Yleisperustelut
         
         Esityksen mukaan Viestintävirasto voisi myöntää laajakaistatuesta
            haja-asutusalueilla annetun lain (1186/2009)
            perusteella laajakaistatukea myös sellaisille kunnissa
            tehtäville laajakaistahankkeille, joita on tähän
            mennessä voitu tukea Euroopan unionin maaseuturahastosta.
            Hallituksen esitys liittyy vuoden 2015 valtion talousarvioesitykseen
            (HE 131/2014 vp).
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Euroopan komissio on linjannut,
            että EU:n maaseuturahaston varoja ei voida enää jatkossa
            käyttää Suomessa runkoverkkojen rakentamisen
            tukemiseen. Tästä syystä hallituksen
            esityksellä pyritään osaltaan varmistamaan
            hankkeiden eteneminen siten, että EU-tuen piirissä aiemmin
            olleiden ns. 22 prosentin maksuosuuden kuntien uudet hankkeet esitetään
            tulevaksi valtion tuen piiriin. Esityksen perustelujen mukaan tukitarve uusille
            tai elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa
            (ELY-keskus) vireillä oleville hankkeille on arviolta 7—8
            miljoonaa euroa. Vireillä ELY-keskuksissa olevat maaseuturahastoa
            koskevat tukihakemukset siirtyisivät Viestintävirastoon,
            ja kielteisen tukipäätöksen ELY-keskukselta
            saanut voisi tehdä tukihakemuksen Viestintävirastolle.
            Myönteisen päätöksen ELY-keskukselta
            saanut hanke sen sijaan tulisi toteuttaa kyseisessä päätöksessä noudatettavien
            menettelyjen ja aikataulujen mukaisesti, ja uutta hakemusta Viestintävirastolle
            ei näissä tapauksessa voisi enää tehdä.
            Valiokunta pitää näitä ehdotuksia
            kuntien ja hankkeiden tasapuolisen kohtelun ja hankkeiden etenemisen
            kannalta asianmukaisina ja kannatettavina.
         
         
         Laajakaista 2015 -hankkeessa on saadun selvityksen mukaan myönnetty
            valtion tukea noin 45,7 miljoonaa euroa, josta vuoden 2014 aikana noin
            23 miljoonaa euroa. Lisäksi tukihakemuksia on vireillä Viestintävirastossa
            eri puolilla Suomea oleviin laajakaistahankkeisiin noin 22 miljoonan
            euron edestä. Saadun selvityksen mukaan kaksi kolmannesta
            valtion tuesta eli 64 miljoonasta eurosta on siten jo myönnetty
            ja lähes kolmannes tuesta on myös maksettu. Viestintäviraston
            myöntämät tuet ja vireillä olevat hakemusten
            mukaiset avustukset, yhteensä 67,7 miljoonaa euroa,
            ylittävät jo eduskunnan myöntämän
            64 miljoonan euron valtion tuen, eli periaatteessa käytettävissä ollut
            tuki on jo nyt osoitettu tietyille hankkeille. Osa suunniteltujen hankkeiden
            kustannuksista ei kuitenkaan todennäköisesti toteudu,
            ja tältä osin tukea voidaan mahdollisesti jakaa
            uusille hankkeille. 
         
         
         Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
            että valtioneuvosto on esittänyt 5,5 miljoonan
            euron lisärahoitusta vuoden 2015 talousarviossa laajakaistahankkeen
            jatkamiseksi. Rahoituksen riittävyyden suhteen on kuitenkin
            olemassa epävarmuutta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
            on olemassa selkeä riski siitä, että valtion
            tuki ei riitä kaikkien vireillä tai käynnistymässä olevien hankkeiden
            toteuttamiseen.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan EU:n maaseuturahaston
            tukien maksamisessa kustannusten syntymistä vuoden 2014
            loppuun mennessä koskevat aikataulut ovat olleet monelle
            hankkeelle haasteellisia. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että määräaikoihin pyritään
            saamaan lisäaikaa, jotta maaseuturahaston varat saadaan mahdollisimman
            pitkälle kokonaisuudessaan käytettyä ja
            hankkeet, joille tukea on myönnetty, voidaan toteuttaa
            suunnitelmien mukaisesti. 
         
         
         Valiokunnan näkemyksen mukaan yhteiskunnan tulee olla
            jatkossakin mukana edistämässä haja-asutusalueiden
            laajakaistainvestointeja ja hankkeiden toteuttamista mm. kansalaisten
            yhdenvertaisuuden ja palvelutason turvaamiseksi myös niillä haja-asutusalueilla,
            joille verkkoa on vaikeaa saada rakennettua puhtaasti kaupallisin perustein.
            Valiokunta pitää myös tärkeänä,
            että laajakaistahanke pyritään viemään
            sille asetettujen tavoitteiden mukaisesti loppuun, mikä todennäköisesti
            edellyttää lisärahoitusta myös
            vuoden 2015 jälkeen. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota myös
            siihen, että jatkossa tulisi pyrkiä keskittymään
            myös jo rakennetun verkon tällä hetkellä vielä monin paikoin
            turhan vähäisen käyttöönoton
            edistämiseen. Tukien hakumenettelyihin ja hakemusten käsittelyyn
            olisi tarpeen pyrkiä saamaan myös käytännön
            toimenpitein joustoa ja muuttamaan menettelyjä mahdollisuuksien
            mukaan nykyistä yksinkertaisemmiksi.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Saamansa selvityksen perusteella valiokunta
            ehdottaa esitykseen lisättäväksi hankkeiden
            tasapuolisen kohtelun varmistamiseksi uuden siirtymäsäännöksen,
            joka koskee kielteisen tukipäätöksen
            ELY-keskukselta saaneita hankkeita.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         Voimaantulo- ja siirtymäsäännös. 
         
