Yleisperustelut
Yleistä
Rikosoikeutta on pitkään pidetty luonteeltaan hyvin
kansallisena oikeudenalana. Tämä perinteinen käsitys
on kuitenkin ajan mittaan muuttunut. Kansainvälisessä yhteisössä on
havaittu, että joukkotuhonnan, ihmisyyttä vastaan
tehtyjen rikosten ja sotarikosten vastustaminen ja rikoksentekijöiden
saattaminen vastuuseen on kaikkien valtioiden edun mukaista. Kansainvälisellä rikosoikeudella
on merkittävä rooli oikeudenmukaisuuden, ihmisoikeuksien
ja maailmanrauhan toteuttamisessa.
Rikosoikeuden tähänastisen kansainvälistymiskehityksen
merkittävimpänä edistysaskeleena voidaan
pitää Kansainvälisen rikostuomioistuimen
Rooman perussääntöä, joka on
hyväksytty vuonna 1998. Perussääntö on
vuosikymmeniä kestäneen perusteellisen valmistelutyön tulos.
Suomi on ratifioinut perussäännön jo vuonna
2000. Se on tullut sekä Suomen osalta että kansainvälisesti
voimaan 1 päivänä heinäkuuta
2002.
Perussäännön lähtökohtana
on, että rankaiseminen joukkotuhonnasta, rikoksista ihmisyyttä vastaan
ja sotarikoksista kuuluu ensisijaisesti kullekin valtiolle itselleen.
Kansainvälinen rikostuomioistuin on toimivaltainen vain,
jos kansallinen oikeudenkäyttö joko ei toimi lainkaan tai
toimii puutteellisella tavalla.
Kun perussäännön hyväksymistä koskeva
hallituksen esitys (HE 161/2000 vp)
oli eduskunnan käsiteltävänä,
lakivaliokunta totesi, että Suomen oikeus vastaa perussääntöön
sisällytettyjä kriminalisointeja melko pitkälle,
mutta se ei kuitenkaan ole täsmälleen samanlainen.
Rikoslakiin tuolloin ehdotetuista muutoksista oli pääteltävissä,
ettei lainvalmistelussa ollut varauduttu soveltamaan Suomen rikoslainsäädäntöä ns.
universaaliperiaatteen
mukaisesti perussäännön tarkoittamiin
rikoksiin Suomessa. Lakivaliokunta piti välttämättömänä,
että Suomi valmistautuu muuttamaan kansallisia säännöksiä niin,
että ne tositilanteessa vastaavat kansainvälisiä säännöksiä (LaVL 16/2000 vp,
s. 3/II). Ulkoasiainvaliokunta yhtyi mietinnössään
lakivaliokunnan kannanottoon ja totesi lisäksi, että mahdolliset Kansainvälisen
rikostuomioistuimen toimivaltaan kuuluvia rikoksia koskevat oikeudenkäynnit
pitää ensisijaisesti voida käydä Suomessa (UaVM
13/2000 vp, s. 5/I).
Nyt käsiteltävänä olevan
hallituksen esityksen tavoitteena on saada Suomen rikoslaki nykyistä täsmällisemmin
vastaamaan Rooman perussäännön määritelmiä joukkotuhonnasta,
rikoksista ihmisyyttä vastaan ja sotarikoksista. Suomi
saa näin nykyistä paremmat mahdollisuudet käsitellä itsenäisesti
perussäännössä määriteltyjä erittäin
vakavia rikoksia. Rikoslainsäädännön
yhdenmukaistamisella perussäännön kanssa
pyritään välttämään
tilanne, jossa Kansainvälinen rikostuomioistuin joutuisi
ottamaan asian käsiteltäväkseen sen vuoksi,
että se katsoisi Suomen lainsäädännön
mukaiset toimenpiteet riittämättömiksi.
Eduskunnan aikaisempiin kannanottoihin viitaten lakivaliokunta pitää hallituksen
esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta
puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Tasavallan presidentin rikosoikeudellinen vastuu
Tasavallan presidentin rikosoikeudellisesta vastuusta säädetään
perustuslain 113 §:ssä. Sen mukaan tasavallan
presidentin virkatoimesta ei pääsääntöisesti
saa nostaa syytettä. Syyte voidaan kuitenkin lainkohdassa
tarkemmin säädetyin edellytyksin nostaa, jos tasavallan
presidentin katsotaan syyllistyneen maanpetosrikokseen, valtiopetosrikokseen
tai rikokseen ihmisyyttä vastaan.
