Suomen yliopistokeskukset Kajaanissa, Kokkolassa, Lahdessa,
Mikkelissä, Porissa ja Seinäjoella tekevät
mittavaa ja monipuolista yhteistyötä alueiden
kehittäjien sekä elinkeinoelämän kanssa.
Yliopistollista tutkimusta, koulutusta ja kehittämistoimintaa
on ollut monilla yliopistokeskuspaikkakunnilla jo yli 30 vuotta.
Keskukset kokoavat kyseisillä paikkakunnilla sijaitsevat
usean yliopiston toiminnot yhteiseksi verkostoksi. Toiminnan yhdistäminen
yliopistokeskuksiksi vuonna 2004 oli osa korkeakoulurakenteiden
kehittämistä. Yliopistokeskusten vaikutusalueella
asuu miljoona suomalaista (20 % väestöstä).
Asiantuntijaraporttien mukaan suomalaisen yhteiskunnan alueelliset
kehityserot yliopisto- maakuntien ja muiden maakuntien välillä uhkaavat
kasvaa. Tarvitaan yhteistyöverkostoja, jotka kytkevät
yliopistomaakunnat sekä muut maakunnat verkostoksi. Yliopistokeskukset
kykenevät tuottamaan laadukasta sekä vaikuttavaa
tutkimus-, kehittämis- ja koulutustoimintaa, jota tarvitsevat
kipeästi mm. heikomman väestökehityksen
alueet.
Korkeakoulujen arviointineuvoston raportissa Lisää yhteistyötä alueiden
parhaaksi — yliopistokeskusten arviointi (KKA 2009:1) todetaan,
että kaikki keskukset ovat hoitaneet alueellisen tehtävänsä hyvin
ja tuottaneet merkittävää lisäarvoa
sekä alueille (koulutustason nosto, asiantuntemusta ja
tutkimustoimintaa yritysten ja julkisen sektorin käyttöön)
että emoyliopistoille (mm. yhteiskunnallisen ja alueellisen
toiminnan vahvistaminen). Yliopistokeskusten kautta on pystytty
tiivistämään yhteistyötä ammattikorkeakoulujen
kanssa mm. tutkimus- ja kehittämistoiminnassa. Yhteistyö alueen
yliopistokeskusten ja ammattikorkeakoulujen välillä on
vakiinnutettu yhteistyösopimuksilla.
Yliopistokeskuksista on tullut osa Suomen korkeakoulujärjestelmää.
Myönteistä on, että asia on otettu huomioon
uudessa yliopistolaissa. Yliopistolain 27 §:ssä todetaan,
että yliopistoilla voi olla toisten yliopistojen kanssa
yliopistokeskuksia tai muita yhteisiä yksiköitä.
Tämä ei kuitenkaan ole tae sille, että yliopistokeskusten asema
olisi pysyvästi turvattu. Yliopistokeskuksia on kehitetty
kansainvälisinä ja vetovoimaisina tutkimus- ja
oppimisyhteisöinä tiiviissä yhteydessä emoyliopistoihin.
Keskukset myös vahvistavat yliopistojen yhteistyötä työelämän ja
innovaatiojärjestelmän muiden toimijoiden kanssa.
Osaamistason nostamisen perusta on alueeseen liittyvässä kansainvälisen
tason tutkimuksessa ja tutkimukseen perustuvassa opetuksessa. Siksi
yliopistokeskusten rooli yhtenä yliopistojen yhteiskunnallisen
vuorovaikutuksen toteuttajana tulee jatkossakin ottaa huomioon.
Sivistyspoliittinen ministeriryhmä on kannanotossaan
23.6.2010 kiinnittänyt huomiota korkeakouluverkoston kattavuuteen
tilanteessa, jossa rakenteellisen kehittämisen ja uuden
yliopistolain toimeenpano aiheuttaa mm. yliopistokeskuspaikkakunnilla
ristiriitaisia paineita yliopistotoimintojen kehittämiselle.
Ministeriryhmän kannanotossa on myönteistä se,
että siinä annetaan tuki yliopistokeskusten rahoituksen
jatkuvuudelle sekä tunnustetaan yliopistokeskusten erilaisuus
ml. hallintomallit. Yliopistokeskukset korostavat, että yliopistojen
alueellisen vaikuttavuuden kehittämiseksi tarvitaan sellaisia mittareita
ja tulosohjaukseen liittyviä kannustimia, joilla yliopistojen
yhteistyötä alueilla voidaan vahvistaa. Tämä tulisi
huomioida yliopistojen rahoitusmallia uudistettaessa.
