Perustelut
Yleistä
Valiokunta toteaa, että koheesiopolitiikan asetuspaketti
ohjelmakaudelle 2014—2020 (jäljempänä ns.
yleisasetus) koskee Euroopan aluekehitysrahastoa (EAKR), Euroopan
sosiaalirahastoa (ESR), koheesiorahastoa, Euroopan maaseudun kehittämisen
maatalousrahastoa (maaseuturahasto) ja Euroopan meri- ja kalatalousrahastoa. Komission
ehdotuksen tavoitteena on parantaa eri rahoitusvälineiden
johdonmukaisuutta, saavuttaa synergiaetuja sekä parantaa
toimien vaikuttavuutta. Valiokunta pitää näitä tavoitteita
sinänsä hyvinä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että yleisasetus
muodostaa kaikille edellä mainituille rahoitusvälineille
yhteisen strategiakehyksen, jonka avulla varoja on tarkoitus hyödyntää kokonaisvaltaisesti
yhteisten tavoitteiden toteuttamisessa. Komissio tekee jokaisen
jäsenvaltion kanssa kumppanuussopimuksen (Partnership Contract),
jossa vahvistetaan kyseisen maan osalta EU:n tavoitteisiin liittyvät
sitoumukset. Valiokunta käsittelee tämän
lausuntonsa lopussa yksityiskohtaisemmin kumppanuussopimukseen liittyviä kysymyksiä.
Yleisasetuksessa säädetään
unionin tukea koskevista periaatteista, strategisesta lähestymistavasta,
ohjelmatyöstä, rahoitusvälineistä, seurannasta
ja arvioinnista, teknisestä avusta, tukea sekä menojen
tukikelpoisuutta ja kestoa koskevista yksityiskohdista, hallinnosta
ja valvonnasta sekä varojen hallinnoinnista. Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
siihen, että yksi tulevan ohjelmakauden päätavoitteista
on toiminnan yksinkertaistaminen. Valiokunta pitää tätä tavoitetta
erittäin tärkeänä ja katsoo,
että sen samoin kuin säännösten
kieliasun selkeyden tulee olla uudistuksen keskeisiä tavoitteita
sen kaikissa vaiheissa.
Valiokunta toteaa, että maaseudun kehittämisen
osalta yleisasetusta täydentävät seuraavat kolme
yhteisen maatalouspolitiikan uudistamista koskevaa asetusehdotusta:
— Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus Euroopan
maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto)
tuesta maaseudun kehittämiseen (COM(2011)627, jäljempänä maaseudun
kehittämisasetus;
—Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus yhteisen
maatalouspolitiikan rahoituksesta, hallinnoinnista ja seurannasta
(COM(2011)628, jäljempänä horisontaaliasetus;
sekä
— Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus säännöistä yhteisen
maatalouspolitiikan tukijärjestelmien mukaisista suorista
tuista viljelijöille (COM(2011)625, jäljempänä suorien
tukien asetus).
Valiokunta on ottanut kantaa viimeksi mainittuihin kolmeen asetusehdotukseen
erillisessä lausunnossaan ehdotuksesta yhteisen maatalouspolitiikan
uudistamiseksi ( ). Valiokunta korostaa tässäkin
yhteydessä sitä, että mainitut asetukset
muodostavat tukipolitiikan perustan sekä maamme maataloudelle
että maaseudullemme yleensäkin. Sen vuoksi valiokunta
pitää erittäin tärkeänä,
että niin tämänkin uudistuksen toimeenpanossa
kuin myös sen sisältöä koskevissa säännöksissä Suomen
tavoitteet voidaan asianmukaisesti ottaa huomioon siten, ettei hallinnollisista
menettelyistä aiheudu tukimenetyksiä ja että maamme
erityisolosuhteista johtuvat tukitarpeet voidaan kaikilta osin ottaa
nykyistäkin paremmin huomioon.
Valiokunta toteaa, että Suomen saama osuus EU:n rakennerahastovaroista
on kaudella 2007—2013 yhteensä noin 1,7 miljardia
euroa (0,49 prosenttia alue- ja rakennepoliittisten tukien
kokonaissummasta). Vaikka Suomi on EU:n alue- ja rakennepolitiikan
osalta nettomaksaja, niin kilpailukyky- ja työllisyystavoitteen osalta
Suomi on nettosaaja. Suomeen kohdistuu EU:n alueellisen kilpailukyky-
ja työllisyystavoitteen rahoituksesta noin 2,7 prosenttia,
mikä on maksuosuuttamme (1,6 prosenttia) selkeästi suurempi.
