LAKIALOITE 143/2004
vp
LA 143/2004
vp - Päivi Räsänen /kd
Tarkistettu versio 2.0
Laki arvonlisäverolain 85 a §:n
muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Aloitteessa ehdotetaan, että lasten vaatteiden ja jalkineiden
arvonlisävero alennetaan 8 prosenttiin. Lasten vaatteilla
tarkoitetaan noin kymmenvuotiaille ja sitä nuoremmille
sopivia vaatteita ja jalkineilla lasten mallistoihin kuuluvia sekä korkeintaan
kokoa 35 olevia jalkineita.
PERUSTELUT
Pienten lasten perheet elävät monella tavoin
taloudellisesti tiukkaa aikaa. Vanhempien työura on usein
vasta alussa, asuntovelat ovat suurimmillaan ja kuluttajia on perheessä useita.
Suomen tilastollisen vuosikirjan mukaan vaatteet ja jalkineet muodostavat
kahden huoltajan lapsiperheen kulutusmenoista 5,5 % ja
yksinhuoltajataloudessa 5 %. Esimerkiksi lapsettoman
parin taloudessa osuus on vain 3,9 %. Vaatteiden
ja jalkineiden arvonlisävero kohdistuu lapsiperheisiin
ankarasti, koska lasten kasvun myötä hankintoja
joudutaan tekemään usein ja hankintojen hintataso
on lähes sama kuin aikuisten vastaavissa tuotteissa. Lapsen
jalka saattaa vuoden aikana kasvaa jopa kolme numeroa ja vaatekoko muuttua
yli kymmenenkin senttiä.
Monien lapsiperheiden hyödyntämä kirpputorien
kautta tapahtuva vaatteiden kierrätys on ympäristön
kannalta myönteistä toimintaa. On arveltu, että lasten
vaatteista jopa kolmannes ostettaisiin kirpputoreilta. Lapsiperheilläkin
tulisi kuitenkin olla mahdollisuus valita, millaisissa tilanteissa
he haluavat ostaa käytettyä ja milloin uusi, käyttämätön
tuote soveltuu paremmin. Erityisesti jalkineiden osalta on todettava,
että käytetyt, toisen henkilön jalkaan
muovautuneet kengät voivat muokata lapsen jalkaa virheasentoihin.
Hintavuus estää uusien jalkineiden säännöllisen
hankinnan kasvun ja käyttötarkoituksen mukaan.
Asiantuntijoiden mukaan suurin haitta lapsen jalalle ovat liian
pienet jalkineet.
EU:n jäsenmaista vain Tanskassa ja Ruotsissa lasten
vaatteiden ja jalkineiden arvonlisävero on korkeampi kuin
Suomen 22 %. Irlannissa ja Isossa-Britanniassa
näistä tuotteista ei peritä lainkaan
arvonlisäveroa ja tätä nollaveroa pidetään
yhtenä lapsiperheiden tukimuotona. Isossa-Britanniassa
tekstiilien ja vaatteiden kulutukseen henkilöä kohden
käytetty summa on EU:n kolmanneksi suurin. Suomi sijoittuu
sekä vaatteiden että jalkineiden kulutuksessa
selvästi eurooppalaisen keskitason alle.
Käytössä olevien kasvukäyrien
mukaan sekä kymmenvuotiaat tytöt että pojat
jäävät pääosin pituusmitan
150 cm alle. Kuopion yliopiston vaatetusfysiologian laboratorion
mittausten mukaisten mittataulukoiden mukaan naisista noin 7 % on
pituusmitaltaan alle 152 cm. Asettamalla verotuksen raja tähän
kokoluokkaan kohdistetaan veronhuojennus varmimmin lapsiin. Jalkineiden
osalta määrittely on hankalampaa, koska lasten
jalan koko on viime vuosina kasvanut huomattavasti ja alle kymmenvuotiaan
jalka on usein jo isompi kuin vanhemmalla. Koko 35 on rajakoko,
jonka käyttäjät ovat useammin lapsia kuin
aikuisia. Lisäksi arvonlisävero olisi alempi lasten
mallistoihin kuuluvissa kokoa 35 suuremmissakin jalkineissa.
Lasten vaatteiden ja jalkineiden arvonlisäveron alentaminen
on oikeudenmukainen tapa alentaa lapsiperheiden verotusta. Veronalennuksesta
seuraava lasten vaatteiden ja jalkineiden hintatason aleneminen
lisää todennäköisesti näiden
tuotteiden hankintaa ja samalla virkistää myös
vaate- ja jalkineteollisuutta.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
arvonlisäverolain 85 a §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään 30 päivänä joulukuuta
1993 annetun arvonlisäverolain (1501/1993)
85 a §:n 1 momenttiin, sellaisena kuin
se on laeissa 1265/1997, 727/1998 ja 1071/2002,
uusi 9 kohta seuraavasti:
85 a §
Seuraavien palvelujen myynnistä sekä seuraavien
tavaroiden myynnistä, yhteisöhankinnasta, siirrosta
varastointimenettelystä ja maahantuonnista suoritettava
vero on 8 prosenttia veron perusteesta:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
9) lasten vaatteet ja jalkineet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 7 päivänä joulukuuta
2004