LAKIALOITE 103/2014
         vp
      
      LA 103/2014
            vp - Eeva-Johanna Eloranta /sd ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Laki tietoyhteiskuntakaaren muuttamisesta
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
      
      Langattoman viestinnän myötä myös
         tarve rakentaa tukiasemia ja radiomastoja on kasvanut. Tätä ei
         kuitenkaan ole riittävästi otettu huomioon kaavoituksessa,
         eikä tukiasemien ja radiomastojen sijoittelua varten ole
         selkeitä pelisääntöjä myöskään
         tuoreessa tietoyhteiskuntakaaressa (917/2014).
         Matkapuhelimen käyttöön on yksilön
         mahdollista ainakin jossain määrin itse vaikuttaa.
         Tukiasemien ja radiomastojen säteily ei kuitenkaan ole
         yksilön itsensä hallittavissa. Näin ollen
         asiaan liittyy oikeudellisia ongelmia, jotka tulisi ottaa huomioon
         lainsäädännön keinoin. Vaikka
         tukiasemien säteily on heikompaa kuin matkapuhelimien säteily,
         altistutaan sille kroonisesti, enemmän tai vähemmän esimerkiksi
         asuinpaikasta riippuen. Tukiasemasäteily ei ole jakautunut
         tasaisesti ympäristöömme, vaan altistumistasoissa
         on suuria eroja esimerkiksi eri asuntojen tai työpaikkojen
         välillä riippuen esimerkiksi siitä, miten
         lähellä tukiasemia ja radiomastoja ne sijaitsevat.
         Radiotaajuinen säteily ei ole ihmisille ja ympäristölle
         riskitöntä, vaan Maailman terveysjärjestön
         (WHO) luokituksen mukaan radiotaajuinen säteily on mahdollinen
         karsinogeeni (luokka 2B) eli mahdollisesti syöpää aiheuttava.
      
      
      Varovaisuusperiaate on yleisesti tunnustettu periaate mahdollisesti
         terveysriskejä aiheuttavassa toiminnassa, ja sitä tulisi
         kunnioittaa siinä vaiheessa, kun tieteellinen yhteisö ei
         ole yksimielinen riskin suuruudesta. Varovaisuusperiaatteesta käytetään
         Euroopan unionin oikeudessa myös nimeä ennalta
         varautumisen periaate. Tämä tarkoittaa, että ympäristönsuojelullisiin toimenpiteisiin
         voidaan ryhtyä, vaikka täyttä tieteellistä varmuutta
         ympäristöhaitoista ei ole. Varovaisuusperiaatteen
         avulla pyritään ennakoivasti hallitsemaan tilanteita,
         joihin liittyy epävarmuutta ja tiedon puutetta ja joissa
         sääntelyn laiminlyönti voi johtaa korkeisiin
         kustannuksiin.
      
      
      Varovaisuusperiaate ja säteilylain 2 §:n
         mukainen niin sanottu optimointiperiaate ("terveydelle
         haitallinen säteilyaltistus pidetään
         niin alhaisena kuin käytännöllisin toimenpitein
         on mahdollista") on hyväksytty viralliseksi osaksi säteilyriskiemme
         hallintaa. Säteilyturvakeskus (Stuk) on linjannut, että "Varovaisuusperiaate on
         paikallaan silloin, kun on tieteellisillä perusteilla mahdollista
         olettaa, että riski on olemassa ja siitä voi koitua
         vakavia ja pysyviä seurauksia luonnolle tai ihmisen terveydelle
         ja hyvinvoinnille…perustavoitteena tulisi olla riskin ehkäiseminen
         ennen kuin haittaa ehtii ilmetä."  Varovaisuusperiaatetta
         on alettu soveltaa "kaikkiin fysikaalisiin ja kemiallisiin
         haittatekijöihin, jotka voivat olla haitallisia ihmisten,
         eläinten ja kasvien terveydelle". Monissa tapauksissa
         on "järkevää noudattaa tiettyä varovaisuutta
         ja vähentää altistumista enemmänkin
         kuin määräykset edellyttäisivät" (Nyberg & Jokela
         2006, s. 517—520).
      
