Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki eräiden suojauksen purkujärjestelmien
            kieltämisestä
         
         
         Saamiinsa asiantuntijalausuntoihin perustuen liikennevaliokunta
            ehdottaa, että hallituksen esitykseen sisältyvän
            1. lakiehdotuksen nimike muutetaan. Hallituksen esityksen mukainen
            nimike "Laki tietoyhteiskunnan palvelujen suojasta" saattaisi antaa
            kansalaisille harhaanjohtavan kuvan lain soveltamisalan laajuudesta
            ja siitä, mitä tietoyhteiskunnan palveluilla tarkoitetaan. Laissa
            on kyse rajoitetusta toimesta, jolla suojauksen purkujärjestelmien
            oikeudeton käyttö eri tekomuodoissa kielletään.
            Tarkoituksena on suojata televerkon kautta tarjottavia kaupallisia palveluita.
            Liikennevaliokunnan käsityksen mukaan käsite "tietoyhteiskunnan
            palvelut" on tätä laajempi. Valiokunnan ehdottama
            lain nimike kertoo kansalaisille, mistä laissa on kysymys.
         
         
         Lakivaliokunnan lausunnon perusteella valiokunta on poistanut
            1. lakiehdotuksesta menettämisseuraamusta koskevan 5 §:n
            ja siirtänyt rangaistussäännöksen
            lain loppupuolelle.
         
         
         Markkinavalvontaa koskevaa 4 §:ää (HE
            6 §) on muutettu lakivaliokunnan lausunnon perusteella
            siten, että siihen on lisätty säännös
            Viestintäviraston yleisestä valvontatehtävästä.
            Lakivaliokunnan esittämän huomautuksen mukaisesti
            säännöksen 4 §:n sanamuotoa
            on yhdenmukaistettu lain 3 §:n sanamuodon kanssa
            luopumalla erilaisten toimintojen luettelosta ja viittaamalla 3 §:ssä olevaan
            yleiseen kieltosäännökseen. Lisäksi
            4 §:n otsikkoa on täsmennetty vastaamaan
            paremmin sen sisältöä.
         
         
         Lakivaliokunnan lausunnossa pyydetään liikennevaliokuntaa
            harkitsemaan lakiehdotuksen 3 §:ssä olevan
            laajan kieltosäännöksen mielekkyyttä valvontamahdollisuuksien
            valossa. Liikennevaliokunta toteaa, että 3 §:ssä säädetyn kiellon
            systemaattinen viranomaisvalvonta on epäilemättä vaikeaa.
            Valvonta perustuu suurelta osin siihen, että kielletystä toiminnasta
            kärsivät ilmoittavat kiellon rikkomisesta tai
            sitä koskevasta epäilystä Viestintävirastolle.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan myös Viestintävirasto
            valvoo kiellon alaista toimintaa mm. ilmoittelua ja Internetin keskustelupalstoja
            seuraamalla. Valiokunnan käsityksen mukaan olisi yhteiskuntapoliittisesti
            erittäin arveluttavaa jättää ko.
            säännöksessä mainittu toiminta
            kieltämättä ja kriminalisoimatta.
         
         
         Markkinavalvontaa koskevan 4 §:n (HE 6 §) 3 momentin
            tarkastusvaltuus kotirauhan piiriin kuuluvassa paikassa on kytketty
            konkreettiseen rikosepäilyyn. Vastaava sääntely
            on samassa hallituksen esityksessä olevan 3. lakiehdotuksen
            laiksi telemarkkinalain muuttamisesta 39 §:ssä sekä samanaikaisesti
            valiokunnan käsittelyssä olevan uuden radiolain
            31 §:ssä.
         
         
         2. Laki rikoslain 38 luvun muuttamisesta
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tietyissä tapauksissa
            suojauksen purkujärjestelmän, esimerkiksi nk. älykortin
            valmistaminen täyttää myös väärennysrikoksen
            tunnusmerkistön. Turun hovioikeus on 21.6.2001 antanut
            neljä tuomiota, joissa on omaksuttu tällainen
            kanta. Tulkinnallisten erojen estämiseksi ja eri tunnusmerkistöjen
            yhteensovittamiseksi valiokunta ehdottaa, että säädettävään
            rikoslain 38 luvun 8 a §:ään
            lisätään toissijaisuussäännös.
         
