LAKIALOITE 74/2013
vp
LA 74/2013
vp - Ari Jalonen /ps
Tarkistettu versio 2.0
Laki tupakkalain muuttamisesta
Eduskunnalle
Tupakkatuotteet ovat yleisesti tiedetyin tavoin erittäin
haitallisia kansanterveydelle ja sairausvaikutustensa kautta myös
kansantaloudelle. Tupakkatuotteiden haittavaikutuksia on lainsäädännössä koetettu
ehkäistä sekä koko väestön että etenkin
nuorison suojelemiseksi. Nuorison erityiseksi suojaksi on säädetty
kielto myydä tai muutoin luovuttaa tupakkatuotteita alle
18-vuotiaalle (tupakkalain 10 §), ja tätä kieltoa
tehostaa rangaistussäännös (31 c §).
Tupakkalain (693/1976) säätämisestä kuluneen
36 vuoden aikana tupakointia estävä ja tupakan
haittavaikutuksia ehkäisevä lainsäädäntö on
maassamme edistynyt asteittain jo niin pitkälle, että seuraavan
lainsäädännöllisen askeleen
tulee tähdätä tupakoinnin täyskieltoon,
kylläkin pitkähköllä aikavälillä.
Nopea pyrkiminen täyskieltoon ei nimittäin ole
realistista johtuen etenkin niistä ilmeisen ylivoimaisista
lainvalvonnan vaikeuksista, mihin välitön täyskieltolaki
käytännössä johtaisi. Näin
ollen on realistista edetä hitaammin niin, että asenteiden
muuttumiselle jää riittävästi
aikaa niille, jotka eivät vielä tänään
ole valmiita täyskieltoon. Varsinkin nuorissa ikäluokissa
on valitettavasti todettavissa melkoista mielenkiintoa tupakointiin,
vaikka yleisesti ottaen koko väestössä tupakoinnin
suosio on laskenut hyvin voimakkaasti.
Käsillä oleva lakialoite tähtää sellaiseen
vaiheittaisesti etenevään tupakoinnin vähentämiseen,
joka alkaisi vaikuttaa vuoden 2018 alusta ja johtaisi arviolta vuoden
2050 vaiheilla siihen, että maassamme olisi enää hyvin
vähän tupakoitsijoita ja hekin lähes
100-prosenttisesti jo yli 50-vuotiaita.
Tähän tavoitteeseen päästään
kieltämällä vuoden 2018 alusta tupakkatuotteiden
myynti kaikille niille, jotka ovat syntyneet myöhemmin kuin
31.12.1999. Nykyinen tupakkalain 10 §:n kielto
myydä tupakkatuotteita alle 18-vuotiaille pysyisi voimassa
vuodenvaihteeseen 2017—2018 asti, jonka jälkeen
kaikkia 2000-luvulla syntyneitä eli 1.1.2000 tai myöhemmin
syntyneitä koskisi nyt ehdotetun lakialoitteen mukaisesti
edelleenkin myyntikielto. Sanotusta vuodenvaihteesta alkaen siis
nuoria aikuisiakin koskisi myyntikielto, joka olisi heidän
osaltaan pysyvä myös vuosien karttuessa. Ne heitä vanhemmat
eli 1900-luvulla syntyneet henkilöt, jotka haluaisivat
jatkaa tupakkatuotteiden ostamista, saisivat niin tehdä.
Ehdotetussa järjestelmässä tupakoivien
määrä vähenisi vuodesta 2018
alkaen itsestään ja suhteellisen tasaisesti eli
sitä mukaa kuin 1900-luvulla syntynyt väestömme
vähenee luonnollisen poistuman kautta. Vuoteen 2100 tultaessa olisi
jokainen tupakkatuotteiden ostamiseen vielä oikeutettu
iältään vähintään
100-vuotias.
Ehdotetun lainmuutoksen käytännön
valvonta tapahtuisi nykyiseen tapaan viime kädessä siten,
että ostohalukkaan asiakkaan iän riittävyyden
näyttäessä epäselvältä olisi
iän todistaminen virallisella henkilötodistuksella
tarpeen. Tätä kontrollia helpottaisi käytännössä suuresti se,
että kontrollia suorittavan myyjän ei tarvitsisi
selvittää asiakkaan ikää vähennyslaskutoimituksella,
vaan riittäisi vilkaista henkilötodistuksesta,
onko asiakas syntynyt 1900-luvulla vai 2000-luvulla.
Tarvittava lainmuutos edellyttää tupakkalain 10 §:n
muuttamista sekä seurannaismuutosta rangaistussäännöksessä eli
31 c §:ssä. Lainmuutos ei riistäisi oikeutta
tupakkatuotteiden ostoon keneltäkään
nykyisin niiden ostamiseen oikeutetulta eikä myöskään
jatkossa niiltä varhaisnuorilta, jotka ovat tällä hetkellä alle
18-vuotiaita mutta jotka 31.12.1999 tai aikaisemmin syntyneinä ehtivät
täyttää 18 vuotta viimeistään 31.12.2017.
"Menettäjiä" olisivat ainoastaan ne tämänhetkiset
lapsi-ikäiset, jotka 1.1.2000 tai sen jälkeen
syntyneinä olisivat nykylain puitteissa päässeet
osto-oikeutetuiksi aikaisintaan noin viiden vuoden kuluttua eli
18-vuotiaaksi tullessaan. On selvää, että näiden
tällä hetkellä 0—12-vuotiaiden
pikkulasten ja lasten kohdalla ei voida mistään
menetyksestä puhua, kun heidän terveyttään
ja terveenä pysymistään lainmuutoksella
tehostetusti turvattaisiin. Mitään perustuslaillisen
tasa-arvoisuuden ongelmaa ei siis syntyisi, koska 0—12-vuotiaiden
sekä vielä syntymättömien lasten
suojeleminen tupakan terveyshaitoilta on mitä selvimmin
perustuslain 6 §:n 2 momentissa tarkoitettu "hyväksyttävä peruste"
kahtiajakoon "iän perusteella".
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
tupakkalain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan tupakkalain (693/1976)
10 §:n 1 ja 3 momentti, 11 § ja 31 c §:n
1 kohta, sellaisina kuin ne ovat laissa 698/2010,
seuraavasti:
10 §
Tupakkatuotteita ei saa myydä eikä muutoin luovuttaa
alle 18-vuotiaalle eikä vuoden 2018 tammikuun 1 päivästä alkaen
kenellekään, joka on syntynyt myöhemmin
kuin joulukuun 31 päivänä 1999.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tupakointivälineitä ei saa elinkeinotoiminnassa
myydä tai muutoin luovuttaa 1 momentissa tarkoitetulle
henkilölle.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
11 §
Tupakkatuotteiden maahantuonti ja hallussapito on kielletty
10 §:n 1 momentissa tarkoitetulta henkilöltä.
31 c §
Joka
1) myy tai muutoin vastiketta vastaan luovuttaa taikka välittää tupakkatuotteen
10 §:n 1 momentissa tarkoitetulle henkilölle,
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
on tuomittava tupakanmyyntirikoksesta sakkoon tai
vankeuteen enintään vuodeksi.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 13 päivänä joulukuuta
2013