Yksityiskohtaiset kannanotot
Kotieläintuotannon edellytykset
(HE 145/1994 vp, maa- ja metsätalousvaliokunta)
- Eduskunta edellytti 18.11.1994,
että maidontuotantoa koskevien kiintiöiden määräytymisen
perusteista ja muista elinkeinonharjoittajien tuotanto-oikeuksiin
olennaisesti vaikuttavista seikoista säädetään
jäsenyystilanteessa lain tasolla.
- Eduskunta edellytti, että tukiehdoilla ja vastaavilla
toimenpiteillä huolehditaan siitä, että siirtymävaihe
sika- ja siipikarjatalouden aloilla tapahtuu hallitusti, tuotannon
rakennetta parantaen, ja että kokonaistuotannon määrä ei
nykyisestään kasva.
Valiokunnan kannanotto
- 1—2) Kertomuksesta ilmenevistä syistä ja
ottaen huomioon sen, että hallituksen maatalouspoliittinen
selonteko on tulossa eduskunnan käsittelyyn tänä vuonna,
jolloin maa- ja metsätalousvaliokunnalle tulee tilaisuus
ottaa kantaa lausumissa kosketeltuihin asioihin, valiokunta katsoo,
että lausumat voidaan poistaa.
Maatalouden tukijärjestelmät
(HE 148/1994 vp, maa- ja metsätalousvaliokunta)
- Eduskunta edellytti 22.11.1994,
että tukijärjestelmiä valmisteltaessa
ja niistä päätettäessä huomiota
kiinnitetään erityisesti seuraaviin seikkoihin:
1) tukijärjestelmien tulee mahdollistaa maa- ja puutarhatalouden
rakennekehitys, 2) järjestelmien tulee antaa edellytykset
tuotannon ja jalostuksen säilymiseen nykyisillä tuotantoalueilla.
Ne eivät kuitenkaan saa rohkaista tuotannon siirtymiseen
epäedullisille alueille. Erikoiskasvien tuotantomahdollisuudet
on turvattava neuvottelutuloksen antamassa laajuudessa, 3) järjestelmien
tulee tukea yrittäjäsuuntautunutta toimintaa ja
niissä tulee mahdollisuuksien mukaan välttää yritystoimintaa
passivoivia tukimuotoja, 4) tukijärjestelyitä ei
pidä nähdä ainoastaan selviytymistukena,
vaan niiden avulla Suomen maa- ja puutarhatalous on pyrittävä saamaan
tehokkaaksi ja kilpailukykyiseksi niin, että sillä pitkällä aikavälillä on
mahdollisuus menestyä EU-jäsenyydessä ja
muussa kansainvälisessä kilpailussa.
- Eduskunta edellytti, että peruselintarvikkeiden
tuotannossa tulee vastaisuudessa olla tavoitteena pääasiallinen
omavaraisuus. Hallituksen tulee tarkoin seurata maa- ja puutarhatalouden
sopeutumista jäsenyyteen ja tarvittaessa aloittaa neuvottelut
EU-järjestelmässä. Eduskunta edellytti
lisäksi, että eduskunta kytketään jatkossa
tiiviisti kansallisia tukia ja niiden muuttamista koskevaan valmisteluun.
Valiokunnan kannanotto
- 1—2) Eduskunta on käsitellessään
hallituksen esitystä laiksi tilatukijärjestelmän
täytäntöönpanosta (HE 17/2005
vp) edellyttänyt muun ohella, että hallitus seuraa
uudistuksen tilakohtaisia, alueellisia ja tuotantosuuntakohtaisia
vaikutuksia ja ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin epäkohtien
poistamiseksi kansallisin toimin, jotta tukimenetykset eivät
johda tilanteisiin, joissa tilojen toimeentulo ja kehittäminen
vaarantuvat, ja että elintarvikeomavaraisuuden ja teollisuuden
kotimaisen raaka-aineen saannin turvaaminen on jatkossakin keskeinen
tavoite hallituksen maamme maa- ja elintarviketaloutta koskevassa päätöksenteossa.
