LAKIALOITE 74/2001
vp
LA 74/2001
vp - Pehr Löv /r ym.
Tarkistettu versio 2.0
Suomennos
Laki sosiaalisista yrityksistä
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteen tavoitteena on oikeudellisen pohjan luominen
sosiaalisille yrityksille Suomessa ja niiden vapauttaminen arvonlisäverosta
ja työnantajan sosiaaliturvamaksusta toimintaedellytysten
turvaamiseksi.
YLEISPERUSTELUT
Erilaisista vammoista tai jostakin työkykyä heikentävästä sairaudesta
kärsiviä henkilöitä työllistävät
yritykset voivat hakea tukea eri lähteistä, mm.
Euroopan sosiaalirahastosta. Nämä tuet ovat määräaikaisia
ja yksilöllisiä, minkä vuoksi yritys
kokonaisuudessaan ei voi hakea avustusta yhteiskunnalta. Marraskuussa
1998 vahvistettiin lainmuutos, jonka mukaan vammaiselle henkilölle
annetaan mahdollisuus työllistyä vähintään
puolen vuoden ja enintään kahden vuoden ajaksi
kansaneläkelain mukaisen työkyvyttömyyseläkkeen
saamisen asemasta. Tällaisen työllistymiskauden
aikana vammainen saa erityisvammaistukea vastaavaa tukea.
Valitettavasti käytännössä on
ilmennyt, että määräaikainen
tuki ei riitä elinkelpoisten sosiaalisten yritysten luomiseen.
Tuen loppuessa useimmat yritykset joutuvat lopettamaan toimintansa,
koska sosiaaliset yritykset, joiden työntekijöiden
työkyky on alentunut, eivät pysty kilpailemaan
samoin ehdoin kuin tavalliset yritykset vapailla markkinoilla. Yhtenä esimerkkinä
voidaan
mainita Pietarsaaren makeispaja, joka aloitti toimintansa noin neljä vuotta
sitten EU-projektina aloitteentekijän ollessa Kårkulla
ja yhteistyökumppanien työvoimatoimistosta, elinkeinoelämästä,
mielenterveyshuollosta ja Korsnäsin kurssikeskuksesta.
Osuuskunnan liikevaihto oli parhaimmillaan vuonna 1998 jopa 577 000
markkaa. Osuuskunta oli joka tapauksessa jonkinlaisen yhteiskunnallisen
tuen tarpeessa toiminnan kaatuessa kuitenkin siihen, että valtionavustus
ei saa vääristää kilpailua, mikä johti
yrityksen lopettamiseen. Pietarsaaren Cope-projektia vastaavia hankkeita
oli alun perin useilla puolilla Suomea, joista kaikki ovat jossain
määrin valuneet hiekkaan. Tämän
vuoksi vammaiset ja muut vaikeasti sijoitettavat työntekijät
menettävät arvokkaan mahdollisuuden päästä työmarkkinoille.
Suojatyön, joka on perinteisesti kuulunut sosiaali-
ja terveysalalle, määrällinen merkitys vammaisten
työllisyydelle on vähentynyt viime vuosina. Valtionosuuslainsäädännön
muutoksen myötä kuntien kiinnostus suojatyöjärjestelmään alkoi
vähetä ja joitakin suojatyöpajoja lakkautettiin.
Suojatyöpajat luotiin alun perin työn tarjoamiseksi
rintamalta palaaville sotainvalideille, ja ne eivät oikeastaan
vastaa nykyisin vammaisten tarpeita joitakin älyllisesti
kehitysvammaisia lukuun ottamatta. Vammaisten tilanne on heikentynyt
työttömyyden kasvun myötä.
On syntynyt ilmeinen tarve uudenlaisen toimeliaisuuden kehittämiseen
vammaisten työllisyyden edistämiseksi.
Monissa Euroopan maissa, esim. Italiassa, Espanjassa, Belgiassa,
Englannissa ja Ranskassa, tunnetaan "sosiaalisten yritysten" käsite.
Kyse on yrityksistä, jotka palkkaavat vammaisia ja muita
työkyvyn heikentymisen vuoksi vaikeasti työllistettäviä.
Sosiaaliset yritykset saavat muihin yrityksiin verrattuna eräitä verohelpotuksia —
Italiassa
alhaisempi arvonlisävero ja pienemmät työantajamaksut.
Italiassa, Portugalissa ja Espanjassa osuustoiminnallinen yritysmuoto yleensä ja
sosiaaliset osuustoimintayritykset erityisesti ovat erityisasemassa.
