LAKIALOITE 41/2010
vp
LA 41/2010
vp - Pentti Tiusanen /vas ym.
Tarkistettu versio 2.1
Laki ympäristönsuojelulain 23 §:n
muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Ehdotamme ympäristönsuojelulakiin uutta säännöstä,
jonka mukaan aluehallintovirasto ratkaisisi kaikki turvetuotantoon
ja sitä koskevaan ojituslupaan liittyvät ympäristölupa-asiat.
Nykyisen ympäristönsuojelulain ja -asetuksen
mukaan turpeennostohankkeissa, joissa alue on 10 hehtaaria tai sitä pienempi,
ei tarvita ympäristölupaa.
ALOITTEEN PERUSTELUT
Nykyinen tilanne
Turpeennoston piiriin tavoitellaan yhä uusia soita.
Valtakunnallisista alueidenkäytön tavoitteista
(VAT) huolimatta turpeennostoa suunnataan myös luonnontilaisiin
soihin. Monet suot ovat vuosikymmeniä sitten toteutetun
ojitusvaiheen jälkeen palaamassa luonnontilaan. Tästä huolimatta
niitä otetaan turvetuotantoon.
Turve on moniongelmainen polttoaine. Parhaimmillaankaan, kuten
turvepelloista nostettuna, se ei alita edes kivihiilen CO2-ominaispäästöjä tarkasteltaessa
asiaa relevantilla elinkaarimallilla. Tätä osoittavat
mm. VTT:n professori Ilkka Savolaisen selvitykset.
Turpeen poltosta aiheutui vuonna 2008 10,7 miljoonan
hiilidioksidiekvivalenttitonnin päästöt.
Lisäksi turvetuotantoalueilta vapautuu 1,19 miljoonaa hiilidioksidiekvivalenttitonnia.
Samana
vuonna Suomen kasvihuonekaasupäästöt
olivat noin 70,1 miljoonaa hiilidioksidiekvivalenttitonnia. Turpeen
osuus energiantuotannon aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä oli
siis 17 prosentin luokkaa samalla, kun sen osuus maamme energiantuotannosta
on kuitenkin vain 5—6 prosenttia (vuonna 2008 viisi prosenttia).
Turve aiheuttaa hiilidioksidi- ja hiukkaspäästöjen
lisäksi muita ongelmia, kuten turvetuotantoalueiden alapuolisten
vesistöjen sameutumista ja rehevöitymistä.
Samalla turpeen nosto heikentää suoluontoa köyhdyttämällä luonnon
monimuotoisuutta.
Maassamme on turpeentuotannossa ollut lähes 100 000
hehtaaria, joista noin 30 000 hehtaarilla on aktiivinen
nostotoiminta päättynyt. Esimerkiksi Vapo Oy ilmoittaa
tarvitsevansa uusia turvesoita vuoteen 2020 mennessä vähintään
60 000 hehtaaria.
Turpeennoston vaikutukset suoraan luontoon ja nostopaikan alapuoliseen
vesistöön ovat ilmeiset. Kuitenkaan lainsäädäntömme
ei edellytä ympäristölupaa alle 10 hehtaarin
turvesoilta. Käytännössä tämä mahdollistaa
turvetuotantoalueen pilkkomisen alle 10 hehtaarin osiin ja nämä yhdistelemällä avata
esimerkiksi 100 hehtaarin yhtenäinen turvetuotantoalue
ilman ympäristöluvan edellyttämiä arvioita
turvetuotannon haitoista ja sen aloittamisen edellytyksistä.
Tällainen ympäristöluvatta avattavaksi
aiottu turvetuotantoalue on Kärpänsuo Haminassa.
Turvetuotannon aiheuttamat ympäristövaikutukset
on arvioitava nykyistä tarkemmin ja estettävä suoluonnon
jatkuva köyhtyminen. Tämä vaatii lainsäädännön
tarkistamista.
Ympäristönsuojelulain 23 §:ään
uusi 4 momentti
Esitämme myös 10 hehtaaria tai sitä pienempien alueiden
turpeenottoa ympäristöluvan piiriin. Ehdotamme
ympäristönsuojelulain aluehallintoviraston tehtäviä koskevaan
säännökseen uudeksi momentiksi sännöstä turvetuotannon
ympäristöluvasta. Sen mukaan aluehallintovirasto
ratkaisee kaikki turvetuotantoon ja sitä koskevaan ojituslupaan
liittyvät ympäristölupa-asiat.
Nykyisen ympäristönsuojeluasetuksen mukaan
10 hehtaaria tai sitä pienemmät turpeennostohankkeet
eivät tarvitse ympäristölupaa. Asetuksen
5 §:n mukaan aluehallintovirasto ratkaisee ympäristönsuojelulain
28 §:n 2 momentissa sekä ympäristönsuojeluasetuksen
1 §:ssä tarkoitettujen toimintojen ympäristölupa-asiat
malmien tai mineraalien kaivamiseen tai maaperän ainesten
ottamiseen koskien muun muassa turvetuotantoa ja siihen liittyvää ojitusta,
jos tuotantoalue on yli 10 hehtaaria (asetuksen 5 §:n 7
c kohta, 1792/2009). Sen sijaan nykyisen
ympäristönsuojelulain ja -asetuksen mukaan turpeennostohankkeissa,
joissa alue on 10 hehtaaria tai sitä pienempi,
ei tarvita ympäristölupaa.
Ympäristönsuojeluasetukseen sisältyy
useita säännöksiä eri tason
viranomaisten toimivallasta päättää ympäristölupa-asioissa.
Tässä lakialoitteessa ehdotetaan vain
yhden asian osalta muutosta aluehallintoviranomaisen päätösvaltaan
eli asetuksessa olevan, turpeennostoa koskevan ympäristölupasäännöksen
nostamista lain tasolle ja sen sisällön uudelleenkirjoittamista. Ympäristönsuojeluasetuksessa
on useita eri hanketyyppejä koskevia normeja ympäristölupa-asioissa,
joiden sisältöä ja mahdollista nostamista
lain tasolle tulee harkita ympäristönsuojelulain
kokonaisuudistuksen yhteydessä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
ympäristönsuojelulain 23 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään ympäristönsuojelulain
(86/2000) 23 §:ään,
sellaisena kuin se on laissa 1590/2009,
uusi 4 momentti seuraavasti:
23 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Aluehallintovirasto ratkaisee kaikki turvetuotantoon ja sitä koskevaan
ojituslupaan liittyvät ympäristölupa-asiat.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 27 päivänä toukokuuta
2010
- Pentti Tiusanen /vas
- Marjaana Koskinen /sd
- Erkki Pulliainen /vihr
- Paavo Arhinmäki /vas
- Merikukka Forsius /kok
- Leena Rauhala /kd