Ottaen lisäksi huomioon kertomuksesta ilmenevät
syyt ja sen, että hallituksen maatalouspoliittinen selonteko
on tulossa eduskunnan käsittelyyn tänä vuonna,
jolloin maa- ja metsätalousvaliokunnalle tulee tilaisuus
ottaa uudelleen kantaa lausumissa kosketeltuihin asioihin,
valiokunta katsoo, että lausumat voidaan poistaa.
Elintarvikehygienian valvonta
(HE 10/1999 vp, maa- ja metsätalousvaliokunta)
Eduskunta edellytti 18.6.1999 hallituksen huolehtivan siitä,
että toisaalta eläinlääkintä-
ja elintarvikelaitoksen aluelaboratorioiden sekä toisaalta
kuntatason voimavarat ja kunnallisten laboratorioiden toimintaedellytykset
elintarvikehygienian valvonnassa turvataan tasapuolisesti koko maassa.
Valiokunnan kannanotto
Valiokunnassa on parhaillaan käsiteltävänä hallituksen
esitys elintarvikelaiksi sekä laiksi terveydensuojelulain
muuttamisesta (HE 53/2005 vp). Asian käsittelyn
yhteydessä valiokunnalla on tilaisuus ottaa uudelleen kantaa
lausumassa esille tuotuihin asioihin. Valiokunta katsoo, että lausuma
voidaan poistaa.
Maan hankinnan tuki sekä luopumistuki
(HE 131/1999 vp, maa- ja metsätalousvaliokunta)
- Eduskunta edellytti 7.12.1999,
että nuorten viljelijöiden asemaa maatilan hankinnan
yhteydessä sekä lisämaan hankintaa myyntikauppojen
perusteella helpotetaan luovutusten yhteydessä siten, että nuorten
viljelijöiden aloitustuen avustusosuuden enimmäismäärää nostetaan
nykyisestä 70 000 markasta 130 000 markkaan, nuorille
viljelijöille maatilan hankintaan myönnettävän
valtion- tai korkotukilainan enimmäismäärä nostetaan
nykyisestä 250 000 markasta 500 000 markkaan,
vuotuisesta korkotukilainavaltuudesta osoitetaan lisämaan
ostojen rahoittamiseen vähintään 250
miljoonaa markkaa, nuorille viljelijöille lisämaan
hankintaan myönnettyjen korkotukilainojen lyhennykset aloitetaan vasta
kahden vuoden kuluttua lainan nostamisesta ja hallitus antaa eduskunnalle
ensi tilassa esityksen maaseutuelinkeinojen rahoituslain 21 §:n 4
momentin muuttamisesta siten, että luodaan menettely, jolla
voidaan riittävän tehokkaasti vaikuttaa maan hintakehitykseen
maatalousmaan osalta maanostoa rahoitettaessa.
- Eduskunta edellytti, että hallitus luo mahdollisimman
pian järjestelyn, jolla valtio ostaa tilapäiseksi
tarkoitettuun hallintaansa peltomääräaloja
luopumistukeen oikeutetuilta henkilöiltä, joilla
ei ole ruokakunnassaan tilalle jatkajaa, ja joiden pelloille ei
löydy vapailta markkinoilta ostajaa.
- Lisäksi eduskunta edellytti, että vuoden 2001
valtion talousarvion käsittelyn yhteydessä eduskunnalla
on käytettävissään selvitys
luopumistukijärjestelmän toteutumisesta ja erityisesti vuokrausmahdollisuuden
poisjäännin vaikutuksista.
Valiokunnan kannanotto
- Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on
todettu, että nuoren viljelijän aloitustuki on nostettu
merkittävästi yli eduskunnan vuonna 1999 edellyttämän
tason. Avustuksen määrä on tällä hetkellä 25 000—55 000
euroa ja korkotukilainan enimmäismäärä 150 000
euroa. Lainaan voi sisältyä korkotukea enintään
30 000 euroa. Nuoren viljelijän lisämaanostolainaa
lyhennetään ensimmäisen kerran kahden
vuoden kuluttua. Sen sijaan aloitustukeen liittyvää lainaa maan
hankkimiseen lyhennetään jo vuoden kuluttua. Maanostolainoituksessa
otettiin vuonna 2002 käyttöön lainoituskelpoiset
alueelliset peltomaan enimmäishinnat (2 500—6 000
euroa). Viitaten edellä esitettyyn ja kertomuksessa todettuun
valiokunta katsoo, että lausuma voidaan poistaa.
- Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että valtion maanjärjestelytoiminta kohdistuu
nykyisin pienimuotoisiin uusjakoihin. Luovutus TE-keskukselle ei
ole luopumistukieläkkeen kannalta ollut mahdollinen luopumistapa
vuodesta 2000 alkaen. Kaudella 1995—1999 vain kolme luopujaa
myi peltonsa TE-keskukselle. Viitaten edellä esitettyyn
ja kertomuksessa todettuun valiokunta katsoo, että lausuma voidaan
poistaa.
- Hallituksen kertomuksesta käy ilmi, että lausumassa
tarkoitettu selvitys on toimitettu eduskunnalle joulukuussa 2000.
Valiokunnalle nyt toimitetussa selvityksessä on lisäksi
todettu, että peltojen vuokraus lisämaaksi palautettiin luopumistavaksi
vuonna 2004. Henkilöt, jotka valitsevat tämän
luopumistavan, pääsevät luopumistukieläkkeelle
aikaisintaan 60-vuotiaina, kun ikäraja sukupolvenvaihdoksiin
liittyvissä luovutuksissa on 56 vuotta ja lisämaaksi
myytäessä 57 vuotta. Valiokunnalle on myös
toimitettu uusi selvitys luopumistukeen oikeuttaneiden luovutusten
vuotuisista määristä luopumistavan mukaan
jaoteltuina. Valiokunta katsoo, että lausuma voidaan poistaa.
Rehulain seuranta
(HE 4/2001 vp, maa- ja metsätalousvaliokunta)
Eduskunta edellytti 27.2.2001, että hallitus seuraa
lain valtakunnallisia, alueellisia sekä tila- ja tuotantosuuntakohtaisia
vaikutuksia ottaen erityisesti huomioon maa- ja metsätalousvaliokunnan
mietinnössä esitetyt näkökohdat
ja että maa- ja metsätalousvaliokunnalle toimitetaan
vuosittain valtiopäivien avajaisiin mennessä selvitys
seurannan havainnoista ja suoritetuista toimenpiteistä.
Valiokunnan kannanotto
Kertomuksesta käy ilmi, että selvitys lain
vaikutuksista on toimitettu eduskunnalle vuosina 2002—2003.
Lain muutos ei ole selvitysten mukaan vaikuttanut rehualan yritysten
lukumäärään tai yritysten alueelliseen
jakautumiseen eikä aiheuttanut tila- tai tuotantokohtaisia
muutoksia. Koska lain muutoksella ei ole ollut merkittäviä alueellisia
vaikutuksia, maa- ja metsätalousministeriö ei
ole katsonut aiheelliseksi ryhtyä tukipoliittisiin toimiin.
Valiokunnalle nyt toimitetussa selvityksessä on lisäksi
todettu, että neljän vuoden takaisen lainmuutoksen
vaikutusten arviointi on vaikeasti toteutettavissa. Käytännössä on
hankalaa erotella lainmuutoksen vaikutuksia muista maatalouden rakennekehitykseen
vaikuttavista tekijöistä.
Edellä esitetyn perusteella valiokunta katsoo, että lausuma
voidaan poistaa.
Hukkakauran torjunnan tehostaminen
(HE 50/2001 vp, maa- ja metsätalousvaliokunta)
Eduskunta edellytti 10.12.2001 hukkakauran torjunnan tehostamiseksi,
että valtion talousarvioesityksessä osoitetaan
vuosittain riittävät varat niin hukkakauran valvontatoimenpiteisiin kuin
hukkakauran torjunnasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen ja
että hukkakauran torjunnassa vallitsevasta tilanteesta
maassamme toimitetaan vuosittain selvitys eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnalle.
