Perustelut
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta on käsitellyt valtioneuvoston
            selontekoa Itämeren haasteista ja Itämeri-politiikasta
            (VNS 6/2009 vp) yhtä aikaa
            komission tiedonantoa "Euroopan unionin Itämeren alueen
            strategia" koskevan eduskunnalle annetun valtioneuvoston kirjelmän
            kanssa (E 75/2009 vp). EU:n Itämeren
            alueen strategiassa on neljä kokonaisuutta: Itämeri
            kestävän ympäristöpolitiikan
            alueena, taloudellisesti menestyvänä alueena,
            kiinnostavana ja hyvien yhteyksien varassa toimivana alueena sekä turvallisena
            alueena. Selonteossa puolestaan on otettu EU-strategiaa rajatumpi
            näkökulma ja Itämerta tarkastellaan lähinnä merellisen
            ympäristön näkökulmasta. Selonteossa
            keskitytään Suomen kannalta tärkeimpiin
            ja kiireellisimpiin Itämereen liittyviin toimiin, erityisesti
            Itämeren tilaan ja merenkulun turvallisuuteen liittyen.
            Valiokunnan mielestä molemmat asiakirjat antavat yhdessä eduskunnalle
            monipuolisen ja kattavan kuvan Itämeren tilasta ja siihen
            liittyvistä kehittämistarpeista. Tässä lausunnossaan
            liikenne- ja viestintävaliokunta käsittelee valtioneuvoston selontekoa
            toimialansa kannalta, keskittyen meriturvallisuuteen, merenkulun
            päästöjen rajoittamiseen ja merenkulun
            merkitykseen maallemme. Valiokunta korostaa tässä yhteydessä voimakkaasti
            EU:n ja Venäjän välisen yhteistyön tärkeyttä Itämeren
            ja erityisesti Suomenlahden alueen liikenneturvallisuus- ja ympäristöhankkeiden
            kannalta.
         
         
         Meriturvallisuus.
         
         Maamme merialueiden, erityisesti Suomenlahden viime vuosiin
            asti kasvaneet tavara- ja matkustaja-alusliikenne sekä öljykuljetukset
            ovat lisänneet onnettomuusriskiä selvästi.
            Tästä johtuen meriliikenteen turvallisuuden parantamiseen
            on voitava panostaa jatkuvasti. Selonteosta ilmenee meriturvallisuustyön
            kansainvälinen luonne. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että selonteon mukaisesti Suomelle tärkeitä meriturvallisuusasioita
            edistetään Euroopan unionissa, alueellisissa järjestöissä ja Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä
            (IMO) ja
            kahdenvälisesti eri valtioiden kanssa asioiden valmistelun
            varhaisessa vaiheessa ja painotetaan Itämeren erityisolosuhteita
            ja merenkulun merkitystä Suomelle. Valiokunta pitää valtioneuvoston
            selonteossa ja komission Itämeren alueen strategiassa esitettyjä ehdotuksia
            hyvinä ja kannatettavina meriturvallisuutta ja merivalvontaa
            koskeviksi toimenpiteiksi. 
         
         
         Suomessa laadittu Itämeren meriturvallisuusohjelma
            (LVM julkaisuja 13/2009) määrittelee ne
            Itämeren meriturvallisuuden parantamista koskevat linjaukset
            ja toimenpiteet, joita Suomi edistää kansainvälisessä yhteistyössä ja
            toteuttaa kansallisilla toimilla. Ohjelma luo hyvän pohjan
            Suomen aktiiviselle toiminnalle mm. EU:n Itämeren strategian
            toteuttamiseksi. Valiokunta korostaa meriturvallisuustyön
            tärkeyttä ja riittävän resursoinnin
            merkitystä.
         
         
         Valiokunta kiinnittää myös huomiota
            alusten kaksoispohjaa koskeviin vaatimuksiin, alusten jääluokitukseen,
            alusohjausjärjestelmien kehittämiseen ja EU:n
            yhteiseen satelliittinavigointihankkeeseen (Galileo), jonka olisi
            pitänyt olla toimintakunnossa jo aikoja sitten. Näillä ja
            niihin verrattavilla toimilla luodaan turvallisen meriliikenteen
            perusta maamme merialueilla ja koko Itämerellä.
            Valiokunta korostaa erityisesti Suomenlahden pakollisen ilmoittautumisjärjestelmän
            (GOFREP) merkitystä meriliikenteen turvallisuudelle lähivesillämme.
            Ahvenanmerelle ja Pohjanlahdelle suunnitellut reittijakojärjestelmät
            Ruotsin ja Suomen välillä ovat myös ensiarvoisen
            tärkeitä. Meriliikenteen valvonnassa ja ohjaamisessa
            on pyrittävä hyödyntämään
            uusia älykkään liikenteen järjestelmiä.
            Tämä edellyttää kansallista
            ja myös EU:n taholta panostusta meriturvallisuutta ja alusteknologiaa
            koskevaan korkeatasoiseen tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
         
