Perustelut
         
         Hallituksen esitys laiksi autoverolain muuttamisesta liittyy
            samalla kertaa annettuun hallituksen esitykseen laiksi ajonoeuvoverolain
            muuttamisesta HE 146/2007 vp.
         
         
         Molemmissa hallituksen esityksissä ajoneuvojen verotusta
            muutetaan hiilidioksidipäästöihin perustuviksi,
            ja valiokunta pitää vähäpäästöisempien
            autojen hankkimiseen ohjaavia muutoksia liikennepolitiikan ja ilmastopolitiikan
            näkökulmasta oikean suuntaisina. EU:n tasolla
            erityisesti liikenteen hiilidioksidipäästöt
            ovat kasvaneet selvästi viime vuosina, kun muilla sektoreilla
            on paremmin pystytty hillitsemään päästökehitystä.
            Vaikka liikenteen päästökehitys Suomessa
            on ollut maltillisempaa kuin keskimäärin EU:ssa,
            myös Suomessa liikenteen päästöt
            ovat lisääntyneet. Henkilöautot ovat
            liikenteen kannalta keskeinen ryhmä, ja siksi onkin perusteltua,
            että päästökehitykseen puututaan
            juuri henkilöautojen osalta.
         
         
         
         Veromalli
         
         Tulevaisuudessa autovero perustuu auton yleisen vähittäismyyntiarvon
            ohella auton ominaishiilidioksidipäästöjen
            määrään, ja veroprosentin suuruus
            muuttuu lineaarisesti päästömäärän mukaan.
            Veromalliin ehdotetaan sisällytettäväksi
            vähimmäis- ja enimmäistasot, ja näin
            veron suuruus on 10—40 prosenttia yleisestä vähittäismyyntiarvosta.
            Esitykseen sisältyy myös henkilöautojen
            keskimääräisen autoveron tason alentaminen
            noin kuudenneksella.
         
         
         Valiokunta pitää nyt valittua mallia hyvänä, koska
            veron suuruus muuttuu lineaarisesti päästömäärän
            mukaan, ja näin valittu malli on haluttaessa helposti muunnettavissa
            sen ohjaavuutta kiristäväksi tai höllentäväksi.
         
         
         
         Taitepiste.
         
         Valiokunta katsoo, että nyt valittua verotuksen taitepistettä tulee
            tarkasti arvioida uudistuksesta saatavien kokemusten perusteella.
            Hallituksen esityksen mukaan nykyiseen verrattuna verotaso lähtee
            nousuun yli 220 hiilidioksidigrammaa kilometrillä päästävien
            autojen kohdalla, mikä on selvästi nykyistä uusien
            henkilöautojen keskimääräistä päästötasoa
            korkeampi. Valiokunta toteaa, että uudistuksella pyritään
            toisaalta laskemaan autoveroa, joka uudistuksen jälkeenkin
            on Euroopan korkeimpia. Toisaalta asiantuntijakuulemisessa on pidetty
            nyt valittua taitekohtaa korkeana, koska sen ympäristöohjaavaa
            vaikutusta on pidetty heikkona.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa on autoveroa parempina ympäristöohjaavina
            toimenpiteinä esitetty korkeaa polttoaineveroa, liikenteen
            maksujen tuntuvaa korottamista ja biopolttoaineiden käytön
            lisäämistä. Valiokunnan aikaisempien kantojen
            mukaisesti biopolttoaineiden käyttöä ollaankin
            lisäämässä. Valiokunta pitää nyt
            esitettyä uudistusta oikean suuntaisena ja katsoo, että valittu
            malli on hyvä, koska sen avulla verotusta voidaan haluttaessa
            kiristää ympäristöohjaavampaan
            suuntaan.
         
         
         
         Autokannan oletettu uusiutuminen
         
         Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille, että esitys
            merkitsee käytännössä, että autoveron määrä alenee
            reilulla 80 prosentilla markkinoilla olevista henkilöautomalleista.
            Autokannan uusiutuminen lisää liikenneturvallisuutta.
            Tämän lisäksi uudistus saattaa kasvattaa
            autokantaa, millä puolestaan lienee esityksen päätavoitteiden
            kanssa jopa ristiriitaisiakin vaikutuksia.
         
         
         
         Liikenneturvallisuusnäkökohdat.
         
         Valiokunta toteaa tyytyväisyydellä, että nyt
            ehdotetun verouudistuksen myötä autokanta
            tulee entistä ympäristöystävällisemmäksi
            ja turvallisemmaksi. Valiokunta onkin eri yhteyksissä kiinnittänyt
            huomiota autokannan uudistamiseenLiVL 14/2006 vp — E
            46/2006 vp, LiVL 7/2006 vp — VNS 5/2005
            vp, LiVL 15/2005 vp — U 29/2005 vp ja
            katsonut, että autokannan uudistuminen vaikuttaa myönteisesti
            myös liikenneturvallisuuteen. Uusia automalleja kehitettäessä kiinnitetäänkin
            nykyään entistä enemmän huomiota
            liikenneturvallisiin rakenteisiin ja ratkaisuihin.
         
         
         
         Liikenteen kehitys
         
         Aleneva autoverotus saattaa johtaa autokannan kasvuun ja sitä myötä lisääntyviin
            liikenneongelmiin ja ympäristöhaittoihin. Valiokunta
            katsoo, että tulee pyrkiä eri toimenpitein ehkäisemään
            näitä sivuvaikutuksia.
         
         
         
         Joukkoliikenteen kehitys.
         
