Ympäristönsuojelulain (86/2000)
103 §:ssä asetetaan jätevesien yleinen
puhdistusvelvollisuus. Vesihuoltolaitosten viemäriverkostojen
ulkopuolisilla alueilla syntyvät jätevedet on
puhdistettava niin, ettei niistä aiheudu ympäristön
pilaantumista tai sen vaaraa. Puhdistusvelvollisuutta on täsmennetty
ympäristönsuojelulain 11 ja 18 §:n nojalla
annetulla valtioneuvoston asetuksella (542/2003)
talousjätevesien käsittelystä vesihuoltolaitosten
viemäriverkostojen ulkopuolisilla alueilla. Tämä ns.
hajajätevesiasetus tuli voimaan vuoden 2004 alusta. Hajajätevesiasetus
edellyttää nykyistä tehokkaampaa jätevesien
puhdistusta vuoteen 2014 asti ulottuvan siirtymäajan kuluessa.
Hajajätevesien käsittelyä koskeva
lainsäädäntö on osoittautunut
yksityiskohdiltaan erittäin monimutkaiseksi. Jätevesien
käsittelyjärjestelmiltä edellytettävän
puhdistustoimien tehon laskentatavasta on säädetty
hajajätevesiasetuksessa ja sen liitteissä vaikeaselkoisella
tavalla. Lainsäädännön epäselvyydestä on
aiheutunut ongelmia niin elinkeinonharjoittajille kuin kuluttajille
ja viranomaisillekin. Esimerkiksi pienpuhdistamovalmistajien keskuudessa
vallitsee suuri epätietoisuus siitä, miten pienpuhdistamon
normatiivinen jätevesikuormitus määritetään
ja miten siltä edellytettävä puhdistustoimien
teho lasketaan.
Tämän johdosta kuluttajille on myyty tuhansia
pienpuhdistamoja, jotka pystyvät käsittelemään
vain hajajätevesiasetuksen edellyttämiä kuormitusmääriä pienempiä kuormitusmääriä.
Jotta
hajajätevesiasetuksen vaatimukset täyttyisivät,
tällaisessa tilanteessa kiinteistössä pitäisi olla
käytössä useita rinnakkaisia pienpuhdistamoja
tai pienpuhdistamon rinnalle pitäisi ottaa jokin muu menetelmä,
jolla jätevedet käsitellään.
Käytännössä kuluttajien tarkoituksena
on kuitenkin, että hankittu pienpuhdistamo sellaisenaan
riittäisi täyttämään
hajavesiasetuksen vaatimukset.
Kuluttajien arviointia on omiaan johtamaan harhaan se, että valtaosa
pienpuhdistamoista on testattu kuormituksilla, jotka ovat merkittävästi alle
hajajätevesiasetuksen kuormitukselle asettaman minimimitoituksen.
Lisäksi kuluttajille on kaupan pienpuhdistamoja, jotka
eivät käytännössä toimi
talviaikana ja jotka eivät kestä pysäyttämistä esimerkiksi
asuinkiinteistön asukkaiden lomailun ajaksi.
Käytännössä kukaan ei valvo
puhdistamolaitteilla käytävää kauppaa
syystä, että lainsäädännölliset
keinot puuttuvat. Ympäristönsuojelulainsäädännöstä puuttuvat
säännökset valmistajan vastuusta. Kunnalliset
viranomaiset valvovat yleistä etua, mutta eivät
puutu yksittäistapauksiin.
Suomen ympäristökeskus tutkii, arvioi ja seuraa,
mutta se ei valvo. Kunnalliset rakennus- ja ympäristönsuojeluviranomaiset
luottavat liikaa valmistajien ilmoituksiin siitä, millaiseen
puhdistustoimien tehoon pienpuhdistamoilla on mahdollista päästä tutkimatta
sen tarkemmin niille toimitettujen jätevesijärjestelmän
suunnitelmien hajajätevesiasetuksen mukaisuutta. Jätevesijärjestelmän
suunnittelijat voivat olla ja myös ovat usein pienpuhdistamokauppiaiden palveluksessa,
jolloin myös heidän riippumattomuutensa tulee
kyseenalaiseksi. Puutteellisesti toimivasta pienpuhdistamosta aiheutuu
ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa paikallisesti
ja laajemmaltikin.
Lainsäädäntöä ehdotetaan
selkeytettäväksi nostamalla hajavesiasetuksen
säännökset käsittelyjärjestelmältä edellytettävästä mitoituksesta ja
sen toimivuudesta lain tasolle. Puhdistustoimien teholle asetetuista
vaatimuksista säädettäisiin edelleen
valtioneuvoston asetuksella. Samoin jätevesikuormituksen
yksityiskohtaiset normatiiviset arvot asetettaisiin edelleen valtioneuvoston
asetuksella.
