Perustelut
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta käsittelee
            tässä lausunnossa valtiontalouden tarkistettuja
            kehyksiä vuosille 2009—2012 toimialansa eli liikenne-
            ja viestintäministeriön hallinnonalan kannalta
            lähinnä väyläinvestointien,
            perusväylänpidon, merenkulun ja joukkoliikenteen
            osalta. 
         
         
         Kehysselonteon ja 27.3.2008 annetun liikennepoliittisen selonteon
            väyläinvestointeja koskeva osa on valiokunnan
            näkemyksen mukaan oikeansuuntainen. Sillä lisätään
            pitkäjänteisyyttä väylänpidon
            suunnittelussa ja rahoituksessa, jota valiokuntakin on useasti toivonut.
            Hallituskauden investointikehyksessä ja -ohjelmissa on selkeä pyrkimys
            päätieverkoston modernisointiin sekä liikenneturvallisuuden
            että elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta.
            Puuhuollon turvaamista varmistavat erityispäätökset
            ovat teollisuuden kannalta tärkeät mutta merkittävät myös
            vaikutusalueensa seutu- ja paikallistieverkon pitkäaikaisen
            tason noston kannalta.
         
         
         Perusväylänpito
         
         Hallituksen tavoitteena on hallituksen ohjelman mukaan osoittaa
            vaalikauden aikana liikenneväylien hoitoon ja ylläpitoon
            rahoitus, jolla turvataan väyläverkoston palvelutaso
            ja liikenneturvallisuus. Tämän toteuttamiseksi
            hallitus muun muassa kiinnittää huomiota perusväylänpidon
            rahoituksen jälkeenjääneisyyteen.
         
         
         Valiokunta kiinnittää vakavaa huomiota siihen,
            että perusväylänpidon rahoitus on ollut
            jo pitkään alempi kuin mitä esimerkiksi
            väylävirastot ovat perustellusti esittäneet.
            Tilanne on huolestuttava, koska rahoitusvajeen pitkään
            jatkuessa on uhkana, että ajaudutaan merkittäviin
            palvelutaso- ja liikenneturvallisuusongelmiin sekä suuriin
            kertainvestointitarpeisiin. Valiokunta ei näe, että tämän
            kehyspäätöksen linjaukset toisivat nimenomaan
            perusväylänpitoon riittävästi kipeästi
            kaivattua lisäresurssia tai poistaisivat jälkeenjääneisyyttä.
            Kasvavan kustannuskehityksen myötä ehdotettu rahoituskehys
            merkitsee kehyksen painopisteiden ulkopuolisten alueiden osalta
            resurssien tosiasiallista heikkenemistä edellisvuosiin
            verrattuna. 
         
         
         Tienpito.
         
         Hallituksen kehyspäätöksessä on
            lisätty perustienpidon rahoitusta hallituskaudella 72 miljoonalla
            eurolla. Tämä lisäys kohdennetaan suurelta
            osin metsäteollisuuden puuhuollon turvaamiseen alemmalla
            tieverkolla. Nämä toimet kohdistuvat sorateiden
            runkokelirikon poistoon sekä painorajoitusuhan alla olevien
            teiden ja siltojen korjauksiin. Valiokunta toteaa, että vastaavanlaisia,
            nopeasti esiin nousevia ongelmia ja rahoitustarpeita aiheutuu alueilla,
            joilla esimerkiksi uusien kaivoshankkeiden johdosta liikenteen määrä tulevaisuudessa
            kasvaa huomattavasti.
         
         
         Viime vuosina tiestön kunnossapidon kustannukset ovat
            kasvaneet noin 25—30 miljoonaa euroa vuodessa. Kehyspäätökseen
            sisältyvä perustienpidon rahoituksen kasvu ei
            siis läheskään kata kustannusten nousua.
            Tämän kustannuskehityksen jatkuessa ja kehyspäätöksen
            mukaisen lisärahoituksen kohdentuessa pääosin
            alempiasteiseen soratiestöön tienpidon haasteeksi
            muodostuu koko muun tieverkon ja siltojen kunnon turvaaminen. Valiokunnan
            saaman käsityksen mukaan perustienpidossa joudutaan kehyskaudella
            varautumaan reaalisesti vähentyvään rahoitukseen.
            Tämä merkitsee tinkimistä tieverkon ylläpidosta
            ja alueellisista investoinneista. Kun päällysteiden
            ylläpidossa priorisoidaan pääteitä,
            uhkaa kunnon heikkeneminen etupäässä päällystettyä seutu-
            ja yhdystieverkkoa sekä siltoja. Valiokunta pitääkin
            ilmeisenä, että ilman selkeää tasokorotusta
            perustienpidon rahoitusta joudutaan edellisvuosien tapaan lisäämään kehyskauden
            aikaisissa lisätalousarvioissa.
         
