LAKIALOITE 99/2002
         vp
      
      LA 99/2002
            vp - Raija Vahasalo /kok ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Laki ehdollisen ajo-oikeuden kokeilemisesta
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Rattijuopumuksesta johtuen Suomessa kuolee lähes
         100 ja loukkaantuu lähes 1 000 henkilöä vuodessa.
         Valtioneuvoston hyväksymän pitkän aikavälin
         liikenneturvallisuusvision mukaan tieliikennejärjestelmä on
         suunniteltava siten, ettei kenenkään tarvitse
         kuolla eikä loukkaantua vakavasti liikenteessä.
         Alkoholin käyttö ja autoilu eivät kuulu
         yhteen.
      
      
      Päihteiden ongelmakäyttö on suuri
         liikenneturvallisuusriski. Jo 0,5 promillen humalassa onnettomuusriski
         kasvaa jyrkästi. 0,9 promillen humala nostaa kuolemaan
         johtavan liikenneonnettomuusriskin yli kymmenkertaiseksi ja yli 1 promillen
         humala viisikymmenkertaiseksi. Henkilöautoriippuvuus yhteiskunnassamme
         lisääntyy samoin kuin alkoholin kulutuskin. Päihtyneenä ajamista
         tuskin voidaan vähentää ilman uusia keinoja.
      
      
      Eräs uusi keino voisi olla niin sanottu alkolukko.
         Se on laite, jossa on uloshengitysilman alkoholipitoisuuden tunnistin
         ja joka estää ajoneuvon käynnistämisen
         ja ajamisen, kun määrätty esim. 0,5 promillen
         raja ylittyy. Tässä ehdotettu ehdollinen ajo-oikeus
         yhdistettynä alkolukon käyttöön
         voi auttaa montaa rattijuopumusongelmaista jatkamaan normaalia elämää tai
         rattijuopumuksesta tuomittua pitämään
         työpaikkansa. Alkolukon käytöllä voisi
         siis olla yksilön tasolla ratkaisevan positiivisia vaikutuksia.
         Alkolukon yleistyessä sitä voi käyttää ennalta
         ehkäisevässä liikenneturvallisuustarkoituksessa
         osana toiminnan laatujärjestelmää esim.
         viranomaisten ja joukkoliikenteen ajoneuvoissa. Onnettomuuksien
         väheneminen alentaisi inhimillisten kärsimysten
         määrää. Yhteiskunnan kannalta
         alkolukon käyttö säästäisi
         paljon rattijuopumuksen ja siitä johtuvien onnettomuuksien
         aiheuttamia kustannuksia.
      
      
      Ulkomaisissa tutkimuksissa autoon asennetun alkolukon on todettu
         vähentävän tehokkaasti rattijuopumuksen
         uusimista. Alkolukon poistamisen jälkeen taipumus rattijuopumukseen
         palautuu lähes pääsääntöisesti
         ennalleen. Alkolukkoa on käytetty vuodesta 1986 Yhdysvalloissa
         ja Kanadassa vuodesta 1990. Ruotsissa kolme vuotta jatkunut alueellinen
         alkolukkokokeilu ehdotetaan laajennettavaksi koko maahan ensi vuoden
         alusta.
      
      
      Useimmat nykyisistä alkolukoista edellyttävät
         etukäteen harjoiteltua puhallustekniikkaa tai ääninäytettä,
         jolloin auton käynnistäminen toisen henkilön
         toimesta hankaloituu. Väärinkäytökset
         ajon aikana voidaan estää yhdellä tai useammalla
         ajon aikana suoritettavalla satunnaispuhalluksella.
      
      
      Suomessa vuosien 1997—2000 liikenneturvallisuussuunnitelmaan
         sisältyi liikennejuopumuksen vähentämistoimenpiteenä ajonestolaitteiden
         käyttöönotto. Alkolukon käytöstä tehtyä tutkimusta
         ohjannut työryhmä ehdottaa esiselvityksen perusteella,
         että alkolukon käytöstä järjestettäisiin
         alueellisesti rajattu kokeilu.
      
