LAKIALOITE 45/2004
vp
LA 45/2004
vp - Esa Lahtela /sd ym.
Tarkistettu versio 2.1
Laki työttömyysturvalain 4 luvun 5 §:n
muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Aloitteessa esitetään otettavaksi käyttöön
sovitellun työttömyysetuuden määrittelyssä 150
euron kuukausittainen tuloja koskeva suojaosuus, joka ei vähentäisi
työttömyysetuutta. Ehdotettu suojaosuus olisi
samankaltainen kuin ennen vuotta 1997 työttömyysturvalaissa
säädetty suojaosuus. Lisäksi ehdotetaan,
että 150 euron ylittävät tulot vähentäisivät
50 % työttömyysetuutta. Sovitteluprosentti
säilyisi näin ollen ennallaan.
PERUSTELUT
Voimassa oleva työttömyysturvalaki lähtee
siitä, että jokainen ansaittu euro vähentää 50-prosenttisesti
soviteltua työttömyysetuutta. Edellä mainitulla
lainkohdalla on monia kielteisiä vaikutuksia. Luonnostaan
se kannustaa tekemään työtä harmaan
talouden piirissä. Toisaalta se passivoi. Työttömänä olevan
ei kannata tehdä esimerkiksi käsitöitä myyntiin,
sillä työttömyysturva leikkautuu jokaisesta
saadusta eurosta 50 prosentilla. Kyseinen kateus- ja passivointisäännös
tappaa viimeisenkin omatoimisuuden ja yritteliäisyyden.
Tämä on vastoin hallitusohjelman kirjauksia, joissa
luvataan poistaa työllistymiskynnyksiä ja kannustaa
ihmisiä omatoimisuuteen ja yritteliäisyyteen.
Vuoden 1996 loppuun saakka sovitellun työttömyyspäivärahan
suuruus määräytyi siten, että päiväraha
ja 80 prosenttia saadun tulon siitä osasta, joka ylitti
750 markkaa (suojaosa), voivat kuukaudessa yhteensä nousta
määrään, joka päivärahana
muutoin olisi voitu maksaa. Vuoden 1997 alusta voimaan tulleella
lailla (666/1996) poistettiin sovittelun
suojaosuus, 750 markkaa, ja sovitteluprosentti alennettiin 50 prosenttiin.
Muutosta perusteltiin työllistymiskynnysten alentamisella
ja harmaan talouden vähentämisellä. Uudistus
oli onnistunut siltä osin, että sovitteluprosentti
alennettiin 50 prosenttiin. Sen sijaan suojaosuuden poistaminen
ei ole tuottanut toivottuja tuloksia. Suojaosuuden poistaminen on
edistänyt rakenteellisen työttömyyden ja
toimettomuuden lisääntymistä. Rakenteellinen
työttömyys onkin jämähtänyt
korkealle tasolle, ja monen pitkäaikaistyöttömän
työllistymisnäkymät ovat kehnot. Pääasiallinen
syy on se, että töitä ei ole. Suojaosuuden
poistaminen yhdistettynä sovitellun päivärahan
maksatuksessa tapahtuviin viivästyksiin ja hallinnolliseen byrokratiaan
vähentää kuitenkin myös työttömien
aktiivisuutta ja ehkäisee tehokkaasti pyrkimistä lyhytaikaisiin,
pienipalkkaisiin töihin.
Lainsäädäntöä on
toisaalta kehitetty esimerkiksi toimeentulotuen osalta päinvastaiseen suuntaan.
Toimeentulotuesta annettu laki sallii vähäiset
ansiot etuutta leikkaamatta ja kannustaa siten toimeentulotukiasiakkaita
omatoimisuuteen. Samalla tavalla pitäisi kehittää myös työttömyysturvajärjestelmää.
Työtöntä tulee kannustaa liikkeelle,
käyttämään aivojaan ja käsiään.