         
         Suomen maantieverkon pituus on 78 200 kilometriä,
            ja sen arvo on noin 15 miljardia euroa. Valiokunta kantaa huolta
            siitä, että valtion suurin omaisuuserä rapistuu,
            ja sen arvo jatkuvasti laskee perustienpidon riittämättömien
            resurssien johdosta. Tämän vuoksi tulisi edellä todettu ostovoiman
            heikennys vuosittain kompensoida ja perustienpidon voimavaroja tämän
            lisäksi lisätä noin 100 miljoonan euron
            tasokorotuksella, jolla estettäisiin tiestön kunnon
            heikkeneminen ja kurottaisiin kiinni rakenteellista korjausvelkaa.
         
         
         Radanpito.
         
         Valiokunta toteaa, että korvausinvestointitason jäädessä jatkuvasti
            vähimmäistason alapuolelle eri yhteyksissä asetetut
            radanpidon tavoitteet jäävät saavuttamatta.
            Rataverkon kunnon lasku on valiokunnan saaman tiedon mukaan väistämätön
            esitetyllä rahoitustasolla. Tämä tarkoittaa
            ongelmia liikenteen täsmällisyydessä ja
            liikennerajoitusten määrän kasvua vuoteen
            2012 mennessä 710 kilometriin. Heikkokuntoinen rataverkko
            sisältää myös piileviä turvallisuusriskejä;
            riskeihin kuuluu myös tasoylikäytävien
            suuri määrä. Rataverkon ylläpitäminen
            pitkällä tähtäyksellä turvallisesti
            liikennöitävässä kunnossa edellyttää valiokunnan
            saaman tiedon mukaan 40 miljoonan euron lisäystä vuosittaiseen
            kehykseen. Tällöin voitaisiin turvata nykyinen
            palvelutaso myös kehittämisinvestointien ulkopuolisella
            rataverkolla ja estää korjausvelan kertyminen
            seuraaville vuosille.
         
         
         Rataverkon ylläpitäminen tehokkaana ja kilpailukykyisenä liikenneväylänä liikennepoliittisen
            selonteon tavoitteiden mukaisesti edellyttää kuitenkin
            noin 80 miljoonan euron vuosittaista lisäystä kehykseen.
            Perusradanpidossa joudutaan nyt keskittymään koko
            rataverkon pitämiseen liikennöitävässä kunnossa,
            ja palvelutasoa parantavat hankkeet jäävät
            toteutumatta. Valiokunta kantaakin huolta nimenomaan rataverkon kilpailukyvystä,
            turvallisuudesta ja palvelutasosta kokonaisuutena. Rataverkon yksittäiset
            kehittämisinvestoinnit eivät riitä, jos
            samaan aikaan lyödään laimin muun rataverkon
            palvelutason kehittäminen. Rataverkon rappeutumisen johdosta
            VR ei ole rautatieliikenteen harjoittajana voinut tarjota henkilö-
            ja tavaraliikenteen palveluja kysyntää vastaavalla
            tavalla. Ratojen peruskorjaustason laiminlyönti on todettu
            jopa erääksi suurimmista riskeistä VR:n
            sisäisissä riskianalyyseissä.
         
         
         Liikenneturvallisuus
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta kantaa erityisesti
            huolta siitä, että perustienpidon ja tieinvestointien
            määrärahat eivät riitä liikenneturvallisuuden
            kannalta tärkeiden kevyen liikenteen väylien merkittävään
            lisärakentamiseen. Yhdyskuntarakenteen muutoksen vuoksi
            kevyen liikenteen väylät ovat nimenomaan liikenneturvallisuutta
            lisääviä rakenteita. Keskikaideohjelman kunnollinen
            aloittaminen vaatisi myös omat lisäpanostuksensa,
            joihin tämän kehysratkaisun mukaiset määrärahatasot
            eivät tuo merkittävää apua.
            Kohtaamisonnettomuudet ovat kuitenkin viime vuosina olleet ratkaisevasti
            synkentämässä liikenteessä kuolleiden
            ja loukkaantuneiden tilastoja. Valiokunta kiinnittää huomiota
            myös siihen, että tiestön hoidon taso
            on yksi tärkeimmistä liikenneturvallisuustekijöistä. 
         