         
         Suomen vaikeakulkuinen rannikko ja liikennemäärien
            kasvu sekä jääolosuhteet edellyttävät merenkulkijoilta
            korkeaa ammattitaitoa. Meriturvallisuuden ja kauppalaivastomme kilpailukyvyn
            kannalta on välttämätöntä turvata
            korkeatasoinen kansallinen merenkulkualan koulutus. Meriturvallisuuden
            ylläpito edellyttää, että myös
            luotsaustoimintaan, meriliikenteen tarkastukseen, katsastustoimintaan
            ja alusliikennepalveluihin saadaan merenkulkualan koulutuksen saaneita
            työntekijöitä. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että laivoissa työskentelevät henkilöt,
            joiden tehtävät liittyvät vaarallisten
            aineiden kappaletavarakuljetuksiin, saavat IMO:n hyväksymän IMDG-säännöstön
            mukaisen riittävän koulutuksen työhönsä.
            Valiokunta pitää hyvänä selonteon
            ehdotusta, jonka mukaan Itämeren meriturvallisuusohjelmaa
            tarkentavassa uudessa kansallisessa täytäntöönpanosuunnitelmassa
            käsitellään myös tavoitteitamme
            koskien alusten miehistön pätevyyttä ja
            vahdinpitoa koskevan yleissopimuksen uudistamista. 
         
         
         Rannikkoreittien ja satamien sisääntuloväylien
            kunto vaikuttaa merkittävästi merenkulun turvallisuuteen.
            Valiokunnan aiemmin saamien selvitysten mukaan Suomen vesiväylillä on
            lukuisia kohteita, jotka eivät palvelutasoltaan eivätkä turvallisuudeltaan
            vastaa vesiliikenteen vaatimuksia. Näitä ovat
            muun muassa madaltuneet väylät ja vanhentuneet
            turvalaitteet. Valiokunta pitää erittäin
            tärkeänä, että merenkulun palvelu-
            ja turvallisuustasoon liittyvien hankkeiden toteutuminen turvataan.
         
         
         Merenkulun päästöjen rajoittaminen.
         
         Itämeri on ekosysteeminä haavoittuva, ja sen
            nykytila on huono. Meriliikenne kasvaa Itämerellä jatkuvasti,
            minkä johdosta tulisi entistä kriittisemmin tarkastella
            alusten mereen laskemia päästöjä. Alusten
            tavanomaisesta toiminnasta aiheutuvien päästöjen
            kielloista ja rajoituksista määrätään
            Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n yleissopimuksilla
            (MARPOL 73/8), Itämeren suojelusopimuksella ja
            EU:n direktiiveillä (93/75/ETY ja 2000/59/EY),
            jotka on saatettu voimaan Suomessa alusjätelailla (300/1979)
            ja -asetuksella (635/1993).
         
         
         Merkittävin ympäristöriski Itämerellä ja
            erityisesti Suomenlahdella on kasvavien öljynkuljetusten
            aiheuttama laaja öljyonnettomuus, joka järkyttäisi
            meren ekosysteemiä pitkäksi aikaa. Öljynkuljetukset
            Suomenlahdella ovat kasvussa, ja eräiden arvioiden mukaan
            niiden arvioidaan olevan vuonna 2015 jo 250 miljoonaa tonnia. Onnettomuuksien
            ennaltaehkäisemiseksi on varmistettava muun muassa meriliikenteen
            ohjausjärjestelmien toimivuus ja luotsaustoiminnan korkea
            laatu sekä riittävät kansalliset öljyntorjuntavalmiudet
            ja kansainvälisen yhteistyön toimivuus. Öljynkuljetusten
            lisäksi erityisen merkittävästi Itämerellä on
            lisääntynyt matkustajaliikenne. Vuonna 2007 Itämerellä liikkui AIS
            (Automatic Identification System) -tietokannan mukaan yhteensä 413 774
            alusta. Näistä 69 335 oli säiliöaluksia
            ja 43 215 matkustaja-aluksia. Matkustaja- ja muun alusliikenteen
            suuri määrä ja reittien ristikkäisyys
            ovat onnettomuusriskiä lisääviä tekijöitä.
         