Suomen saaman rahoituksen tuki-intensiteetti on keskimäärin
46 euroa vuodessa asukasta kohden, mikä on alueellinen
kilpailukyky- ja työllisyystavoitteessa yksi EU:n korkeimpia.
Suomen rahoitus painottuu Itä- ja Pohjois-Suomeen.
Valiokunta korostaa sitä, että Suomelle on välttämätöntä Itä-
ja Pohjois-Suomen harvaan asuttujen alueiden erityistarpeiden tunnustaminen
ja niiden sisällyttäminen EU:n erityisrahoituksen
piiriin. Nämä alueet saavat 35 euron asukaskohtaisen
lisän vuodessa kuluvalla ohjelmakaudella. Ohjelmakaudella
2007—2013 lisärahoitus on yhteensä noin
320 miljoonaa euroa. Väestötiheyskriteerillä jaetuista
EU-varoista Suomen osuus on 17 prosenttia. Suomen kokonaisrahoituksesta
määräytyi harvan asutuksen perusteella
noin 40 prosenttia. Valiokunta painottaakin sitä, että väestötiheyskriteerit
täytyy ottaa huomioon uudistuksessa vähintäänkin
voimassa olevien säännösten ja Suomen
liittymissopimuksen mukaisesti.
Valiokunta pitää välttämättömänä Itä-Suomen
saamaa siirtymäajan tukeen perustuvaa erityiskohtelua.
Itä-Suomi on ns. kasvuvaikutusalue (phasing in), mutta
sen rahoitus on laskettu paremman eli tilastovaikutusalueen kohtelun mukaisesti
(phasing out). Erityiskohtelu perustuu alueen aikaisempaan asemaan
tavoite 1 -alueena,
alhaiseen bruttokansantuotteeseen EU15:een verrattuna sekä harvaan
asutukseen. Ratkaisu on phasing in -siirtymäajan kohtelua parempi.
Erityiskohtelu tuo Itä-Suomeen noin 10 miljoonan euron
lisärahoituksen vuositasolla.
Kumppanuussopimus sekä suoritusvaraus
Valiokunta toteaa, että kumppanuussopimus on kumppanuudesta
koko ohjelmakaudelle 2014—2020 laadittava kansallinen asiakirja,
jossa sovitaan jäsenvaltion strategiasta, prioriteeteista
ja järjestelyistä kaikkien rahastojen varojen
käyttämiseksi tehokkaasti neuvoston ja parlamentin hyväksymän
yhteisen strategiakehyksen (Common Strategic Framework) tavoitteiden
mukaisesti. Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota siihen,
että asetusehdotuksen mukaan kumppanuussopimus ja sen mukaisesti
laaditut kaikkien rahastojen ohjelmat on toimitettava samanaikaisesti
komissiolle kolmen kuukauden kuluessa yhteisen strategiakehyksen
hyväksymisestä, minkä jälkeen
komission on arvioitava ne ja esitettävä huomautukset
kolmen kuukauden kuluessa sekä hyväksyttävä ne
kuuden kuukauden kuluessa niiden toimittamisesta, mikäli
komission huomautukset on otettu tyydyttävästi
huomioon. Ohjelmien hyväksymisen edellytyksenä on
kumppanuussopimuksen hyväksyminen kaikkien rahastojen osalta.
Valiokunnalle toimitetun selvityksen mukaan kumppanuussopimuksessa
on mukana voimakas suoritusperusteinen ehdollisuus. Mikäli
ennakkoehtoja ei täytetä kumppanuussopimusta toimitettaessa,
jäsenvaltion on esitettävä kumppanuussopimuksessa
yhteenveto ja ohjelmissa yksityiskohdat vaatimusten täyttämisestä määräajassa.
Komissio voi myös päättää välimaksujen keskeyttämisestä ennakkoehtojen
täyttämiseksi. Kumppanuussopimuksessa määritellään
ohjelmille suorituskehys sekä asetetaan ohjelmakaudelle
välitavoitteita, joista suoriutumisen perusteella jaettaisiin
5 prosenttia jäsenvaltion maaseuturahaston rahoitusosuudesta
vuonna 2019 ao. jäsenvaltion ohjelmien ja niiden prioriteettien
kesken. Mikäli välitavoitteita ei saavuteta, komissio
voi myös päättää sanktioista
(välimaksujen keskeyttäminen tai rahoituskorjaus).