         
         Teemahankkeiden sisällöstä ja rahoituksesta päätettäessä tulee
            valiokunnan mielestä ottaa huomioon kevyen liikenteen väylien
            ja keskikaiteiden rakentamisen merkitys tieliikenteen turvallisuudelle.
         
         
         Joukkoliikenne ja ilmastonsuojelu
         
         Valiokunta pitää sinänsä hyvänä joukkoliikenteen
            kehittämiseen tarkoitettujen määrärahojen tasokorotusta.
            Määrärahan korotuksen tavoitteena on,
            että luodaan edellytyksiä vastata ilmastonmuutoksen
            asettamiin haasteisiin. Liikenteellä on merkittävä osavastuu
            ilmastonmuutoksesta. Noin 90 prosenttia liikenteen kasvihuonepäästöistä on
            peräisin tieliikenteestä. Tieliikenteen päästöistä puolestaan
            60 prosenttia tulee henkilöautoliikenteestä ja
            23 prosenttia kuorma-autoista. Raideliikenteen osuus päästöistä on
            noin 2 prosenttia. Liikenteelle on asetettu erittäin haasteellinen
            tavoite hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.
            Hiilidioksidipäästöjen määrä saisi
            vuonna 2020 olla enintään 10,9 miljoonaa tonnia.
            Nyt vuotuiset päästöt ovat noin 13 miljoonaa
            tonnia, ja niiden arvioidaan ilman uusia toimia kasvavan.
         
         
         Liikenteen hiilidioksidipäästöjen
            vähentämisessä joukkoliikenteen kehittäminen
            on keskeinen keino. Joukkoliikenteen kilpailukyvyn parantaminen
            suhteessa henkilöautoon on yksi ydinkysymyksistä.
            Raideliikenteen kehittäminen pääkaupunkiseudulla
            ja muilla suurilla kaupunkiseuduilla on hyvä keino edistää joukkoliikenteen
            käyttöä. Raideliikenne yleensä on
            myös ilmastomuutoksen torjunnan kannalta edullisin vaihtoehto.
         
         
          Kehyksissä esitetty tasokorotus on 5 miljoonaa euroa
            vuodelle 2009 ja vuosille 2010 ja 2011 vastaavasti 7,5 ja 10 miljoonaa
            euroa. Kehyksissä olevat määrärahat
            ovat valiokunnan käsityksen mukaan liian pienet tarpeeseen
            nähden. Jotta rahoilla voidaan riittävästi
            lisätä joukkoliikenteen kilpailukykyä,
            tulee määrärahaa merkittävästi
            korottaa. Valiokunnan käsityksen mukaan paras vaikutus
            joukkoliikennerahoilla saadaan kohdistamalla kehittämisrahat
            suurille kaupunkiseuduille ja etenkin pääkaupunkiseudulle, jossa
            joukkoliikenteellä on runsaasti potentiaalisia uusia käyttäjiä.
         
         
         Merenkulun teemapaketin rahoitus
         
         Valiokunta korostaa merenkulun tärkeyttä Suomelle.
            Noin 80 prosenttia ulkomaankaupan kuljetuksista kulkee meriteitse.
            Itämerellä ja Suomenlahdella alusliikenne on viime
            vuosina lisääntynyt nopeasti ja kuljetusten arvioidaan
            lisääntyvän edelleen nykyisestä noin
            140 miljoonasta tonnista yli 250 miljoonaan tonniin vuoteen 2015
            mennessä. Lisäksi Tallinnan ja Helsingin välillä on
            vilkasta matkustaja-alusliikennettä, noin kuusi miljoonaa
            matkustajaa vuosittain. Liikennemäärien lisääntyessä kasvaa
            myös onnettomuusriski. Karilleajo tai yhteentörmäys voi
            aiheuttaa ihmishenkien menetyksiä tai vakavia ympäristövahinkoja.
            Suomenlahden lisääntyvät öljynkuljetukset
            aiheuttavat kasvavan onnettomuusriskin. Valiokunnan saaman tiedon mukaan
            läheltä piti -tilanteita on lähes päivittäin.
         