      
      Myös perustuslakimme (20 §) takaama
         oikeus terveelliseen ympäristöön edellyttää,
         että epävarmoissa tilanteissa päätökset
         tehdään ympäristönäkökulmaa
         painottaen. Varovaisuusperiaate suhteessa tukiasemien ja radiomastojen
         sijoitteluun tuleekin ottaa paremmin huomioon tietoyhteiskuntakaaren
         säädöksissä.
      
      
      Tietoyhteiskuntakaaren (917/2014)
         229 §:n 1 momentissa säädetään
         teleyrityksen oikeudesta sijoittaa toisen omistamalle tai hallitsemalle alueelle
         yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palveleva telekaapeli,
         matkaviestinverkon tukiasema tai radiomasto. Jollei sijoittamisesta
         päästä sopimukseen kiinteistön
         tai rakennuksen omistajan kanssa, niin 229 §:n
         4 momentin mukaan laitteen sijoittamisesta päättää kunnan
         rakennusvalvontaviranomainen.
      
      
      Telekaapelien sijoittamista toisen omistamalle tai hallitsemalle
         alueelle ei kuitenkaan voi suoraan rinnastaa matkaviestinverkon
         tukiaseman tai radiomaston rakentamiseen, koska telekaapeleista
         aiheutuva haitta on toisenlaatuista kuin se, mitä tukiaseman
         tai radiomaston asentamisesta saattaa aiheutua. Telekaapeli ei tuota
         radiotaajuista sähkömagneettista säteilyä,
         joka leviäisi laajalti kiinteistöön tai
         rakennukseen altistaen asukkaat sähkömagneettisille
         kentille, kun taas tukiasema tai radiomasto sitä tuottaa.
      
      
      Näin ollen onkin tärkeää,
         että radiomastojen ja tukiasemien sijoittamisesta tehdään
         tämän lakimuutosesityksen (230 §)
         mukainen sijoittamissuunnitelma kaikissa tapauksissa eikä vain silloin,
         kun osapuolet eivät pääse niiden sijoittamisesta
         sopimukseen, kuten tietoyhteiskuntakaaren 229 §:ssä on
         säädetty. Tässä muutosehdotuksessa
         (230 §) myös esitetään,
         että sijoittamissuunnitelmassa tulee myös esittää arvio
         siitä, minkälainen säteilyteho tukiasemista
         ja radiomastoista kohdistuu alueille, jotka sijaitsevat niiden välittömässä läheisyydessä
         tai
         antennien pääsäteilykeilassa. Näin
         näillä alueilla asuvilla tai säännöllisesti
         muusta syystä oleskelevilla on mahdollisuus arvioida niiden
         vaikutusta. Tietoyhteiskuntakaaren (231 §) mukaan
         teleyrityksen on toimitettava sijoittamissuunnitelma tiedoksi kaikille
         kiinteistön ja rakennuksen omistajille ja muille, joiden
         etua tai oikeutta suunnitelma koskee. Tässä lakimuutosehdotuksessa
         ehdotetaan (231 §), että sijoittamissuunnitelma
         on toimitettava tiedoksi kaikille kiinteistön ja rakennuksen
         omistajille, niille, jotka asuvat tai säännöllisesti
         oleskelevat niissä tai lähetinlaitteiden pääsäteilykeilan
         alueella, sekä muille, joiden etua tai oikeutta suunnitelma
         koskee. Näin kaikilla niillä, joiden edusta tai
         oikeudesta on kysymys, myös näillä alueilla
         asuvilla tai säännöllisesti muusta syystä oleskelevilla,
         on mahdollisuus vaikuttaa ympäristöönsä sijoitettavien radiomastojen
         ja tukiasemien sijoitteluun ja saada niistä tietoa sekä tehdä muistutus
         sijoittamissuunnitelmasta.
      