         
              Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille kysymys siitä,
            miten tulisi säännellä ELY-keskukselta
            kielteisen tukipäätöksen saaneiden hankkeiden
            tukikelpoisten kustannusten määräytymisajankohtaa. 
         
         
         Hallituksen esityksen siirtymäsäännöksen mukaan
            hankkeelle voidaan myöntää valtion tukea
            lain mukaisesti myös siinä tapauksessa, että hanke
            toteutetaan kunnassa, jonka hankkeisiin on aikaisemmin ollut mahdollista
            myöntää tukea kumotun maaseudun kehittämiseen
            myönnettävistä tuista annetun lain (1443/2006)
            nojalla. Näitä hankkeita koskeva tukihakemus on
            tehtävä Viestintävirastolle lain 7 §:n
            mukaisesti. Kyseisiin hankkeisiin sovelletaan myös, mitä 8 §:n
            2 momentissa säädetään
            21,78 prosentin maksuosuuden kunnista. 
         
         
         Esityksen perusteella, vaikka hanke olisi saanut kielteisen
            tukipäätöksen ELY-keskukselta, tämä ei
            estä rahoituksen myöntämistä valtion
            varoista. Laajakaistatukilain 11 §:n mukaan tukikelpoisiksi
            kustannuksiksi katsotaan kuitenkin vain ne kustannukset, jotka ovat
            syntyneet tukihakemuksen vireilletulon jälkeen. ELY-keskukselta
            kielteisen tukipäätöksen saaneiden hankkeiden
            tukikelpoisia kustannuksia olisivat siten esityksen perusteella
            vain ne kustannukset, jotka ovat syntyneet sen jälkeen,
            kun hakemus on tullut vireille Viestintävirastossa, kun
            sen sijaan ELY-keskuksessa vielä vireillä olevien
            hankkeiden osalta kustannukset voitaisiin ottaa huomioon jo ELY-keskukselle
            tehdyn hakemuksen ajankohdasta. 
         
         
         Näin ollen liikenne- ja viestintävaliokunnan saaman
            selvityksen mukaan esitykseen olisi hankkeiden tasavertaisen kohtelun
            turvaamiseksi tarpeen lisätä siirtymäsäännös,
            joka mahdollistaa sen, että tukikelpoiset kustannukset
            voidaan laskea jo siitä ajankohdasta, jolloin ELY-keskukselta
            kielteisen tukipäätöksen saaneen hankkeen
            tukihakemus on tullut vireille ELY-keskuksessa. Viestintävirasto
            voisi siten katsoa tukihakemuksen käsittelyssä näiden
            hankkeiden tukikelpoisiksi kustannuksiksi myös ne kustannukset,
            jotka ovat aiheutuneet ennen Viestintävirastolle tehdyn
            hakemuksen tekemistä, mutta sen jälkeen, kun hankkeen
            toteuttajan tukihakemus on alun perin tullut vireille ELY-keskuksessa.
            Mikäli hanke ja sen kustannukset ovat muuttuneet ELY-keskukselle
            tehdyn hakemuksen ja Viestintävirastolle tehdyn hakemuksen
            välillä, Viestintävirasto arvioi kustannukset
            ottaen huomioon tukikelpoiset kustannukset ELY-keskukselle tehdyn
            tukihakemuksen ajankohdasta lukien, mutta uuden muuttuneen tilanteen
            mukaisesti. Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen,
            että käytännössä hankkeelle
            tehty kilpailutus asettaa olennaisia rajoituksia hankemuutoksille.
         
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa lisäksi
            saamansa selvityksen perusteella, että edellä mainittuun
            siirtymäsäännökseen lisätään määräaika,
            johon mennessä tukea tulee hakea Viestintävirastolta.
            Hakemus tulisi tehdä viipymättä, mutta
            kuitenkin viimeistään kuuden kuukauden kuluessa
            lain voimaantulosta. Määräaika mahdollistaisi
            sen, että kielteisen tukipäätöksen
            saaneet hankkeet eivät pääse muita hankkeita
            kohtuuttomasti edullisempaan asemaan siten, että tukea
            voitaisiin hakea Viestintävirastolta ennen tukihakemuksen
            vireilletuloa aiheutuneisiin kustannuksiin kohtuuttoman pitkältä ajalta.
         
         
         Valiokunnan ehdottaman uuden siirtymäsäännöksen
            tarkoituksena on, että ELY-keskukselta kielteisen tukipäätöksen
            saaneet hankkeet olisivat mahdollisimman tasavertaisessa asemassa niiden
            hankkeiden kanssa, joiden hakemus on edelleen vireillä ELY-keskuksessa.
            Molemmissa tapauksissa tukikelpoiset kustannukset määräytyisivät
            siitä ajankohdasta kun hakemus on tullut vireille ELY-keskuksessa.
         
         
         Viestintävirasto myöntää laajakaistatukea
            siinä järjestyksessä, kun hakemukset
            ovat tulleet Viestintävirastoon. Ehdotettava siirtymäsäännös
            ei merkitse muutosta tähän pääsääntöön
            eikä siten vaikuta tukihakemusten käsittelyjärjestykseen.