LAKIALOITE 18/2014
vp
LA 18/2014
vp - James Hirvisaari /m11 ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki kansanäänestyksen järjestämisestä Suomen
eroamisesta Euroopan unionin jäsenyydestä
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa ehdotetaan säädettäväksi
laki kansanäänestyksestä, jonka aiheena
on Suomen eroaminen Euroopan unionista. Perustuslain mukaan äänestys
on neuvoa-antava. Äänestys toimitettaisiin eduskuntavaalien
2015 yhteydessä.
Äänestäjien vastattavaksi esitettäisiin
seuraava kysymys: ''Tuleeko Suomen erota Euroopan unionin
jäsenyydestä?''
Äänestäjän tulisi vastata
kysymykseen joko ''KYLLÄ'' tai ''EI''. Äänestyksen
tulos vahvistettaisiin samaan aikaan eduskuntavaalien tuloksen vahvistamisen
kanssa.
Oikeusministeriön valmistelemassa lyhyessä ja
selkeässä tiedotteessa selostettaisiin Euroopan
unionista eroamisen merkitystä sekä todettaisiin,
mistä kansanäänestyksessä on
kysymys. Tiedote toimitettaisiin kaikille, joille toimitetaan ilmoitus äänestysoikeudesta,
sekä saatettaisiin muullakin tavoin kansalaisten tiedoksi
ja saataville.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman
pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.
PERUSTELUT
Suomi liittyi Euroopan unioniin jokseenkin ristiriitaisten vaiheiden
jälkeen vuonna 1995.
Liittymisen juridista ja moraalista pohjaa on arvioinut kriittisesti
muun muassa valtiosääntöoikeuden professori
Antero Jyränki julkaisussaan Euroopan unioni ja Suomen
valtiosääntö (1996).
Liittymisestä pidettiin neuvoa-antava kansanäänestys,
mutta tutkimusten mukaan suomalaiset äänestivät
Suomen kansallisen identiteetin ja länsimaisen imagon vahvistamisen
puolesta ja Suomen ulkopoliittisen aseman vahvistamiseksi suhteessa
Venäjään tietämättä,
että jäsenyyden seuraukset erityisesti kansallisen
identiteetin suhteen olisivatkin päinvastaiset. Lisäksi laki
olisi edellyttänyt valtiolta tasapuolista viestintää molemmista äänestysvaihtoehdoista,
mutta käytännössä edistettiin
lähinnä vain KYLLÄ-vaihtoehtoa.
Myöhemmin unioni on kehittynyt Suomen kannalta monin
tavoin kielteiseen suuntaan, ja vaikka kansalaisille on jatkuvasti
muuta väitetty, siitä on muodostumassa liittovaltiomainen tulonsiirtounioni.
Kansallista lainsäädäntöämme
jatkuvasti synkronoidaan Brysselin direktiivien mukaiseksi ja budjettivaltaakin
ollaan lahjoittamassa pois Suomesta.
Euroopan unionin positiivisiksi seikoiksi kansalaisten mieliin
ovat iskostuneet lähinnä yhteisvaluutta ja matkustamisen
helpottuminen, mutta toisaalta vapaa liikkuvuus on tuonut myös
uudenlaisia ongelmia.
Kansalaiset ovat erityisen kyllästyneet heikosti talouttaan
hoitaneille maille myönnettäviin tukipaketteihin,
joihin Suomikin on maksumiehenä osallistunut merkittävässä määrin
sekä rahallisesti että vakuuksina. Euroopan unioni
on tullut Suomelle katastrofaalisen kalliiksi. Eroaminen Euroopan
unionista johtaisi käytännössä myös
eroamiseen eurosta ja siirtymiseen omaan valuuttaan. Irtiotto on
raskas mutta välttämätön toimenpide
kansakuntamme olemassaolon ja mielekkään tulevaisuuden
turvaamiseksi.
Kysymys on siitä, haluavatko suomalaiset säilyttää maan
itsenäisyyden, kansansuvereniteetin ja päätösvallan
itsellään. Jos vastaus on myönteinen,
eroaminen Euroopan unionista on välttämätöntä.
Aloitteen allekirjoittajat pitävät tärkeänä,
että jäsenyyttä on nyt arvioitava uudelleen
ja että kansalaisten suhtautuminen Euroopan unioniin selvitetään
kansanäänestyksellä ja että kansalaiset
saavat tällä kertaa riittävästi
ja tasapuolisesti informaatiota oman valintansa tueksi.
Toimeenpanolaissa tarvittavat säännökset
Kansanäänestyksen toimeenpano vaatii aina
erityisen tätä koskevan lain säätämistä.
Siinä on oltava säännökset:
- äänestyksen
ajankohdasta,
- kansanäänestyksen aiheesta,
- äänestäjille esitettävistä vaihtoehdoista,
- siitä, käytetäänkö yhtä vai
useampaa äänestyslippua,
- äänestyslippujen ulkomuodosta,
- äänestyslippujen sisällöstä:
aihe, ajankohta, vaihtoehdot, tila äänestämismerkinnöille
ja tarvittavat äänestämisohjeet,
- äänestyslippujen mitättömyydestä,
- äänestämisestä: äänestämistapa,
- siitä, miten valtio tiedottaa vaihtoehdoista ja
- eri vaihtoehtoja koskevan tiedottamisen tukemisesta.
Nämä säännökset
ehdotetaan sisällytettäviksi lakiin. Muilta osin
kansanäänestyksessä sovellettaisiin siitä perustuslaissa
olevia säännöksiä, lakia menettelystä neuvoa-antavassa
kansanäänestyksessä (571/1987)
ja tämän nojalla soveltuvin osin vaalilakia (714/1998).
