ALOITTEEN PERUSTELUT
      
      1 Yleisiä perusteluja kansanäänestyksen
         järjestämiselle
      
      
      Parhaillaan hyväksymisprosessia läpikäyvässä Lissabonin
         sopimuksessa jätetään portti raolleen
         mahdolliselle Pohjois-Atlantin liitto Natoon liittymiselle. Samaan
         aikaan uuden ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon valmistelutyöt ovat
         käynnissä. Useissa yhteyksissä kyseisen
         selonteon yhteyteen on liitetty päätös
         Suomen liittymisestä Pohjois-Atlantin liitto Natoon. Erityisesti
         viime aikoina eräät ministerit ovat vihjailleet,
         että sotilasliittoon liittyminen on mahdollisesti ajankohtaista
         hyvinkin nopealla aikataululla.
      
      
      Epäselvyys siitä, aikooko hallitus runnoa Suomen
         Nato-jäsenyyteen, on syventynyt hallituksen eri jäsenten
         ristiriitaisista toteamuksista. Kansalaisten kannalta onkin jäänyt
         epäselväksi, aikooko hallitus toimia näin
         merkittävässä asiassa kuulematta kansalaisia.
      
      
      Useiden mielipideselvitysten mukaanhan Suomen kansalaisten selkeä enemmistö kuitenkin
         vastustaa sotilaallista liittoutumista. Kansalaisten tahdon ilmenemisen
         kannalta on tärkeää, että kaikki
         Suomen kansalaiset saavat aidosti ilmaista oman kantansa Suomen
         liittymisestä Pohjois-Atlantin liitto Natoon ennen mahdollisen
         liittymispäätöksen tekemistä.
      
      
      Demokratiassa myös vaikeat ja kauaskantoiset asiat
         kuuluvat kansalaisille. Asioista on keskusteltava avoimesti, asioista
         on saatava kattavasti tietoa ja asioita on uskallettava tarkastella useammalta
         eri kannalta. Kansanäänestys ja siihen valmistautuminen
         ovatkin mielestämme juuri kaikkea tätä.
      
      
      Sotilaallinen liittoutuminen selkeästi muuttaisi Suomen
         ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa. Liittoutuminen toisi myös
         mukanaan selkeitä muutoksia kansalliseen päätöksentekoomme
         ja lisäisi turvallisuusuhkia, jotka on selkeästi
         ilmaistava ennen mahdollista liittymistä.
      
      
      Koska kyse olisi olennaisista muutoksista Suomen harjoittamaan
         turvallisuuspolitiikkaan, nykyisiin toimintakäytäntöihimme
         sekä toimintaympäristöömme,
         ainut tapa selvittää Suomen kansalaisten kanta
         Nato-jäsenyyteen on järjestää asiasta
         Suomen perustuslain 53 §:n mukaisesti kansanäänestys.
      
      
      Tämä äänestys toimisi pohjana
         valmistelussa olevan ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon tuleville
         linjauksille Suomen liittoutumattomuuspolitiikan jatkamisesta.
      
      
      2 	Aiemmat kansanäänestykset Suomessa 
      
      Kansanäänestysmahdollisuutta on käytetty
         Suomessa vain kahdesti: Euroopan unioniin liittymisestä vuonna
         1994 ja alkoholin kieltolain kumoamisesta vuonna 1931.
         Lakialoitteen allekirjoittajien mielestä suorat kansanäänestykset vahvistavat
         demokratiaa ja sen toimintaa. Kansanäänestys ei
         ole edustuksellisen demokratian kanssa kilpaileva vaan sitä täydentävä vaihtoehto.
         Suora demokratia sopii hyvin edustuksellisen demokratian rinnalle.
      
      
      Myös eduskunnan perustuslakivaliokunta korosti demokratian
         vahvistamista ja päätöksenteon
         hyväksyttävyyttä suositellessaan vuonna 1994
         kansanäänestyksen järjestämistä Suomen liittymissopimuksesta.
         Lisäksi syksyllä 2003 perustuslakivaliokunta lausui
         (PeVL 7/2003 vp), että kansanäänestysmenettelyssä kampanjointi voi
         lisätä kansalaisten tietoisuutta.
      
      
      3 	Perustuslakivaliokunta puolsi kansanäänestystä EU:n
         liittymissopimuksen hyväksymismenettelyssä vuonna
         1994
      
      
      Perustuslakivaliokunta arvioi kansanäänestysten
         merkitystä vuonna 1994, kun Suomi oli liittymässä Euroopan
         unioniin. Valiokunta totesi tuolloin, että valtiollisen
         järjestelmämme perusteena on edustuksellinen kansanvalta,
         mutta edustuksellista järjestelmää on
         mahdollista täydentää välittömän
         demokratian keinoin kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksien lisäämiseksi
         ja näin saatetaan lisätä koko valtiojärjestelmän
         ja sen päätösten hyväksyttävyyttä.
         Kansanäänestyksen nähtiin tarjoavan myös
         kansanedustajien kannalta käyttökelpoisen keinon
         selvittää äänestäjien
         mielipiteet jossakin ongelmallisessa asiassa (PeVM 3/1994
            vp — HE 109/1994 vp).
      
      
      4 	Aloitteen yksityiskohtaiset perustelut
      
      Lakiehdotuksessa esitetään säädettäväksi
         laki neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä koskien Suomen
         liittymistä Pohjois-Atlantin liitto Natoon. Esityksemme
         mukaan äänestys toimitettaisiin sunnuntaina 30
         päivänä marraskuuta 2008. Äänestäjien
         vastattavaksi esitettäisiin seuraava kysymys: "Tuleeko
         Suomen liittyä Pohjois-Atlantin liitto Natoon?". Äänestäjän
         tulisi vastata kysymykseen joko "KYLLÄ" tai "EI".
      
      
      Valtioneuvoston hyväksymässä tiedotteessa selostettaisiin
         sotilasliitto Naton jäsenyyden keskeisiä vaikutuksia
         ja merkitystä sekä todettaisiin, mistä kansanäänestyksessä on
         kysymys. Tiedote toimitettaisiin kaikille, joille toimitetaan ilmoitus äänestysoikeudesta,
         sekä saatettaisiin muullakin tavoin kansalaisten tiedoksi
         ja saataville.
      
      
      Vuoden 2008 valtion lisätalousarvioon syksyllä tulee
         ottaa määräraha avustuksiksi eri vaihtoehdoista
         tiedottamisen tukemiseen. Avustukset myöntäisi
         valtioneuvoston kanslia.
      
      
      Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman
         pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.