         
         Lakivaliokunnan lausunnossa on katsottu, että ehdotettu
            rikoslain 38 luvun 8 a §:n säännös on
            liian laaja tarkoitukseensa nähden ja että rikoslain
            rangaistussäännösten soveltamisala on syytä rajata
            koskemaan törkeimpiä ja moitittavimpia tekoja.
            Lisäksi lausunnossa kiinnitetään huomiota
            siihen, että säännöksen perustelut ovat
            puutteelliset ja osin harhaanjohtavat.
         
         
         
            Lakivaliokunnan lausuntoon viitaten liikennevaliokunta
            toteaa, että rikoslaissa olevat kriminalisoinnit tulee
            varata erityisen moitittaville teoille. Suojauksen purkujärjestelmän
            hallussapito ei yksinään voi toteuttaa ehdotetussa
            säännöksessä tarkoitettuja erityisen
            moitittavia tekomuotoja eli tekoa, joka on tehty ansiotarkoituksessa
               tai siten, että se on omiaan aiheuttamaan huomattavaa 
            haittaa
               tai vahinkoa. Siksi hallussapitoa tekomuotona ei ole tarpeen
            sisällyttää säännökseen.
            Jotta säännöksessä tarkoitetut
            erityisen moitittavuuden edellytykset voisivat toteutua, tarvitaan
            myös muuta toimintaa, jolla kyseisten järjestelmien
            käyttöä pyritään edistämään
            ja levittämään. Siten kaikki sellainen
            toiminta, jota mielekkäällä tavalla voidaan
            harjoittaa ansiotarkoituksessa   tai siten,   että se
            on omiaan aiheuttamaan huomattavaa haittaa tai vahinkoa, tulee rangaistavaksi
            myös rikoslakirikoksena. Täten myös riittävien
            pakkokeinojen, mm. kotietsinnän käyttö on
            mahdollista. Valiokunta huomauttaa, että hallussapidon
            poistaminen rikoslain piiristä ei tarkoita sitä,
            että suojauksen purkujärjestelmän hallussapito,
            joko yksityiskäytössä tai ansiotoiminnan
            valmistelussa, olisi sallittua. Se jää rangaistavaksi
            eräiden suojauksen purkujärjestelmien kieltämisestä annetun
            lain 6 §:n (HE 4 §) 2 momentin mukaisena rikkomuksena.
            Tämä mahdollistaa lain 4 §:n mukaisten
            tarkastusvaltuuksien käytön myös kotirauhan
            piiriin kuuluvassa paikassa. Lisäksi suojauksen purkujärjestelmien
            hallussapito saattaa joissakin tapauksissa täyttää rikoslain
            33 luvun 4 §:n väärennysaineiston
            hallussapitoa taikka rikoslain 37 luvun 11 §:n
            maksuvälinepetoksen valmistelua koskevat tunnusmerkistöt.
            Molemmista rikoksista on säädetty vankeusrangaistuksen
            uhka ja ne mahdollistavat pakkokeinolain 5 luvun mukaisen kotietsinnän.
         
         
         Liikennevaliokunta korostaa kuitenkin, että nyt kiellettävät
            ja kriminalisoitavat teot ovat osa rikollisuuden muuttuvaa kuvaa.
            Suojauksen purkujärjestelmien levittäminen ja
            käyttö on entistä yleisempää ja
            sitä harjoittavat yhä nuoremmat henkilöt.
            Monesti tekojen moitittavuutta ei mielletä. Rikkomuksena
            säädetystä hallussapidosta ja kotikäytöstä saatetaan
            helposti ajautua vakavaa vahinkoa aiheuttavan rikoslakirikoksen
            puolelle ilman, että tätä on varsinaisesti
            tarkoitettu. Tuomioistuinkäytäntö osoittaa
            jatkossa sen, miten sääntely on onnistunut, ja
            tämä saattaa aiheuttaa tarvetta arvioida uudelleen
            myös säännösten sisältöä.
         
