Perustelut
         
         Yleistä
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää erittäin tärkeänä meriliikenteen
            rikkipäästöjen vähentämistä ympäristön
            ja ihmisten terveyden suojelemiseksi. Käsiteltävänä olevaan
            direktiivin muutosehdotukseen ja sen taustalla olevaan IMO:n MARPOL-yleissopimuksen
            liitteeseen sisältyvät keinot tavoitteiden saavuttamiseksi
            uhkaavat kuitenkin maailman puhtaimpiin kuuluvan teollisen toiminnan
            mahdollisuuksia. Lisäkustannusten on arvioitu olevan Suomessa
            vähimmilläänkin useita satoja miljoonia
            euroja vuosittain, ja ne voivat nousta jopa 1,2 miljardiin euroon
            vastaten 24 000 henkilötyövuotta.
         
         
         Valiokunta toteaa, että EU-sääntelyn
            tulee perustua elinkeinotoiminnan sääntelyn tasapuolisuuteen
            eri maiden ja alueiden välillä. Direktiiviehdotus
            nykyisessä muodossaan tarkoittaa sitä, että EU:n
            eteläisillä merialueilla rikkipäästöjen
            sallitut enimmäismäärät ovat
            vuoden 2015 alusta lähtien jopa kymmenen vuoden ajan yli kolmikymmenkertaiset
            Euroopan pohjoisiin merialueisiin verrattuna. Valiokunnan mielestä direktiiviehdotus
            esitetyssä muodossaan ei voi olla EU:n perussopimuksen
            perusperiaatteiden mukainen.
         
         
         Nykyisen hallituksen hallitusohjelman mukaan hallitus toimii
            aktiivisesti kansainvälisissä neuvotteluissa sen
            puolesta, että merenkulun ympäristö-
            ja ilmastovaatimuksilla ei aiheuteta kohtuuttomia kustannuksia suomalaisille
            yrityksille eikä eriarvoista kilpailutilannetta EU:n sisällä ja
            suhteessa EU:n ulkopuolisiin toimijoihin. IMO:n ja EU:n ratkaisuissa
            toteutus ja aikataulut varmistetaan Suomen vientiteollisuuden kilpailukyvyn
            turvaavalla tavalla.
         
         
         Vaikutukset elinkeinolämään
         
         Komission selvityksissä on arvioitu, että rikkipitoisuuden
            alentaminen 3,0 %:sta 0,5 %:iin
            maksaa noin 2 000 euroa/vähennetty rikkitonni,
            mutta vähentäminen 0,5 %:sta
            0,1 %:iin maksaa 14 000 euroa/vähennetty
            rikkitonni. 
         
         
         Liikenne- ja viestintäministeriön teettämän selvityksen
            mukaan Suomen ulkomaanliikenteen merikuljetusten polttoainekustannusten nousu
            on vuositasolla arviolta 200 miljoonan euron ja 1,2 miljardin euron
            välillä. Uudistus johtaa polttoainekulujen nousuun
            mahdollisesti jopa 80 prosentilla, mikä vuorostaan nostaa
            merkittävästi rahtihintoja Pohjois-Euroopan erityisalueella.
            Varustamoelinkeino arvioi teollisuuden merirahtien hintojen nousevan
            30—50 %. Suomen maantieteellisen sijainnin
            vuoksi maamme vientiteollisuudella on jo nyt kilpailijoita suuremmat
            kuljetuskustannukset keskeisille markkina-alueille Euroopassa ja
            muualle maailmassa. Yritysten kilpailuedellytysten voimakas heikentyminen
            vaikuttaa suoraan niiden työllistämismahdollisuuksiin.
         