         
         Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
            siihen, että merenkulun nykyinen palvelu- ja turvallisuustaso
            pystytään turvaamaan myös jatkossa. Valiokunnan
            saamien tietojen mukaan merenkulun turvallisuuden, turvatoimien
            hallinnan ja merenkulun tehokkuuden parantamiseksi on tarpeen uusia
            elinkaarensa päässä olevat telemaattiset
            järjestelmät ja laitteet. Olemassa olevan järjestelmän
            sensoreista osa on 10—20 vuotta vanhoja, ja sensoreiden
            tekninen käyttöikä on noin 10 vuotta.
            Alusliikennepalveluiden tietoteknisten järjestelmien elinkaari
            on noin 3—5 vuotta. 
         
         
         Suomen vesiväylillä on lukuisia kohteita,
            jotka eivät palvelutasoltaan eivätkä turvallisuudeltaan
            vastaa vesiliikenteen vaatimuksia. Tyypillisesti tällaiset
            tapaukset ovat väylien madaltumia ja turvalaitteiden sekä kanavien
            rakenteellisia puutteita. Lisäksi on kohteita, jotka eivät
            täytä väyläsuunnittelukriteerejä ja
            edellyttävät siten kaarteiden oikaisua tai muuta
            väylätilan väljentämistä.
         
         
         Merenkulkulaitoksen toimintamenojen ja vesiväylänpidon
            rahoitus riittää toiminnan perusmenoihin, mutta
            merenkulun väyliin, turvalaitteisiin, liikenteenohjauksen
            laitteistoihin ja järjestelmiin liittyviä kunnostus-
            ja korvausinvestointeja ja toiminnan kehittämishankkeita
            ei hallituksen kehyspäätöksellä pystytä toteuttamaan. Valiokunta
            katsoo, että merenkulun turvallisuuden takaamiseksi kehyskaudella
            tulee voida toteuttaa Merenkulkulaitoksen esittämä meriliikenteen
            palvelutason ja turvallisuuden teemapaketti. Telemaattisten järjestelmien
            huolto-ohjelman vuotuinen rahoitustarve on noin 1,6 miljoonaa euroa.
            Vesiväylien palvelutason ja turvallisuuden varmistaminen
            edellyttää noin 2—4 miljoonan euron lisäystä vuosittaiseen
            kehykseen. 
         
         
         Infra-hankkeiden rahoitusvaihtoehdot
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että tiehankkeiden rahoituspohjaa laajennetaan täydentävillä rahoitusmuodoilla.
            Kehykseen sisältyy mahdollisuus kahteen elinkaarihankkeeseen,
            ja siinä viitataan myös kuntien aikaistamisrahoitukseen.
            Kehyskauden loppuun aloitettavaksi suunniteltujen uusien hankkeiden
            osalta tulee valiokunnan mielestä harkita hankkeiden aikaistamista
            esimerkiksi vaihtoehtoisilla rahoitusmuodoilla, jotta maanrakennushankkeiden
            kokonaisvolyymin kasvu ei johda suhdanteiden ylikuumenemiseen ja
            kustannusten hallitsemattomaan nousuun. 
         
         
         Valiokunta toteaa myös, että kuntien aikaistamisrahoituksen
            lisääntyvän käytön
            riskinä on, että se voi johtaa heikommassa taloudellisessa asemassa
            olevien kuntien kannalta kestämättömään
            tilanteeseen. Kunnan kannalta tärkeät hankkeet
            siirtyvät tulevaisuuteen, ja vauraampien kuntien hankkeet
            saavat omarahoituksen turvin etusijan. Vaihtoehtoisten rahoitusmuotojen,
            kuten kuntien aikaistamisrahoituksen, käyttö edellyttää hyvää kokonaisvaltaista
            näkemystä toteutustaan odottavien hankkeiden sisällöstä, kannattavuudesta
            ja hankkeen merkityksestä sijaintialueelleen. Alueellisilla
            ja kuntakohtaisilla tie- ja väyläinvestoinneilla
            on suuri merkitys elinkeinoelämän kilpailukyvylle
            ja alueiden kehitykselle, ja tämä aluevaikutus
            on rahoitusmahdollisuuden ohella otettava huomioon päätettäessä hankkeiden
            toteutuksesta.