LAKIALOITE 158/2005
vp
LA 158/2005
vp - Lauri Oinonen /kesk
Tarkistettu versio 2.1
Laki tuloverolain 140 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Metsäverotuksessa on tapahtumassa monia hyvin
perusoikeudellisia ja taloudellisia seurausvaikutuksia sisältävä muutos
pinta-alaverotuksen siirtymäkauden päättyessä kuluvan
vuoden 2005 lopussa. Perusongelma on kaksinkertainen tuloverotus
samasta verokohteesta pinta-alaverotetun metsän siirtyessä pääomatuloverotukseen
myyntiverotuksessa, vaikka täysi tulovero on jo vuosikymmenien
ajan maksettu pinta-alaverotuksen kautta. Verotuksellisista syistä on jouduttu
hakkaamaan metsiä jo nyt kaksinkertaisen, samaan verokohteeseen
kohdistuvan tuloverotuksen välttämiseksi. Tällöin
mm. metsänhoidollisia näkökohtia ei ole
voitu mielekkäästi ottaa huomioon.
Yhä useammat nimenomaan pinta-alaverotuksen valinneet
metsänomistajat ovat myös omatoimisesti maiseman-,
luonnon- ja ympäristönsuojelijoita omissa metsissään
ja siksi haluavat aktiivisesti ja määrätietoisesti
vaalia ja kunnioittaa näitä näkökohtia
metsätaloudessaan ja metsien käsittelyssä.
Tämän tosiseikan kanssa on syvässä ristiriidassa
se, että kaksinkertaisen tuloverotuksen kohdistuessa samaan
verokohteeseen on metsä jouduttu esim. paljaaksi hakkaamalla
käsittelemään siten, että maisemalliset ja
ympäristölliset metsänomistajan itsensä arvostamat
arvot on jouduttu syrjäyttämään.
Metsänomistajan itse, omasta tahdostaan tekemä metsänhoidollinen
maiseman- ja ympäristönsuojelu on niin arvokas
asia, että sitä ei verotuksellisilla syillä saisi
vaarantaa, vaan sitä olisi paremminkin edistettävä.
Näin tapahtuisi, jos pinta-alaverokauden siirtymäaikaa
voitaisiin vaikka takautuvastikin jatkaa, jolloin vältyttäisiin verotukselliselta
pakolta tai ohjailulta hakkuisiin, joihin ei vielä muutoin
juuri nyt olisi tarvetta. On väitetty, että 13
vuoden siirtymäaika on riittävän pitkä aika
metsän realisoimiseksi. Tällöin kuitenkin
unohdetaan se, että metsänkasvun kiertoaika Suomen
puulajeilla metsissämme on noin 80—120 vuotta
kasvupaikasta riippuen ja että metsissä on samassa
metsikössäkin eri-ikäisiä puita.
Nimenomaan metsänhoidollisista syistä tulisi jatkaa
siirtymäkautta, jotta ei jouduttaisi kaksinkertaiselta
verotukselta välttymisen takia hakkaamaan tarpeettomasti
vielä kasvavaa metsää, mikä olisi
myös kansantaloudellinen vahinko. Uudeksi tilanteen tekee
myös se, että luonnonolosuhteiden vuoksi tilanne
on muodostunut nyt pinta-alaverotuksen viimeisenä vuotena
aivan uudenlaiseksi. Viime talvikauden poikkeuksellisen leuto säätila
on erittäin suuresti vaikeuttanut tai estänyt
puun talvikorjuuta korjuuolosuhteiden edellyttämän
maan jäätymisen puuttuessa suuressa osassa maata.
Kevätkesän 2005 työmarkkinahäiriöt
paperiteollisuudessa ovat tuoneet monia ongelmia puukauppatilanteeseen valtakunnallisesti,
ja kautta maan puutavaran kantohinnat ovat laskeneet. Edelleen on
myös selvää, että tämän
verotuksellisen kalenterivuoden aikana ei enää muodostu
ainakaan merkittävästi puuston talvikorjuun edellyttämiä korjuuolosuhteita.
Täten varsin suuri määrä siitä puutavarasta,
mikä olisi voitu myydä ja korjata normaalioloissa,
jää korjaamatta vuosisataan erittäin
poikkeuksellisten luonnonolosuhteiden vuoksi.
Pinta-alaverotuksen jatkamisesta ei aiheutuisi mitään
kustannuksia verottajalle, eikä sen siirtymäkauden
jatkamisesta olisi pienintäkään haittaa
metsän myyntituloverotuksen valinneille verovelvollisille.
