Perustelut
Kansallinen ihmiskaupparaportoija on toisessa eduskunnalle antamassaan
kertomuksessa arvioinut vuonna 2010 annetun ensimmäisen
kertomuksen ja sen perusteella valtioneuvostolle annettujen eduskunnan
lausumien toimeenpanoa. Toiseksi ihmiskaupparaportoija on arvioinut
seksuaalisen hyväksikäytön tunnistamista
ja hyväksikäytön kohteeksi joutuneiden
ihmiskaupan uhrien oikeuksien toteutumista rikosprosessissa. Kertomuksessa
on valittu erityisen tarkastelun kohteeksi ihmiskauppa seksuaalisessa
hyväksikäyttötarkoituksessa. Ihmiskauppaa
käsitellään kertomuksessa sekä laajasta
yhteiskunnallisesta että juridisesta näkökulmasta.
Lakivaliokunta katsoo, että ihmiskaupparaportoijan kertomus
on perusteellinen ja ansiokkaasti laadittu. Kertomuksen näkökulma
ihmiskauppaan on uhrilähtöinen. Vuoden 2010 kertomuksesta antamansa
lausunnon (LaVL 16/2010 vp) mukaisesti
lakivaliokunta korostaa, että uhrinäkökulman
ohella ihmiskaupan vastaisessa toiminnassa on otettava huomioon
myös muita näkökulmia ja tavoitteita,
kuten ihmiskaupan ehkäiseminen ja rikoksentekijöiden
saattaminen vastuuseen.
Vuoden 2010 ihmiskaupparaportoijan kertomukseen sisältyneet
suositukset ja eduskunnan lausumat antoivat selkeän suunnan
ihmiskaupan vastaiselle toiminnalle. Ihmiskaupparaportoija katsoo,
että kehitys ihmiskaupan vastaisessa toiminnassa on vuoden
2010 kertomuksen jälkeen ollut positiivista niin määrällisesti
kuin laadullisestikin. Myönteisen kehityksen jatkamiseksi
ihmiskaupan vastaisessa työssä lakivaliokunta
tukee ihmiskaupparaportoijan suositusta ihmiskauppaa ennalta ehkäisevän
toimintaohjelman laatimiseksi. Samoin valiokunta pitää ihmiskaupparaportoijan
tavoin tärkeänä seurata ehdotettujen
lainsäädäntömuutosehdotusten
vaikutuksia ja ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin havaittujen
ongelmien ratkaisemiseksi. Valiokunta pitää myös
tärkeänä, että oikeusministeriö on asettanut
työryhmän valmistelemaan Euroopan unionin uhridirektiivin
(direktiivi rikoksen uhrin oikeuksia, tukea ja suojelua koskevista
vähimmäisvaatimuksista (2012/29/EU))
täytäntöönpanoa.
Ihmiskaupparaportoija pitää yhtenä ihmiskaupan
vastaisen toiminnan keskeisimpänä haasteena ihmiskaupan
määritelmää ja sen suhdetta
paritukseen, rikoslain ihmiskauppasäännösten
soveltamis- ja tutkintaongelmiin ja säännösten
keinoja koskeviin avoimiin tunnusmerkistöihin. Lakivaliokunta
on käsitellyt kuluneen vuoden aikana hallituksen esityksen
rikoslain muuttamisesta ihmiskauppaa ja paritusta koskevien rangaistussäännösten
osalta (HE 103/2014 vp), joka perustui
vuoden 2010 ihmiskauppakertomukseen ja sitä koskevaan eduskunnan
kirjelmään. Valiokunta on (LaVM 15/2014
vp) puoltanut hallituksen esityksen mukaisia muutoksia paritusta
ja ihmiskauppaa koskevien rangaistussäännösten
rajanvedon selkeyttämiseksi. Valiokunta pitää tarpeellisena,
että muutosten vaikutuksia säännösten
tulkinta- ja soveltamiskäytäntöön
jatkossakin seurataan.
Kansallinen ihmiskaupparaportoija on kertomuksessaan kiinnittänyt
erityistä huomiota seksuaaliseen hyväksikäyttöön
liittyvään ihmiskauppaan. Raportissa käsiteltyjen
tapausten perusteella yhtenä ongelmana näyttää olevan
kysymys seksuaalirikoksen tekijän tahallisuudesta eli siitä,
missä määrin hän on tiennyt,
että uhri ei ole antanut tosiasiallista suostumustaan,
vaan on alistunut siihen esimerkiksi ihmiskaupparikoksen tekijän
pakottamana. Lakivaliokunta toteaa, että hallitus on antanut
esityksen rikoslain 20 luvun 8 §:n muuttamisesta
eduskunnalle marraskuussa 2014 (HE 229/2014 vp).
