Hallitus antoi hiljattain esityksen rikoslain uudistamiseksi,
         joka sisältää mm. ihmiskaupan paritusrikollisuuden
         rangaistusten tiukennoksia. Vastoin odotuksia se ei kuitenkaan sisältänyt seksipalvelujen
         kaupan kriminalisointia.
      
      
      Vuoden 2003 lokakuussa voimaan tullut järjestyslaki
         kieltää seksuaalipalvelujen ostamisen ja maksullisen
         tarjoamisen yleisellä paikalla. Järjestyslain
         säädökset ovat tarpeen ehkäisemään
         häiriöitä ja sivullisiin kohdistuvaa
         häirintää. Julkisen prostituution kieltäminen
         ei kuitenkaan yksinään riitä suojelemaan
         seksialalle ajautuvia naisia ja tyttöjä tai poistamaan
         prostituution oheisrikollisuutta. Merkittävä osa
         prostituutiosta tapahtuu lehti-ilmoitusten, Internetin ja puhelimen
         välityksellä. Maassamme toimii myös aivan
         ilmeisiä bordelleja parituskiellosta huolimatta.
      
      
      Prostituutio tuottaa vuosittain arviolta kymmenien tai jopa
         satojen miljoonien eurojen liikevoiton. Pääasiassa
         Venäjältä ja Virosta johdetut rikollisliigat
         ovat jakaneet Suomen liiketoiminta-alueisiin. Tuottoisa paritustoiminta
         pitää Suomessa yllä järjestäytynyttä ulkomaista
         rikollisuutta, jonka toimenkuvaan liittyy myös
         huume-, väkivalta- ynnä muuta rikollisuutta.
      
      
      Arvioiden mukaan Suomessa vierailee vuosittain 10 000—15 000
         prostituoitua naista, jotka ovat pääsääntöisesti
         virolaisia ja venäläisiä. Suomalaisia
         prostituoituja on vain jonkin verran.
      
      
      Viime aikoina julkisuudessa on esiintynyt seksialan ammattilaisia,
         jotka ovat pyrkineet luomaan prostituoiduista mielikuvaa työstään nauttivina
         seksipalvelujen tarjoajina, jotka elävät sillä ja
         heille seksikauppa on muuhun työntekoon verrattava ammatti.
      
      
      Esitetty mielikuva prostituutiosta ei kuitenkaan vastaa todellisuutta
         ainakaan valtaosan kohdalla. Erittäin harvat naiset valitsevat
         seksin kauppaamisen vapaaehtoisesti ammatikseen esimerkiksi ilman
         taloudellista pakkoa. Tavallisesti prostituoidun jo entuudestaan
         heikko sosiaalinen asema heikentyy edelleen prostituution myötä,
         koska prostituutio ei ole työtä töiden
         joukossa. Seksikauppa haavoittaa henkisesti niin myyjiä kuin
         ostajiakin ja rikkoo näiden perheitä. Seksuaalisuus
         on syvästi intiimi elämänalue, jota ei
         voi kaupata kauppaamatta samalla myös itseään.
         Harva seksipalvelujen käyttäjä toivoisi tyttärelleen
         prostituoidun uraa. Prostituoiduille aiheutuu usein mielenterveysongelmia
         ja terveyshaittoja. Näihin ongelmiin ja murentuneeseen
         itsetuntoon haetaan helpotusta päihteiden ja huumeiden
         käytöllä.
      
      
      Suomessa on kiellettyä ostaa tai maksullisesti tarjota
         seksuaalipalveluja yleisellä paikalla sekä ostaa
         seksipalveluja alaikäiseltä. Prostituution kriminalisointi
         on syytä laajentaa kaduilta sisätiloihin ja kieltää seksikauppa
         kokonaan ihmiskaupan ja Suomeen levittäytyvän
         kansainvälisen rikollisuuden torjumiseksi. Prostituutioon liittyvien
         rikollisuuden, mielenterveysongelmien ja terveysriskien
         lisäksi prostituutio on itsessään eettinen
         ongelma.
      