         
         Merikuljetusten kallistuminen aiheuttaa paineita siirtää kuljetuksia
            merireiteiltä maanteille. Kuljetusmuotosiirtymän
            on saadun selvityksen mukaan arvioitu olevan 3—50 % Pohjois-Euroopan
            erityisalueella reitistä riippuen. Saksan rahtiliikenteeseen
            keskittyneen tutkimuksen mukaan RoRo-kuljetukset vähenevät
            keskimäärin 22 % ja tämä tarkoittaa
            yksin Saksassa 600 000 rekan ja 820 000 merikontin lisäystä maanteille. Esimerkiksi
            Suomen metsäteollisuuden vuosittaisten, noin 15 miljoonan
            tonnin vientivolyymien kuljettaminen kuorma-autoyhdistelmillä Ruotsin
            kautta lisäisi Ruotsin liikenneverkolle päivittäin
            1 200 ajoneuvoyhdistelmää ja kasvattaisi
            Ruotsin tiekuljetusten hiilidioksidipäästöjä lähes
            11 % nykytasostaan. Maantieteellinen sijaintimme
            ja osin myös vientimme rakenne eivät mahdollista
            viennin laajamittaista siirtämistä maanteille.
            Uudistuksen kokonaisympäristöhyöty on
            kuitenkin varsin kyseenalainen, kun yhden tavaratonnin kuljettaminen
            kilometrin matkan meritse aiheuttaa 3 gramman hiilidioksidipäästöt
            ja maanteitse kuljetettaessa päästöt ovat
            47 grammaa eli yli 15-kertaiset.
         
         
         Kilpailuaseman heikentyminen suhteessa muuhun Eurooppaan vaikuttaa
            suoraan Suomen kiinnostavuuteen investointikohteena sekä maassa
            jo toimivien yritysten että uusien ulkomaisten investointien
            näkökulmasta. Pahimmillaan maassa jo olevaa tuotantoa
            siirtyy pois maihin, joissa toiminnan kustannukset ovat tältä osin
            alhaisempia, mutta ympäristövaikutukset suurempia.
            Toteutuessaan tällainen kehitys uhkaisi vakavasti suomalaisten
            hyvinvointia ja elintasoa, mutta ei kuitenkaan vähentäisi
            kokonaispäästöjen määrää.
         
         
         Osana ehdotettua uudistusta halutaan mahdollistaa rikkipesureiden
            asentaminen laivoihin, jolloin voidaan käyttää myös
            nykyistä polttoainetta, jossa rikin enimmäispitoisuus
            on 1,5 prosenttia. Valiokunta pitää erittäin
            tärkeänä sitä, että korkearikkisen
            polttoaineen käyttö sallitaan yhdessä päästöjen
            vähentämismenetelmien kanssa, sillä se
            joustavoittaa polttoaineen käyttöä merenkulussa.
            Rikkipesureilla saavutetaan yhtä hyvä rikki- ja
            pienhiukkaspäästöjen alentuminen kuin
            käyttämällä enimmillään
            0,1 prosenttia rikkiä sisältävää polttoainetta.
            Valiokunnan saaman varustamoelinkeinon selvityksen mukaan on kuitenkin
            teknisesti mahdollista ja taloudellisesti kannattavaa asentaa rikkipesurit vain
            kolmasosaan Suomen lipun alla kulkevista rahtialuksista.  Yhdellä kolmasosalla
            asentaminen ei ole taloudellisesti kannattavaa ja yhdellä kolmasosalla
            se on teknisesti mahdotonta. On oletettavaa, että sama
            koskee myös valtaosaa muiden maiden lipun alla kulkevia
            aluksia. 
         
         
         Rikkipesuriteknologiaa kehitetään menestyksekkäästi
            muun muassa Suomessa. Teknologioiden hyväksymismenettely
            on nykyisen direktiivin mukaan erittäin hidasta ja byrokraattista. Teknologioiden
            koekäyttö voi kestää puolitoista vuotta.
            Sen jälkeen teknologia voidaan hyväksyä komission
            asettamassa komiteassa. Hyväksynnän jälkeen
            kunkin maan tulee sallia hyväksytyn teknologian käyttö alueellaan.
         