Päinvastoin pinta-alaverotusjärjestelmä on
sekä verovelvolliselle että verottajalle yksinkertaisempi
ja helpompi kuin myyntiverojärjestelmä. Mm. juuri
tästä syystä veroviranomaisten edustajat
katsoivat asiantuntijalausunnoissaan pinta-alaverotusjärjestelmän myyntiverojärjestelmää
paremmaksi
1990-luvun alun verotuksessa. Monet pinta-alaverotuksen valinneet
verovelvolliset ovat kuolinpesiä ja iäkkäitä henkilöitä,
joille verotusjärjestelmän muutos tuottaa tarpeettomasti
lisää vaivaa ja ongelmia. Näin on asia
erityisesti nyt metsänkorjuutilanteen poikkeuksellisuuden
vuoksi, jolloin nyt suunniteluja kauppoja ei ole mahdollista tehdä aiotulla
tavalla vuoden 2005 loppuun mennessä. Edelleen on otettava
tapahtuneena tosiasiana huomioon se, että Tanskassa, Etelä-Ruotsissa
ja Baltian maissa tammikuussa 2005 riehuneen myrskyn Suomen puumarkkinoille
aiheuttamien haitallisten vaikutusten pienentämiseksi on
tarve esittää metsän pinta-alaverojärjestelmän
jatkamista maan puuhuollon häiriötilojen eliminoimiseksi.
Erityisesti mekaanisen puunjalostuksen vientimarkkinoille ovat
arvaamattomat puuhuollon häiriöt uhkana. Tämä voisi
merkitä maakunnissa jopa kymmenien sahojen lopettamista
ja sahayritysten konkursseja. Tällä olisi hyvin
kielteinen vaikutus maaseudun kuntien työllisyyteen ja verotuloihin.
Menetys koskettaisi kipeästi kansantaloutemme perustaa.
Metsäveron muutos on ongelmallinen myös kuntatalouden
kannalta maaseudulla. Siirryttäessä pelkästään
metsän myyntiverotukseen metsävaltaiset kunnat
joutuvat yhä enemmän veronsaajina menettäjiksi. Vastaava
menetys koskee myös seurakuntia. Seurauksena on kumulatiivisena
kertymänä merkittävä verotulojen
menetys. Oikeudenmukainen ja luonnollinen käytäntö olisi
metsän tuloverojen ohjautuminen täysimääräisesti
metsän sijaintikuntaan. Pinta-alaverotuskäytännön
jatkaminen olisi myönteinen asia myös kuntien
ja seurakuntien kannalta.
Metsämaan kauppatilanteessa tulisi verotuskäytännön
muutos ennen metsää omistamattoman ostajan osalta
määritellä yhteneväiseksi pinta-alaverotuskauden
mukaisesti. Jatkettaessa siirtymäkautta viidellä vuodella
uutta omistajaa verotetaan metsätalouden pääomatulosta
tämän lain säännösten
mukaan, jos maatalouden tuloverolain mukaan verotettava metsä vuosina 1994—2010
luovutetaan vastikkeellisella saannolla sellaiselle, jolla ei ole
ennestään omistuksessaan metsää.
Täten on perusteltua jatkaa ainakin viidellä vuodella
metsän pinta-alaverotuksen valinneiden verotusta vuoden
2010 loppuun.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
tuloverolain 140 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 30 päivänä joulukuuta
1992 annetun tuloverolain (1535/1992)
140 §:n 1 ja 3 momentti seuraavasti:
140 §
Metsäverotuksen siirtymäkausi
Luonnollisen henkilön, kuolinpesän ja näiden muodostaman
verotusyhtymän veronalaisena ansiotulona pidetään
vuosilta 1993—2010 toimitettavissa verotuksissa maatilatalouden
tuloverolain mukaan laskettua metsätalouden puhdasta tuloa,
jos verovelvollinen esittää asiaa koskevan vaatimuksen
ennen vuodelta 1993 toimitettavan verotuksen päättymistä.
Verovelvollisen metsätaloudesta saamaan tuloon ei näinä vuosina
sovelleta tämän lain metsätalouden pääomatulon
verotusta koskevia säännöksiä.
Jos metsän omistus on jakautunut usealle verovelvolliselle,
metsätalouden puhtaan tulon verotusta sovelletaan ainoastaan
heidän yhteisesti esittämästään
vaatimuksesta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos maatilatalouden tuloverolain mukaan verotettava metsä vuosina
1994—2010 luovutetaan vastikkeellisella saannolla sellaiselle,
jolla ei ole ennestään omistuksessaan metsää,
uutta omistajaa verotetaan metsätalouden pääomatulosta
tämän lain säännösten
mukaan. Jos metsä on saatu perintönä,
lahjana, testamentilla tai muulla vastikkeettomalla saannolla 1
päivänä tammikuuta 1994 tai sen jälkeen,
luonnollisen henkilön, kuolinpesän ja näiden
muodostaman verotusyhtymän verotus toimitetaan maatilatalouden
tuloverolain säännösten mukaan, jos edellisen
omistajan verotukseen on sovellettu näitä säännöksiä.
Jos verovelvollinen, jolla on omistuksessaan metsää,
saa omistukseensa lisäalueen, koko metsän verotukseen
sovelletaan kuitenkin samoja säännöksiä,
joita aikaisemmin omistettuun metsään on sovellettu.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2006.
_______________
Helsingissä 8 päivänä joulukuuta
2005