Näiden maiden perustuslaeissa todetaan osuustoiminnallisten
yritysten tekevän yhteiskunnallisesti hyödyllistä työtä,
minkä vuoksi niitä on tuettava. Määritelmien
mukaisesti sosiaaliset osuustoimintayritykset "eivät ole
voittoa tuottavia", ja niitä koskevat tämän
vuoksi edulliset säännökset mm. verojen
osalta. Belgiassa mistä yrityksestä tahansa voi
tulla sosiaalinen yritys, joka noudattaa sosiaalisesti
syrjäytyneiden työllisyysohjelmaa ja rajoittaa
voittojen käytön yrityksen kehittämiseen
tai syrjäytyneiden ryhmien etuihin. Espanjan laki tarjoaa
työttömille mahdollisuuden työttömyyskorvauksen
muuttamiseen pääomapanokseksi osuustoimintayritykseen,
jossa työtön itse alkaa työskennellä.
Edellä mainituissa maissa katsotaan, etteivät sosiaaliset
yritykset vääristä kilpailua. Sosiaaliset
yritykset eivät pysty kilpailemaan samoilla ehdoilla tavallisten
yritysten kanssa, koska ne eivät pysty tuottamaan tavaroita
ja palveluja yhtä tehokkaasti. Vaikka sosiaalinen yritys
saakin julkista tukea, se on riippuvainen tietystä omasta
rahoituksesta. Sosiaaliset yritykset tekevät yhteiskunnallisesti
hyödyllistä työtä. Niiden tavoitteena
on auttaa henkilöitä, joita uhkaa sosiaalinen
syrjäytyminen tai jotka ovat jo sosiaalisesti syrjäytyneitä.
Tämän vuoksi näitä yrityksiä on
tuettava. Verohelpotusten avulla voidaan turvata oikeus ihmisarvoiseen
elämään. Tämä oikeus
on kirjattu perustuslakiimme. Tarjoamalla mielekästä työtä vammaisille
ja muille vaikeasti työllistettäville nämä aikaisemmin
tuottamattomat henkilöt antavat oman panoksensa kansantuotteeseen,
voivat paremmin ja tarvitsevat aiempaa vähemmän
hoitoa ja kuntoutusta.
Sosiaalinen yritys toimii aina jonkin sosiaalisen päämäärän
hyväksi. Tällainen yritys ei pyri voiton tuottamiseen,
mutta se ei ole myöskään kiellettyä.
Hyvät liikeideat takaavat toiminnan menestyksellisyyden
ja jatkuvuuden myös sosiaalisessa yrityksessä.
Sosiaaliset yritykset voivat olla jonkin järjestön
tai jonkin yhteisön yrityksiä tai osuuskuntia.
Sosiaalisia yrityksiä pidetään kasvavan
kolmannen sektorin yritysmuotona. Sosiaalisella yrityksellä on
yhteys ns. tukityöllistämiseen. Henkilöt
pyritään työllistämään
aina tavalliseen työsuhteeseen.
Yritysten halua vammaisten ja muiden vaikeasti työllistettävien
työllistämiseen on vahvistettava ja tarvittavat
välineet työllistämiseen on tarjottava
erilaisina tukina ja verohelpotuksina. Sosiaalisten yritysten suunnitteluvaiheessa
tarvitsemat konsultointi- ja neuvontapalvelut sekä niiden
rahoitus on yhdistettävä osaksi työvoima-
ja elinkeinohallinnon normaaleja palveluja. Samoin on tärkeää,
että tieto mahdollisuudesta sosiaalisten yritysten luomiseen
tehdään mahdollisemman tunnetuksi.
Kirjallisessa kysymyksessä (KK 1548/1998 vp)
puututtiin ongelmiin, jotka koskevat sosiaalisten yritysten mahdollistamista
Suomessa. Sosiaali- ja terveysministeri Mönkäreen
vastauksessa 11. päivältä helmikuuta
1999 katsottiin samoin, että tällaisen yritystoiminnan
kehittämisedellytysten tukeminen voi olla helpompaa sairausvakuutusta
ja muuta sosiaalivakuutusta koskevan lainsäädännön
avulla kuin suorilla tuilla. Suojatyön uudelleenarvioimisen
yhteydessä käsitellään kysymystä siitä,
miten suojatyötä tulisi kehittää sosiaalisen
yritystoiminnan suuntaan.
Uudet työllistämismallit vaativat voimassa olevan
lainsäädännön muuttamista. Sosiaalisten yritysten
hyödyllisyydestä vallitsevan yksimielisyyden mukaisesti
haluamme esittää, että sosiaaliset
yritykset vapautettaisiin arvonlisäverosta ja työnantajamaksuista.
YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
1 §.
Pykälässä määritellään
millaisin edellytyksin yritystä pidetään
sosiaalisena yrityksenä.
1 momentti.