Esityksessä ehdotetaan seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöä koskevan
rikoslain pykälän sanamuotoa muutettavaksi niin,
että teko olisi rangaistava myös tuottamuksellisesti
tehtynä. Samalla ehdotetaan, että teon enimmäisrangaistus korotettaisiin
kuudesta kuukaudesta yhteen vuoteen.
Ihmiskaupparaportoijan kertomuksessa suositellaan oikeudenkäymiskaaren
prosessuaalisen keinovalikoiman laajentamiseksi asianomistajien
esitutkinnassa tallennettujen videoitujen kertomusten käyttöä myös
seksuaaliseen hyväksikäyttöön
liittyvien ihmiskauppaoikeudenkäyntien todistelussa. Eduskunnassa
on parhaillaan käsiteltävänä todistelua
yleisissä tuomioistuimissa koskevien säännösten
uudistamisehdotus (HE 46/2014 vp). Hallituksen
esityksessä ehdotetaan, että rikoslain 20 luvussa
tarkoitetun raiskaus- ja hyväksikäyttörikoksen
asianomistajan esitutkinnassa videolle tallennettua kertomusta voitaisiin
käyttää eräin edellytyksin todisteena, jos
syytetylle on varattu asianmukainen mahdollisuus esittää kuulusteltavalle
kysymyksiä. Perustuslakivaliokunta totesi asiasta
lakivaliokunnalle antamassaan lausunnossa (PeVL 39/2014
vp, s. 3—4) seuraavaa: "Perustuslakivaliokunnan
mukaan sääntelyyn, jossa kuulusteluoikeutta pääkäsittelyssä rajoitetaan,
tulee lähtökohtaisesti suhtautua erittäin
pidättyvästi. Valiokunta pitää kuitenkin
hyväksyttävänä hallituksen esityksessä mainituilla
uhrin suojelemiseen liittyvillä perusteilla (s. 84—85)
raiskauksen, törkeän raiskauksen, seksuaaliseen
tekoon pakottamisen, seksuaalisen hyväksikäytön,
lapsen seksuaalisen hyväksikäytön ja
törkeän lapsen seksuaalisen hyväksikäytön
asettamista erityisasemaan myös tilanteissa, joissa asianomistaja on
kuulusteluhetkellä täysi-ikäinen."
Lakivaliokunta toteaa perustuslakivaliokunnan kannasta aiheutuvan,
että ihmiskaupparaportoijan kertomuksen suositukseen tulee
suhtautua varauksella. Kyseisen hallituksen esityksen käsittelyn
ollessa kesken valiokunta ei tässä vaiheessa ota asiaan
enemmälti kantaa.
Kertomuksessa suositellaan ihmiskaupparaportoijan tiedonsaantioikeuden
turvaamiseksi oikeutta seurata myös suljetuin ovin käytäviä ihmiskauppaoikeudenkäyntejä.
Lakivaliokunta ei pidä perusteltuna ihmiskaupparaportoijan
osallistumista oikeudenkäynnin suljettuun käsittelyyn,
joka käydään asianomistajan oikeusturvan takaamiseksi
ja usein lisäksi sen turvaamiseksi, että oikeudenkäynnissä saadaan
riittävä näyttö asiassa. Valiokunta
ei myöskään pidä suositusta tarpeellisena
ihmiskaupparaportoijan tiedonsaantioikeuksien kannalta, sillä jokaisesta
ihmiskaupparikoksesta salaiseksi julistetut tuomiot lähetetään
ihmiskaupparaportoijalle tiedoksi.
Lakivaliokunta yhtyy ihmiskaupparaportoijan näkemykseen
koulutuksen järjestämisen tarpeellisuudesta sekä riittävien
resurssien turvaamisesta esitutkintaviranomaisille, syyttäjille,
oikeusavustajille ja tuomioistuimille. Osaamisen vahvistaminen ihmiskauppasäännöksistä
ja
laajemminkin perus- ja ihmisoikeuksista on kannatettavaa. Asiantuntijakuulemisessa
tuotiin esille, että ihmiskauppaa käsittelevää koulutusta
on annettu niin poliisissa, syyttäjälaitoksessa
kuin tuomioistuimissakin. Valiokunta toteaa, että koulutusta
tulee jatkossa kehittää edelleen ja järjestää aiempaa
systemaattisemmin. Hyvänä käytäntönä voidaan
pitää sitä, että Helsingin käräjäoikeudessa
on ihmiskaupparikoksille määrätty erillinen
vastuutuomari, jonka vastuulle kuuluu myös koulutuksen
järjestäminen.