      
      Tietoyhteiskuntakaaren 234 §:ssä säädetään telekaapelien,
         tukiasemien ja radiomastojen sijoittelun esteistä. Tähän
         pykälään tulee lisätä, että tukiasemat
         ja radiomastot tulee sijoittaa ensisijaisesti yleisille alueille
         siten, että niistä ihmisille aiheutuva säteilyaltistus
         minimoidaan ja että niitä ei tule sijoittaa asuintalojen
         tai erityisherkkien kohteiden, kuten koulujen, päiväkotien,
         vanhainkotien tai sairaaloiden, yhteyteen tai niiden läheisyyteen.
         Tukiasemia ja radiomastoja ei pitäisi myöskään
         suunnata näitä kiinteistöjä kohti.
         Nämä lisäykset tulee ottaa huomioon myös
         sijoittamisoikeuden muuttamisesta tai poistamisesta säädettäessä (235 §).
      
      
      On tärkeää, että matkaviestinverkon
         tukiasemien ja radiomastojen sijaintia koskevat tiedot ovat kansalaisten
         saatavilla avoimessa ajantasaisessa rekisterissä siten,
         että kuka tahansa voi tarkistaa matkapuhelintukiasemien
         ja radiomastojen sijainnin. Tämä on tärkeää siksi,
         että oikeusvaltiossa jokaisella tulee olla oikeus saada
         käyttöönsä kaikenlaatuinen tieto,
         jolla voi olla vaikutusta yksilön terveyteen ja hyvinvointiin
         tai omaisuuden käyttöön ja sen arvoon.
         Tämän vuoksi säädös
         tukiasemien ja radiomastojen sijaintitietojen julkisuudesta tulee
         sijoittaa myös tietoyhteiskuntakaareen (238 §).
         Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen olisi ylläpidettävä sähköistä avointa
         rekisteriä, josta käy ilmi tukiasemien ja radiomastojen
         sijaintitiedot. 
      
      
    
   
   
      
      PERUSTELUT
      
      Yleistä
      
      Eduskunnan vastikään säätämässä tietoyhteiskuntakaaressa
         on toteutettu sähköisen viestinnän säätelyn
         mittava kokonaisuudistus. Sähköiseen viestintään
         liittyen langattoman teknologian myötä älypuhelimet,
         taulutietokoneet ja monet muut langattomat sovellukset ovat tulleet osaksi
         jokapäiväistä elämää sekä niiden
         myötä myös matkapuhelintukiasemat ja
         radiomastot.
      
      
      Uusi langaton teknologia lisääntyy vauhdilla, mutta
         siihen liittyviä mahdollisia riskejä ei ole riittävästi
         arvioitu, vaikka langattoman teknologian myötä myös
         radiotaajuinen sähkömagneettinen säteily
         lisääntyy ympärillämme koko
         ajan. Maailman terveysjärjestö (WHO) luokitteli
         radiotaajuisen säteilyn vuonna 2011 mahdollisesti syöpävaaralliseksi.
         Tutkimusnäytön ristiriitaisuuden takia osa tutkijoista
         on sitä mieltä, että luokitus olisi voinut
         olla tiukempikin, ainakin todennäköisesti syöpää aiheuttava
         (luokka 2A). Elinympäristöömme on siis
         päästetty nykytiedon mukaan vähintään
         2B-luokan karsinogeeni eli mahdollinen syövän
         aiheuttaja ilman, että siitä on käyty
         tarpeeksi julkista keskustelua. Tätä ei ole otettu
         riittävästi huomioon myöskään
         varovaisuusperiaatteen näkökulmasta tietoyhteiskuntakaarta
         säädettäessä.
      
      
      Matkapuhelintukiasemien ja radiomastojen sijoittelusta
      
      Euroopan parlamentti on vuonna 2009 antanut päätöslauselman,
         jossa se toteaa, että matkapuhelinantenneja asennettaessa
         tulee erityisesti huolehtia siitä, että erityisherkät
         kohteet, kuten koulut, päiväkodit, vanhainkodit
         ja terveydenhoitolaitokset, eivät ole tarpeettoman lähellä matkapuhelintukiasemia,
         jotta voidaan rajoittaa sähkömagneettisille kentille
         altistumista (Euroopan parlamentin päätöslauselma
         2009).
      