Määritelmä noudattaa kansainvälisesti
usein käytettyä määritelmää sekä EMES-verkoston
(The Emergence of Social Enterprises, joka koostuu sosiaalisten
yritysten syntymistä tutkivasta 12 Euroopan maan yliopistosta) laatimia
periaatteita, joiden mukaan sosiaalinen yritys on yritys, joka pyrkii
tuottamaan palveluita tai tavaroita yksityisen sektorin lainalaisuuksien
ja yrityshallinnon mukaan, mutta jonka tavoitteet ja organisaatio
ottavat huomioon yrityksen sosiaalisen merkityksen. Onkin todettu,
ettei sosiaalisilla yrityksillä tule olemaan yhtenäistä mallia
vaan perusratkaisut vaihtelevat maakohtaisesti. Kansainvälisen
terminologian mukaan sosiaalinen yritys voi olla työllistävä (social
firm) pyrkien integroimaan ihmiset takaisin työelämään
tai se voi tarjota sosiaalisia palveluita (social enterprise) esim.
vanhustenhoitoa. Tässä lakialoitteessa kyse on
ensiksi mainitusta.
Tässä yhteydessä on tärkeää todeta
ajatuksena olevan, että sosiaalinen yritys on yksityinen yhteisö,
jolla on itsenäistä toimintaa eli yrityksen omistaa
ihmisryhmä, joka vastaa itsenäisesti tuotannosta
ilman sidosta kuntaan tai valtioon noudattaen samoja lakeja ja periaatteita
kuin yksityisen sektorin tavalliset yritykset (lakitekstissä mainittavin
poikkeuksin). Tuotanto on jatkuvaa, minkä vuoksi sosiaalinen
yritys ei siis ole "kertakäyttöhanke" vaan ajatuksena
on sellaisen elinvoimaisen yrityksen luominen, joka toimii tavallisten
yritysten tapaan niin kauan kuin siihen on edellytykset. Sosiaaliset
yritykset voivat toimia eri yhtiömuodoissa tai osuuskuntana.
Ajatuksena on vammaisten ja pitkäaikaistyöttömien
integroiminen takaisin työelämään.
Integroimisella sosiaalisen yrityksen toimintaan ja tuotantoon tarkoitetaan,
että kohderyhmän työntekijöillä tulee
olla yrityksen toimintanäkökulmaan liittyviä ja
mielekkäitä, yksilöllisesti kehittäviä työtehtäviä.
Esimerkiksi yritystä, joka tekee www-sivuja, ei voida pitää sosiaalisena yrityksenä,
jos yrityksessä on 30 prosenttia vaikeasti työllistettäviä juoksupoikina
tai siivoojina. Kohderyhmä pyrkii pääsemään
takaisin normaaleille työmarkkinoille kouluttautumalla
ja totuttelemalla työelämän vaatimuksiin.
Sosiaalisen yrityksen kohderyhmä koostuu henkilöistä,
jotka ovat fyysisen tai psyykkisen vamman tai älyllisen
kehitysvammaisuuden vuoksi syrjäytyneet työmarkkinoilta.
Kohderyhmä voi muodostua myös pitkäaikaistyöttömistä. Pitkäaikaistyöttömillä tarkoitetaan
henkilöitä, jotka työttömyyden
vuoksi ovat saaneet työmarkkinatukea 500 päivän
ajan (yli 25-vuotiaat) tai jotka työttömyyspäiväraha-ajan
(työttömyysturvalain 26 §:n 1 momentin
mukaan) jälkeen ovat saaneet työmarkkinatukea
180 päivän ajan (alle 25-vuotiaat) tai joiden
pääasiallinen tulo on viimeisten 12 kuukauden
aikana perustunut työttömyyden perusteella maksettavaan
toimeentulotukeen. Tämä laki pyrkii auttamaan
näitä henkilöitä takaisin työmarkkinoille.
Jotta yritystä voitaisiin pitää sosiaalisena
yrityksenä, tulee 30—100 prosenttia sen työvoimasta
kuulua yrityksen kohderyhmään. Tämä luku
noudattaa CEFEC:n (Confederation of European Firms, Employment
Initiatives and Cooperatives for Mental Disabled) määritelmää sosiaalisesta
yrityksestä.
2 momentti.
Sosiaalisten yritysten päämääränä ei
saa olla järjestelmällinen voiton tuottaminen. Toiminnasta
mahdollisesti syntyvä voitto on investoitava yrityksen
toiminnan ylläpitämiseen ja kehittämiseen
tai käytettävä kohderyhmän tarpeisiin.
