Yleisperustelut
Hallituksen esityksen tarkoituksena on keventää menettelyä,
jolla valtiolle tuomittua rikoshyötyä voidaan
käyttää hyötyä vastaavan
tuomioistuimen vahvistaman vahingonkorvauksen suorittamiseen
valtion varoista. Rikoksella loukatun on nykyään
ensiksi saatava yksityisoikeudellisen vaatimuksen hyväksyvä tuomio,
jonka jälkeen hän voi nostaa kanteen valtiota
vastaan ja vaatia suoritusta valtion varoista valtiolle tuomitusta
rikoksen tuottamasta hyödystä. Menettelyä ehdotetaan
kevennettäväksi siten, että kanteen nostamisen
asemesta suoritusta vaadittaisiin ensisijaisesti valtion varoista
Oikeusrekisterikeskukselle tehdyllä kirjallisella
hakemuksella. Uudistus vähentäisi vahingonkorvausta hakevalle
aiheutuvaa vaivaa ja kustannuksia.
Asianomistajalle voidaan suorittaa korvaus valtion varoista
vain siihen määrään asti, kun
rikoksen tuottamaa hyötyä koskeva menettämisseuraamus
on pantu täytäntöön. Asianomistajan ei
tämän vuoksi kannata tehdä hakemusta
korvauksen saamiseksi, jos täytäntöönpano
ei ole edes osittain onnistunut. Jos asianomistaja voisi saada tästä tiedon
ennen hakemuksen tekemistä, häneltä säästyisi
vaivaa ja kustannuksia, kun hänen ei tarvitsisi
tehdä tuloksettomaksi jäävää hakemusta.
Oikeusrekisterikeskuksen sakon täytäntöönpanosta
annetun lain nojalla ylläpitämän sakkorekisterin
tiedot on kuitenkin pidettävä lain 50 §:ssä tarkoitetulla
tavoin salassa. Lakivaliokunta ehdottaa tämän
vuoksi, että rikoslain 10 luvun 11 §:ään
lisätään jäljempänä selvitetyin
tavoin säännös asianomistajan oikeudesta saada
tieto menettämisseuraamuksen täytäntöönpanosta.
Asiantuntijakuulemisissa on noussut esiin kysymys siitä,
onko valtio velvollinen maksamaan korkoa asianomistajan saatavalle
ja onko Oikeusrekisterikeskuksella velvollisuus korvata korvauksenhakijan
kuluja korvauksen hakemisen johdosta.
Lakivaliokunta toteaa, että yleislakina rahavelalle
maksettavaan korkoon sovellettava korkolaki (633/1982)
ei sovellu asianomistajan saatavaan, koska asianomistajan ja valtion
välillä ei ole mainitussa laissa tarkoitettua
velkasuhdetta. Kun koronmaksuvelvollisuudesta ei myöskään ole
tällaista tapausta koskevaa erityissäännöstä, koronmaksuvelvollisuutta
ei synny. Valtion varoista voidaan lisäksi suorittaa asianomistajalle korvausta
vain siihen määrään asti, kun
menettämisseuraamus on pantu täytäntöön.
Koronmaksuvelvollisuudesta voisi siten seurata tarve käyttää valtion
muitakin varoja saatavan kattamiseen, mitä ei
voida pitää lain tarkoituksen mukaisena.
Korvauksenhakijan kulujen korvaamisen osalta lakivaliokunta
katsoo, että kysymyksessä on omatyyppisensä (sui
generis) asia. Käräjäoikeudessa
asiallisesti haetaan muutosta hallintoviranomaisen päätökseen.
Asiaa ei siten voida pitää tavanomaisena riita-asiana
eikä myöskään rikosasiana. Siksi
näitä asioita koskevat oikeudenkäyntikulusäännökset
eivät tule sovellettaviksi. Koska oikeudenkäyntikuluista
ei myöskään erikseen säädetä,
osapuolet vastaisivat omista kuluistaan. Valiokunta kuitenkin huomauttaa,
että korvausta hakeva voi saada valtion varoista oikeusapua
asian käsittelyä Oikeusrekisterikeskuksessa
ja tuomioistuimessa varten siten kuin oikeusapulaissa (257/2002)
säädetään.
Rikoslain 44 luvun 15 §:n mukaan tuomioistuin
voi määrätä ihmiselle vaarallisen
eläimen tapettavaksi, jos se on eläimen vaarallisuuden vuoksi
perusteltua. Säännöstä on nyt
ehdotettu täydennettäväksi siten, että määräys
voitaisiin panna heti täytäntöön,
jollei tuomioistuin toisin määräisi.
Sakon täytäntöönpanosta annettuun lakiin
lisättäisiin puolestaan säännös
siitä, mikä viranomainen vastaa tuomioistuimen
antaman vaarallisen eläimen lopettamista koskevan määräyksen
täytäntöönpanosta. Määräyksen
panisi täytäntöön poliisi eläinlääkärin
avustuksella. Samalla sakon täytäntöönpanosta
annettuun lakiin lisättäisiin säännökset
tuomioistuimen sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä annetun
lain nojalla antaman määräyksen lainvastaisen
verkkoviestin poistamisesta ja hävittämisestä täytäntöönpanosta.
Määräyksen panisi täytäntöön
ulosottomies. Kummassakin tapauksessa täytäntöönpanoa
hakisi Oikeusrekisterikeskus.
Lakivaliokunta katsoo, että hallituksen esityksessä esitetyt
lainmuutokset selkeyttävät niin eläimen
tappamismääräyksen kuin lainvastaisen verkkoviestin
poistamisesta ja hävittämisestä annetun
määräyksen täytäntöönpanoa.
Laista kävisi tämän jälkeen
selkeästi ilmi paitsi se viranomainen, jolle täytäntöönpano
kuuluu, myös se viranomainen, jolle täytäntöönpanon
hakeminen kuuluu.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki rikoslain 10 ja 44 luvun muuttamisesta
11 §. Erinäisiä säännöksiä.
Edellä yleisperusteluissa esittämäänsä viitaten
lakivaliokunta ehdottaa, että pykälään
otetaan säännös asianomistajan oikeudesta
saada Oikeusrekisterikeskukselta tieto menettämisseuraamuksen
täytäntöönpanosta hakemuksensa
tekemistä varten sen estämättä,
mitä muualla laissa säädetään
salassapitovelvollisuudesta. Tietojensaantioikeus ei koske menettämisseuraamuksia
yleisesti vaan, vain niitä, joiden täytäntöönpanosta
saatua varallisuutta voidaan käyttää vahingonkorvauksen kattamiseen.
2. Laki sakon täytäntöönpanosta
annetun lain muuttamisesta
2 §. Seuraamusten täytäntöönpanokelpoisuus.
Lakivaliokunta ehdottaa, että pykälän
5 momentissa käytetty termi täytäntöönpanosta korvataan
termillä täytäntöönpanokelpoisuudesta, momentin
sisäisen terminologisen yhdenmukaisuuden vuoksi.