ALOITTEEN PERUSTELUT
Lakialoitteella pyritään estämään
kunnallisten vuokra-asuntojen myyminen omistusasunnoiksi. Tämän
toteuttamiseksi ehdotetaan kunnallisten vuokra-asuntojen (kuntien
suoraan tai omistamiensa yhtiöiden kautta omistamien) luovutusrajoitusaikojen
pidentämistä. Aravavuokra-asuntojen ja aravavuokratalojen
luovutusrajoitusaikoja pidennettäisiin 50 vuodella tämän
lain voimaantulosta alkaen.
Lisäksi ehdotetaan, että vuokra-asuntolainojen
ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain luovutusrajoitusaikaa
jatketaan 50 vuodella tämän lain voimaantulosta.
Kunnalla on vastuu asunto-olojen kehittämisestä
Kunnat omistavat yhteensä noin 300 000 vuokra-asuntoa,
joissa asuu noin 700 000 ihmistä. Asunnoista noin
245 000 (82 %) on valtion rahoittamia
ja käyttö- ja luovutusrajoitusten alaisia. Vuosina
2007—2015 aravarajoituksista vapautuu noin 63 000
asuntoa, joista noin 23 000 on kuntien omistamia.
Jokainen vuokra-asunto on jonkun koti. Aravavuokra-asunnot ovat
ihmisten koteja, eivät asuntopolitiikan välineitä tai
kuntatalouden vakauttajia. Kuntien vuokralaiset ovat vuokrissaan
maksaneet sen omaisuuden, jota kunnat nyt enenevästi ovat
myymässä ulkopuolisille.
Kunnallisissa vuokra-asuntoyhtiöissä on käytössä toimivaa
asukasdemokratiaa, joka on tar-jonnut kaikille asukkaille kanavan
vaikuttaa omaan asuinympäristöönsä.
Yksityisellä vuokranantajalla taloudellisesti huonompiosaisten ääni
voi jäädä heikommin kuulluksi.
Turussa kaupungin vuokra-asuntoyhtiön myyntiä vastustavan
adressin olivat allekirjoittaneet kaikki 51 asukkaiden vuokra-asuntoalueiden
puheenjohtajaa. Näin voimakas asukkaiden mielipide tulisi
ottaa huomioon. Asukkailla tulee olla oikeus osallistua keskeisesti
itseään koskevista asioista päättämiseen.
Kunnan omistamilla vuokra-asunnoilla on merkittävä vaikutus
kunnan asunto-olojen, asuntomarkkinoiden ja elinkeinoelämän
tasapainoiseen kehitykseen. Vuokra-asuntojen tarkoitus ei ole olla
kunnalle tuottava sijoitus vaan lähtökohtana on
kunnan muun asuntokannan täydentäminen ja kuntalaisten
asunnon tarpeen täyttäminen.Kunnan huonoa talouden
hoitoa ei voi maksattaa asukkailla, vaikka asuntojen
myymisellä voi
olla kertaluonteinen myönteinen vaikutus
kaupungin talouteen. Yhteiskunnan kokonaisetua ajatellen myymisen
vaikutukset asunto-, elinkeino-, sosiaali-
ja työvoimapolitiikkaan ovat kielteisiä ja pitkäaikaisia.
Kunnalliset vuokra-asunnot hillitsevät yleisen vuokratason
nousua
On tärkeää, että kunnalla
on riittävä ja monipuolinen asuntokanta. Vuokratason
pysyminen kohtuullisena on kaikkien etu. Merkittävä kuntaomistus
hillitsee yleistä vuokratasoa, mistä hyötyvät
myös muut kuin kunnan asunnoissa asuvat vuokralaiset.
Täysin markkinaehtoisesti määräytyvillä vuokramarkkinoilla
matalapalkkaisilla aloilla työskentelevillä ei
ole varaa muuttaa suuriin kaupunkeihin, eivätkä he
korkeiden asumiskustannusten vuoksi voi ottaa työpaikkoja
vastaan. Riittävällä ja laadukkaalla
asuntotarjonnalla kunta voi tukea elinkeinojen kehitystä ja
lisätä kunnan vetovoimaa tarjoamalla yritysten
työntekijöille kohtuullisen hintaisia ja viihtyisiä asuntoja.
Kunnallisten vuokra-asuntojen myymiseen ei ole kestäviä taloudellisia
perusteita. Kunnalliset vuokra-asunnot ovat yleensä kannattavia
yhtiöitä, joiden kaikki kulut vuokralaiset maksavat täysimääräisesti
vuokrina ja muina maksuina. Kunnallisten vuokra-asuntojen yksityistäminen tietää suoraa
tulonsiirtoa kunnalta yksityisille yhtiöille.
Kunnallinen omistus takaa sosiaalisen asuntotarjoannan ja erityisryhmien
tarpeet
Tarjoamalla asukkailleen kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja kunnat
toteuttavat perustuslain julkiselle vallalla asettamaa tehtävää edistää jokaisen
oikeutta asuntoon. Erityisesti taloudellisesti heikossa asemassa
oleville kansalaisille kunnalliset vuokra-asunnot ovat keino turvata
jokaisen oikeus turvalliseen ja jatkuvaan asumiseen ilman uhkaa
suurista vuokrankorotuksista.
Toimeentulotuella elävien asukkaiden kohonneet vuokrat
jäävät kaupungin sosiaalitoimen maksettavaksi
kohonneiden tukien muodossa ja siirtyvät osittain kaupungilta
valtiolle kohonneina asumistukina. Pienetkin vuokrien korotukset merkitsevät
vähävaraisille asukkaille paljon. Monilla asukkailla
ei myöskään asuntojen myymisen jälkeen
ole mitään mahdollisuuksia lunastaa kotejaan itselleen.
Asumisen varmuus muuttuu häätöuhan alaiseksi
elämäksi.
Kunnilla on voittoa tavoittelemattomina asunnontarjoajina parhaat
edellytykset tarjota erityisryhmien tarvitsemia asuntoja, joita
yksityiset vuokranantajat eivät muuten riittävästi
tarjoaisi. Riittävä julkinen vuokra-asuntokanta
takaa esimerkiksi suurten vähävaraisten perheiden
tarvitsemien suurten mutta kohtuuhintaisten asuntojen saatavuuden
ja ottaa huomioon maahanmuuttajien tai liikuntarajoitteisten erityistarpeet.