Pääministeri Kataisen hallitusohjelmassa (22.6.2011)
mainitaan, että yliopistokeskusten toimintamahdollisuudet
turvataan. Luonnoksessa Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaksi
vuosille 2011—2016 (OKM 14.9.2011) todetaan seuraavaa:
"Yliopistokeskuksilla on tiivis yhteys emoyliopistojen toimintaan.
Niiden asema turvataan suuntaamalla niiden toimintaa korkeakoulujen
osaamista täydentävään, alueiden
tarpeita palvelevaan aikuiskoulutukseen ja tutkimustoimintaan."
Laadun yliopistokeskusten osalta ovat taanneet varsinaiset yliopistot.
Tutkimuksen ja opetuksen tulee täyttää kansainväliset
laatuvaatimukset. Emoyliopistojensa kautta yliopistokeskukset ovat
saaneet valmiin väylän toimia tiivisti yhteistyössä myös
muun tiedemaailman kanssa.
Yliopistokeskuksia kehitetään erityisesti
aikuisväestön koulutus- ja osaamistason nostamisen
alueellisina koordinaatio- ja resurssikeskuksina sekä alueen
tarpeita tukevaan tutkimustoimintaan, jossa tehtävässä ne
toimivat tiiviissä yhteistyössä alueiden
ja niiden yritysten kanssa. Osaamistason nostamisen perusta on alueeseen liittyvässä
kansainvälisen
tason tutkimuksessa ja tutkimukseen perustuvassa opetuksessa. Siksi yliopistokeskusten
rooli yhtenä yliopistojen yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen
toteuttajana tulee jatkossakin ottaa huomioon yliopistokeskusten
asemaa ja tehtäviä arvioitaessa.
Yliopistokeskusten rahoituksesta
Yliopistolain käsittelyn yhteydessä Eduskunta hyväksyi
16.6.2009 (PTK 69/2009 vp) sivistysvaliokunnan mietinnön SiVM
5/2009 vp, jossa todetaan seuraavaa: "Valiokunta
edellyttää, että yliopistokeskuksen toimintaa
koordinoivalle yliopistolle osoitetaan vuodesta 2010 lähtien
vuosittain 500 000 euroa ja koordinaatiomäärärahaa 170 000
euroa yliopistokeskusta kohden, mikä vastaa vuoden 2009
talousarvion yliopistokeskusten kehittämiseen varatun rahoituksen
tasoa. Valiokunta pitää välttämättömänä sitä,
että yliopistojen rahoituksesta päätettäessä edellytetään
yliopistojen osoittavan myös yliopistokeskuksille indeksikorotuksen
mukaisesti korotetun määrärahan."
Samalla Eduskunta hyväksyi seuraavan lausuman: "Eduskunta
edellyttää hallituksen huolehtivan siitä,
että yliopistokeskuksille suunnataan vuosittain vähintään
nykyisen tasoiset määrärahat."
Yliopistokeskusten perusrahoitus on vuodesta 2004 osoitettu
yliopistokeskuksia koordinoiville yliopistoille kanavoitavaksi yliopistokeskusten
käyttöön. Määrärahan
suuruutta on tarkistettu vain kerran, ja sen reaaliarvo on heikentynyt
yleisen kustannustason nousun myötä. Aikaisemmin
yliopistokeskusten perusrahoitus koostui koordinaatiorahasta ja
kehittämisrahasta, jotka yhdistettiin vuoden 2010 valtion
talousarviota laadittaessa ja sisältyvät yliopistojen
toimintaan osoitettuun valtionrahoitukseen, yliopistojen valtakunnallisiin
erityistehtäviin. Näin ollen rahoitus kuuluu yliopistoindeksin
piiriin, ja sitä tulee korottaa kustannustason nousua vastaavasti.
Seurannan kannalta on ongelmallista, ettei määräraha
näy valtion talousarviossa erikseen eriteltynä.
Määrärahat ovat tällä hetkellä reaaliarvoltaan
yhteensä 700 000 euroa/yliopistokeskus.