         
         Rikkipesuriteknologian saatavuuteen ja luotettavuuteen liittyy
            paljon epävarmuustekijöitä. Pelkästään
            Itämeren laivamääräksi arvioidaan yli
            kymmenentuhatta alusta, ja yksistään Suomessa
            käy vuosittain noin 1 500 laivaa. Näistä Suomen
            lipun alla on noin 100 alusta. Laivat käyvät noin
            kolmen vuoden huoltokierrossa telakoinnissa, jonka yhteydessä rikkipesuri
            voitaisiin asentaa. Rikkipesureiden laajamittainen käyttöönotto
            vuoteen 2015 mennessä ei valiokunnan arvion mukaan näytä mahdolliselta.
            Satamien tulee myös pystyä vastaanottamaan rikkipesureiden
            pesuvesiä ja rikkipesureiden käytöstä syntyvää jäteöljyä siten,
            että niistä ei aiheudu uutta merkittävää kulurasitusta.
         
         
         Nesteytetyn maakaasun käyttö on vaihtoehto vain
            uusien laivojen kohdalla, jolloin niihin valitaan alun perin LNG-moottorit.
            Nesteytetyn maakaasun tankkaaminen on toistaiseksi mahdollista Norjan
            rannikolla sekä vain muutamassa Itämeren, Pohjanmeren
            ja Englannin kanaalin alueen satamassa. Tankkausinfrastruktuurin
            rakentaminen kestää vuosia ja edellyttää,
            että kysyntää syntyy ja uusiin laivoihin
            valitaan tämä teknologia. Valiokunta toteaa, että tämäkään teknologia
            ei siis tarjoa realistista ratkaisua merenkulkua uhkaavaan kustannusten
            nousuun vuoden 2015 alusta.
         
         
         Mahdollisten kansallisten tai EU-tukien vaikutus merenkulun
            kokonaiskustannusten nousuun jää nähtäväksi.
            Vielä ei ole voimassa kansallista lainsäädäntöä,
            joka mahdollistaisi tuen maksamisen esimerkiksi rikkipesureiden
            jälkiasennuksiin. Komissio on luvannut EU:n tukea kilpailun
            vääristymien ehkäisemiseksi, mutta konkreettiset
            toimet eivät ole vielä tiedossa.
         
         
         Polttoaineen saatavuus ja hinta
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan 0,1 prosenttia rikkiä sisältävän
            polttoaineen saatavuus ei sinänsä aiheuta ylitsepääsemättömiä ongelmia,
            jos polttoaineen kysyntä rajoittuu rikkipäästöjen
            nykyisille tai kaavailluille päästöjen valvonta-alueille.
            Vähärikkisen polttoaineen hinta on nykyään
            50—85 prosenttia korkeampi kuin raskaan polttoöljyn
            hinta. Hinnan arvioidaan kuitenkin kasvavan 100—150 prosenttia korkeammaksi
            verrattuna raskaaseen polttoöljyyn, kun kysyntä lisääntyy
            1.1.2015 alkaen.
         
