Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
LA 34/2011 vp - Kaj Turunen /ps ym.
Tarkistettu versio 2.0
Autoverolain (1482/1994) 11 b §:n (266/2003 ja 1450/2006) ja 11 c §:n (266/2003 ja 5/2009) nykyiset säännökset käytettynä maahan tuodun ajoneuvon autoveroprosentin määrittämisestä johtavat monesti erittäin kohtuuttomiin huippukorkean verotuksen tuloksiin. Pahimmillaan saatetaan päätyä jopa tasolle, joka on 400 %:n luokkaa hankintahinnasta. Kun tällaiset ulkomailla ostetut käytetyt autot useimmiten ostetaan jostakin EU-maasta, etenkin Saksasta, on autoverotuksemme ankaruus ristiriidassa Euroopan unionin perusideologian kanssa loukatessaan yhtä niin sanotuista neljästä perusvapaudesta: tavaroiden vapaa liikkuminen EU:n piirissä ilman esteitä, jollaisia syrjivät ja protektionistiset verot ja tullit ovat.
Kuvatut puutteellisuudet autoverolaissa saadaan korjatuiksi, kun autoverolain 11 §:ään lisätään uusi momentti, jolla sanotussa pykälässä muutoin asetetuista säännöksistä poiketaan, milloin käytettynä maahan tuotu ajoneuvo on ostettu ulkomailla jossakin EU-valtiossa sikäläiseltä myyjältä. Lisättävä momentti soveltuu parhaiten 11 b §:n uudeksi 3 momentiksi. Tässä momentissa säädettäisiin veron määritysperusteeksi autosta ulkomailla todistettavasti maksettu hankintahinta. Uudessa momentissa on samalla otettava viittauksin huomioon, että nykyisen 11 c §:n 3 momentista voi johtua muuta, jos ostaja ja myyjä olisivat keskenään etuyhteydessä tai jos poikkeukselliset markkinaolosuhteet myyntimaassa olisivat vaikuttaneet hintaan.
Tässä ehdotettu 11 b §:n muutos edellyttää lisäksi, että 11 c §:n nykyiseen 4 momenttiin (5/2009) lisätään selventävä viittaus nyt ehdotettuun uuteen 11 b §:n 3 momenttiin.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan autoverolain (1482/1994) 11 c §:n 4 momentti, sellaisena kuin se on laissa 5/2009, sekä
lisätään 11 b §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 266/2003 ja 1450/2006, uusi 3 momentti, jolloin nykyinen 3 momentti siirtyy 4 momentiksi, seuraavasti:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos käytetty ajoneuvo on ostettu ulkomailla Euroopan unionin jäsenmaassa, ajoneuvon yleiseksi vähittäismyyntiarvoksi määritetään ajoneuvosta ulkomailla todistettavasti maksettu hankintahinta, ellei 11 c §:n 3 momentista muuta johdu.
Ajoneuvon yleistä vähittäismyyntiarvoa ei voida määrittää yksinomaan verotettavana olevasta ajoneuvosta maksetun hankintahinnan taikka siitä saadun myyntihinnan tai lunastuskorvauksen perusteella, paitsi milloin on kysymys 11 b §:n 3 momentissa tarkoitetusta hankintahinnasta.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
Helsingissä 8 päivänä marraskuuta 2011