Ehdotus
         Direktiiviehdotuksessa vahvistetaan joukko perusperiaatteita,
            joita lentoasematoiminnan harjoittajien on noudatettava määritellessään
            turvamaksuja. Ne ovat syrjimättömyys, avoimuus
            ja kustannusvastaavuus. Lisäksi lentoaseman pitäjän
            ja lentoaseman käyttäjien on käytävä vuoropuhelua
            lentoasemalla sovellettavasta turvamaksujärjestelmästä,
            aina kun järjestelmää muutetaan ja kun
            turvamaksujen tasoa määritetään. Ehdotuksen
            mukaan jokaisen jäsenvaltion tulisi nimetä riippumaton
            valvontaviranomainen valvomaan säännösten
            soveltamista.
         
         Direktiiviehdotuksen 1 artiklan mukaan direktiiviä sovellettaisiin
            kaikkiin lentoasemiin, jotka sijaitsevat EY:n perustamissopimuksen määräysten
            soveltamisalaan kuuluvalla alueella. 
         
         Direktiiviehdotuksen 3 artiklan mukaan turvamaksuista ei saa
            aiheutua syrjintää lentoaseman käyttäjien
            tai lentomatkustajien välille. 
         
         Ehdotuksen 4 artikla velvoittaa lentoaseman pitäjän
            ja lentoaseman käyttäjät, käytännössä lentoyhtiöt
            ja rahtiyhtiöt, neuvottelemaan vähintään
            kerran vuodessa turvamaksujärjestelmän toiminnasta
            ja maksujen tasosta. Lentoaseman pitäjä velvoitetaan
            tiedottamaan maksujen muutoksista ja niiden syistä viimeistään
            neljä kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa ja neuvottelemaan
            lentoaseman käyttäjien kanssa ehdotetuista muutoksista
            ja ottamaan näiden näkemykset huomioon ennen päätöksen
            tekemistä. 
         
         Direktiiviehdotuksen 5 artiklalla pyritään varmistamaan
            osapuolten keskinäinen avoimuus, jotta vuoropuhelu toimisi.
            Lentoaseman pitäjän tulee antaa vuosittain yksityiskohtaiset tiedot
            turvamaksujen tasosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
            Käyttäjien puolestaan edellytetään
            antavan lentoaseman pitäjälle muun muassa liikennemäärä-
            ja kalustonkäyttöennusteet. 
         
         Direktiiviehdotuksen 6 artiklan mukaan jäsenvaltion
            on, ennen kuin se ottaa käyttöön yhteisistä siviili-ilmailun
            turvaamista koskevista säännöistä annetun
            Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 300/2008
            6 artiklan mahdollistamia tiukempia turvatoimenpiteitä,
            arvioitava, mitkä ovat tiukempien toimenpiteiden vaikutukset
            turvamaksutasoon. Arvioinnin tuloksista on raportoitava komissiolle
            ja neuvoteltava lentoaseman käyttäjien kanssa. 
         
         Direktiiviehdotuksen 7 artiklassa edellytetään
            turvamaksujen kustannusvastaavuutta. Turvatarkastuksista aiheutuvat
            kustannukset on määriteltävä yleisesti
            hyväksyttyjen kirjanpito- ja arvostusperiaatteiden mukaisesti.
            Kuitenkin on varmistettava, että huomioon otetaan erityisesti
            tiloista ja laitteista aiheutuvat kustannukset sekä henkilöstökustannukset
            ja myös mahdolliset turvaamistoimintaan myönnetyt
            viranomaistuet ja -avustukset.
         
         Direktiiviehdotuksen 8 artiklassa edellytetään
            jäsenvaltion nimeävän tai perustavan
            viranomaisen valvomaan direktiivin soveltamista. Tämä elin
            voi olla sama kuin se, jonka jäsenvaltio on osoittanut
            lentoasemamaksuista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EY)
            N:o 12/2009 mukaisesti. Valvontaviranomaisen tulee olla
            itsenäinen, riippumaton ja tosiasiallisesti rakenteellisesti
            erotettu lentoaseman pitäjistä ja toisaalta lentoasemien
            käyttäjistä, käytännössä lentoyhtiöistä.
            Valvontaviranomainen toimii riitojenratkaisuelimenä erimielisyystilanteissa.
            Komissiolle on ilmoitettava sääntelyviranomaisen
            yhteystiedot, tehtävät ja vastuualueet sekä toimenpiteet,
            joita on toteutettu riippumattomuuden takaamiseksi. 
         
       
      
         Valtioneuvoston kanta
         Valtioneuvosto suhtautuu lähtökohtaisesti myönteisesti
            direktiiviehdotukseen. Valtioneuvosto tukee turvamaksujen määräytymiseen
            liittyvän toimijoiden välisen avoimuuden ja tietojenvaihdon
            periaatteiden sekä syrjimättömyyden ja
            kustannusvastaavuuden periaatteiden selventämistä. 
         
         Valtioneuvosto kiinnittää kuitenkin huomiota
            siihen, että direktiivin ehdotettu soveltamisala on varsin
            laaja. Verkostoperiaate tulisi huomioida myös tässä direktiivissä,
            kuten lentoasemamaksuista annetussa direktiivissä 2009/12/EY,
            joka mahdollistaa yhtenäisen maksujärjestelmän
            käyttöönoton lentoasemaverkostossa.
         
         Valtioneuvoston näkemyksen mukaan direktiivin soveltamista
            valvovan ja siihen liittyviä riitoja ratkaisevan itsenäisen
            ja riippumattoman valvontaviranomaisen toimivaltaa tulisi määritellä mahdollisimman
            selkeästi. Toimijoilla tulisi olla oikeus valittaa sääntelyviranomaisen
            tekemistä sitovista ratkaisuista kansallisen oikeusjärjestelmän
            periaatteiden mukaisesti, kuten on säädetty myös
            lentoasemamaksudirektiivissä. Valtioneuvosto katsoo, että Suomen
            oloissa ei ole tarkoituksenmukaista perustaa uutta sääntelyviranomaista
            vaan tehtävään tulisi nimetä jo toimiva
            viranomainen.