Valiokunnan kannanotto
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan hukkakauran levinneisyys
oli vuonna 2004 viljelijöiden tukilohkolomakkeella antaman
ilmoituksen mukaan noin 290 000 hehtaaria. Kasvua edellisvuoteen
verrattuna oli noin 10 000 hehtaaria. Kasvusta osa selittyy
ilmoituskäytännön tehostamisella, mutta
kasvuun sisältyy myös uusia esiintymiä.
Voimakkaasti saastunut pinta-ala pieneni ja oli noin 5 700
hehtaaria. Maaseutuelinkeinoviranomaisten ilmoittamat
tiedot on myös saatu koottua yhteen rekisteriin, ja ne osoittavat
noin 311 000 hehtaarin kokonaisalaa, josta noin 13 000
hehtaaria on voimakkaasti saastunutta. Ensimmmäisen vuoden
hukkakaurattomuustarkastuksia on tehty noin 4 300 hehtaarin
alalla. Tältä osin kasvua edellisvuoteen on 600
hehtaaria. Rekisteritiedoissa on näkyvissä, että hukkakauran
saastuttamien peruslohkojen pinta-ala on suuri. Vaikeasti saastunut
pinta-ala on sen sijaan suhteellisen alhainen ja torjuntasuunnitelmat
kattavat jo hyvin tämä alan.
Valiokunta toteaa, että raskailla viranomaistoimenpiteillä,
esimerkiksi tukileikkauksilla ja pakkotoimenpiteillä, voidaan
vaikuttaa selviin laiminlyönteihin. Toisaalta myös
torjuntasuunnitelmilla kyetään auttamaan tiloja,
joilla hukkakauraongelma on vaikea. Torjuntasuunnitelmista saadut
kokemukset ovatkin valiokunnan saaman selvityksen mukaan olleet
hyviä. Valiokunta katsoo, että entistä voimakkaammalla
tiedotuksella ja koulutuksella tulee pyrkiä estämään uusien
alueiden saastumista ja pysäyttämään hukkakauran
leviäminen tilalla alkuvaiheessa. Viljelijän omatoiminen
torjunta lievissä tapauksissa on avainasemassa, jotta päästään
nopeasti laajoihin hukkakaurattomuustarkastuksiin ja rekisterialan
pienentymiseen.
Valiokunta katsoo, että lausuma on edelleen ajankohtainen
ja että sitä ei tule poistaa.
Kananmunien merkintälaitteiden hankinta
(HE 209/2002 vp — EV 273/2002
vp, maa- ja metsätalousvaliokunta)
Eduskunta edellytti 10.2.2003, että parhaillaan valmisteltavina
olevissa maatilainvestointeja koskevissa kansallisissa säännöksissä mahdollistetaan
avustusten ja korkotukilainojen myöntäminen tilapakkaamoiden
kananmunien merkintälaitteiden hankintaan.
Valiokunnan kannanotto
Hallituksen kertomuksesta käy ilmi, että kananmunien
merkintälaitteiden hankkimiseen oli vuonna 2003 mahdollista
hakea korkotukilainaa. Tuolloin tukihakemuksia jätettiin
kaksi. Neuvoston tietyistä munien kaupan pitämisen vaatimuksista
annetun asetuksen (EY) N:o 1907/90 muuttamisesta antamaa
asetusta (EY) N:o 5/2001, jossa säädetään
kananmunien merkitsemisestä, on sovellettu vuoden 2004
alusta. Siten kananmunien merkintälaitteet on ollut tarpeen
hankkia jo vuonna 2003. Valiokunnalle toimitetusta selvityksestä on
myös käynyt ilmi, että markkinoille on
tullut hinnaltaan kohtuullisia kananmunien merkintälaitteita.
Valiokunta katsoo, että lausuma voidaan poistaa.
Liito-oravan suojelu
(HE 73/2003 vp, LA 154/2003 vp — EV
52/2004 vp, maa- ja metsätalousvaliokunta)
-----------------------------------------------------
- 3) Eduskunta edellytti hallituksen
huolehtivan selkeän viranomaismenettelyn ohjeistamisesta
liito-oravan suojeluun liittyvien kysymysten käsittelyyn
siten, että tarvittavat viranomaispäätökset
saadaan aikaan joutuisasti ja metsänomistajien tasavertainen
kohtelu sekä liito-oravan asianmukainen suojelu turvaten.