         
              Asiantuntijakuulemisessa valiokunnan huomiota on kiinnitetty
            siihen, että autoveron lasku vaikuttaa kielteisesti joukkoliikenteen
            käyttöön. Liikenne- ja viestintäministeriö tulee
            ilmoituksensa mukaan erikseen tarkastelemaan niitä keinoja,
            joilla joukkoliikenteen kilpailukyky voidaan varmistaa autoverotuksen
            uudistamisen yhteydessä. Tällainen keino on ministeriön
            mukaan mm. suurten kaupunkien joukkoliikenteen tukeminen.
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä joukkoliikenteen
            kehittämistä varsinkin suurissa kaupungeissa mutta
            myös koko maassa laajemminkin. Valiokunta pitääkin
            hallitusohjelman linjauksia joukkoliikenteen tukemisesta hyvinä mutta
            riittämättöminä, jotta henkilöautoilla
            liikkuvat siirtyisivät käyttämään
            joukkoliikennettä. Valiokunta toteaa edelleen, että varsinkin
            seudullisen joukkoliikenteen kehittämisen tulee olla osa
            laajempaa yhdyskuntasuunnittelua.
         
         
         Käyttöperusteiset liikenteen hinnoittelumallit.
         
         Hallitusohjelman mukaan hallituksella on tarkoituksena selvittää käyttöperusteisten
            liikenteen hinnoittelumallien käyttöönottoa
            ja älykkäiden tiemaksujärjestelmien kokeilua.
            Valiokunta pitää nyt ehdotettua verotusuudistusta
            hyvänä askeleena kohti käyttöperusteisten
            liikenteen hinnoittelumallien käyttöönottoa. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota myös
            muiden käyttöperusteisten hinnoittelujärjestelmien
            edelleen selvittämiseen ja katsoo, että tämä tulee
            tehdä liikennepoliittisen selonteon yhteydessä.
            Selvitystyön lähtökohtana tulee olla
            se, että hinnoittelujärjestelmien vaikutuksia
            arvioidaan yhdessä joukkoliikenteen edelleen kehittämisen
            kanssa. Valiokunta toteaa, että joukkoliikenteen kehittämisessä panostetaan
            myös raideliikenteen lisäämiseen ja että mahdollisten
            kokeilujen selvitystyön tulee pohjautua tähän
            kehitykseen ja tukea joukkoliikenteen kokonaisvaltaista kehittämistä.
         
         
         
         Seuranta. 
         
         Valiokunta katsoo, että autoverouudistuksen vaikutusta
            liikenteen kehitykseen tulee seurata ja että tulee selvittää mahdollisia muitakin
            toimenpiteitä, jotka tukevat nyt esitetyn uudistuksen tavoitteita.
         
         
         
         Muita huomioita
         
         
         Hybridiautot.
         
         Valiokunta pitää hyvänä,
            että uudistuksessa hybridiautojen verotuksesta
            tulee muita autoja edullisempaa, koska niidenkin verotus perustuu
            suoraan hiilidioksidipäästöihin. Hybridiautojen
            hiilidioksidipäästöt ovatkin tavallisia
            autoja pienempiä. 
         
         
         
         Dieselautot. 
         
         Valiokunnan huomiota on kiinnitetty   toisaalta   dieselautojen   matalampiin   hiilidioksidipäästöihin   ja   toisaalta   niiden   lähipäästöihin
            eli typenoksideihin ja hiukkaspäästöihin.   Tällä   hetkellä   dieselautojen   lähipäästöt   ovat   suuremmat   kuin   vastaavankokoisilla,   samanikäisillä   bensiiniautoilla.
            Uusien Euro 5- ja Euro 6 -normien voimaantullessaEuro
            5 vuoden 2009 aikana ja Euro 6 vuoden 2014 aikana bensiini-
            ja dieselautojen erot lähipäästöjen osalta
            ovat selvästi kaventumassa. Hiukkassuodattimia edellyttävän
            Euro 5 -normin hiukkasrajat ovat viidesosa voimassaolevista
            rajoista, ja näillä rajoilla pienhiukkaspäästöt
            laskevat samalle tasolle kuin bensiiniautoilla. Hiukkassuodattimet
            tosin lisäävät polttoaineen kulutusta; tutkimusten
            mukaan raskaissa ajoneuvoissa käytetyn suodatintyypin,
            CR-DPF, on todettu lisäävän 2—4 % kulutusta.
            Henkilöautojen osalta TNO-tutkimuskeskuksen komissiolle
            tekemän selvityksen mukaan todennäköisimmin
            yleiseksi suodatinratkaisuksi tulevan DPF-suodattimen on arvioitu
            lisäävän kulutusta vain 1—2 %.
            Dieselmoottoreiden muita suurempia hiukkaspäästöjä pitääkin
            pyrkiä vähentämään
            mm. edistämällä hiukkassuodattimiin siirtymistä jo
            ennen kuin ne ovat pakollisia.
         
         
         
         Sähköautot.
         
         Sähköautoille on erillishakemuksesta myönnetty
            vapautus autoverosta. Tämän kohtelun perusteena
            on ollut uuden teknologian kehittäminen, ja sähköautoja
            onkin valmistettu Suomessa. Valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että ehdotetussa järjestelmässä sähköautoja koskeva
            autovero alenee 26 prosentista 10 prosenttiin ja että mahdollisuus
            myöntää erillishakemuksesta vapautus
            autoverosta säilyy.
         
         
         
         Lainsäädännön kehittäminen
            jatkossa
         
         
         Valiokunta pitää nyt ehdotettua lainsäädäntöä hyvänä ja
            katsoo, että autoverotusta tulee kehittää edelleen.
            On syytä selvittää mahdollisuudet ulottaa
            nyt ehdotetun mallin mukainen verotus koskemaan myös raskasta
            kalustoa ja moottoripyöriä.