LAKIALOITE 8/2012 vp

LA 8/2012 vp - Jari Lindström /ps 

Tarkistettu versio 2.0

Laki sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta

Eduskunnalle

Sähkön ja eräiden muiden polttoaineiden valmisteverosta annettu laki (1260/1996, lukuisine myöhempine muutoksineen) jakaa sähköverovelvolliset kahteen eri sähköveroluokkaan. Sähköveroluokkaan I kuuluu suurin osa sähkönkäyttäjistä, kuten yksityistaloudet, maa- ja metsätalous, rakentaminen sekä palvelutoiminta. Sähköveroluokan II mukaan suoritetaan veroa sähköstä, joka käytetään teollisuudessa.

Teollisuuden veroluokassa eli luokassa II veron määrä on selvästi pienempi kuin veroluokassa I. Sanottuun lakiin liittyvän verotaulukon (1444/2011) mukaan sähkön energiaveron määrä veroluokassa II on 0,69 snt/kWh ja veroluokassa I se on 1,69 snt/kWh.

Se, mitä teollisuudella kyseisessä verolaissa tarkoitetaan, on määritelty lain 2 §:n 6 kohdassa. Siinä olevan perusmääritelmän mukaan teollisuudella tarkoitetaan "mineraalien kaivuuta sekä tavaran valmistusta ja jalostusta teollisesti". Lisäksi sama 6 kohta sisältää esitetyn perusmääritelmän lisäksi kaksi sanoilla "teollisuuteen rinnastetaan" alkavaa laajennusta. Toisessa laajennuksessa teollisuuteen rinnastetaan ammattimainen kasvihuoneviljely, toisessa taas "vähäinen teollisuuteen kuuluvan tukitoiminnan harjoittaminen" kyseisen yrityksen tuotantopaikalla ja kyseisen yrityksen omaan teolliseen tuotantoon pääasiallisesti liittyen. Sanottu teollisuuskäsitteen laajennus maataloussektorille eli kasvihuoneviljelyyn on säädetty selkeästi elinkeinopoliittisen tukitoiminnan luonteisesti tuotannonalalle, joka vaatii erityisen runsaasti energiaa.

Edellä kuvattu kyseisen lain teollisuuden määritelmä kaksine laajennuksineen ei yllä sellaiseen nykyaikaisen informaatioteollisuuden perustoimintoon, jota harjoitetaan erittäin paljon sähköä vaativissa palvelin- eli serveritoiminnan datakeskuksissa. Sähköverotuksen taso on viime aikoina ollut esillä näissä yhteyksissä, kun sellaiset kansainväliset datateknologian suuryritykset kuin Facebook ja Google ovat osoittaneet mielenkiintoa datakeskustensa sijoittamiseen Pohjoismaihin. Pohjoismaissa ilmaston kylmyys auttaa datakeskusten kymmenientuhansien serverien jäähdyttämistä ja siten alentaa datakeskusten joka tapauksessa vaatimia poikkeuksellisen suuria sähkömääriä.

Sähköverokannan edullisuus Ruotsissa johti äskettäin Facebookin valitsemaan Ruotsin Luulajan sijaintipaikaksi rakennettavalle Euroopan datakeskukselleen, jonka rakennuskustannukset arvioidaan noin 85 miljoonaksi euroksi ja työntekijämäärä noin 300:ksi. Ruotsin kyseinen energiaverolainsäädäntö kohtelee datakeskuksia teollisuusyritysten tavoin, toisin kuin Suomen yllä selostettu lainsäädäntö.

Suomen kilpailukyky sanotunlaisten datakeskusinvestointien mahdollisena kohdemaana kärsii edellä kuvatusta sähköverotuksemme ahtaasta "teollisuus"-käsitteen määritelmästä. Kun kuitenkin meillä sähköverotuksessa on kerrotuin elinkeinopoliittisin perustein päädytty katsomaan kasvihuoneviljelys teollisuudeksi, olisi johdonmukaista ja järkevää säätää vastaavan kaltainen teollisuuteen rinnastettavuus myös datakeskustoiminnalle.

Vastaavanlainen käsitelaajennus datakeskustyyppiseen, laajassa teollistyyppisessä mittakaavassa harjoitettavaan toimintaan olisikin Suomen kannalta varsin tarpeellinen lakia kehittävä toimi kilpailukyvyn ja työllisyyden kannalta. Suomen kutistuvalta paperiteollisuudelta ja muulta vastaavalta taantuvalta teollisuudelta vapautuneet valmiit teollisuushallit soveltuvat sinänsä varsin hyvin kuvatunlaisten datakeskusten toimintaympäristöksi. Nyt ehdotettava lainmuutos olisikin omiaan lieventämään niitä vaikeuksia, joita perinteisten teollisten työpaikkojen katoaminen sanotunlaisilla paikkakunnilla aiheuttaa. Nykyään kertyvän sähköveron määrän pieneneminen jo olevan datakeskustoiminnan osalta tulisi runsaasti kompensoiduksi kuvatuilla työllisyyseduilla sekä kaiken sen vilkastuvan taloudellisen toiminnan seurauksena, jota kerrotun kaltaiset suuret datakeskusinvestoinnit toisivat suoraan ja monenlaisina seurannaisvaikutuksinaan kyseisille seutukunnille.

Edellä kerrotuin perustein on usein mainittua lain 2 §:n 6 kohdassa olevaa teollisuuden määritelmää syytä laajentaa uudella rinnastettavuussäännöksellä, joka mahdollistaa edullisemman veroluokan datakeskusten kaltaisten high tech -tyyppisten laitosten tarvitsemalle sähkölle.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:

Laki

sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain (1260/1996) 2 §:n 6 kohta, sellaisena kuin se on laissa 1306/2007, seuraavasti:

2 §

Tässä laissa tarkoitetaan:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

6) teollisuudella mineraalien kaivuuta sekä tavaran valmistusta ja jalostusta teollisesti; teollisuuteen rinnastetaan vähäinen teollisuuteen kuulumattoman tukitoiminnan harjoittaminen, joka tapahtuu teollisuutta harjoittavan yrityksen tuotantopaikalla ja joka liittyy pääasiallisesti yrityksen omaan teolliseen tuotantoon; teollisuuteen rinnastetaan myös ammattimainen kasvihuoneviljely ja teollisessa mittakaavassa tapahtuva tietoverkkoliikennettä palveleva datakeskustoiminta;

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

_______________

Tämä laki tulee voimaan 15 päivänä toukokuuta 2012.

_______________

Helsingissä 9 päivänä maaliskuuta 2012

  • Jari Lindström /ps
  • Hanna Mäntylä /ps
  • Reijo Tossavainen /ps
  • Ari Jalonen /ps
  • Juho Eerola /ps
  • Osmo Kokko /ps
  • Ritva Elomaa /ps
  • Kimmo Kivelä /ps
  • Reijo Hongisto /ps
  • James Hirvisaari /ps
  • Ismo Soukola /ps
  • Timo Soini /ps
  • Martti Mölsä /ps
  • Juha Väätäinen /ps
  • Laila Koskela /ps
  • Pirkko Mattila /ps
  • Anne Louhelainen /ps
  • Ville Vähämäki /ps
  • Pietari Jääskeläinen /ps
  • Kauko Tuupainen /ps
  • Lea Mäkipää /ps
  • Kaj Turunen /ps
  • Pirkko Ruohonen-Lerner /ps
  • Anssi Joutsenlahti /ps
  • Jussi Niinistö /ps
  • Eero Suutari /kok
  • Arja Juvonen /ps
  • Vesa-Matti Saarakkala /ps