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
kansanäänestyksen järjestämisestä Suomen
eroamisesta Euroopan unionin jäsenyydestä
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
säädetään:
1 §
Kansanäänestyksen toimittamisaika ja -menettely
Eroamisesta Euroopan unionin jäsenyydestä toimitetaan
neuvoa-antava kansanäänestys eduskuntavaalien
2015 yhteydessä.
Kansanäänestyksessä noudatetaan menettelystä neuvoa-antavissa
kansanäänestyksissä annettua lakia (571/1987),
jollei jäljempänä toisin säädetä.
2 §
Ennakkoäänestys
Ennakkoäänestys suoritetaan eduskuntavaalien
ennakkoäänestyksen yhteydessä.
3 §
Kysymyksenasettelu ja vastausvaihtoehdot
Kansanäänestyksessä esitetään äänestäjien vastattavaksi
seuraava kysymys: ''Tuleeko Suomen erota Euroopan
unionin jäsenyydestä?'' Äänestäjän
tulee vastata kysymykseen joko ''KYLLÄ'' tai ''EI''.
4 §
Äänestyslippu
Kansanäänestyksessä käytetään
yhtä, erillistä äänestyslippua.
Se painetaan valkealle paperille, sen on oltava vakiokokoa 148 x
210 mm, siitä on selvästi käytävä ilmi,
miten se taitetaan kokoon, ja sen on turvattava äänestyssalaisuuden säilyminen.
Äänestyslipun sisäpuolelle painetaan
otsikko, jossa mainitaan, että äänestyslippua
käytetään kansanäänestyksessä Suomen
eroamisesta Euroopan unionin jäsenyydestä. Äänestyslipun taitekohdan
oikealle puolelle painetaan 3 §:ssä mainittu kysymys
ja sanat ''KYLLÄ'' ja ''EI'' sekä kumpaakin
vastausvaihtoehtoa varten ruutu siten sijoitettuna, että ruudun
sijoituksesta selvästi käy ilmi, kumpaa vastausvaihtoehtoa
se tarkoittaa. Äänestyslippuun painetaan vielä ohje äänestysmerkinnän
tekemisestä.
Äänestyslipussa käytetään
suomen ja ruotsin kieltä.
5 §
Äänestäminen
Äänestäminen tapahtuu merkitsemällä rasti (X)
jompaankumpaan äänestyslipussa olevista ruuduista.
Äänestyksessä ei sovelleta, mitä menettelystä neuvoa-antavissa
kansanäänestyksissä annetun lain 5 §:n
1 momentissa säädetään äänestäjän mahdollisuudesta
ilmaista, ettei hän kannata mitään esitetyistä vaihtoehdoista.
6 §
Äänestyslipun mitättömyys
Sen lisäksi, mitä vaalilain (714/1998)
85 §:n 1 momentin 1—4 ja 6 kohdassa säädetään,
on äänestyslippu mitätön, jos äänestysmerkintä on tehty
kumpaankin äänestyslipussa olevaan ruutuun tai
jos sitä ei ole tehty lainkaan taikka jos se on niin epäselvä,
ettei siitä käy ilmi, kumpaa vaihtoehtoa äänestäjä on
kannattanut.
Äänestyslippuun rastin lisäksi tai
sen sijasta tehtyä merkintää, joka ainoastaan
selventää, kumpaa vaihtoehtoa äänestäjä on
kannattanut, ei ole pidettävä asiattomana eikä äänestyslippua tällaisen
merkinnän johdosta mitättömänä.
7 §
Äänestyksen tuloksen vahvistaminen
Äänestyksen tulos vahvistetaan samalla tavoin
ja samaan aikaan kun eduskuntavaalien tulos vahvistetaan.
8 §
Tiedottaminen ja sen tukeminen
Valtioneuvosto hyväksyy oikeusministeriön esittelystä yleisistunnossaan
tiedotteen, jossa selostetaan Euroopan unionista eroamisen merkitystä ja
todetaan, mistä kansanäänestyksessä on kysymys.
Tiedote toimitetaan niille, joille lähetetään
ilmoitus äänestysoikeudesta, sekä saatetaan
muullakin tavoin kansalaisten tiedoksi ja saataville. Tiedote voidaan
toimittaa ilmoituskortin ja -kirjeen yhteydessä.
Valtion vuoden 2015 talousarvioon varataan määräraha,
joka on jaettava harkinnanvaraisina avustuksina tasapuolisesti eri
vaihtoehtoja koskevan tiedottamisen tukemiseen.
Avustukset myöntää valtioneuvoston
kanslia.
9 §
Tarkemmat määräykset ja ohjeet
Oikeusministeriö antaa tarvittaessa tarkempia määräyksiä ja
ohjeita tämän lain soveltamisesta.
Valtioneuvoston kanslia antaa tarkemmat määräykset
ja ohjeet 8 §:n 2 momentissa tarkoitettujen avustusten
tarkemmista jakoperusteista sekä niiden hakemisesta, myöntämisestä,
maksamisesta ja valvonnasta.
10 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan päivänä
kuuta 20 .
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanon
edellyttämiin toimiin.
_______________
Helsingissä 25 päivänä huhtikuuta
2014
- James Hirvisaari /m11
- Olli Immonen /ps
- Teuvo Hakkarainen /ps
- Markus Mustajärvi /vr
- Pertti Virtanen /ps
- Jyrki Yrttiaho /vr
- Vesa-Matti Saarakkala /ps
- Jussi Halla-aho /ps
- Juho Eerola /ps