PERUSTELUT
1 Ehdotuksen syyt
Taiteen tekeminen on usein aikaa vievä prosessi, jota
ei voi mitata tavanomaisen verovuoden jaksoissa. Taideammatille
on tyypillistä, että tulo ja siihen kohdistuva
meno syntyvät eri aikoina. Taiteilijalle voi
syntyä ensin menoja, ja tulot, joihin nämä menot
kohdistuvat, kertyvät vasta seuraavana tai seuraavina vuosina.
Jos tulonhankkimismenoja kertyy usealta vuodelta ennen tulon kertymistä,
on menon luonteen osoittamisen lisäksi hankalaa niiden
jaksotus. Taiteilijoiden työllistämisedellytyksiä ja
sosiaaliturvaa selvittänyt toimikunta (ns. TAISTO II) nosti nimenomaisesti
taiteilijoiden verotusongelmat yhdeksi taiteilijoiden toimentulon
suurimmista ongelmista.
Tuloverolain 113 ja 116 §:n mukaan meno, joka
liittyy toimintaan, josta verovelvollinen on kirjanpitovelvollinen,
jaksotetaan elinkeinotulon verottamisesta annetun lain (360/1968)
säännösten mukaan. Muutoin, jollei erityisestä syystä muuta
johdu, menoon perustuva vähennys tehdään
tuloverolakia sovellettaessa sinä verovuonna, jona maksu
on tapahtunut. Kun taitelija ei yleensä ole kirjanpitovelvollinen,
ei elinkeinotulon verottamisesta annettua lakia juuri sovelleta
taiteellisen toiminnan tuloa verotettaessa. Tuloverolaissa säädetty
erityisiin syihin perustuva mahdollisuus vähentää menoja
muulloinkin kuin maksuvuonna antaa periaatteessa mahdollisuuden
menon jaksottamiseen.
Taiteilija voi saada ison kertatulon ja taiteilijatoimintaan
liittyviä kuluja syntyy vasta seuraa-vina vuosina. Taiteilijan
maksama vero määräytyy kuitenkin verovuoden
tulojen ja menojen perusteella. Tuloverolain nojalla verotettavan luonnollisen
henkilön saamaa tuloa käsitellään maksuperiaatteen
mukaisesti sen verovuoden tulona, jona henkilö on saanut
sen. Tuloverolain tulontasauksen tarkoituksena on lieventää ansiotulojen
progressiivisen verotuksen vaikutusta tilanteessa, jossa verovelvolliselle
on verovuonna maksettu usealta vuodelta kertynyt tulo kertatulona.
Etukäteen maksetun tulon, kuten tilaustyöstä saadun
ennakkomaksun, osalta tasausmahdollisuus ei kuitenkaan ole toiminut,
koska säännöksestä puuttuvat
soveltamiseen tarvittavat yksityiskohdat myöhemmin kertyvien
menojen vähentämiseksi. Taiteellisen toiminnan
kulut joudutaan lisäksi tällaisessa tapauksessa maksamaan
jo verotetulla tulolla, ja saadulla kertatulolla taiteilijan pitäisi
turvata toimintansa jatku-vuus sillä aikavälillä kun
hänellä ei ole tuloja.
Luovan taiteilijan työn tulos näkyy mm. näyttelynä,
konserttina, kirjana ja sävellyksenä. Ai-kaväli,
jolloin taiteilijan luovan työn tulos näkyy, vaihtelee
eri taiteenaloilla. Kirjailija voi julkaista kirjan 1—2
vuoden välein, kun taas kuvataiteilijalla voi aika näyttelyiden
välillä olla 3—5 vuotta. Taiteilija saattaa
saada hyvin menneen näyttelyn ansiosta yhtenä vuonna
suuren kertatulon ja mahdollisesti seuraavat kaksi vuotta hän
työstää seuraavaa näyttelyä eikä tuloja
ole lainkaan. Taideammatit vaativat jatkuvaa työskentelyä,
ammattitaidon ylläpitämistä ja harjoitusta
silloinkin, kun ammatista ei tietyn verovuoden aikana saada tuloja.
Taiteilija joutuu lisäksi rahoittamaan itse sekä suorituspaikkojensa
ja -tilojensa kustannukset että välineet samoin
kuin käyttämänsä materiaalit
ja alihankintakustannukset. Hänen on voitava maksaa nämä kulut
niinäkin jaksoina, jolloin hän työskentelee,
muttei saa palkkioita. Taiteilijan maksaessa saamastaan kertatulosta
korkeat verot pystymättä kohdistamaan tulevia
kuluja tähän tuloon hän joutuu huonompaan
asemaan kuin vastaavat tulot tasaisesti ansaitseva palkansaaja.
Tekijänoikeuskorvaukset vaihtelevat suuresti vuosittain
ja tekijällä on harvoin mahdollisuutta sopeuttaa
muita tulojaan niin, että ne pienenisivät tekijänoikeuskorvausten
kasvaessa ja päinvastoin. Näin esimerkiksi moni
musiikintekijä maksaa keskimäärin isomman
osan tuloistaan veroina kuin tasaisesti vastaavia palkkatuloja vuodesta
toiseen saavat.
Taiteilijoiden työn erityisluonne ja vuosittain suurestikin
vaihtelevat tulot edellyttävät oman järjestelmän
luomista taiteilijoille.