         
         Lakivaliokunta on pyytänyt liikennevaliokuntaa täsmentämään
            säännöksen perusteluita siltä osin
            kuin on kysymys vahingon tai haitan aiheuttamisesta. Valiokunnan
            käsityksen mukaan säännösehdotuksessa
            ja hallituksen esityksestä ilmenevissä perusteluissa
            rikoksen tunnusmerkistön täyttyminen ei edellytä välittömän,
            eikä aina edes todellisen taloudellisen vahingon aiheutumista
            laittoman toiminnan seurauksena. Rangaistavuuden edellytyksenä on,
            että teko on tyypiltään sellainen, että siitä yleensä aiheutuu laajamittaista
            tai pitkäaikaista haittaa tai vahinkoa. Tätä tarkoitetaan
            säännöksen sanamuodolla, jonka mukaan
            rangaistava teko "on omiaan aiheuttamaan huomattavaa vahinkoa
            tai haittaa". Kyseisellä sanamuodolla viitataan abstraktiin
            vaarantamisrikokseen, jossa tunnusmerkistön täyttyminen
            ei edellytä vahingon tai haitan syntymistä, vaan
            ainoastaan sitä, että teosta yleisen elämänkokemuksen
            ja toiminnan erityispiirteiden perusteella arvioiden yleensä syntyy
            huomattavaa, ts. pitkäaikaista tai laajamittaista, vahinkoa
            tai haittaa. Näin ollen valiokunnan mielestä myös
            lyhytaikainen tai pieni vahinko voi täyttää tunnusmerkistön,
            jos teosta olisi voinut aiheutua huomattavaa haittaa. Toisaalta
            esimerkiksi pienessä tuttavapiirissä tapahtunut
            tv-ohjelmien luvaton katselu suojauksen purkujärjestelmää käyttäen
            ei välttämättä täytä rikoksen tunnusmerkistöä,
            koska tällaisesta toiminnasta ei tavallisesti aiheudu vakavaa
            vahinkoa tai haittaa, ellei se jatku erityisen pitkään.
            Tällainen toiminta jäisi siten sakonuhkaisena
            rikkomuksena rangaistavaksi.
         
         
         3. Laki telemarkkinalain muuttamisesta
         
         Lakiehdotuksesta on poistettu menettämisseuraamuksia
            koskeva 46 § ja muutettu Telehallintokeskuksen
            nimi Viestintävirastoksi. Lisäksi, kuten eräiden
            suojauksen purkujärjestelmien kieltämisestä annetun
            lain 4 §:ssä, telemarkkinalain 39 §:n
            otsikkoa on tarkennettu vastaamaan paremmin sen sisältöä.
         
         
         4. Laki yksityisyyden suojasta televiestinnässä
         
         Lakiehdotuksessa Telehallintokeskuksen nimi on muutettu Viestintävirastoksi.
         
         5. Laki viestintähallinnon muuttamisesta
         
         Hallituksen esityksen 5. lakiehdotus on valiokunnassa muutettu
            vastaamaan muuttunutta oikeustilaa, eräiden suojauksen
            purkujärjestelmien kieltämisestä annetussa
            laissa säädetyt tehtävät tulevat
            Viestintäviraston tehtäviksi toimintansa lopettaneen
            Telehallintokeskuksen sijasta.
         
         
         6. Laki radiolain 7 §:n 2 momentin kumoamisesta
         
         Hallituksen esitykseen sisältynyt 6. lakiehdotus on
            tullut tarpeettomaksi hallituksen esityksen HE 80/2001
            vp vuoksi, ja se ehdotetaan hylättäväksi.
            Uusi radiolaki on tarkoitettu tulemaan voimaan samanaikaisesti tässä mietinnössä käsiteltyjen
            lakiehdotusten kanssa.