      
      Optimaalinen tilanne olisi, että määriteltäisiin
         tarkka suojaetäisyys, jonka tulisi olla sellainen matka,
         joka riittää vaimentamaan matkaviestinverkon tukiasemasta
         tai radiomastosta tulevan lähetyksen tehoa merkittävästi.
         Suositeltava välimatka voisi olla esimerkiksi 300 metriä. Toisaalta
         korkean maston juurella voi olla katve, jossa säteily ei
         ole kovin korkeaa. Ihannetapauksessa lähettimien sijoittamisen
         tulisikin perustua mittauksiin eikä metrimääriin.
         Teleoperaattorit voivat myös lisätä lähettimien
         tehoja, jolloin tietyn etäisyyden vaikutus muuttuu. Myös
         tukiasemien ja radiomastojen säteilykeilojen suuntaamisella
         on vaikutusta, eli niitä ei saisi suunnata esimerkiksi
         asuntoja tai kouluja kohti. Vastaavia linjauksia on esitetty esimerkiksi Sir
         William Stewartin raportissa Englannissa (2000). Tietoyhteiskuntakaareen
         tuleekin saada mukaan Euroopan parlamentin päätöslauselman mukaiset
         säännökset siitä, ettei matkapuhelintukiasemia
         tai radiomastoja sijoiteta tarpeettoman lähelle erityisherkkiä kohteita,
         kuten kouluja, päiväkoteja, vanhainkoteja ja terveydenhuoltolaitoksia.
      
      
      Meillä on jo paljon myös tutkimustuloksia
         siitä, että radiotaajuinen sähkömagneettinen
         säteily on vaarallista terveydelle. BioIniative 2012 -asiantuntijaryhmä on
         läpikäynyt 1 800 sähkömagneettisiin
         kenttiin ja niiden terveysvaikutuksiin liittyvää tutkimusta
         ja toteaa, että näyttö matkaviestinverkon
         tukiasemien ja radiomastojen terveysriskeistä on merkittävästi
         lisääntynyt vuoden 2007 jälkeen (BioIniative
         2012 -raportti). Esiin nousi huolestuttavia asioita terveyteen liittyen.
         Tutkimusnäyttöä löytyi mm. matkapuhelimen
         pitkäaikaiskäytön aiheuttamasta altistumisesta
         pahanlaatuiselle aivokasvaimelle. Erityisen herkkiä riskeille
         raportin mukaan ovat lapset ja nuoret. Esimerkiksi Turun ammattikorkeakoulun
         Radio- ja EMC-laboratorion tekemissä radiotaajuisen säteilyn
         kenttämittauksissa on todettu, että asuminen tai
         työskentely matkaviestinverkon radiomaston tai tukiaseman
         pääkeilassa aiheuttaa tavallista suuremman, tarpeettoman
         altistumisen radiotaajuiselle säteilylle. Kaikissa tutkimuksissa
         ei haitallisia terveysvaikutuksia ole havaittu, ja näin
         ollen tiedeyhteisö parhaillaan kiistelee terveysvaikutuksista.
         On kuitenkin osoitettu, että tutkimuksen rahoittajalla
         on yhteys tuloksiin: tutkimukset, jotka eivät osoita riskiä,
         ovat usein teollisuuden rahoittamia. 
      
      
      Maailman terveysjärjestö (WHO) on siis jo vuonna
         2011 luokitellut radiotaajuisen säteilyn mahdollisesti
         syöpää aiheuttavaksi. Samana vuonna Euroopan
         neuvosto suositteli, että sen jäsenvaltioiden
         tulisi ryhtyä kaikkiin mahdollisiin toimenpiteisiin erityisesti
         lasten ja nuorten suojelemiseksi myös matkapuhelimien tuottamalta
         säteilyltä, koska näillä ryhmillä on
         kohonnut riski sairastua pään alueen kasvaimiin
         (Euroopan neuvoston suositus 2011). Myös kotimainen Säteilyturvakeskus
         (Stuk) on suositellut lasten kännykänkäytön
         rajoittamista, mutta sen mukaan tukiasemista ei kuitenkaan ole vaaraa
         toisin kuin Euroopan parlamentti päätöslauselmassaan
         vuodelta 2009 toteaa, ja vaikka WHO:n luokituksen mukaan myös
         tukiasemien lähettämä säteily
         kuuluu luokkaan 2B (mahdollisesti karsinogeeninen ihmisille).
      