Perustuslakivaliokunta on Rooman perussäännön
hyväksymisen yhteydessä katsonut, että perustuslain
113 §:ssä käytettyä käsitettä "rikos ihmisyyttä vastaan"
tulee tulkita itsenäisesti eikä sen merkitys ole
välttämättä sidoksissa esimerkiksi
siihen, mitä rikoslain 11 luvussa säädetään rangaistaviksi
rikoksina ihmisyyttä vastaan. Perustuslakivaliokunnan
käsityksen mukaan perussäännön
6—8 artiklassa tarkoitettuja joukkotuhontaa, rikoksia ihmisyyttä vastaan
ja sotarikoksia on perusteltua pitää perustuslain 113 §:ssä käsitteen
"rikos ihmisyyttä vastaan" avulla määritellyn
vastuun piiriin kuuluvina (PeVL 45/2000 vp,
s. 5/II).
Hallituksen esityksen hyväksymisen seurauksena rikoslakiin
tulee myös itsenäiseksi rikosnimikkeeksi
"rikos ihmisyyttä vastaan". Erityisesti tämän
johdosta on mahdollista, että sama ilmaisu perustuslain
113 §:ssä ymmärretään
niin suppeasti, että se viittaa vain kyseiseen rangaistussäännökseen
eikä esimerkiksi joukkotuhontaan. Tällainen tulkinta
on perustuslakivaliokunnan edellä selostetun kannanoton
valossa sinänsä perusteeton. Lakivaliokunta kiinnittää silti oikeusministeriön
huomiota siihen, että suunnitteilla olevan perustuslain
tarkistuksen yhteydessä on syytä harkita, olisiko
tarpeen tarkistaa perustuslain 113 §:n sanamuotoa
siten, että kaikki Rooman perussäännön
6—8 artiklassa tarkoitetut rikokset nykyistä yksiselitteisemmin
kuuluvat tasavallan presidentin rikosoikeudellisen vastuun piiriin.
Rikoskonkurrenssista
Hallituksen esityksessä tarkoitettujen rikosten osalta
voi käytännössä syntyä vaikeita
konkurrenssikysymyksiä. Tällainen on esimerkiksi
kysymys siitä, tuomitaanko joukkotuhontaan syyllistynyt
henkilö joukkotuhonnan lisäksi myös yksilöihin
kohdistuvista surmaamisrikoksista. Hallituksen esitys sisältää konkurrenssikysymyksistä
eräitä lausumia,
jotka antavat valiokunnan mielestä liian kaavamaisen kuvan
rikoskonkurrenssista. Sen vuoksi valiokunta toteaa selvennyksenä seuraavan.
Vaikka joukkotuhonta, rikokset ihmisyyttä vastaan ja
sotarikokset hallituksen esityksessä esitetyn lähtökohdan
mukaisesti yleensä syrjäyttävät
yksilöön kohdistuvia rikoksia koskevien
rangaistussäännösten soveltamisen, rikosten
konkurrenssikysymykset on käytännössä ratkaistava
tapaus tapaukselta. Tällöin arvioinnissa
voidaan päätyä toisenkinlaiseen lopputulokseen.
Rikosten yksiköimisen ja konkurrenssin harkinnassa on otettava
huomioon niitä koskevien yleisten oppien kehitys oikeustieteessä ja -käytännössä.
Lisäksi valiokunta korostaa sitä, että loukatulla
yksityisellä henkilöllä on asianomistajan asema
sekä siihen liittyvä syyteoikeus ja oikeus vaatia
rikoksen johdosta vahingonkorvausta silloinkin, kun vain rikoslain
11 luvun rangaistussäännöksiä sovelletaan.
Julkinen yllytys joukkotuhontaan
Rooman perussäännön 25 artiklan 3
kappaleen e kohdassa julkinen yllytys joukkotuhontaan on määritelty
rangaistavaksi, vaikkei se johtaisikaan yllytyksen mukaisiin tekoihin.
Hallituksen esityksessä on katsottu, että rikoslaissa
oleva rangaistussäännös, joka koskee
kiihottamista kansanryhmää vastaan, riittää täyttämään
tämän velvoitteen. Valiokunta toteaa, että myös
julkista yllytystä rikokseen koskeva rangaistussäännös
(rikoslain 17 luvun 1 §) voi tulla sovellettavaksi.
Euroopan unionin rasismin ja muukalaisvihan vastainen puitepäätös,
josta on päästy poliittiseen yhteisymmärrykseen
keväällä 2007, sisältää kriminalisointivelvoitteet
julkisen yllytyksen lisäksi mm. joukkotuhonnan julkisesta
puolustelusta, kieltämisestä ja vakavasta vähättelystä.
