Perustelut
         
         Yleistä
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan kumottavaksi yksityisistä yleisistä satamista
            annettu laki (1156/1994) sekä kunnallisista
            satamajärjestyksistä ja liikennemaksuista annettu
            laki (955/1976).
         
         
         Esityksen lähtökohtana on, että erilliselle
            satamalainsäädännölle ei ole
            enää tarvetta. Esityksen mukaan satamatoiminnan
            laintasoisen sääntelyn osalta on riittävää,
            että tässä toiminnassa tulee noudattaa
            esimerkiksi maankäyttöä, ympäristöä ja
            turvallisuutta koskevaa sääntelyä. 
         
         
         Suomessa on tällä hetkellä yhteensä 49 satamaa,
            joista osa on yleisiä kunnallisia, osa yleisiä yksityisiä ja
            osa yksityisiä satamia. Yleiset satamat ovat huomattavilta
            osin kuntien omistamia ja yleisten satamien tulisi periaatteessa
            olla kaikkien käytettävissä. Euroopan
            unionin valtiontukisääntelyn vaatimuksista johtuen kuntalakiin
            (365/1995) tehtiin vuonna 2013 muutoksia,
            joiden johdosta kuntien satamat tulee yhtiöittää vuoden
            2014 loppuun mennessä. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
            suurin osa ulkomaankaupan satamista on jo yhtiöitetty.
         
         
         Kunnallisia satamia koskevassa laissa kunnallisista satamajärjestyksistä ja
            liikennemaksuista säädetään
            tällä hetkellä kunnanvaltuuston hyväksymästä satamajärjestyksestä,
            mahdollisuudesta määrätä satamajärjestyksessä sen
            rikkomisesta seuraamukseksi sakkoa sekä yleisestä liikenteestä kunnalle
            suoritettavien maksujen perimisestä ilman tuomiota tai
            päätöstä. Vastaavasti yksityisiä satamia
            koskevassa laissa yksityisistä yleisistä satamista
            säädetään sataman perustamiseksi
            vaadittavasta valtioneuvoston luvasta, kunnanvaltuuston hyväksymästä satamajärjestyksestä
            sekä järjestyksen
            noudattamisen tehosteena olevasta sakosta, jonka tuomitsee yleinen
            alioikeus. Lisäksi sataman perustamiseen ja olennaiseen
            laajentamiseen tarvitaan nykyisin valtioneuvoston lupa. Valiokunnan
            saaman selvityksen mukaan tämä luvanvaraisuus
            on kuitenkin jäänyt lähinnä kuolleeksi
            kirjaimeksi.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa on osin vastustettu esitystä ja
            tuotu mm. esille, että lakien kumoamisen myötä satamanpidon
            järjestäminen, valvonta ja maksujen periminen
            voisi hämärtyä ja kumoaminen aiheuttaisi
            todennäköisesti ristiriitoja satamanpitäjien
            ja siellä toimivien tahojen välillä.
            Esitystä vastustavissa lausunnoissa on myös tuotu
            esille, että ehdotetun lakien kumoamisen myötä satamien
            perustaminen ja niiden toiminta ei ole enää kenenkään
            kontrollissa ja valvonnassa. Useimmissa asiantuntijalausunnoissa
            on kuitenkin tuettu esitystä satamalakien kumoamisesta.
         