      
      Matkapuhelintukiasemien ja radiomastojen sijaintitietokysymys
      
      Euroopan parlamentti on käsitellyt tukiasemien ja mastojen
         sijaintitietokysymystä vuonna 2009 ja päättänyt,
         että yleisölle pitää antaa tieto
         radiotaajuuksia käyttävien tukiasemien ja radiomastojen
         sijainnista julkaisemalla paikkatiedot vapaasti internetsivuilla
         (Euroopan parlamentin päätöslauselma
         2009). Tämän vuoksi myös säädös
         tukiasemien ja radiomastojen sijaintitietojen julkisuudesta tulisi
         lisätä tietoyhteiskuntakaareen, jotta yleisöllä on
         mahdollisuus selvittää niiden sijaintitiedot vaikkapa
         asuinpaikkaansa valitessaan.
      
      
      Tukiasemien ja radiomastojen sijaintitiedot ovat internetissä julkisesti
         saatavilla esimerkiksi Ahvenanmaalla, Ranskassa ja Saksassa. EU-oikeudellinen
         yhdenvertaisuusperiaate kieltää unionin kansalaisten
         eriarvoisen kohtelun, joten tästäkin syystä myös
         Suomessa paikkatiedoista tulisi olla avoin ja kattava rekisteri.
      
      
      Teleoperaattorit väittävät tukiasemien
         sijaintitietojen olevan salaisia, koska ne kuuluisivat liikesalaisuuden
         piiriin. Nykytilanne kuitenkin on se, että yksittäisen
         tukiaseman tai radiomaston paikkatiedot ovat julkista tietoa, jota
         voi tiedustella kunnallisilta rakennuslupatoimistoilta. Julkisuuslain
         kommentaarin mukaan "yritystä tai sen liiketoimintaa
         koskeva yleisesti tunnettu tieto tai tieto, joka on hankittavissa
         julkisista lähteistä, samoin niitä yhdistelemällä laadittava tieto
         kuuluvat julkisuuden piiriin" (Julkisuuperiaate, Mäenpää 2009,
         s. 294). Näin ollen tukiasemien ja radiomastojen paikkatiedot
         eivät kuulu liikesalaisuuden piiriin eivätkä ole
         julkisuuslain tarkoittamia salassa pidettäviä tietoja.
      
      
      Matkapuhelinverkon tukiasemien ja radiomastojen sijaintitietojen
         salaaminen ei ole perusteltua myöskään
         julkisuuslain 24 §:n 8 kohdan nojalla, jossa säädetään
         salassa pidettäviksi sellaiset asiakirjat, jotka liittyvät
         poikkeusoloihin varautumiseen. Matkapuhelinverkkoa ei voida kaataa
         tuhoamalla yksittäisiä tukiasemia.
      
      
      Radioaallot ovat kansallista omaisuutta, joten ei ole oikein,
         että niiden käyttötapa salataan. Perustuslaillinen
         julkisuusperiaate antaa yksilölle oikeuden yhteiskuntaa
         koskevaan tietoon. Tämä oikeus ei toteudu, koska
         saatavilla on vain yksittäisiä tukiasemien ja
         radiomastojen sijaintitietoja, joiden perusteella kuluttaja ei voi
         vertailla paikallistasolla eri operaattorien tarjoamien tietoverkkojen
         kattavuutta. Paikkatietojen julkisuus edistää ja
         tehostaa alan toimijoiden välistä kilpailua. Kaikkien
         kilpailunrajoitusten poistaminen on yksi EU-oikeuden keskeisimmistä tavoitteista.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta hyväksyy seuraavat lakiehdotukset:
      
      
      
         
         
            
            
               
               Laki
               
               tietoyhteiskuntakaaren muuttamisesta
               
            
            
            
            Eduskunnan päätöksen mukaisesti
            
            
               muutetaan tietoyhteiskuntakaaren (917/2014)
               230 §:n 1 momentti, 231 ja 232 § ja
               235 §:n 2 momentin 3 kohta sekä
            