         
         Laivoista, satamista ja maalta peräisin olevien jatkuvien öljypäästöjen
            kokonaiskuormitus on asiantuntijalausuntojen mukaan vielä öljyonnettomuuksiakin
            suurempaa. Koko Itämeren alueella arvioidaan erilaisia öljypäästöjä tapahtuvan
            noin 500—800 vuosittain. Itämeren suojelukomission
            (HELCOM) tilastojen mukaan Itämerellä on vuosittain
            havaittu yli 230 laitonta öljyvesipäästöä,
            mutta todellisuudessa niitä arvioidaan olevan huomattavasti
            enemmän. Itämerellä ei saa laskea yli
            15 ppm öljyä sisältävää pilssivettä mereen,
            ja öljyistä vettä ei saa päästää lainkaan
            Suomen aluevesillä lähempänä kuin neljä meripeninkulmaa
            rannasta. Meriliikenteen ja öljykuljetuksien määrän
            kasvaessa on todennäköistä, että myös
            jatkuvien ja tahallisten öljypäästöjen
            määrä kasvaa entisestään.
            Kaikki öljyiset päästöt tulisi
            jatkossa kieltää Itämerellä ja öljypäästöjen
            kansainvälisiä valvontatoimia, joihin myös
            Suomi osallistuu, tulisi mahdollisuuksien mukaan edelleen tehostaa.
         
         
         Varsinaisten öljypäästöjen
            lisäksi on tarkasteltava myös alusten muiden jätevesipäästöjen, kuten
            käymälävesien, harmaiden vesien ja painolastiveden
            laskemista mereen. Kansainvälisillä vesillä alukset
            voivat laskea nämä päästöt puhdistamattomina
            mereen. Niin sanottuja harmaita vesiä syntyy Itämerellä kulkevilla
            matkustajalaivoilla vuosittain yli 1,5 miljardia litraa, josta suurin
            osa päätyy ilman käsittelyä mereen. Itämerellä liikennöivien
            alusten jätevesien vuotuinen ravinnemäärä on
            noin 460 tonnia typpeä ja 150 tonnia fosforia. Alusten
            jätevedet sisältävät myös
            bakteereja, viruksia, raskasmetalleja ja kemikaaleja. Asiantuntijakuulemisen
            mukaan Itämeren suojelukomission, HELCOMin, Itämeren
            toimintaohjelman mukaisesti valmistellaan parhaillaan Suomen johdolla
            Kansainväliselle merenkulkujärjestölle
            IMO:lle ehdotusta, jolla kiellettäisiin matkustaja-alusten
            puhdistamattomien käymäläjätevesien
            laskeminen Itämereen.
         
         
         Valiokunnan mielestä Itämeren alueella tulee ekosysteemin
            erityisen haavoittuvuuden takia käyttää hyväksi
            kaikki keinot, joilla jätevesien ja haitallisten aineiden
            pääsyä mereen voidaan ehkäistä.
            Käymälävesien ja niin sanottujen harmaiden
            vesien laskeminen Itämereen tulisi selkeästi kieltää kaikilta
            aluksilta ja saattaa kiellon rikkominen rangaistavaksi. Valiokunta
            katsoo, että kieltojen lisäksi jätevesien
            ja haitallisten aineiden mereen pääsyn estäminen
            vaatisi kuitenkin päätöksiä ja
            kaikkien itämeren alueen valtioiden linjanvetoa siitä,
            että haitallisten aineiden vastaanotosta satamissa ja vastaanottojärjestelmän kapasiteetin
            riittävyydestä huolehditaan yhtenäisin
            periaattein.
         
         
         IMO:ssa vuonna 2008 hyväksytyn merenkulun ympäristönsuojelusopimuksen
            (MARPOL) uudistetun ilmansuojeluliitteen tavoitteena on vähentää alusten
            typenoksidi- ja rikinoksidipäästöjä.
            Asiantuntijoiden mukaan laivojen pakokaasuista päätyy
            Itämereen vuosittain jätevesipäästöihin
            verrattuna merkittävästi suurempi määrä rehevöittävää typpeä.
            Itämeren typpilaskeumasta jo lähes 10 % (n.
            16 000 tonnia) on peräisin Itämeren laivaliikenteen
            päästöistä.
         
         
         Alusten rikkipäästöt vaikuttavat
            miehistön ja rannikkoseuduilla asuvien ihmisten terveyteen, kalakantojen
            vähenemiseen ja meren happamoitumiseen. IMO:n uusilla rikkipäästöjä koskevilla
            säännöksillä voidaan polttoaineen
            laatuvaatimuksia tiukentamalla vähentää näitä hiukkaspäästöjä.
            On arvioitu, että kansainvälisestä meriliikenteestä johtuvat
            rikkipäästöt ohittaisivat nykyisellä kehityksellä maista
            tulevat päästöt vuoteen 2020 mennessä.
         