         
         Satamajärjestykset
         
         Kaikilla yleisillä satamilla tulee nykyisin olla lain
            perusteella satamajärjestys. Satamajärjestyksessä määrätään
            sataman käyttämisestä ja satama-alueella
            noudatettavista menettelyistä. Esityksen perustelujen mukaan
            satamajärjestysten vaatimiselle laissa ei ole tarvetta,
            koska satamat ovat rajattuja alueita, joilla sataman ylläpitäjällä on
            muutoinkin vahva intressi huolehtia järjestyksen ylläpitämisestä ja
            valvoa satamassa harjoitettavaa toimintaa. Valiokunnan saaman selvityksen
            mukaan jatkossa satama-alueella noudatettavien ohjeiden ja määräysten
            sitovuus perustuisi mm. sopimukseen sataman ylläpitäjän
            ja sen käyttäjien välillä. Lisäksi,
            kuten edellä jo on todettu, satamatoiminnassa on noudatettava
            varsin runsaslukuiseen erityislainsäädäntöön
            sisältyviä vaatimuksia. 
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa on korostettu satamajärjestysten
            keskeistä käytännön merkitystä kansainvälisesti
            tunnustettuna asiakirjana myös jatkossa. Valiokunta katsoo
            kuitenkin saamansa selvityksen perusteella, että lakisääteiselle
            kunnanvaltuuston hyväksymälle satamajärjestystä koskevalle
            velvoitteelle ei ole olemassa välttämätöntä tarvetta.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan satamayhtiöiden on
            jatkossakin mahdollista laatia ja hyväksyä satamajärjestyksiä,
            vaikka laki ei siihen jatkossa velvoittaisikaan. Käytännön
            menettelyin on myös mahdollista esimerkiksi kuntien omistamien
            satamien kohdalla jatkossakin lähettää satamanpitäjän laatima
            satamajärjestys tiedoksi tai käsittelyä varten
            kunnanvaltuustolle, mikäli niin halutaan menetellä.
         
         
         Perustuslain kannalta ongelmalliset säännökset
         
         Esityksen mukaan kumottavaksi ehdotettuihin satamatoimintaa
            koskeviin lakeihin sisältyy sääntelyä,
            jonka on katsottu olevan ongelmallista perustuslain vaatimusten
            kannalta. Nämä säännökset
            liittyvät valiokunnan saaman selvityksen mukaan mahdollisuuteen
            määrätä satamajärjestyksessä satamajärjestyksen
            rikkomisen seuraamukseksi sakko sekä mahdollisuuteen periä yleisestä liikenteestä
            kunnallisissa
            satamissa suoritettavat maksut ilman tuomiota tai päätöstä siinä järjestyksessä kuin
            verojen ja maksujen perimisestä ulosottotoimin säädetään. Jatkossa
            satamien käytöstä perittävät
            maksut olisivat esityksen mukaan kaupallisia palvelumaksuja, jotka
            perittäisiin tarvittaessa tavanomaisten maksujen perintää ja
            ulosottoa koskevien menettelyjen mukaisesti. 
         
         
         Valiokunta pitää hyvänä,
            että esityksen myötä lainsäädännöstä poistetaan
            valiokunnan saaman selvityksen mukaan perustuslain kanssa ristiriidassa
            olleet satamia koskevat säännökset. Valiokunta
            korostaa kuitenkin maksujen perimisen tehokkuuden keskeistä merkitystä toimialalla,
            jossa toiminta on hyvin kansainvälistä ja satamassa
            toimivat yritykset ovat tyypillisesti peräisin useista
            eri maista.
         
         
         Johtopäätökset 
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotetulla satamatoimintaa
            koskevien lakien kumoamisella ei ole välittömiä taloudellisia
            vaikutuksia eikä vaikutuksia valtion talousarvioon. Ehdotuksella
            ei valiokunnan saaman selvityksen mukaan arvioida olevan myöskään
            merkittäviä yleisiä vaikutuksia satamatoimintaan
            tai käytännön meri- ja sisävesikuljetuksiin. 
         
         
         Valiokunta pitää hyvänä,
            että esityksen pitkäaikaisessa valmistelussa on
            pyritty satamia koskevan sääntelyn ajantasaistamiseen
            ja sääntelyn yksinkertaistamiseen. Valiokunta
            pitää saamansa selvityksen perusteella ehdotettua
            lakien kumoamista perusteltuna, mutta katsoo, että kumoamisen
            vaikutuksia on tärkeää seurata jatkossa.
            Lisäksi valiokunta toteaa, että muussa lainsäädännössä olevat
            satamatoimintaa koskevat säännökset tulisi
            kartoittaa mahdollisimman pian ja tarvittaessa korjata siten, että niissä otetaan
            asianmukaisesti huomioon satamatoimintaa koskevien lakien kumoaminen.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.