Nämä periaatteet sisältyvät
myös EMES-verkoston määritelmään
ja ovat ehtona vapautuksen myöntämiselle arvonlisäverosta
jäsenvaltioiden liikevaihtoverolainsäädännön
yhdenmukaistamisesta 17.5.1977 annetun kuudennen arvonlisäverodirektiivin
(77/388/ETY)
13 artiklan
2 kohdan a alakohdan ensimmäisen luetelmakohdan mukaan.
Artiklassa säädetään, että jäsenvaltiot
voivat myöntää vapautuksen arvonlisäverosta
muille kuin julkisoikeudellisille yhteisöille, jotka täyttävät
ehdon, jonka mukaan yhteisön tarkoituksena ei ole tuottaa
järjestelmällisesti voittoa eikä mahdollisesti
syntynyttä voittoa saa koskaan jakaa, vaan se on käytettävä tarjottujen
palvelujen ylläpitämiseksi tai kehittämiseksi.
Voiton tuottaminen ei ole sosiaalisen yrityksen päämäärä,
mutta se ei ole myöskään kiellettyä:
sosiaaliset yritykset ovat "not-for-profit"- mutta eivät
aina "non-profit"-organisaatioita. Voiton tuottaminenhan turvaa
yrityksen elinehdot.
2 ja 3 §.
Toinen pykälä vapauttaa sosiaaliset yritykset
arvonlisäverosta. Ensimmäinen momentti vapauttaa
sosiaaliset yritykset arvonlisäverosta. Toinen momentti
varmistaa, että jos sosiaaliset yritykset eivät
maksa arvonlisäveroa, ne eivät myöskään
voi tehdä vähennystä tai saada palautusta
arvonlisäverolain mukaisesti.
Kolmas pykälä vapauttaa sosiaaliset yritykset työnantajan
sosiaaliturvamaksusta.
Olemme valinneet sosiaalisten yritysten tukemisen tällä tavalla,
koska se on joustavampaa ja koska verohelpotuksien ja sosiaalivakuutuksista vapautuksen
antaminen yrityksille ei vaadi niin suurta byrokratiaa kuin suorien
tukien antaminen. Sosiaalisten yritysten erilainen porrastaminen
eritasoisine vapautuksineen loisi ainoastaan byrokratiaa eikä palvelisi
lakialoitteen tavoitetta. Tuen kytkeminen sosiaalisten yritysten
työntekijöihin, heidän työttömyysajalta
saamiinsa avustuksiin, tekisi lain hyvin moniulotteiseksi ja vaatisi
suurta viranomaisvalvontaa. Arvonlisäverosta ja sosiaaliturvamaksusta
vapauttaminen on hyvin selkeä ja määriteltävissä oleva
asia, mikä tekee sen toimeenpanon ja valvomisen käytännössä helpoksi.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
sosiaalisista yrityksistä
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
säädetään:
1 §
Sosiaalisella yrityksellä tarkoitetaan tässä laissa
yksityistä yhteisöä, joka pyrkii jatkuvaan palveluiden
ja tavaroiden tuottamiseen ottaen kuitenkin huomioon yrityksen sosiaalisen
päämäärän integroida
kohderyhmä toimintaansa ja tuotantoonsa. Sosiaalisen yrityksen
kohderyhmä muodostuu henkilöistä, jotka
ovat fyysisen tai psyykkisen vamman tai älyllisen kehitysvammaisuuden
vuoksi syrjäytyneet työmarkkinoilta. Sosiaalisen
yrityksen kohderyhmään voi myös kuulua
pitkäaikaistyöttömiä. Jotta
yritystä voitaisiin pitää sosiaalisena
yrityksenä, 30—100 prosentin sosiaalisen yrityksen
työvoimasta on kuuluttava yrityksen kohderyhmään.
Sosiaalisten yritysten tavoitteena ei saa olla järjestelmällinen
voiton tuottaminen. Mahdollinen toiminnasta syntyvä voitto
on investoitava yrityksen toiminnan ylläpitämiseen
ja kehittämiseen tai käytettävä kohderyhmän
tarpeisiin.
2 §
Arvonlisäverolain (1501/1993)
säännöksistä poiketen 1 §:ssä tarkoitettu
sosiaalinen yritys ei ole toiminnastaan verovelvollinen.
Liiketoiminta, josta ei makseta tämän lain mukaisesti
veroa, ei oikeuta arvonlisäverolain 10 luvussa tarkoitettuun
vähennykseen tai 12 luvussa tarkoitettuun palautukseen.
3 §
Työnantajan sosiaaliturvamaksusta annetun lain (366/1963)
ja kansaneläkelain (347/1956) säännöksistä poiketen
1 §:ssä tarkoitettu sosiaalinen yritys
ei ole velvollinen suorittamaan työnantajan sosiaaliturvamaksua.
4 §
Tämä laki tulee voimaan päivänä
kuuta 200 .
_______________