LAKIALOITE 159/2001
vp
LA 159/2001
vp - Anne Huotari /vas
Tarkistettu versio 2.0
Laki työllisyyslain muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Aloitteessa ehdotetaan muutettavaksi työllisyyslain
(275/1987) 21 § työllistämistuesta
kunnalle siten, että työllistämistuen
määrä sidottaisiin peruspäivärahan
määrään sekä kunnan
työllistäessä työllisyyslain
19 §:n perusteella tai työllistäessä alle
20-vuotiaan työttömän työnhakijan maksettaisiin
korotettua työllistämistukea.
PERUSTELUT
Vuosia jatkuneesta talouskasvusta huolimatta työttömyys
on yhä korkealla tasolla. Alkaneen laskusuhdanteen vuoksi
työttömyys ei todennäköisesti
pienene, vaan uhkana on työttömien määrän
lisääntyminen. Työttömyyden
alueelliset erot ovat kasvaneet voimakkaasti, vaikka muuttoliike
yhtenä tekijänä onkin vähentänyt työttömyyttä jonkin
verran pahimmilla työttömyysalueilla. Uusien työpaikkojen
syntyminen ei ole juurikaan vähentänyt työttömyyttä,
sillä yleensä avoimiin työpaikkoihin
valitaan vasta valmistunut tai toisesta työpaikasta siirtyvä henkilö.
Nuoret, koulutetut henkilöt työllistyvät
parhaiten. Nuoria työttömiä on kuitenkin
vielä runsaasti. Suomi tarvitsee jokaisen nuoren työpanoksen
tulevaisuudessa, ja siksi nuorisotyöttömyyttä ei
pidä hyväksyä, vaan siihen pitää puuttua
mahdollisimman varhain.
Viime vuosina valtion ja kuntien panostus työllisyydenhoitoon
on vähentynyt työttömyysprosentin alentumisen
myötä. Tästä syystä pitkäaikaistyöttömyys
ei ole vähentynyt samassa suhteessa. Työllisyydenhoidon
painopiste on siirtynyt pitkäaikaistyöttömyyden
ehkäisystä sen hoitoon. Ennen vuotta 1998 työllistämistuen
määrä oli sidottu peruspäivärahan
määrään ja kunnan työllistäessä nuoren
henkilön kunnalle maksettiin korkeampaa työllistämistukea.
Työttömistä pitkäaikaistyöttömiä (yli
vuoden työttömänä olleita) oli
vuonna 2000 Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan
27,2 %. Työministeriön vuoden 2001 elokuun
työllisyyskatsauksen mukaan työttömien
työnhakijoiden määrä laski edellisen
vuoden elokuuhun verrattuna kaikkien työvoima- ja elinkeinokeskusten
alueilla. Työttömyys laski edellisestä vuodesta
eniten Varsinais-Suomessa (-10 %) ja Pohjanmaalla
(-9 %) sekä vähiten Pohjois-Pohjanmaalla
(-0 %), Kainuussa (-2 %), Pohjois-Karjalassa (-2 %)
ja Keski-Suomessa (-2 %). Elokuun lopussa työhallinnon
koulutus- ja tukityöllistämistoimenpiteiden piirissä oli
70 800 henkilöä, mikä on 6 700
vähemmän kuin vuotta aikaisemmin.
Työhallinnon palkkaperusteisilla toimenpiteillä sijoitettuna
oli elokuun lopussa 37 900 henkilöä,
mikä on 4 700 vähemmän kuin
vuotta aikaisemmin. Sijoitetuista 7 % oli valtion, 37 % kuntien
ja 56 % yksityisen sektorin töissä. Viime
vuoden elokuusta työllistäminen on vähentynyt
valtiolla -22 %, kunnilla -11 % ja yksityisellä sektorilla
-10 %.
Yhtenä syynä kuntien vähentyneeseen
tukityöllistämiseen on kuntien talousvaikeudet,
mutta osasyynä on myös työllistämisen
kallistuminen työllistämistuen pysyttyä samana
vuodesta 1998 alkaen. Korkea työttömyys vaikuttaa
myös kuntien talouteen vähentyneinä verotuloina
ja toimeentulotuen hakijoiden määrän
kasvuna. Sen vuoksi ehdotetaan työllistämistuki
sidottavaksi peruspäivärahan määrään.
Niiden kuntien osalta, joissa työllisyyslain 19 §:n
perusteella alueellinen työttömyys on oleellisesti
keskimääräistä korkeampi, tukea
korotettaisiin 30 %.
Nuorisotyöttömyys on myös hälyttävän
korkealla tasolla verrattuna 1980-luvun tilanteeseen. Kuntien ja
valtion tulee kiinnittää entistä enemmän
huomiota nuorten syrjäytymiseen työmarkkinoilta
ja nuorisotyöttömyyden ehkäisyyn. Tilastokeskuksen
mukaan 15—24-vuotiaiden osuus työttömistä oli
vuonna 2000 21,4 %. Nuorten työllistämisen
houkuttelevuuden lisäämiseksi ehdotetaan alle
20-vuotiaiden osalta työllistämistuen korottamista
30 %:lla.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
työllisyyslain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 13 päivänä maaliskuuta
1987 annetun työllisyyslain (275/1987)
21 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 1355/1997,
ja
lisätään 21 §:ään,
sellaisena kuin se on viimeksi mainitussa laissa ja laeissa 1696/1992 ja 1329/1996,
uusi 2 momentti, jolloin nykyinen 2—5 momentti siirtyvät
3—-6 momentiksi, seuraavasti:
21 §
Työllistämistuki kunnalle
Jos työvoimatoimisto osoittaa kunnan työllistettäväksi
19 §:n nojalla työttömän henkilön, kunnalla
on oikeus saada työllisyysmäärärahoista
työllistämisestä aiheutuviin kustannuksiin työllistämistukea
peruspäivärahan määrä niiltä päiviltä,
joilta kunta on velvollinen maksamaan palkkaa, kuitenkin enintään
viideltä päivältä viikossa (normaali
työllistämistuki) korotettuna 30 prosentilla.
Asetuksella voidaan säätää,
että kunnalle maksetaan työttömän
työllistämisestä normaalia työllistämistukea
korkeampi tuki.
Kunnalle maksetaan normaali työllistämistuki
30 prosentilla korotettuna kunnan työllistäessä alle
20-vuotiaan työttömän henkilön.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2002.
_______________
Helsingissä 14 päivänä marraskuuta
2001