Valiokunta pitää perusteltuna, että valmisteltaessa
mainitun puitepäätöksen kansallista täytäntöönpanoa
arvioidaan, onko julkinen yllytys joukkotuhontaan säädetty
Suomessa asianmukaisesti rangaistavaksi myös sovellettavien
rangaistusasteikkojen osalta.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Rikoslaki
11 luku. Sotarikoksista ja rikoksista ihmisyyttä vastaan
1 §. Joukkotuhonta.
Hallituksen esityksessä ehdotetun 1 momentin 3
kohdan mukaan joukkotuhontana pidetään mm.
sellaisten elinehtojen asettamista pykälässä tarkoitetulle
kansanryhmälle, joista voi aiheutua ryhmän häviäminen kokonaan
tai osittain.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta toteaa, että joukkotuhontaa
koskevalla rangaistussäännöksellä pyritään
suojaamaan kansanryhmän oikeutta fyysiseen olemassaoloon.
Sillä ei siis suojata ryhmän oikeutta olla olemassa
sosiaalisena ja kulttuurisena yksikkönä.
Tästä syystä valiokunta ehdottaa 3 kohtaa
täsmennettäväksi siten, että siinä viitataan
nimenomaan ryhmän fyysiseen häviämiseen
kokonaan tai osittain. Myös Rooman perussäännön
6 artiklan c kohdassa on käytetty vastaavaa määritettä.
3 §. Rikos ihmisyyttä vastaan.
Valiokunta on tehnyt pykälän 1 momentin
1 kohtaan vähäisen kielellisen tarkistuksen.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota siihen, että 4
kohdan ehdotetussa sanamuodossa on vähäisiä eroja
verrattuna asiallisesti vastaavaan 5 §:n 1 momentin
2 kohdan säännökseen. Esityksen perusteluista
(s. 28/I) on pääteltävissä, että säännösten
on kuitenkin tarkoitettu kattavan samankaltaiset teot.
Koska tahattomat erot sanamuodoissa saattaisivat aiheuttaa tarpeettomia
tulkintaongelmia, valiokunta ehdottaa, että käsillä oleva
kohta sanonnallisesti yhdenmukaistetaan 5 §:n
1 momentin 2 kohdan kanssa.
Hallituksen esityksessä ehdotetun 5 kohdan mukaan
rikoksena ihmisyyttä vastaan pidetään mm.
rotuerottelun harjoittamista taikka tunnistettavissa olevan ryhmän
tai yhteisön vainoamista poliittisen mielipiteen, rodun,
kansallisuuden, etnisen alkuperän, kulttuurin, uskonnon
tai sukupuolen perusteella tai muilla perusteilla, jotka kansainvälisessä oikeudessa
yleisesti katsotaan kielletyiksi.
Käytännössä voisi olla vaikea
selvittää, mitkä ryhmään
tai yhteisöön kohdistettavan vainon perusteet
kansainvälisessä oikeudessa yleisesti katsotaan
kielletyiksi. Lisäksi on mahdollista, että kansainvälisessä oikeudessa
ei yleisesti katsota kielletyksi kaikkea sellaista vainoa ryhmän tai
yhteisön jäsenten henkilökohtaisten ominaisuuksien
perusteella, jonka Suomessa vallitsevan käsityksen mukaan
tulee olla kiellettyä. Näistä syistä valiokunta
ehdottaa käsillä olevaa kohtaa muutettavaksi siten,
että ilmaisu "tai muilla perusteilla, jotka kansainvälisessä oikeudessa
yleisesti katsotaan kielletyiksi" korvataan ilmaisulla "taikka niihin
rinnastettavilla muilla perusteilla".
Valiokunta toteaa, että 5 kohdassa nimenomaan mainittuihin
vainon perusteisiin rinnastettavia seikkoja voivat olla esimerkiksi
seksuaalinen suuntautuneisuus ja kieli.
5 §. Sotarikos.
Pykälän 1 momentin johdantokappaleeseen
on tehty vähäisiä kielellisiä tarkistuksia.
Momentin 7 kohtaan on tehty vähäinen
kielellinen tarkistus, jonka tarkoituksena on selventää sitä,
että tämä kohta koskee vain sotavankien
ja muiden suojeltujen henkilöiden oikeudellisten takeiden
kieltämistä.
Rooman perussäännön 8 artiklan 2
kappaleen b kohdan xiv alakohdan mukaan sotarikoksella tarkoitetaan
perussäännössä mm. ilmoitusta, jonka
mukaan vihamielisen osapuolen kansallisuutta olevien henkilöiden
oikeudet ja oikeustoimenpiteet kumotaan, niitä lykätään
tai ei voida ottaa käsiteltäväksi tuomioistuimissa.