         
         Alusliikenteen rikkipitoisuusrajaksi on maailmanlaajuisesti
            tulossa 0,5 prosenttia vuoden 2020 alusta, ellei tämän
            vaatimuksen voimaantuloa siirretä vuoteen 2025 perustuen
            IMO:n teettämiin polttoaineen saatavuusselvityksiin. Vaihtoehtoisena
            ratkaisuna on tässäkin rikkipesureiden käyttäminen
            laivoissa, jolloin myös runsasrikkisen raskaan polttoöljyn
            käyttäminen on mahdollista. 
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan 0,5 prosenttia rikkiä sisältävää laivapolttoainetta
            ei ole kuitenkaan mahdollista saada laajasti markkinoille vuoteen
            2020 tai 2025 mennessä, jolloin maailmanlaajuisesti otettaisiin
            käyttöön kilpailuvääristymää tasoittava
            0,5 rikkiprosentin enimmäisraja. Asiantuntijoiden mukaan
            tähän tuotteeseen liittyy useita vielä selvittämättä olevia
            valmistusteknisiä, tuotteen toimivuuteen liittyviä ja
            sen saatavuutta koskevia kysymyksiä.  Tällä hetkellä 0,5
            prosenttia rikkiä sisältävän polttoöljyn
            markkinat ovat erittäin rajalliset. Saatavuutta vaikeuttaa
            tulevaisuudessa se, että vastaavaa polttoainetta suunnitellaan
            teollisuuspäästöjä koskevan
            direktiivin (IED) voimaanpanon myötä käytettäväksi
            myös maalla sijaitsevissa polttolaitoksissa. Valiokunta
            toteaa, että tässä vaiheessa on perusteltua
            kyseenalaistaa kilpailuasetelman luvattu tasaantuminen viimeistään
            vuonna 2025, sillä käytännössä voi osoittautua   mahdottomaksi   ottaa   käyttöön maailmanlaajuinen
            0,5 rikkiprosentin enimmäisraja. Valiokunta pitää erittäin
            tärkeänä, että ennen ehdotetun
            direktiivimuutoksen voimaantuloa komission taholta selvitetään
            mahdollisuus maailmanlaajuisesti ottaa käyttöön
            0,5 rikkiprosenttia sisältävä polttoaine
            vuonna 2020 tai 2025. Tällä on merkittävä vaikutus
            nyt käsiteltävänä olevan ehdotuksen
            aiheuttaman kilpailun vääristymän todelliseen
            kestoon. 
         
         
         Ympäristö- ja terveysvaikutukset
         
         Laivojen päästöjen vähentämisen
            terveyshyötyjen ja kustannusten suhdetta on arvioitu komission
            teettämässä kustannus-hyötyselvityksessä (AEA
            Technology, 2009: Cost Benefit Analysis to Support the Impact Assesment
            accompanying the revision of the Directive 1999/32/EC
            on the Sulphur Content of Liquid Fuels). Selvityksessä on
            tarkasteltu vaikutuksia, jotka aiheutuisivat, kun enintään
            0,10 prosenttia rikkiä sisältävä polttoaine
            otettaisiin käyttöön rikkipäästöjen valvonta-alueilla
            (Itämeri, Pohjanmeri ja Englannin kanaali) vuoden 2015
            alusta ja kun edellisen lisäksi enintään
            0,50 prosenttia rikkiä sisältävä polttoaine
            otettaisiin käyttöön vuoden 2020 alusta
            muilla EU:n merialueilla (Välimeri ja Mustameri).
         
         
         Terveyshyödyt ovat kaikissa tarkastelluissa vaihtoehdoissa
            suurella todennäköisyydellä suuremmat
            kuin vähennystoimien kustannukset EU:n alueella. Siirtyminen
            0,10 prosenttia rikkiä sisältävän
            polttoaineen käyttöön rikkipäästöjen
            valvonta-alueilla parantaa merkittävästi ilmanlaatua
            Itämerellä ja sen rannikkoalueilla sekä Ahvenanmaalla,
            kun hengitettävien hiukkasten (PM10) pitoisuudet ja otsonipitoisuudet alenevat.
            Pitkäaikaisen pienhiukkasaltistumisen aiheuttamat ennenaikaiset
            kuolemat EU27:ssä vähentyisivät eri vaihtoehdoissa
            17 000—24 000 tapauksella vuodessa. 
            Maalta peräisin olevien lähteiden rikkidioksidipäästöjen
            lisävähentämisen myönteiset
            vaikutukset terveyteen olisivat erittäin vähäisiä verrattuna
            meriliikenteen päästöjen vähentämiseen.
         
