Kuluvalla vaalikaudella on käyty keskusteluja perintö-
ja lahjaveron poistamisesta kokonaan. Kaikkiaan veron vuosituotto
on noin 500 miljoonaa euroa eli hieman pienempi kuin mitä tuloveron
alentaminen yhdellä prosenttiyksiköllä merkitsee.
Tässä valossa ei ole taloudellisia esteitä em.
veron kokonaan poistamiselle rintaperillisiltä ja vastaavaan
ryhmään kuuluvilta. Tapauksissa, joissa perintö muodostuu
oikeastaan vain kodista ja perinnönsaajana ovat puoliso,
lapset tai vanhemmat, käy monesti niin, että joudutaan turvautumaan
pankkilainaan, jotta jatkossakin voitaisiin asua omaksi koetussa
kodissa. Asteikkoon esitetyt muutokset koskisivat myös
lahjaverotusta perintöveron ohella.
Erityisesti viime kuukausina on käyty keskustelua perintö-
ja lahjaveron joko kokonaan poistamisesta tai merkittävästä alentamisesta.
Varsinkin 1. veroluokassa, jossa perinnönsaaja on perinnönjättäjän
aviopuoliso, lapsi, aviopuolison lapsi, ottolapsi, isä, äiti,
ottovanhemmat ja lapsen tai ottolapsen rintaperillinen, perinnönjättäjän
kihlakumppani, jolle annetaan perintökaaren 8 luvun 2 §:ssä tarkoitettu
avustus, sekä testamentinsaaja, nykyinen perintövero
on koettu kohtuuttomaksi. Useimmiten varsinkin aviopuolisoiden ja
rintaperillisten kohdalla nyt perintöverotettava omaisuus
on koettu yhdessä omistetuksi omassa kodissa ja taloudessa,
ja siitä nykyisin maksettava perintövero aiheuttaa jopa
taloudellisia vaikeuksia omaisensa menettäneelle surun
kohdattua.
Ongelmia aiheutuu myös verottajan tulkintatapojen suuresta
vaihtelusta perinnön arvolisämäärittelyssä perintöveroa
varten. Tämäkin epäkohta korostuu erityisesti
lähiomaisten kohdalla. Aikoinaan on maksettu
tuloverot niistä tuloista, joilla perintö tavallisten
kansalaisten, maanviljelijöiden ja yrittäjien
kohdalla on hankittu. Perittävästä omaisuudesta
on maksettu myös varallisuus- ja kiinteistöveroja
perinnön luonteesta riippuen. Perinnönjättäjä on
yleensä tuhlaavaisuuden ja kevytmielisen elämäntyylin sijaan
noudattanut tervettä säästäväisyyttä ja
järkevää taloutta. Erityisesti on myös
yhteiskunnan kannalta positiivinen asia, että kansalaiset ovat
vastuullisia omaisuutensa hoidossa. Tätä tulisi
myös verotuksellisesti kannustaa.
Perintöveron poistaminen lähiomaisilta tukisi
tehokkaasti perheyrittäjyyttä sekä pien-
ja maatilayrittäjyyttä kaikissa muodoissaan. Tämä edistäisi
työllisyyttä ja poistaisi työttömyyttä. Näin
yhteiskunnan, valtion ja kuntien verotulot kohoaisivat ja työttömyysmenot
laskisivat. Näiden nettovaikutus olisi suurempi kuin perintöveron
lähiomaisilta poistamisen luoma veromenetys. Tällä hetkellä on
tosiasia se, että monet perhe- ja pien- sekä maatalousyrittäjät
eivät ikääntyessään
enää investoi tai muutoin aktiivisesti panosta
elinkeinoonsa, koska jatkajat pelkäävät perintöveron
kohtuuttoman suurta kustannuslisää jo omaksi koetusta
omaisuudesta. Siksi menetetään nykykäytännön
seurauksina paljon tehtyjä investointeja, kun perheille
ei löydy suvusta yritystoiminnan jatkajaa. Monet pien-
ja perheyritysten tuotanto- ja toimitilat sekä maatilakiinteistöt
jäävät tyhjilleen, ja niihin tehdyt investointipanostukset
rappeutuvat. Menettäjinä ovat erityisesti maaseutu
ja taantuvat taajamat ja kaupungit, juuri ne alueet ja paikkakunnat,
joihin valtion tulisi erityisesti panostaa elinkeino- ja yrityspoliittisia
tukitoimia. Perintöveron poisto lähiomaisilta
olisi myös mitä tehokkain elinkeinopoliittinen
tukitoimi, ja sen vaikutus toimisi tehokkaimmin erityisesti siellä,
missä sitä eniten tarvittaisiin.
Siksi on varsin perusteltua poistaa perintövero kokonaan
ensimmäisen perintöveroluokan kohdalla aina yhden
miljoonan euron perintöveron alaiseen omaisuuteen saakka.
Tämän ylittävältä osalta
perintövero olisi 10 veroprosenttia. 2 000 001
euron perintöveron alaisen omaisuuden ja sen yli menevältä osuudelta
veroprosentti olisi 13 %.
Jotta perintöveron poistaminen voisi toteutua lähiomaisten
ja muiden 1. perintöveroluokkaan kuuluvien osalta välittömän
pian, tällä lakialoitteella halutaan keskittyä vain
kipeimpään ongelmaan, mikä nyt on juuri
kohdalla. Tästä saatavien kokemusten
pohjalta tulisi harkita perintöveron alentamista ja kohtuullistamista
jäljempänä myös muissa kyseessä olevan
veron veroluokissa.