Valiokunta toteaa selvyyden vuoksi, että tällainen teko
ei tule rangaistavaksi käsillä olevan 7 kohdan,
vaan tämän pykälän 2 momentin
nojalla.
Momentin 10 ja 11 kohtaan on lisätty viittaukset
Geneven yleissopimusten III lisäpöytäkirjassa
tarkoitettuun uuteen tunnusmerkkiin eli punaiseen kristalliin. Mainittu
lisäpöytäkirja on tehty 8.12.2005, ja
se on tullut kansainvälisesti voimaan 14.1.2007.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että 11 kohdassa
tarkoitettujen tunnusten väärinkäyttö tulisi
rangaistavaksi sotarikoksena kyseisen kohdan nojalla vain, jos teosta
on aiheutunut kuolema, vakava vamma tai sairaus taikka vihollisen
vangitseminen. Valiokunta toteaa, että kyseisten
tunnusten väärinkäyttö aseellisen
selkkauksen yhteydessä vaarantaa aina tunnusten uskottavuutta
ja siten niiden antamaa suojaa. Tämän vuoksi valiokunta
ei pidä perusteltuna sitä, että teon
rangaistavuus riippuu yksittäisen väärinkäyttötapauksen
konkreettisista seurauksista.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esitystä laadittaessa
on itse asiassa tarkoitettukin, että sotarikoksena
pidetään myös sellaista tunnuksen väärinkäyttöä,
josta ei ole aiheutunut edellä mainittua seurausta. Tällaisen
väärinkäyttöteon on tarkoitettu
tulevan rangaistavaksi pykälän 1 momentin 11 kohdan
sijasta saman pykälän 2 momenttiin sisältyvän
yleissäännöksen nojalla. Valiokunta pitää kuitenkin
tällaista lainsäädännöllistä ratkaisua
epäselvänä ja laillisuusperiaatteen kannalta
kyseenalaisena.
Edellä esitetyillä perusteilla valiokunta
ehdottaa, että 1 momentin 11 kohdasta poistetaan tunnuksen
väärinkäytön seurauksia koskeva edellytys.
13 §. Alaisen rikoksen ilmoittamatta jättäminen.
Hallituksen esityksessä ehdotettu pykälä sisältää viittauksen
12 §:ssä tarkoitettuun rikokseen. Mainittu
12 § sisältää puolestaan
viittauksen 1, 3—7 ja 13 §:ssä tarkoitettuun
tekoon. Näin monimutkainen viittausketju saattaisi synnyttää epätietoisuutta
siitä, mitä rikoksia 13 §:ssä tarkoitetaan.
Siksi lakivaliokunta ehdottaa pykälän sanamuotoa
muutettavaksi siten, että siinä viitataan suoraan
1 tai 3—7 §:ssä taikka tässä pykälässä tarkoitettuun
rikokseen.
Valiokunta ehdottaa, että pykälään
lisätään uusi 2 momentti, joka
rajaa 1 momentin mukaisten tekojen rangaistavuutta. Ehdotetun uuden momentin
mukaan alaisen rikoksen ilmoittamatta jättämisestä ei
tuomita esimiestä, joka on osallinen alaisensa rikokseen
taikka 12 §:ssä mainituin edellytyksin
alaisen rikoksen tekijä tai siihen osallinen. Säännös
vastaa sekä Suomessa että kansainvälisestikin
vakiintunutta periaatetta, jonka mukaan kenelläkään
ei ole velvollisuutta myötävaikuttaa
oman syyllisyytensä selvittämiseen.
Lisäksi valiokunta täydentää hallituksen
esityksen perusteluita toteamalla seuraavan.
Rikoslain 11 luvussa tarkoitetut teot eivät ole sotilasoikeudenkäyntilain
2 §:n 2 momentissa tarkoitettuja sotilasoikeudenkäyntiasiana
käsiteltäviä rikoksia. Puolustusvoimat
ei siten voi itse suorittaa näiden rikosten esitutkintaa,
vaan esitutkinnasta vastaa aina poliisi. Tämä tarkoittaa
sitä, että nyt kysymyksessä olevassa
pykälässä tarkoitettu sotilasesimiehen
ilmoitusvelvollisuus voidaan täyttää poliisille
tai syyttäjälle tehtävällä ilmoituksella
rikoksesta. Ilmoitus poliisille tai syyttäjälle
riittää täyttämään
vaatimuksen epäillyn rikoksen saattamisesta viranomaisten
tutkittavaksi.