         
         Selvityksen mukaan IMO:n uusien määräysten
            täytäntöönpano tuo arviolta
            15—34 miljardin euron hyödyt EU:ssa sitä kautta,
            että terveys parantuu ja kuolleisuus vähenee.
            Määräysten täytäntöönpanosta
            aiheutuvien kustannusten on arvioitu olevan 2—11 miljardia
            euroa.  Näin ollen vaatimusten täytäntöönpanosta
            EU:lle saavutettavat hyödyt olisivat 3—13 kertaa
            suuremmat kuin siitä aiheutuvat kustannukset.
         
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta viittaa kuitenkin
            myös Suomen Ilmatieteen laitoksen lausuntoon, jonka mukaan
            Itämeren alueen päästörajoitusten
            tärkeimmät vaikutukset ilmanlaatuun ja erityisesti
            sulfaattihiukkasten pitoisuuksiin ja laskeumaan eivät ole
            paikallisia. Hyödyt Itämeren alueen päästövähennyksistä jakaantuvat
            erittäin laajalle alueella eivätkä välttämättä merkittävästi
            paranna Suomen ilmanlaatua. Esimerkiksi rikkipitoisuuden laskeminen
            vuonna 2010 1,5 prosentista 1 prosenttiin ja satamissa 0,1 prosenttiin
            ovat vähentäneet rikkidioksidipäästöjä noin
            20 prosenttia ja pienhiukkaspäästöjä noin
            9 prosenttia. Toteutetut päästöjen leikkaukset
            eivät kuitenkaan ole näkyneet tilastollisesti
            merkittävällä tavalla Suomen alueella
            mitatuissa hiukkasten sulfaattipitoisuuksissa.
         
         
         Terveyden ja hyvinvoinnin laitos toteaa myös lausunnossaan,
            että Itämeren laivaliikenteen rikinoksidipäästöjen
            vähentämisestä aiheutuva Suomen maa-alueen
            ulkoilman pienten rikkidioksidipitoisuuksien jonkinasteinen
            lasku ei tuota mainittavaa terveyshyötyä. Suomen
            etelä- ja länsirannikolle ja 50—100 kilometrin
            päähän sisämaahan on mahdollista
            saada terveyshyötyjä tuottava, merkittävä pienhiukkaspitoisuuksien
            pienentyminen, jos SECA-alueen laivamoottoreiden päästämien
            pienhiukkasten (nokea, orgaanisia yhdisteitä, myrkyllisiä metalleja)
            yksikköpäästöt puolittuvat ja
            rikinoksidipäästöistä ilmakehässä muodostuva
            hiukkasmainen sulfaatti vähenee minimiinsä. SECA-alueen laivaliikenteestä syntyvien
            pienhiukkasten kokonaispäästöjen odotetaan
            laskevan edellä mainituilla, direktiiviehdotuksen mukaisilla
            keinoilla 23 prosenttia vuoteen 2020 mennessä verrattuna
            siihen, että päästövähennystoimia
            ei toteutettaisi.
         
         
         Edellä mainitun hiukkaspitoisuuden muutoksen ja vaikutusalueen
            väestömäärän perusteella voidaan
            Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan karkeasti arvioida, että laivapäästöjen
            vähennykset
            v. 2015 pienentäisivät pitkäaikaisesta
            pienhiukkasille altistumisesta aiheutuvia ennenaikaisia kuolemia
            sadasta muutamaan sataan tapaukseen vuodessa vuoteen 2020 mennessä.
            Tämä vähennys on kansanterveydellisesti
            ja  -taloudellisesti merkittävä, vaikka se on
            selvästi pienempi kuin Suomen tieliikenteen pakokaasuhiukkasten
            vähennystoimista odotettavissa oleva ennenaikaisten kuolemien
            pienentyminen eli noin 450 tapausta vuodessa vuoteen 2020 mennessä.
         
