Perustelut
Valtioneuvoston selonteossa käsitellään
EU-jäsenyyden merkitystä Suomelle, määritellään Suomen
EU-politiikan peruslinjaukset ja keskeiset tavoitteet
sekä käsitellään keinoja kehittää Suomen
EU-vaikuttamista. Selonteossa visioidaan myös
kauaskantoisempia näkemyksiä Euroopan unionin
kehittämiseksi ja tahtotilaa 2020-luvulle.
Lakivaliokunta pitää selontekoa periaatteelliselta
kannalta tärkeänä. Suomen EU-politiikkaa
ja tahtotilaa on tarpeen määrittää myös
pitkällä tähtäimellä.
Valiokunta keskittyy lausunnossaan toimialaansa koskeviin kysymyksiin.
Yhteistyö oikeus- ja sisäasioissa
Valtioneuvoston selonteossa käsitellään
EU:n eri toimialoja suhteellisen yleisellä tasolla. EU:n oikeus-
ja sisäasioiden yhteistyötä olisi kuitenkin
ollut perusteltua käsitellä laajemmin, sillä kyseisellä toimialalla
on 1990-luvulta lähtien tapahtunut huomattavaa
edistymistä. Oikeus- ja sisäasioiden yhteistyöstä on
tullut unionissa keskeinen toimiala. Laajempaa käsittelyä puoltaa myös
se, että oikeus- ja sisäasioiden yhteistyöhön
liittyy erityispiirteitä, kuten toimivaltakysymykset ja
oikeusjärjestysten erilaisuus, jotka tulevat säilymään
Lissabonin sopimuksen voimaantulon jälkeenkin. Tasapainoinen
EU-politiikka edellyttää kyseisten erityispiirteiden
huomioon ottamista.
Selonteossa esitetyin tavoin lakivaliokunta katsoo, että vastavuoroisen
tunnustamisen periaatteen asemaa on tärkeä korostaa
jatkossakin EU:n oikeusasioiden yhteistyössä.
Kyseinen periaate on 1990-luvulta lähtien ollut
se perusta, johon yhteistyö on pohjautunut sekä siviili-
että rikosasioissa. Se, että tuomiot ja päätökset
voivat liikkua mahdollisimman vapaasti jäsenvaltioiden
välillä, nopeuttaa ja yksinkertaistaa kansalaisten
oikeuksiin pääsemistä ja niiden toteuttamista
ilman, että jäsenvaltioiden aineellisia säännöksiä on
tarpeen yhtenäistää. Vastavuoroisen tunnustamisen
periaate edellyttää kuitenkin toteutuakseen jäsenvaltioiden
luottamusta toistensa järjestelmiin. Tämän
vuoksi on tärkeä kiinnittää huomiota
myös toimenpiteisiin, joilla tätä luottamusta
voidaan vahvistaa.
Selonteon mukaan on myös tunnistettava ongelmat, jotka
voidaan parhaiten ratkaista lähentämällä jäsenvaltioiden
lainsäädäntöjä. Valiokunta
korostaa, että jäsenvaltioiden lainsäädäntöjen
lähentämisen tulee olla vastavuoroisen tunnustamisen
periaatteeseen nähden toissijainen. Tällä tavoin
kunnioitetaan jäsenvaltioiden oikeusjärjestelmien
ja perinteiden eroja, jotka erityisesti siviili- ja rikosoikeuden
alalla voivat olla huomattavia. Esimerkiksi perheoikeudellisissa
kysymyksissä jäsenvaltioiden oikeusjärjestelmien
erot voivat rajat ylittävissä tilanteissa aiheuttaa
kansalaisille oikeudellista epävarmuutta ja ennakoimisvaikeuksia.
Oikeustilaa voidaan tarvittaessa parantaa esimerkiksi yhtenäistämällä säännöksiä,
jotka koskevat tuomioistuimien toimivaltaa ja sovellettavaa lakia.
Sisäistä turvallisuutta käsitellään
selonteossa lähinnä konkreettisten uhkien ja niiden
vastatoimien kannalta. Sisäinen turvallisuus on kuitenkin
tätä laajempi kokonaisuus, ja siinä tulisi lisäksi
korostaa muun muassa rikosten ennaltaehkäisyä.
Turvallisuus rakentuu osaltaan myös luottamuksen sekä viranomaisten
ja oikeusjärjestyksen hyväksyttävyyden
varaan. Tämän vuoksi on kiinnitettävä huomiota
oikeusturvan ja muiden perusoikeuksien sekä oikeusvaltion periaatteiden
toteutumiseen samoin kuin sosiaalisiin oikeuksiin ja yleensä hyvinvointiin
liittyviin kysymyksiin. Mainittujen periaatteiden tulisi
toteutua paitsi unionin toimissa myös kaikissa jäsenvaltioissa.
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta katsoo, että Suomen
tulisi EU:ssa pyrkiä edistämään
laaja-alaista näkemystä sisäisestä turvallisuudesta.
EU:n rikosoikeudellisissa toimissa on myös tärkeää korostaa
kriminaalipolitiikan ja siihen liittyvän tutkimustiedon merkitystä.
Lakivaliokunnan mielestä edellä mainittujen asioiden
edistäminen EU:n tasolla sopii luontevasti Suomelle ja
muille Pohjoismaille. Pohjoismaiden yhteistä arvopohjaa
tulisikin hyödyntää ja edistää EU:n
tason toimissa mahdollisimman aktiivisesti.
