LAKIALOITE 44/2002 vp

LA 44/2002 vp - Pekka Nousiainen /kesk ym.

Tarkistettu versio 2.0

Laki verotusmenettelystä annetun lain muuttamisesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Lakialoitteessa ehdotetaan muutettavaksi verotusmenettelystä annettua lakia (1558/1995) siten, että lakiin lisätään uusi 5 a §, jonka mukaan verovelvollinen luonnollinen henkilö, joka omistaa muussa kuin kotikuntalaissa tarkoitetussa kunnassa vapaa-ajan asunnon, suorittaa 10 prosenttia kunnallisverostaan vapaa-ajan asunnon sijaintikuntaan.

Aloitteen mukaan kunnallisveron osittaisen jakamisen jakoperusteista ja edellytyksistä verovelvollisen luonnollisen henkilön varsinaisen kotikunnan ja vapaa-ajan asunnon sijaintikunnan välillä säädetään tarkemmin asetuksella.

PERUSTELUT

Verotusmenetelystä annetun lain 4 §:n mukaan luonnollinen henkilö suorittaa kunnallisveronsa kotikunnalle. Saman lain 5 §:n mukaan verovelvollisen luonnollisen henkilön kotikuntana pidetään kuntaa, jossa hänellä on verovuotta edeltäneen vuoden lopussa katsottava olleen kotikuntalaissa tarkoitettu asuinpaikka eli siis niin sanottu vuodenvaihteen kotikunta. Lakialoitteessa ehdotetaan edellä mainituista lain 4 ja 5 §:stä poiketen säädettäväksi, että verovelvollisena oleva luonnollinen henkilö, joka omistaa muussa kuin kotikuntalaissa tarkoitetussa kunnassa vapaa-ajan asunnon, suorittaa 10 prosenttia kunnallisverostaan vapaa-ajan asunnon sijaintikuntaan.

Viime aikoina vapaa-ajan asunnolla asuminen on merkittävästi lisääntynyt. Ihmiset viettävät yhä enemmän aikaansa muualla kuin juridisessa kotikunnassaan, käytännössä siis vapaa-ajan asunnoillaan. Samalla kuitenkin tällaiset osa-aikakuntalaiset ovat merkittäviä vapaa-ajan asunnon sijaintikunnan kunnallisten julkisten palvelujen käyttäjiä. Erityisesti vapaa-ajan asunnon sjaintikunnan terveyspalveluja käytetään merkittävässä määrin.

Paineet kuntien veropohjan laajentamiseksi ja verotulojen kartuttamiseksi ovat lisääntyneet. Kunnat ovatkin pyrkineet, turvatakseen kunnallisten peruspalvelujen rahoituksen, määrittelemään muun muassa vapaa-ajan asuntojen omistajien kiinteistöverot maksimitasolle. Tämän lisäksi tarvitaan muitakin verojärjestelmässä huomioon otettavia ratkaisuja, joilla pystytään kompensoimaan vapaa-ajan asunnon sijaintikunnalle kunnallisten palvelujen ylläpidosta aiheutuvat kustannukset. Käyttökelpoisen ja toimivan ratkaisun tähän tarjoaa lakialoitteessa tarkoitettu muutosesitys, jonka mukaan kunnallisverotuksen kertymää ohjataan osittain vapaa-ajan asunnon sijaintikunnalle. Tässä lakialoitteessa tarkoitettua verotusmenettelystä annetun lain muutosesitystä on ehdottanut muun muassa jo vuonna 1996 hallituksen maaseututyöryhmä.

Vapaa-ajan asunnon omistajan maksaman veron osittainen ohjaaminen vapaa-ajan asunnon sijaintikuntaan on verotulovirtojen uudenlaisen kohdentamisen ohella myös merkittävä alue- ja veropoliittinen ratkaisu. Verovelvollisena olevan luonnollisen henkilön, "kaksoiskuntalaisen" kannalta ehdotettu lainmuutos ei lisää tämän omaa verorasitusta hänen henkilökohtaisessa verotuksessaan. Kyse on yksinomaan verotulojen oikeudenmukaisesta jaosta vapaa-ajan asunnon sijaintikunnan ja luonnollisen henkilön juridisen asuinkunnan välillä.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:

Laki

verotusmenettelystä annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

lisätään verotusmenettelystä 18 päivänä joulukuuta 1995 annettuun lakiin (1558/1995) uusi 5 a § seuraavasti:

5 a §

Kunnallisveron osittainen jakaminen vapaa-ajan asunnon omistajan sijaintikunnalle

Edellä 4 ja 5 §:ssä säädetystä poiketen verovelvollinen luonnollinen henkilö, joka omistaa muussa kuin kotikuntalaissa tarkoitetussa kunnassa vapaa-ajan asunnon, suorittaa 10 prosenttia kunnallisverostaan vapaa-ajan asunnon sijaintikuntaan.

Kunnallisveron osittaisen jakamisen jakoperusteista ja edellytyksistä verovelvollisen luonnollisen henkilön varsinaisen kotikunnan ja vapaa-ajan asunnon sijaintikunnan välillä säädetään tarkemmin asetuksella.

_______________

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta .

_______________

Helsingissä 11 päivänä huhtikuuta 2002

  • Pekka Nousiainen /kesk
  • Johannes Leppänen /kesk
  • Eero Lämsä /kesk
  • Seppo Kääriäinen /kesk
  • Antti Rantakangas /kesk
  • Osmo Puhakka /kesk