- -----------------------------------------------------
Valiokunnan kannanotto
- 3) Valiokunnalle toimitetusta
selvityksestä on käynyt ilmi, että ympäristöministeriön
ja maa- ja metsätalousministeriön kesken pidettiin 31.1.2005
ohjeistamista koskeva neuvottelu. Neuvottelun tuloksena sovittiin,
että ohjeistusta, joka liittyy liito-oravan suojelua koskeviin päätöksiin,
täsmennetään nimenomaan alueellisten
ympäristökeskusten suuntaan. Täydentävä ohjeistus
on toimitettu sähköpostitse ympäristökeskuksille.
Lain muutosten tultua 1.7.2004 voimaan ympäristöministeriössä laadittiin
myös alustava malli luonnonsuojelulain 72 a §:n
mukaisesta rajauspäätöksestä.
Rajauspäätöksiä on käytännössä tehty
vajaan vuoden ajan. Päätösten asiasisältö ja
muoto ovat melko yhtenäisiä. Tällä on
pyritty varsinkin metsänomistajien tasavertaisen kohtelun
toteuttamiseen.
- Selvityksessä on myös todettu, että ympäristöministeriö asetti
26.10.2004 ns. ympäristöhallinnon laatujärjestelmien
kehittämisryhmähankkeen. Eräs ryhmistä käsittelee
EU:n luontodirektiivin liitteen IV (a) lajien lisääntymis-
ja levähdyspaikkojen suojelua. Tähän
liittyy muun ohella ao. hankkeen prosessikuvausten ja toimintaohjeiden
tuottaminen. Työryhmä laatii muun ohella parannetut
mallit sekä luonnonsuojelulain 72 a §:n mukaisesta
päätöksestä että päätöstä edeltävää maastokäyntiä koskevasta
muistiosta, jolla liito-oravan lisääntymis- ja
levähdyspaikan sijainti ja siihen liittyvä metsänkäsittely määritellään.
Aikataulun suhteen päätöksen valmistelussa
tähdätään 30 vuorokauden määräaikaan.
Toimenpiteillä pyritään erityisesti alueellisten
erojen yhdenmukaistamiseen.
- Valiokunnalle toimitetusta selvityksestä käy myös
ilmi, että Euroopan komission ja jäsenvaltioiden
kesken on valmisteltu luontodirektiivin 12 artiklan tulkintaohjetta.
Artikla koskee muun ohella direktiivin liitteen IV (a) lajien, kuten
liito-oravan, lisääntymis- ja levähdyspaikkojen suojelua.
Tulkintaohjeen antaa komissio, ja se valmistunee kuluvan vuoden
lopussa tai ensi vuoden alussa.
- Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että toimia liito-oravan suojeluun liittyvän ohjeistuksen
täsmentämiseksi ja selkeyttämiseksi jatketaan
siten, että säännösten soveltaminen
muodostuu yhtenäiseksi koko maassa. Valiokunta katsoo, että lausuma
on edelleen ajankohtainen ja ettei sitä tule poistaa.
Yhteenveto
Valiokunta toteaa, että kertomuksesta voidaan poistaa
seuraavat lausumat:
- Kotieläntuotannon edellytykset
(HE 145/1994 vp, maa- ja metsätalousvaliokunta); molemmat
lausumat.
- Maatalouden tukijärjestelmät (HE 148/1994
vp, maa- ja metsätalousvaliokunta); molemmat lausumat.
- Elintarvikehygienian valvonta (HE 10/1999 vp,
maa- ja metsätalousvaliokunta); lausuma.
- Maan hankinnan tuki sekä luopumistuki (HE 131/1999
vp, maa- ja metsätalousvaliokunta); kaikki lausumat.
- Rehulain seuranta (HE 4/2001 vp, maa- ja metsätalousvaliokunta);
lausuma.
- Kananmunien merkintälaitteiden hankinta (HE 209/2002
vp, maa- ja metsätalousvaliokunta); lausuma.