         
         Valiokunta toteaa, että direktiiviehdotuksen hyödyt
            ja haitat jakautuvat epätasaisesti Euroopassa. Uudistuksen
            tulisi koskea tasapuolisesti kaikkia EU:n merialueita, jolloin erityisesti
            tiheään asutut EU:n eteläiset rantavaltiot
            voisivat hyötyä uudistuksen luvatuista mittavista
            terveyshyödyistä. Valiokunta korostaa, että merkittäviä terveysvaikutuksia
            saavutetaan vasta sitten, kun EU:n kaikki merialueet ja myöhemmässä vaiheessa
            kaikki merialueet maailmassa ovat ehdotetun, yhtä tiukan
            rikkipäästösääntelyn
            piirissä.
         
         
         Valiokunta toteaa myös, että uudistuksen kustannukset
            ja kansainvälisen kilpailukyvyn menetys uhkaavat muodostua
            Suomelle suuremmiksi kuin saavutettavat terveyshyödyt,
            etenkin kun esimerkiksi Helsingissä rikkidioksidipitoisuudet
            olivat vuosina 2009 ja 2010 selvästi kaikkien tunti-, vuorokausi-
            ja vuosiraja-arvojen alapuolella. Valiokunta korostaa, että Suomessa
            on toimiva ympäristölupajärjestelmä ja
            siihen liittyvä valvonta, mikä osaltaan takaa
            sen, että Suomessa tehtaat toimivat mahdollisimman ympäristöystävällisesti.
            Luonnonsuojelun kannalta kokonaisvaikutukset ovat kielteisiä,
            jos ehdotettu kilpailunvääristymä ajaa
            teollisuuslaitoksiamme tai mahdollisia uusinvestointeja
            maihin, joissa on mahdollista saastuttaa enemmän. 
         
         
         Uudistuksen oikeudellinen arvio
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta on saanut professori
            Tuomas Ojaselta oikeudellisen yleisarvion direktiivin muutosehdotuksesta
            ja kansallisesta liikkumavarastamme. Suomi on Viron ohella ilmoittanut
            IMO:lle, etteivät muutokset tule voimaan sen aluevesillä ja
            talousvyöhykkeellä, ennen kuin ne on saatettu
            osaksi kansallista lainsäädäntöä.
            Käsiteltävänä oleva direktiivin
            muutosehdotus tarkoittaa kuitenkin sitä, että MARPOL-yleissopimuksen
            VI liite velvoittaisi myös Suomea EU-oikeudellisesti. Suomella
            olisi muiden jäsenvaltioiden tavoin enintään
            12 kuukautta aikaa implementoida direktiivi, kun sen muutos on hyväksytty
            ja tullut asianmukaisesti voimaan.
         
         
         Direktiivin muutoksessa ei lausunnon mukaan voida ainakaan periaatteessa
            määrätä mitään
            sellaista, joka olisi ristiriidassa MARPOL-yleissopimuksen VI liitteestä seuraavien
            velvoitteiden kanssa. Suomi voi lausunnon mukaan kuitenkin direktiivin
            jatkovalmistelussa tavoitella direktiivin täytäntöönpanoa
            koskevien siirtymäaikojen lisäksi erilaisia jäsenvaltio-
            ja/tai aluskohtaisia siirtymäjärjestelyjä.
         
         
         Valiokunta on saanut myös professori Juha Raution oikeudellisen
            arvion rikkidirektiiviä koskevasta EU:n harkintavallasta.
            Lausunnon johtopäätelmä on, että EU:lla
            on suhteellisen paljon harkintavaltaa MARPOL-yleissopimuksen liitteen
            VI täytäntöönpanossa. Pääasiassa tämä johtuu
            siitä, että EU ei ole IMO:n jäsen eikä ole
            ratifioinut MARPOL 73/78-yleissopimuksen liitettä VI.
            EU:lla on rikkidirektiivissä mahdollisuus poiketa sekä tiukoista
            rikkiraja-arvoista sekä asetetusta aikataulusta suhteessa
            uudistettuun MARPOL-yleissopimuksen VI liitteeseen. Joka tapauksessa
            MARPOL-sopimuksen uudistetun liitteen VI implementointi EU:ssa on
            lausunnon mukaan etupäässä poliittisia
            valintoja koskeva kysymys.
         
