuori /kok
- Ahti Vielma /kok
- Lasse Virén /kok