LAKIALOITE 147/2004
vp
LA 147/2004
vp - Rosa Meriläinen /vihr
Tarkistettu versio 2.0
Laki naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain
kumoamisesta sekä asevelvollisuuslain ja siviilipalveluslain
1 ja 3 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa esitän sukupuolten välisen
tasa-arvon huomioimista varusmies- ja siviilipalveluksen suorittamisessa
ja näiden tekemistä rinnakkaisiksi ns. kansalaispalvelumallin
mukaan. Palveluksen normaaliksi kestoksi määriteltäisiin
kolme kuukautta, mutta siitä vapautettaisiin alaikäisen
lapsen huoltajat.
PERUSTELUT
Naisten vapaaehtoisen asepalveluksen kumoaminen
Yksi Suomen lainsäädännön
lähtökohdista on sukupuolten välinen
tasa-arvo. Tämä ei kuitenkaan toteudu varusmies-
eikä siviilipalveluksen kohdalla. On syytä siirtyä kaikkia
kansalaisia sukupuolesta riippumatta velvoittavaan kansalaispalvelukseen.
Palveluksesta vapautetut
Nykykäytännön lisäksi palvelukseen
määrättäisiin myös
nuoret naiset. Vapautuksen saisivat kuitenkin alaikäisen
lapsen huoltajat, olivatpa nämä sitten naisia
tai miehiä.
Yhteiskunnan tulee arvostaa vanhemmuutta ja entistä enemmän
myös isyyttä. Tällainen muutos toimisi
kannustimena myös nykyisin huolestuttavan korkean lapsensaamisiän
alenemiselle, ehkä myös syntyvyyden lisääntymiselle.
Elämän suunnitelmallisuus paranisi, kun palvelukseen
astumisen voisi lykätä opintojen jälkeiseen
aikaan ja hankkia tällöin lapsen, jolloin saisi
vapautuksen lykkäämästään
palveluksesta.
Tällä ratkaisulla saisimme myös pienennettyä liian
suuren ja kalliin asevelvollisuusarmeijan kokoa ja reserviläisten
määrää, ilman että kansan
tukea nauttivasta yleisestä asevelvollisuudesta tarvitsisi
luopua.
Asepalvelusajan lyhentäminen
Varusmiespalveluksen suorittaa yli 80 % miespuolisista
kansalaisista ja noin 500 naista vuodessa. Koulutettavien suhteellinen
osuus on Euroopan unionin korkein, ja sijoitettu reservi on unionin
suurin. Suomi käyttää maanpuolustukseen
1,4 % kansantuotteestaan.
Asevelvollisuuden lyhentäminen perusosaltaan puoleen
aiemmasta edellyttäisi koulutuksen tehostamista, mutta
toisi myös säästöjä Puolustusvoimille.
Lyhyempi aika kuitenkin riittäisi pitämään
yllä korkeaa maanpuolustustahtoa.
Laajempaa koulutusta vaativiin tehtäviin olisi edelleen
mahdollisuus käyttää enemmän
aikaa. Sen voisi suorittaa nykyistä ammattimaisemmin.
Siviilipalvelusajan lyhentäminen
Yhteiskunnasta voi kantaa vastuuta monin eri tavoin. Laaja-alaisen
turvallisuuskäsitteen ymmärtäminen on
nykyoloissa tärkeää, ja olisi tarpeen,
että suomalaisia koulutettaisiin myös esimerkiksi
ympäristöuhkien varalle.
Yhteisvastuun ymmärtäminen koskemaan myös
muuta kuin aseellista palvelusta ei mahdollista enää perustelua
sille, että siviilipalvelus on rankaisevalla tavalla varusmiespalvelusta
pitkäkestoisempi. On syytä päästä tilanteeseen,
jossa eri vaihtoehdot ovat tasa-arvoisia.
Kansalaisjärjestöjen lisäksi myös
muun muassa YK:n ihmisoikeuskomitea on tuominnut syrjivänä Suomen
käytännön sallia aseistakieltäytymisoikeus
ainoastaan rauhan aikana ja syrjivän pitkänä.
Suomen lainsäädäntö ei ole kansainvälisten
ihmisoikeussopimusten edellyttämällä tasolla
vangittujen aseistakieltäytyjien suuri määrä huomioiden.
Korkean maanpuolustustahdon maassa siviilipalvelusajan lyhentäminen
ei kuitenkaan vaarantaisi aseellisen palvelun suosiota niin, että siitä koituisi
riski yleiselle turvallisuudelle.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavat lakiehdotukset:
1.
Laki
naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain kumoamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
säädetään:
1 §
Tällä lailla kumotaan naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta
17 päivänä helmikuuta 1995 annettu laki
(194/1995) siihen myöhemmin
tehtyine muutoksineen.
2 §
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2007.
_______________
2.
Laki
asevelvollisuuslain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 15 päivänä syyskuuta
1950 annetun asevelvollisuuslain (452/1950)
1 §:n 1 momentti ja 5 §, sellaisena
kuin niistä on 5 § laissa 19/1998,
sekä
lisätään 3 §:ään,
sellaisena kuin se on osaksi laissa 1169/1998, uusi 2 momentti,
jolloin nykyinen 2 ja 3 momentti siirtyvät 3 ja 4 momentiksi,
seuraavasti:
1 §
Isänmaan ja laillisen yhteiskuntajärjestyksen puolustukseksi
on jokainen Suomen kansalainen asevelvollinen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Alaikäisen lapsen huoltaja on vapautettu varusmiespalveluksen
suorittamisesta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
5 §
Varusmiespalvelusaika on 90 päivää.
Niiden asevelvollisten palvelusaika, jotka määrätään koulutettaviksi
valtioneuvoston asetuksella tarkemmin säädettäviin
miehistön erikoistaitoa vaativiin tehtäviin, on
180 päivää. Upseereiksi, aliupseereiksi
ja valtioneuvoston asetuksella tarkemmin säädettäviin
miehistön vaativimpiin erityistehtäviin koulutettavien
asevelvollisten palvelusaika on 270 päivää.
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2007.
_______________
3.
Laki
siviilipalveluslain 1 ja 3 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 30 päivänä joulukuuta
1991 annetun siviilipalveluslain (1723/1991)
3 § sekä
lisätään 1 §:ään
uusi 2 momentti seuraavasti:
1 §
Siviilipalvelusvelvollisuus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Alaikäisen lapsen huoltaja on vapautettu siviilipalveluksen
suorittamisesta.
3 §
Siviilipalvelusaika
Siviilipalvelusaika on 90 päivää.
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2007.
_______________
Helsingissä 17 päivänä joulukuuta
2004