Ehdotus
         Komission ehdotus koskee ilmasto- ja energiapaketin ns. päästökauppaan
            kuulumattomia sektoreita ja niille jäsenmaakohtaisesti
            asetettavia velvoitteita. Komission lähtökohtana
            on EU:n -20 %:n päästövähennystavoitteen
            jakaminen päästökauppasektorin ja sen
            ulkopuolelle jäävien sektoreiden välillä (-21 % ja
            -10 %). Kyseinen jako perustuu kustannustehokkuuteen. Komission
            mukaan päästökaupan alueella on enemmän
            halvempia päästövähennyskeinoja
            (erityisesti sähköntuotannossa). Huomioon on otettu myös
            uusiutuvien energialähteiden lisäämistavoite
            (RES-tavoite) ja positiivisten markkinavaikutusten aikaansaamiseksi
            tarvittava hiilitonnin hinta.
         
         Laskelmat perustuvat vuoden 2005 verifioituihin päästötietoihin.
            Jäsenmaakohtaisessa velvoitteiden jaossa on käytetty
            BKT/capita-kriteeriä eli maksukykyä,
            mutta kuitenkin niin, että kenenkään
            velvoite ei ole suurempi kuin -20 % ja mikään
            jäsenmaa ei saa ylittää +20 %:n
            lisäystä vuoteen 2020 mennessä. Kriteerin
            suoraan käyttöön liittyy muutamia poikkeuksia.
            Komissio on mm. ottanut huomioon jäsenmaan tiedossa olevia
            toimia, jotka vaikuttavat keskeisesti vähennysten toteutukseen,
            sekä tilanteet, jossa jäsenmaalle koituisi selvästi
            suurempia kustannuksia. Myös tasauksen käyttö (-20/+20 %)
            on osittain muiden kriteereiden ottamista mukaan, sillä eräät
            jäsenmaat olisivat muuten saaneet paljon korkeamman taakanjakoluvun.
         
         Ehdotukseen sisältyy tiettyjä toimeenpanon joustavuutta
            lisääviä elementtejä. Niitä ovat: mahdollisuus
            käyttää Kioton kaudella 2008—2012
            hankittuja päästöyksiköitä (3 % jäsenvaltion
            vuoden 2005 päästökaupan ulkopuolella olevista
            kasvihuonekaasupäästöistä) velvoitteen täyttämiseen
            ja mahdollisuus tasapainottaa (lainata tai siirtää)
            peräkkäisten vuosien välillä vuosivaihteluita
            (2 %). Myös Kioto-kaudella rekisteröidyistä hankkeista
            voidaan saada hyvitettäviä päästöyksiköitä 2013
            lähtien vuonna 2020.
         
         Paketin kokonaiskustannuksista komissio esitti arvion, että se
            laskee vuonna 2020 BKT:n tasoa keskimäärin noin
            0,5 % verrattuna perusuraan. Kustannustehokkuus sekä koko
            EU:n tasolla että jäsenmaiden keskinäisessä taakanjaossa
            on komission mukaan ollut johtava periaate päätösehdotusta
            valmisteltaessa.
         
       
      
         Valtioneuvoston kanta
         Suomi suhtautuu myönteisesti komission ilmasto- ja
            energiapaketin tavoitteisiin.
         
         Suomi on valmis tekemään oman oikeudenmukaisen
            osansa EU:n asettamien tavoitteiden saavuttamiseksi. Suomelle ehdotettu
            kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisvelvoite
            on vaativa, mutta mahdollinen saavuttaa. Ilmasto- ja energiapaketin
            ehdotukset liittyvät kiinteästi toisiinsa, ja
            ehdotuksen käsittelyssä on otettava huomioon niiden
            yhteisvaikutukset kuhunkin jäsenvaltioon.
         
         Suomen mielestä ilmasto- ja energiapaketin ehdotuksista
            tulee päästä ratkaisuihin viimeistään
            ennen kuin Kööpenhaminassa vuonna 2009 päätetään
            kansainvälisen sopimuksen jatkosta Kioton velvoitekauden
            jälkeen vuodesta 2013 eteenpäin.
         
         Suomen tulee komission ehdotuksen mukaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 16 % päästökauppajärjestelmään
            kuulumattomilla sektoreilla vuoteen 2020 mennessä vuoden
            2005 kasvihuonekaasujen päästömääristä.
            Käytännössä tämä tarkoittaa,
            että vuonna 2020 päästökaupan
            ulkopuolisten sektorien kasvihuonekaasupäästöjen
            tulee olla noin 6 miljoonaa CO2-tonnia pienemmät kuin vertailutilanteessa.
         
         Ilmastonmuutoksen hillitsemisen pitkän aikavälin
            tavoitteiden kannalta on tärkeätä, että päästökaupan
            ulkopuoliset sektorit osallistuvat asteittain päästöjen
            vähentämiseen. Pitkällä aikavälillä kaikilla
            keskeisillä päästöjä tuottavilla sektoreilla
            tulee olla tavoitteena laskeva päästökehitys. 
         
         Merkittäviä päästövähennyksiä tulee
            saada aikaan useilla sektoreilla, kuten asumisen, rakentamisen ja
            rakennuksissa tapahtuvan energian käytössä,
            liikenteessä, jätehuollossa ja maataloudessa sekä eräillä päästökauppaan
            kuulumattomilla teollisuuden aloilla. Päästövähennykset
            tulee tehdä kustannustehokkaalla tavalla. 
         
         Suomi on korostanut, että kansalliset olosuhteet tulee
            ottaa huomioon kasvihuonekaasujen jäsenmaakohtaisessa taakanjakopäätöksessä.
         
         Suomi on todennut komission valitsemaan perusvuoteen 2005 liittyvän
            näkökohtia, joilla on kuitenkin tärkeämpi
            merkitys päästökauppasektorin päästöoikeuksien
            määrää laskettaessa. Päästökaupan
            ulkopuolisille sektoreille sopisi myös muu vertailuajankohta
            kuin vuosi 2005. Ajankohdan valinta on tärkeä määritettäessä oikeudenmukaista
            taakanjakoa jäsenmaiden kesken.
         
         Suomi on pitänyt esillä myös sitä,
            että komission taakanjaossa käyttämä kriteeri
            BKT/capita on liian yksinkertainen huomioimaan kansallisia
            erityispiirteitä. Suomi on esittänyt bkt-lukujen
            korjaamista ostovoimalla ja muilla indikaattoreilla, jotta kansallisia
            lähtökohtia voitaisiin paremmin huomioida. 
         
         Kioton pöytäkirjan mukaisten mekanismien avulla
            kaudella 2008—2012 hankittujen päästöyksiköiden
            joustava käyttö on myönteinen joustavuutta
            lisäävä tekijä toimeenpanossa. Suomi
            tukee tätä joustavuuden lisäämistä toimeenpanossa.
            Komission ehdottamat määrät ovat liian
            rajoitettuja, ja mekanismien käytölle esitetyt
            reunaehdot sisältävät epävarmuustekijöitä. 
         
         Suomi pitää hyvänä päästökehityksen
            seurannan ja raportoinnin kehittämistä ja sen
            liittämistä oleelliseksi osaksi nyt tehtävää päätöstä.
            Seurannan kehittäminen toimii myös kansallisesti tärkeänä välineenä varmistaa
            velvoitteiden oikea-aikainen täyttäminen.