Lakivaliokunta myös toteaa, että vaikka selonteko
on riippumaton Lissabonin sopimuksen voimaantulosta, kyseinen sopimus
merkitsee voimaan tullessaan suuria muutoksia oikeusasioiden
yhteistyössä. Rikosoikeudellisessa yhteistyössä niin
kutsuttu pilarijako poistuu ja yhteistyö siirretään
osaksi unionin oikeudellista kehystä. Tämä merkitsee
muun muassa komission aloiteoikeutta, määräenemmistöpäätöksiä neuvostossa,
Euroopan parlamentin roolin vahvistumista ja EU:n tuomioistuimen
toimivallan laajentumista. Lissabonin sopimus mahdollistaa tietyillä edellytyksillä
määräenemmistöpäätökset
myös perheoikeudellisissa asioissa. Valiokunta on aikaisemmissa
yhteyksissä korostanut, että määräenemmistöpäätöksiin
siirtyminen voi olla mahdollista vain painavista syistä ja
selvästi rajatuissa kysymyksissä, koska perheoikeudellinen
lainsäädäntö on vahvasti sidoksissa
jäsenvaltioiden arvoihin ja perhekäsityksiin.
Yhteisöllisyyden lisääntyminen Lissabonin sopimuksen
myötä tuo siten oikeusasioihin uusia haasteita.
Toisaalta yhteisöllisyyden lisääminen
antaa mahdollisuuksia unionin lainsäädännön
oikeudellisen laadun parantamiseen. Haasteet ja mahdollisuudet sekä tarvittavat
priorisoinnit on tärkeä ottaa huomioon kehitettäessä Suomen
EU-linjaa ja vaikuttamista. Tämän vuoksi lakivaliokunta
katsoo, että vapauden, turvallisuuden ja oikeuden
aluetta koskevalle kansalliselle EU-politiikalle on tarpeen suunnitella
täsmällinen strategia. Strategian suunnittelun
tulisi olla mahdollisimman avointa ja pohjautua sekä substanssi-
että EU-asioiden osaamiseen samoin kuin poikkihallinnolliseen
edustavuuteen.
Eritahtinen integraatio
Selonteon mukaan Suomi pitää tiettyjen edellytysten
vallitessa tiiviimpää yhteistyötä parempana
vaihtoehtona kuin yhteistyön siirtymistä toimielinjärjestelmän
ulkopuolelle epävirallisiin ryhmiin. Suomen oman
vaikutusvallan takia on tärkeää olla
mukana kaikessa olennaisessa yhteistyössä, mutta
eriytyvää integraatiota koskevat hankkeet arvioidaan
tapauskohtaisesti.
Lakivaliokunta on käsitellyt tiiviimpään yhteistyöhön
siirtymistä perheoikeuden alalla niin kutsutun Bryssel
IIa-asetuksen (EY N:o 2201/2003) muuttamista koskevan asetusehdotuksen
yhteydessä. Kyseisen ehdotuksen tarkoituksena on muun muassa
ratkaista se, minkä valtion lakia sovelletaan kansainväliseen
avioeroon. Arvoerojen vuoksi asetusehdotuksen käsittely
ei ole ollut helppoa eikä se ole edistynyt normaalissa
lainsäädäntömenettelyssä.
Esille on noussut mahdollisuus siirtyä tiiviimpään
yhteistyöhön. Valiokunta on asetusehdotusta koskevassa
lausunnossaan (LaVL 6/2008 vp)
katsonut, että kyseisessä asetusehdotuksessa tiiviimpään
yhteistyöhön liittyy sekä periaatteellisia että oikeudellisia
ongelmia. Tiiviimmän yhteistyön käyttö voi
johtaa siihen, että EU:n sisälle muodostuu erilaisia,
muun muassa uskonnollisiin perinteisiin pohjautuvia liittoutumia.
Yhteistyön käyttäminen voisi myös
luoda ennakkotapauksen suhteessa muihin yksimielisyysvaatimuksen
piirissä oleviin perheoikeudellisiin toimenpiteisiin. Toisaalta
tiiviimpi yhteistyö kyseisessä asetusehdotuksessa
voi vaikuttaa, ainakin välillisesti, myös sellaisiin
jäsenvaltioihin, jotka jäävät
yhteistyön ulkopuolelle. Tämä taas puoltaisi
sitä, että Suomi on mukana päättämässä säännösten
sisällöstä, jolloin on mahdollista myös
edistää pohjoismaisia perheoikeudellisia arvoja.
Edellä esitetyn valossa valiokunta katsoo, että tiiviimpää yhteistyötä on
tärkeä arvioida huolella ja tapauskohtaisesti.
Sekä osallistumiselle että ulkopuolelle jäämiselle
tulee olla vahvat perusteet. Perheoikeudellisissa asioissa tiiviimmän yhteistyön
käytölle tulee olla korkea kynnys.
Suomen EU-vaikuttaminen
Selonteossa käsitellään myös
sitä, miten Suomen tavoitteisiin pyritään.
Lakivaliokunta korostaa selonteon tavoin eduskunnan ja valtioneuvoston
tiivistä yhteistoimintaa, joka on vahvuus Suomen EU-politiikassa.
Valiokunta myös yhtyy selonteon mukaisesti siihen, että Suomen EU-politiikan
tavoitteena tulisi olla entistä aktiivisempi ja ennakoivampi
vaikuttaminen EU:ssa. Jotta EU-vaikuttaminen on tehokasta ja oikea-aikaista,
on myös tärkeää kiinnittää huomiota hankkeiden
priorisointiin ja resursseihin. Lisäksi valiokunta viittaa
siihen, mitä edellä on mainittu kansallisen strategian
laatimisesta Suomen EU-vaikuttamisen kehittämiseksi vapauden,
turvallisuuden ja oikeuden alalla.