Lainsäädäntöön
ehdotetaan lisäksi uusia säännöksiä talousjätevesien
puhdistamiseen käytettävien laitteiden ja menetelmien
valmistajan vastuusta, testauksesta, toimivuuden seurannasta ja
valvonnasta. Talousjätevesien puhdistukseen käytettävällä laitteella
ja menetelmällä tarkoitetaan paitsi pienpuhdistamoja
myös muita talousjätevesien puhdistukseen tarkoitettuja laitteita
ja menetelmiä, kuten maasuodattamoja ja maahanimeyttämöjä.
103 §.
Ehdotus ei muuta voimassaolevan lainsäädännön
sisältöä. Mitoitusvaatimus sisältyy voimassaolevaan
hajajätevesiasetukseen. Nostamalla mitoitusvaatimus laintasolle
selkeytetään voimassaolevaa lainsäädäntöä.
103 c..
Voimassaoleva lainsäädäntö ei
sisällä säännöksiä talousjätevesien
puhdistamiseen käytettävän laitteen tai
menetelmän valmistajan vastuusta. Säännösten
puuttuminen on aikaansaanut sen, että kuluttajille on myyty
puhdistamolaitteita ja puhdistusmenetelmiä, jotka eivät täytä hajajätevesiasetuksessa
puhdistustoimien teholle asetettavia vaatimuksia. Puhdistamolaitteet
eivät käytännössä ole
aina toimineet ympärivuotisesti tai eivät ole
kestäneet pysähdyksiä jätevesien
käsittelyssä. Parhaimmat puhdistamolaitteet ovat
pysäytettävissä ja sen jälkeen
toiminnassa 3 päivässä, kun huonoimmat
eivät kestä pysäytystä lainkaan.
Näiden toiminta loppuu sinä aikana, kun asukkaat
ovat lomilla.
Vastuusäännösten puuttuminen on ollut omiaan
vaikuttamaan siihen, että kuluttajille on myyty laitteita
totuudenvastaisin ja harhaanjohtavin tiedoin. Säännös
selkeyttää oikeudellista tilannetta, kannustaa
kehittämään hajajätevesiasetuksen
vaatimukset sellaisenaan täyttäviä puhdistamolaitteita
ja puhdistusmenetelmiä sekä turvaa kuluttajansuojaa.
103 d §.
Voimassaoleva lainsäädäntö ei
sisällä säännöksiä talousjätevesien
puhdistamiseen käytettävän laitteen tai
menetelmän testauksesta. Säännösten
puuttuminen on mahdollistanut sen, että puhdistamolaitteita
on testattu hajajätevesiasetuksen edellyttämää pienemmillä kuormituksilla
ja näitä testituloksia on käytetty hyväksi
markkinoinnissa harhaanjohtavin tiedoin. Säännöksellä edistetään
testitulosten vertailtavuutta ja turvataan sitä, että kuluttaja
voi luottaa valmistajien ilmoituksiin testien tuloksista. Testitulosten
julkaisu mahdollistaa tulosten vertailun kuluttajien ja viranomaisten
toimesta. Pienpuhdistamojen osalta säännös
tarkoittaa käytännössä niiden
testausta eurooppalaisittain harmonisoitua tuotestandardia (SFS-EN
12566-4) tiukemmilla kriteereillä.
103 e §.
Voimassaolevassa lainsäädännössä ei edellytetä talousjätevesien
puhdistamiseen käytettävien laitteiden tai menetelmien
toimivuuden seurantaa. Toimivuutta seurataan käytännössä usein,
mutta minkäänlaista velvollisuutta tähän
ei ole.
Ehdotuksen mukaisesti valmistaja on velvollinen seuraamaan puhdistamolaitteen
toimivuutta ja tarvittaessa saattamaan laitteet kustannuksellaan
takaisin toimintakuntoon. Toimivuuden seuranta voi tapahtua mallilaitteen
avulla tai laitteen omistajan suostumuksella käyttökohteessa.
Toimivuutta voidaan seurata myös teknisten etäpäätteiden
avulla.
Toimivuuden seurannasta on laadittava mallikohtainen raportti,
se on julkaistava ja saatettava viranomaisten käyttöön.
Säännöksillä edistetään
kuluttajansuojaa. Toimivuuden seurannalla edistetään
ympäristönsuojelulainsäädännön
tavoitteiden toteutumista. Toimivuuden seuranta täydentää kiinteistön
omistajan velvollisuutta hoitaa järjestelmää siitä laaditun
käyttö- ja huolto-ohjeen mukaisesti.