ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
      
      Kunnallisella vanhusneuvostolla tarkoitetaan ikäihmisten,
         kunnan viranomaisten, vanhus- ja eläkeläisjärjestöjen
         sekä muiden ikäihmisten parissa toimivien yhteistyöelintä.
         Vanhusneuvosto toimii 326 kunnassa vuoden 2008 tietojen mukaan.
         Koko maan 65 vuotta täyttäneestä väestöstä 93 % asuu
         kunnissa, joissa on vanhusneuvosto. Ensimmäiset vanhusneuvostot
         perustettiin vuonna 1996.
      
      
      Ikäihmisten ja eläkeläisten vaikutusmahdollisuudet
         ja heidän mielipiteidensä kuuleminen on tärkeää.
         Vanhusneuvostot voivat tehdä esityksiä ja aloitteita
         sekä antaa lausuntoja asioissa, joilla on merkitystä ikäihmisten
         elämän ja selviytymisen kannalta. Vanhusneuvostot
         ovat hyväksi koettu väylä ikäihmisten
         vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseksi ja ikäihmisten
         tarpeiden paremmaksi huomioimiseksi kunnissa. Samalla sitä kautta
         on myös mahdollista saada ikäihmisillä oleva
         tietotaito ja osaaminen kunnallisen päätöksenteon
         käyttöön.
      
      
      Vanhusneuvostot osallistuvat esimerkiksi ikääntymispoliittisen
         strategian laatimiseen ja seuraavat strategian toteutumista kunnassa
         sekä ovat mukana kehittämishankkeissa. Vanhusneuvostot
         ovat tehneet aloitteita ja antaneet lausuntoja muun muassa sosiaali-
         ja terveyspalveluihin, asumiseen ja elinympäristöön
         sekä liikuntaan ja virkistystoimintaan liittyvissä kysymyksissä.
         Vanhusneuvostojen edustajalle voidaan myöntää myös
         puhe- ja läsnäolo-oikeus esimerkiksi lautakuntien
         kokouksiin.
      
      
      Vanhusneuvostot ovat osallistuneet paikkakunnalla kaikille avoimien
         vanhusfoorumien, luentotilaisuuksien ja muiden tapahtumien järjestämiseen.
         Vanhusneuvoston jäsenet ovat osallistuneet ikäihmisten
         palveluoppaiden ja tapahtumakalenterien tekoon. Vanhusneuvostot ovat
         tiedottaneet omasta toiminnastaan sekä käynnistäneet
         keskustelua ikäihmisiä kiinnostavista asioita
         tiedotusvälineissä.
      
      
      Vanhusneuvoston asettaminen on ollut kunnille vapaaehtoista.
         Kun vanhusneuvoston asemasta ei ole säädetty lainsäädännössä,
         organisointi on kunnan vapaasti harkittavissa. Yleensä kunnissa
         vanhusneuvostolle on hyväksytty toimintasääntö,
         jossa määritellään vanhusneuvoston
         tehtävät ja kokoonpano. Vanhusneuvosto laatii
         myös toimintasuunnitelman seuraavalle vuodelle sekä antaa
         toimintakertomuksen edellisen vuoden toiminnasta. Koska vanhusneuvostoista
         ei ole säädetty lailla, niitä ei ole
         myöskään perustettu kaikissa kunnissa.
         Tämä tuo omalta osaltaan eriarvoisuutta ikäihmisten
         vaikutusmahdollisuuksien osalta eri kuntien välille.
      
      
      Yleensä kunnanhallitus asettaa ja valitsee vanhusneuvostot.
         Vanhusneuvostoon kuuluu eläkeläis- ja muiden järjestöjen
         edustajia sekä kunnan luottamushenkilöitä ja
         työntekijöitä eri toimialoilta. Puheenjohtajana
         vanhusneuvostossa on useimmiten eläkeläisjärjestön
         edustaja ja sihteerinä kunnan työntekijä.
         Kun kysymys on kunnan toiminnasta, kunta vastaa myös toiminnan
         rahoituksesta. Toimintaan varattu määräraha
         kattaa yleensä toiminnasta aiheutuvat kulut ja ainakin
         jäsenten kokouspalkkiot ja matkakulut.
      
      
      Vanhusneuvostoista tuleekin säätää lailla,
         jotta ne saadaan kaikkiin kuntiin Suomessa. Samalla tulee huolehtia,
         että niiden kautta syntyy myös todellisia vaikutusmahdollisuuksia
         eikä toiminta jää vain keskustelu- ja
         yhteistyöfoorumin kaltaiseksi.  Kaikissa Pohjoismaissa
         vanhusneuvostojen toiminta on neuvoa-antava, eli vanhusneuvosto
         ei ole varsinainen päätöksentekoelin. Vaikka
         näin on, tulee kuitenkin toiminnan tuloksellisuuden ja
         mielekkyyden kannalta vanhusneuvostolle tarjota aitoja vaikutusmahdollisuuksia.
         Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että vanhusneuvoston
         laatimat aloitteet yms. käsitellään asianmukaisella
         tavalla ja niihin annetaan myös vastaus.
      
      
      Eläkeläisten ja ikäihmisten on mahdollisuus asettua
         myös ehdokkaaksi varsinaisissa kunnallisvaaleissa, mikäli
         he haluavat ja kunto sen mahdollistaa. On kuitenkin tärkeää,
         että virallisen kunnallispolitiikan lisäksi on
         myös mahdollisuuksia ottaa kansalaisjärjestöt
         ja niiden kautta ohjautuva aktiivisuus huomioon ja käyttöön kunnallisessa
         päätöksenteossa. Iäkkäiden
         määrä on usein myös vähäinen
         kunnanvaltuustoissa.  Tätä varten tarvitaan vanhusneuvostoja.
         Eläkeläisjärjestöt ovat toivoneet
         vanhusneuvoston lakisääteistämistä.
         Tämä viesti tuli ainakin Hämeen eläkeläisjärjestöjen
         yhteistyöverkoston EETUn kokouksessa selkeästi
         esiin. Lain valmisteluun onkin syytä ottaa eläkeläisjärjestöt
         ja ikäihmisten asioiden parissa toimivat muut järjestöt
         aktiivisesti mukaan.
      
      
      Ehdotamme kuntalakia muutettavaksi siten, että kuntalain
         27 §:ää, jossa säädetään
         kunnanvaltuuston velvollisuudesta huolehtia kunnan asukkaiden osallistumis-
         ja vaikuttamismahdollisuuksista, täydennetään
         vanhusneuvostoa koskevilla säännöksillä.