      
      Kokeilutoiminnan tarkoitus olisi alkolukon käyttöön
         liittyvien käytännön ongelmien, kehittämistarpeiden,
         kustannustehokkuuden, mielipiteiden ja hyväksyttävyyden
         selvittäminen. Alkolukon käyttäjien rattijuopumuksia
         ja ajokäyttäytymistä seurattaisiin ja
         pohdittaisiin, tulisiko alkolukon käyttöön
         yhdistää muita tukitoimenpiteitä. Edelleen
         tarkoituksena olisi pohtia, tulisiko alkolukon käytön
         olla rattijuopumuksen uusijoille ajo-oikeuden takaisin saamisen
         edellytys ja tulisiko alueellista kokeilutoimintaa seurata pitkäkestoinen
         valtakunnallinen alkolukko-ohjelma.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
      
      
      
         
         
            
            
               
               Laki
               
               ehdollisen ajo-oikeuden kokeilemisesta
               
            
            
            
            Eduskunnan päätöksen mukaisesti
               säädetään:
            
            
            
            
               
               
                  
                  1 §
                  
                  Lain tarkoituksena on järjestää alueellisesti rajoitettu
                     kokeilu ehdollisesta ajo-oikeudesta Uudenmaan ja Pirkanmaan maakunnissa
                     asuvien B-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltijoiden keskuudessa.
                  
                  
                
               
               
                  
                  2 §
                  
                  Ehdollinen ajo-oikeus oikeuttaa kokeiluun osallistuvan henkilön
                     kuljettamaan alkolukolla varustettua yksityistä henkilöautoaan
                     Suomen rajojen sisäpuolella Ahvenanmaan maakunta poislukien.
                  
                  
                  Ehdollinen ajo-oikeus myönnetään
                     kokeilutoimintaa varten ainoastaan yhden kerran.
                  
                  
                
               
               
                  
                  3 §
                  
                  
                     
                     Kokeilutoimintaan osallistuvan henkilön
                        on:
                     
                     
                     1) vietävä alkolukolla varustettu henkilöautonsa
                        tarkastettavaksi ja säädettäväksi
                        kerran kahdessa viikossa katsastustoimipaikkaan; ja
                     
                     
                     2) sitouduttava alkolukon käyttöön
                        ajokiellon ajaksi.
                     
                     
                   
                  
                
               
               
                  
                  4 §
                  
                  
                     
                     Katsastustoimipaikan on:
                     
                     1) poistettava alkolukon muistissa olevat tiedot; ja
                     
                     2) välitettävä tiedot edelleen ajokorttilupaviranomaiselle.
                     
                   
                  
                
               
               
                  
                  5 §
                  
                  Alkolukkolaitteen on täytettävä direktiivin 95/54/EY
                     vaatimukset.
                  
                  
                
               
               
                  
                  6 §
                  
                  Ehdollista ajo-oikeutta voidaan hakea ajokorttirekisterin pitäjän
                     tekemän ehdotuksen perusteella. Ehdotus tehdään
                     kaikille rattijuopumuksesta tai törkeästä rattijuopumuksesta
                     kiinni jääneille kuljettajille, joille poliisi
                     on määrännyt väliaikaisen ajokiellon.
                  
                  
                
               
               
                  
                  7 §
                  
                  Hakemuksen käsittelee ja koetta valvoo ajokorttilupaviranomainen.
                  
                
               
               
                  
                  8 §
                  
                  Hakemus on hyväksyttävä, ellei lääkärin
                     arvioinnin perusteella hakijan alkoholiriippuvuus muodosta
                     estettä ehdollisen ajo-oikeuden myöntämiselle
                     eikä hakija käytä huumeita.
                  
                  
                
               
               
                  
                  9 §
                  
                  Hakemuksen hyväksymisen perusteella alkolukko voidaan
                     asentaa valtuutetussa liikkeessä. Ehdollisen ajo-oikeuden
                     haltija vastaa alkolukon hankkimisesta ja asentamisesta aiheutuvista kustannuksista.
                  
                  
                
               
               
                  
                  10 §
                  
                  Ellei ehdollisen ajo-oikeuden haltija noudata tämän
                     lain perusteella hänelle määrättyjä velvoitteita,
                     voi tuomioistuin määrätä ajokiellon täytäntöönpantavaksi.
                     Lopullista ajokieltoaikaa laskettaessa otetaan huomioon aika, jonka
                     kuluessa henkilö on ollut ehdollisen ajo-oikeuden haltija.
                  
                  
                
               
               
                  
                  11 §
                  
                  Muutoksenhakuun tämän lain nojalla tehdyistä päätöksistä sovelletaan
                     hallintolainkäyttölain (586/1996)
                     säännöksiä. Tuomioistuimen ratkaisuihin
                     sovelletaan kuitenkin, mitä asiasta oikeudenkäymiskaaressa
                     säädetään.
                  
                  
                
               
               
                  
                  12 §
                  
                  Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä maaliskuuta
                     2003 ja on voimassa 1 päivään maaliskuuta
                     2006.
                  
                  
                
               
             
            
            _______________