      
      Seksikaupan kieltoa vastustetaan usein sillä perusteella,
         että lain tiukennuksella vaikeutettaisiin prostituoitujen
         asemaa. Näiden oletetaan joutuvan karttamaan tukea antavia
         viranomaiskontakteja ja tekemään työtään
         yhä enemmän piilossa, alttiina esimerkiksi väkivallalle.
         Kriminalisoinnin vastustajat pelkäävät
         myös prostituution valvonnan ja rikoksen todistamisen olevan
         vaikeaa.
      
      
      Prostituution kriminalisointia vastustetaan samantapaisella
         logiikalla kuin mietojen huumeiden kriminalisointia: minkään
         lain ei ole osoitettu täysin poistavan rikollisuutta. Kuitenkin
         niin huumeiden käytön kuin seksikaupan kriminalisointi
         ovat vahvoja viestejä yhteiskunnalta. Tässä lakialoitteessa
         ehdotettavalla rikoslain laajentamisella annetaan rajat ja selkeä kuva
         siitä, mikä lainsäätäjän
         mielestä on sopivaa ja ihmisarvoista toimintaa.
      
      
      Lainmuutos antaisi myös lisää välineitä paritusrikollisuuden
         kitkemiseen Suomesta. Ruotsi kriminalisoi seksuaalipalvelujen ostamisen
         vuoden 1999 alusta. Ruotsin naisjärjestöjen selvityksen
         mukaan ostajista katosi 80 prosenttia ja prostituoiduista puolet.
         Parittajien on vaikea harjoittaa tuottavaa liiketoimintaa, minkä vuoksi
         Ruotsi ei ole enää ulkomaisten parittajien suosiossa.
         Seksikaupan ei ole todettu siirtyneen aiempaa enemmän
         lain ulottumattomiin.
      
      
      Julkisuudessa on käyty seksin ostamisen kiellon lisäksi
         keskustelua siitä, kannattaako seksin myynti kieltää.
         Myyntikielto on perusteltu, koska se suojaisi erityisesti niitä naisia,
         jotka saattaisivat olla houkuteltavissa alalle esimerkiksi helpolta
         vaikuttavan tulon perusteella. Myynnin kielto mahdollistaisi myös
         ulkomailta tulevien prostituoitujen käännyttämisen
         kotimaahansa. EY-tuomioistuimen taannoisen ratkaisun mukaan prostituution
         harjoittaminen voidaan kieltää vain, jos se on
         kielletty myös oman maan kansalaisilta. Prostituoituna
         toimiminen on tuomioistuimen mukaan laillinen peruste oleskeluluvan
         saamiselle toisessa EU-maassa.
      
      
      Prostituution kieltäminen on ihmisoikeuksien tunnustamista
         samalla tavoin kuin orjuuden kieltäminen. Kriminalisointi
         antaisi maallemme kansainvälistä uskottavuutta
         naisten ja lasten aseman puoltajana. Suomen on vaikea vaatia kehitysmaita
         ponnistelemaan seksikauppaa vastaan, jos se ei kykene hoitamaan
         ongelmaa omalla alueellaan. Suomalaiset ovat riistäneet
         naapurimaidemme Viron ja Venäjän tyttäriä vuosikaudet.
         Siksi Suomen pitäisi tuntea yhtä lailla vastuu
         näiden maiden tyttöjen ja naisten ihmisoikeuksista
         kuin omienkin kansalaisten. Virossa seksipalvelujen kriminalisointia,
         naisten ihmisoikeuksia tukevaa hanketta, on perusteltu
         muun muassa Suomen lainsäädännön
         mahdollisella muutoksella.
      
      
      Prostituutio tuskin loppuisi kokonaan kriminalisoinnin myötä,
         mutta ainakin osa prostituoiduista on ilmaissut lopettavansa seksin
         myymisen, mikäli siitä tulee laitonta. Tällöin
         moni nuori nainen välttäisi oman elämänsä kannalta
         vahingollisen uran. Samoin moni perheenisä jättäisi
         seksin oston väliin, jos se olisi laitonta.