LAKIALOITE 120/2007
vp
LA 120/2007
vp - Pentti Oinonen /ps
Tarkistettu versio 2.0
Laki nuorisolain 12 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Tämän lakialoitteen tavoitteena on muuttaa
nuorisolakia siten, että sillä helpotetaan valtakunnallisten
nuorisokeskusten taloudellista tilannetta määrittämällä toiminta-avustusten
määrä prosentteina kuluista. Lakialoitteessa
esitetään lisättäväksi
nuorisolain 12 §:ään lause,
jolla nuorisokeskusten avustusten tasoksi määrätään
65 prosenttia toimintamenoista. Käytännössä tämä tarkoittaisi
vuosittain 7 miljoonan euron (vuoden 2008 arvio) määrärahan
varaamista valtion budjetissa nuorisokeskusten käyttöön.
PERUSTELUT
Valtakunnalliset nuorisokeskukset, joita maassamme on tällä hetkellä 10,
saavat toimintaansa varten harkinnanvaraista avustusta valtion budjetista.
Nuorisolaki, joka tuli voimaan 1 päivänä maaliskuuta
2006 (poislukien sen 10 ja 11 §, jotka tulivat
voimaan 1 päivänä tammikuuta 2007), asettaa
nuorisokeskuksille useita vaatimuksia ja tehtäviä,
joita niiden on noudatettava tullakseen hyväksytyksi avustusten
piiriin.
Nuorisolaki ja opetusministeriö edellyttävät, että nuorisokeskukset
varsinaisten nuorisokurssivuorokausien määrän
lisäämisen sijaan kehittävät
toimintansa laatua. Toiminnan lähtökohtia ovat
"yhteisöllisyys, yhteisvastuu, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo,
monikulttuurisuus ja kansainvälisyys, terveet elämäntavat
sekä ympäristön ja elämän
kunnioittaminen".
Valtakunnallisilta nuorisokeskuksilta edellytetään,
että vähintään 2/3
heidän toiminnastaan liittyy nuorisotoimintaan, kuten nuorisolaissa
ja asetuksessa nuorisotyöstä ja -politiikasta
säädetään. Tämän
tavoitteen saavuttamiseksi nuorisokeskukset saavat harkinnanvaraista
avustusta siten, että sillä katetaan käytännössä vain
35 prosenttia niistä menoista, joita tämän
2/3 käyttövaatimuksen saavuttaminen edellyttää.
Tilanne on kestämätön, sillä keskusten
on näin ollen katettava puuttuva 65 prosenttia menoistaan
muulla tavalla kuin avustuksella.
Suomen nuorisokeskusten kattojärjestö Suomen
Nuorisokeskukset ry katsoo, että nykyisten toiminta-avustusten
määrä on riittämätön
laadukkaan ja lakien sekä asetusten mukaisen toiminnan
täysipainoiseen kehittämiseen, ja on siksi huolissaan
maamme nuorisotoiminnalle erittäin tärkeiden keskusten
toimintakyvystä.
Suomen Nuorisokeskukset ry on myös kiinnittänyt
huomiota siihen, että nuorisokeskuksille on annettu samanlaiset
tehtävät kuin maassamme toimiville liikunnan koulutuskeskuksille,
joiden toiminnasta määrätään
erikseen laissa vapaasta sivistystyöstä. Vapaan
sivitystyön laki määrää kyseisille
keskuksille 65 prosentin vuosittaisen avustuksen. Nuorisolaki tai
asetus nuorisotyöstä ja -politiikasta ei kuitenkaan
huomioi valtakunnallisia nuorisokeskuksia taloudellisessa mielessä,
vaan näille annetaan avustusta harkinnanvaraisesti. Katson,
että edellä kerrottu tilanne on ristiriidassa
tasapuolisen kohtelun ja moraalin kanssa.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
nuorisolain 12 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 27 päivänä tammikuuta
2006 annetun nuorisolain (72/2006) 12 §:n
1 momentti seuraavasti:
12 §
Valtakunnallisten nuorisokeskusten valtionavustukset
Valtion talousarvioon voidaan ottaa vuosittain määräraha
myönnettäväksi valtakunnallisten nuorisokeskusten
toimintaan ja rakentamiseen. Toiminta-avustukset myönnetään
pääosin tulosperusteisesti nuorisokäytön
ja keskusten toiminta-ajatusten perusteella. Nuorisokeskuksen ylläpitäjälle
maksetaan tällöin valtionavustuksena 65 prosenttia
menoista. Toimintansa aloittaville keskuksille avustus voidaan kuitenkin
myöntää arvion perusteella.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2008.
_______________
Helsingissä 8 päivänä marraskuuta
2007