         
         EU:n tulee lausunnon mukaan huomioida lainsäädäntövaltaansa
            käyttäessään sen omat EU-oikeudelliset
            yleiset periaatteet. Rikkidirektiivin yhteydessä relevantteja
            ovat ainakin oikeusvarmuuden, syrjintäkiellon, tasapuolisen kohtelun
            sekä suhteellisuuden periaatteet. Ehdotettu rikkidirektiivi
            voi rikkoa kaikkia näitä periaatteita, jollei
            välttämättömiä ajallisia
            rajoituksia sallita. Suomen kannalta ehdotus vaikuttaa sekä diskriminoivalta
            että suhteettomalta. Se voi olla myös vastoin
            oikeutettuja odotuksia sekä oikeusvarmuutta, jollei säädökseen
            sisällytetä riittävää siirtymäsääntelyä.
            Uudet rajoitukset on ehdotettu tuleviksi voimaan liian nopeasti
            ottaen huomioon aiheutuvat kustannukset ja vaihtoehtoiset
            teknologiat. Selvityksen mukaan on kyseenalaista, voidaanko ehdotusta
            perustella objektiivisin perustein.
         
         
         Johtopäätökset
         
         Johtopäätöksenään
            valiokunta toteaa seuraavaa:
         
         
         Ehdotetulla direktiivin muutoksella on mitä ilmeisimmin
            käytettävän polttoaineen saatavuuden
            ja hinnoittelun seurauksena vakavia kielteisiä vaikutuksia
            suomalaisen vientiteollisuuden kilpailukyvylle ja kannattavuudelle.
            Vähärikkisen polttoaineen todellista hinnanmuodostusta on
            tässä vaiheessa mahdoton vielä ennakoida tarkoin.
            Epäedullinen kilpailutilanne kestää nykytiedolla
            vuoteen 2025 ja voi pahimmassa tapauksessa jatkua tästä eteenpäin,
            jos maailmanlaajuista siirtymää 0,5 rikkiprosentin
            sisältävään polttoaineeseen
            ei voida toteuttaa suunnitellusti.
         
         
         Käytettävissä olevat teknologiset
            vaihtoehdot, rikkipesurien laajamittainen käyttöönotto, LNG-alukset
            ja niihin liittyvä polttoainejakeluverkosto ja muut teknologiset
            ratkaisut eivät ole mahdollisia sellaisella aikataululla,
            että niillä voidaan vähäistä suuremmassa
            määrin kompensoida kasvavia kuljetuskustannuksia
            ainakaan uudistuksen alkuvuosina. 
         
         
         Esimerkiksi merenkulun investointeihin suunnattavien kansallisten
            tai EU-tukien saamisesta ei ole tässä vaiheessa
            vielä varmuutta.
         
         
         Uudistuksella aikaansaatavat mitattavat päästövähennykset
            ja niistä koituvat terveyshyödyt näyttäisivät
            Suomen osalta jäävän vähäisiksi verrattuna
            uudistuksessa esitettyihin kokonaishyötyihin ja uudistuksesta
            Suomelle aiheutuviin merenkulun lisäkustannuksiin. 
         
         
         Valiokunnan saamat oikeudelliset lausunnot puoltavat ainakin
            sitä tulkintaa, että Suomen osalta on mahdollista
            hakea direktiivikäsittelyn puitteissa ajallista ja myös
            asiallista poikkeusta sääntöjen soveltamisesta
            1.1.2015 alkaen. Uudistuksen toteutus ja aikataulut on hallitusohjelman
            tavoitteiden mukaisesti varmistettava Suomen vientiteollisuuden
            kilpailukyvyn turvaavalla tavalla.