Verovuoden lyhyys aiheuttaa sen, että taiteilijat joutuvat
joskus kahteenkin kertaan verote-tuiksi. Useissa maissa taiteilijat
voivat hyödyntää työnsä tuloksia
useamman vuoden kausiin jakautuvan investointioikeuden turvin.
2 Urheilijatulon jaksottaminen
Urheilijoille tehty tulotasausjärjestelmä on
esimerkki siitä, että erityisryhmille suunnattuja
jär-jestelmiä voidaan luoda. Urheilutulosta ja
sen jaksottamisesta on tuloverolakiin otettu oma erityissäännös
(TVL 116 a §). Tämän säännöksen mukaan
urheilijan verovuoden tulona ei pidetä sitä osaa
hänen välittömästi urheilemisesta
saamastaan tulosta, joka on maksettu valmennus- tai urheilijarahastoon.
Urheilijatuloa, jota jaksotusmahdollisuus koskee, ovat urheilukilpailuista
saadut rahapalkinnot ja niihin rinnastettavat tulot sekä urheilemiseen
liittyvistä mainossopimuksista tai muista yhteistyösopimuksista
saadut tulot, jos sopijapuolina ovat urheilija, lajiliitto ja yhteistaho
yhdessä. Jaksotusmahdollisuus ei koske ulkomailta saatua
tuloa, verovapaata valmennus- ja harjoittelurahaa eikä lajiliitolta tai
olympiakomitealta saatua tai näihin rinnastettavaa valmennustukea.
Valmennusrahastoon voidaan maksaa muita urheilutuloja kuin palkkaa.
Valmennusrahastoon voidaan jättää verovapaasti
tulevia vuosia varten 120 000 markkaa vuosittain. Urheilijarahastoon
voidaan rahastoida urheilutuloja, mukaan lukien urheilemisesta saadut
palkkatulot, siten, että ne tuloutuvat verotettavaksi vasta
urheilu-uran päättymisen jälkeen.
3 Tekijätili taiteilijoille
Taiteilijoiden työllistämisedellytyksiä ja
sosiaaliturvaa selvittänyt toimikunta esitti vaihtoeh-toista
mallia menovaraukselle, joka on tekijätili. Vastaava menettely
on voimassa Ruotsissa (Lag om upphovsmannakonto). Tekijätilimenettelyn mukaan
tulojen jaksottaminen ei tapahdu vain varauksena, vaan tietyt suuret
kertatulot talletettaisiin erilliselle tilille. Tekijätilijärjestelmä vaatii
toteutuakseen tilien hallinnointia jonkun ulkopuolisen tahon toimesta.
Menettelyn edellytyksenä on, että saatu tulo on
tulosta ammattimaisesta taiteellisesta toiminnasta tai tekijänoikeuslain
nojalla saatua. Tekijätilille talletettava enimmäismäärä verovuoden
aikana olisi 100 000 euroa ja vähimmäismäärä 2 000
euroa. Varausta vastaava määrä olisi
talletettava erityiselle tekijätilille pankkiin (tai johonkin
rahastoon) veroilmoituksen antamiseen varatun ajan kuluessa. Talletuksia
voitaisiin nostaa neljän kuukauden kuluttua talletuksen
tekemisestä. Talletus on tuloutettava viimeistään
talletusvuotta seuraavan viidennen vuoden loppuun mennessä.
Talletuksia voidaan nostaa tulonhankkimiskulujen katteeksi, ja verotettavaksi jää
talletuksen
se osa, jota ei ole käytetty verotuksessa vähennyskelpoisen
tulonhankkimismenon kattamiseen. Talletus on sen verovuoden tuloa,
jona se on nostettu. Taiteilijan, joka käyttää tekijätilimenettelyä,
tulee pitää kirjanpitoa menoistaan ja tuloistaan.
Tekijätili koskee siten elinkeinoverolain mukaan verotettavia
taiteilijoita.
4 Ehdotettavat muutokset
Esityksessä ehdotetaan, että taiteilijoiden
tuloksentasausmahdollisuuksia helpotetaan luomalla uusi tekijätilimahdollisuus
taiteenharjoittajalle. Taiteenharjoittajaksi katsotaan henkilö,
joka saa tai pysyvästi on saanut kaikki tulonsa tai olennaisen
osan tuloistaan taideteosten luovasta tuottamisesta. Kirjanpitolain
1 §:ään ehdotetaan muutosta, jonka mukaan
tekijätiliä hyödyntävä taiteilija
on kirjanpitovelvollinen harjoittamastaan taiteellisesta toiminnasta.
5 Esityksen taloudelliset perustelut
Esitys parantaa maamme ammattitaiteilijoiden työskentelyedellytyksiä.
Taitelijan tekijätilin menovaikutukset valtion verotuloihin
olisivat minimaaliset. Päinvastoin voidaan olettaa, että työskentelyedellytysten
parantaminen lisäisi taiteilijoiden aktiivista työskentelyä ja
lisäisi verotuloja esimerkiksi sitä kautta, että taiteilijat
työllistäisivät aiempaa enemmän
alihankkijoita.
Esityksen vaikutukset taiteilijoiden työskentelyedellytysten
parantamiseen ja sitä kautta Suo-men kulttuurielämään
ovat merkittävät.