Jos työttömät tekisivät käsitöitä ja
voisivat myydä poimimiaan marjoja, sieniä, havuja,
lyhteitä, kransseja, sukkia, lapasia ym. torilla, se ei
olisi keltään pois. Siitä huolimatta
pääajatus säilyisi. He olisivat työnhakijoina,
ja jos työpaikka avautuisi, he olisivat valmiit ottamaan
työtä vastaan. Osaltaan edellä kuvatun
kaltainen pienimuotoinen työnteko vähentäisi
syrjäytymistä, sairauksia ja kuntoutustarvetta
sekä yksilön ja yhteiskunnan kustannuksia.
Hyvä esimerkki on herkkutattien keräys Itä-Suomessa.
Se kuuluu luonnonvaraiseen keräystalouteen, joka ei verottomana
tulona vähennä työttömyysturvaa,
mikäli herkkutatit myydään välittäjälle.
Valtaosa tattien kerääjistä oli työttömiä.
He saivat ihan kohtuullisia tilejä tateista, ja koko aluetalouteen
tuli Italiaan viedyistä tateista keräilytuloja
useita miljoonia euroja. Eikä se ollut keltään
pois! Sallimalla kyseisessä tapauksessa pienimuotoisen
toiminnan suomalainen kansantalous ja erityisesti aluetalous saivat
ihan huomattavan sievoisen summan rahaa, kun työttömyysturva-
ja verojärjestelmä oli tältä osin salliva
ja kannustava.
Lakialoitteessa ehdotetaan työttömyysturvalain
4 luvun 5 §:n 1 momenttiin lisättäväksi
tuloja koskeva suojaosuus, jonka määrä olisi
150 euroa kuukaudessa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
työttömyysturvalain 4 luvun 5 §:n
muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 30 päivänä joulukuuta
2002 annetun työttömyysturvalain (1290/2002)
4 luvun 5 §:n 1 momentti seuraavasti:
4 luku
Soviteltu ja vähennetty työttömyysetuus
5 §
Etuuden määrä
Soviteltu työttömyysetuus lasketaan siten, että etuus
ja 50 prosenttia saadun tulon siitä osasta, joka ylittää 150
euroa, voivat kuukaudessa yhteensä nousta määrään,
joka etuutena muutoin olisi voitu maksaa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
.
_______________
Helsingissä 20 päivänä huhtikuuta
2004
- Esa Lahtela /sd
- Tero Rönni /sd
- Jukka Roos /sd
- Markus Mustajärvi /vas
- Anneli Kiljunen /sd
- Harry Wallin /sd
- Lauri Kähkönen /sd
- Rakel Hiltunen /sd
- Esko-Juhani Tennilä /vas
- Unto Valpas /vas
- Matti Kauppila /vas
- Minna Sirnö /vas
- Mikko Elo /sd
- Kari Uotila /vas
- Mikko Kuoppa /vas
- Kalevi Olin /sd
- Ilkka Taipale /sd
- Jaakko Laakso /vas
- Annika Lapintie /vas
- Pentti Tiusanen /vas
- Klaus Hellberg /sd
- Mikko Immonen /vas
- Erkki Pulliainen /vihr
- Minna Lintonen /sd
- Timo Soini /ps
- Heli Paasio /sd
- Seppo Lahtela /kesk
- Rauno Kettunen /kesk
- Tuomo Hänninen /kesk
- Matti Kangas /vas
- Jukka Gustafsson /sd
- Saara Karhu /sd
- Säde Tahvanainen /sd
- Virpa Puisto /sd
- Risto Kuisma /sd
- Reijo Laitinen /sd
- Reijo Kallio /sd
- Maija Rask /sd
- Kimmo Kiljunen /sd
- Pia Viitanen /sd
- Tuula Väätäinen /sd
- Jutta Urpilainen /sd
- Satu Taiveaho /sd
- Miapetra Kumpula /sd
- Petri Neittaanmäki /kesk
- Toimi Kankaanniemi /kd
- Lauri Oinonen /kesk
- Marjaana Koskinen /sd