            
            
               lisätään 230 §:n
               2 momenttiin uusi 7 b kohta, 234 §:ään
               uusi 3 momentti, jolloin nykyinen 3 momentti siirtyy 4 momentiksi,
               235 §:n 2 momenttiin uusi 4 kohta ja 238 §:ään
               uusi 2 momentti seuraavasti:
            
            
            
            
               
               
                  
                  230 §
                  
                  Sijoittamissuunnitelma
                  
                  Teleyrityksen on laadittava 229 §:ssä tarkoitetusta
                     sijoittamisesta kiinteistölle tai rakennukseen tapahtuvasta
                     sijoittamisesta suunnitelma (sijoittamissuunnitelma).
                  
                  
                  
                     
                     Sijoittamissuunnitelman tulee sisältää tarpeellisin
                        osin seuraavat tiedot:
                     
                     
                     - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                     
                     7 b) arvio siitä, minkälainen säteilyteho
                        kohdistuu alueille, jotka sijaitsevat tukiasemien ja radiomastojen
                        välittömässä läheisyydessä tai pääsäteilykeilassa;
                     
                     
                   
                  
                  - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                  
                
               
               
                  
                  231 §
                  
                  Sijoittamissuunnitelmasta tiedottaminen
                  
                  Teleyrityksen on toimitettava sijoittamissuunnitelma tiedoksi
                     kaikille kiinteistön ja rakennuksen omistajille, niille,
                     jotka asuvat tai säännöllisesti oleskelevat
                     niissä tai lähetinlaitteiden pääsäteilykeilan
                     alueella, sekä muille, joiden etua tai oikeutta suunnitelma
                     koskee.
                  
                  
                
               
               
                  
                  232 §
                  
                  Muistutus
                  
                  231 §:n 1 momentissa mainituilla tahoilla
                     on oikeus tehdä teleyritykselle muistutus 30 päivän kuluessa
                     siitä päivästä, jona hän
                     on saanut tiedon 231 §:ssä tarkoitetusta
                     sijojittamissuunnitelmasta.
                  
                  
                
               
               
                  
                  234 §
                  
                  Sijoittamisen edellytyksetn
                  
                  - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                  
                  Tukiasemat ja radiomastot tulee sijoittaa ensisijaisesti yleisille
                     alueille niin, että niistä ihmisille aiheutuva
                     säteilyaltistus minimoidaan. Niitä ei tule sijoittaa
                     asuintalojen tai erityisherkkien kohteiden, kuten koulujen, päiväkotien, vanhainkotien
                     tai sairaaloiden yhteyteen.
                  
                  
                  - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                  
                
               
               
                  
                  235 §
                  
                  Sijoittamisoikeuden muuttaminen tai poistaminen
                  
                  - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                  
                  
                     
                     Ilman teleyrityksen suostumusta sijoittamisoikeutta
                        voidaan muuttaa tai se voidaan poistaa kunnan rakennusvalvontaviranomaisen
                        päätöksellä, jos:
                     
                     
                     - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                     
                     3) sijoittamisoikeus vaikeuttaa huomattavasti asemakaavan toteuttamista;
                     
                     4) sijoittamisoikeus on ristiriidassa 234 §:n
                        3 momentin kanssa.
                     
                     
                     - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                     
                   
                  
                
               
               
                  
                  238 §
                  
                  Kiinteistötietojärjestelmään
                     merkitseminen
                  
                  
                  - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                  
                  Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen on ylläpidettävä sähköistä avointa
                     rekisteriä, josta käyvät ilmi tukiaemien
                     ja radiomastojen sijaintitiedot.
                  
                  
                
               
               _______________
               
               
                  
                  Tämä laki tulee voimaan    päivänä      kuuta 20   .
                  
                
               
             
            
            _______________
            
          
         
       
      
    
   
   
      Helsingissä 12 päivänä marraskuuta
         2014
      
      
         - Eeva-Johanna Eloranta /sd
- Jouko Skinnari /sd
- Maria Guzenina /sd
- Raimo Piirainen /sd