         
         IMO on käynnistänyt keväällä 2008
            työn merenkulun kasvihuonekaasupäästöjen
            vähentämistoimien suunnittelemiseksi. Kööpenhaminan
            ilmastokonferenssia varten IMO:ssa valmistellaan mm. merenkulun
            hiilidioksidipäästöjen (CO2) vähentämiseksi
            teknisiä toimenpiteitä, kuten uusien alusten energiatehokkuussuunnitteluindeksiä,
            taloudellisia ohjauskeinoja ja vapaaehtoisia toimenpiteitä.
         
         
         Valiokunnan mielestä on tärkeää,
            että IMO:n ja Euroopan unionin yhteydessä tehtävään
            meriliikenteen päästöjä koskevaan
            työhön osallistutaan aktiivisesti myös
            jatkossa ja tuodaan valmistelussa esille Suomen erityispiireet erityisesti
            talviolosuhteiden asettamien vaatimusten osalta. Ilmasto-, energia-
            ja ympäristöpolitiikan toimenpiteitä suunniteltaessa
            on edistettävä globaaleja ja kilpailuneutraaleja
            ratkaisuja liikenteen osalta.
         
         
         Sinänsä kannatettavat päästörajoitushankkeet tulevat
            asiantuntijalausuntojen mukaan merkitsemään varustamojen
            polttoaine- ym. kustannusten nousua ja tätä kautta
            lisäkustannuksia maamme ulkomaankaupalle. Rikkipitoisuuden vähentäminen
            Itämerelle aiottuun 0,1 %:iin saattaa eräiden
            arvioiden mukaan merkitä jopa 0,8 mrd. euron lisäkustannuksia
            Suomeen liikennöiville aluksille. Kasvihuonepäästöjen
            (CO2) rajaamisen hinnaksi on arvioitu noin 200 milj.euroa. Arvioitujen
            kokonaiskustannusten toteutumiseen vaikuttavat muun muassa liikennemäärien
            kasvu, vähärikkisten polttoaineiden hinta ja saatavuus,
            päästötonnin hinta sekä merenkulun
            päästötavoitteiden taso tulevina vuosina. 
         
         
         Valiokunta painottaa, että meriliikenteen päästörajoituksista
            sovittaessa on ehdottomasti huolehdittava siitä, että velvoitteet
            ovat kustannusvaikutuksiltaan tasapuolisia eri merialueille ja että niillä ei
            ole minkään yksittäisen alueen tai jonkin
            tietyn maan toimijoiden kilpailullista asemaa voimakkaasti heikentäviä vaikutuksia.
            Koska merenkulku on Suomelle elintärkeä asia,
            valiokunta pitää välttämättömänä selonteossa
            esitettyä ajatusta, että esim. rikkipäästöjen
            vähentämisen johtaessa kohtuuttomiin kustannuksiin ryhdytään
            toimiin näiden seurausten lieventämiseksi. Jo
            päätettyjen ja tulevien uusien päästörajoitusten
            kokonaiskustannusten selvitystä on jatkettava yhteistyössä elinkeinoelämän,
            varustamoiden ja kansalaisjärjestöjen kanssa. 
         
         
         Merenkulun merkitys Suomelle.
         
         
              Valiokunta pitää välttämättömänä tähdentää merikuljetusten merkitystä maamme
            elinkeinoelämälle ja huoltovarmuudelle. Olemme
            ulkomaankaupassamme täysin riippuvaisia ympäri
            vuoden toimivista merikuljetuksista. Viennistä 90 prosenttia
            ja tuonnista 70 prosenttia hoidetaan meritse. Suomen meriklusterissa,
            jonka muodostavat meriteollisuuteen, merenkulkuun ja satamatoimintoihin
            liittyvät toimialat, on noin 2 900 yritystä kunnalliset
            satamat mukaan lukien. 
         
         
         Toimiva liikennejärjestelmä ja logistinen osaaminen
            ovat jatkossa entistä merkittävämpiä kilpailutekijöitä globaalissa
            taloudessa. Liikenteen informaatioteknologian kehittyminen tarjoaa
            uusia mahdollisuuksia logistiseen tehokkuuteen parantamalla tuotanto-
            ja jakeluketjujen toimivuutta sekä mahdollisuuksia liikenteen palvelujen
            kehittämiseen kaikille käyttäjille. Meriliikenteen
            tavaravirtojen toimiva logistiikka Itämerellä on
            maamme elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta
            ratkaisevaa. 
         
         
         Valiokunnan mielestä selonteossa ehdotetut toimenpiteet
            koskien muun muassa pohjoisen ulottuvuuden liikenne- ja logistiikkakumppanuutta,
            TEN-suuntaviivauudistusta ja yhtenäistä Euroopan
            laajuista ihmisten ja tavaroiden kuljetusten prioriteettiverkkoa
            ovat erityisen tarkoituksenmukaisia ja kannatettavia.