Valiokunta toteaa, että kumppanuussopimus on eri rahastojen
välinen kansallinen sopimus ja sellaisenaan sinänsä hyvä asia.
Maaseudun kehittämisessä asioita tulee valmistella
hyvässä yhteistyössä sidosryhmien
ja muiden rahastojen kanssa. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota ohjelmien nopeaan hyväksymismekanismiin ja niistä aiheutuvaan
hallinnolliseen taakkaan. Maaseuturahaston varojen käyttöön
liittyy tarkkaa seurantaa ja tarvittaessa ohjelmakauden aikana varojen
uudelleen kohdentamista. Kumppanuussopimus asettaa tiukkoja vaatimuksia
erityisesti aikatauluille sekä suoritusvaatimuksille. Valiokunta
korostaa sitä, että vaatimukset eivät saa
aiheuttaa hallinnolle tarpeetonta lisätyötä ilman
lisäarvoa. Hallinnollista taakkaa tulee vähentää aina
kun se on mahdollista.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
kumppanuussopimukselta vaadittavaan komission hyväksyntään. Kumppanuussopimuksen
hyväksymisprosessi sisältää erittäin
yksityiskohtaisia kansallisia vaatimuksia ja sitoumuksia. Lisäksi
kumppanuussopimuksessa sovittavien ennakkoehtojen noudattamatta
jättäminen esim. aikataulun osalta voi johtaa
sanktioon. Jos esimerkiksi aikataulu viivästyy jäsenvaltion
yhden ohjelman osalta, se viivyttäisi myös muiden
ohjelmien hyväksymistä. Valiokunta korostaa sitä,
että aikataulu on erittäin haasteellinen vuoden
2014 osalta. Jos ohjelmien hyväksyminen kytketään
kumppanuussopimuksen hyväksymiseen, voi siitä seurata
se, että Suomi epäonnistuu joltakin osin vuonna
2014 ja tärkeät tuet jäävät
tältä vuodelta maksamatta. Jokainen jäsenvaltio
tulee luonnollisesti tavoittelemaan maaseudun kehittämisohjelmien
saamista mahdollisimman pian hyväksytyiksi ja mahdollisimman
tehokkaasti toteutetuksi. Valiokunta katsoo, että yksittäisten
ohjelmien toimittamisen komissiolle tulee olla kytketty komission
ao. täytäntöönpanosäädösten valmistumiseen
eikä kumppanuussopimuksen ja kaikkien muiden ohjelmien
samanaikaiseen valmistumiseen. Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on
todettu, että kumppanuussopimusta käsiteltäessä voitaisiin
noudattaa samanlaista jäsenvaltion ja komission väliseen
vuoropuheluun perustuvaa menettelyä kuin mitä noudatettiin maaseuturahaston
osalta kuluvan ohjelmakauden kansallista strategiasuunnitelmaa käsiteltäessä.
Jokainen ohjelma on voitava saattaa hyväksyttäväksi
siinä vaiheessa, kun se täyttää EU:n
säädöksissä ja kumppanuussopimuksessa asetetut
vaatimukset riippumatta muiden rahastojen ja ohjelmien tilanteesta.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on kiinnitetty
huomiota siihen, että suoritusvarausta koskeva menettely
on muodostumassa kokonaisuutena erittäin raskaaksi hallinnollisesti
ja vaikeuttaa ohjelman rahoituksen suunnittelua, hallinnointia ja
seurantaa. Maaseuturahaston osalta kuluvalla ohjelmakaudella useina
erinä saadut lisävarat ovat olleet hyvä esimerkki
ohjelmien hallinnoinnin monimutkaistumisesta. Selvityksen mukaan
iso osuus koko ohjelmakauden varoista olisi jäsenvaltion
käytettävissä suoritusvarauksena vasta
sen jälkeen, kun komissio olisi ensin vuonna 2019 loppuun
mennessä tehnyt päätöksen suoritusvarauksen
kohdentamisesta ja sen jälkeen päätöksen
ohjelman muutoksen hyväksymisestä. Lisäksi
suoritusvarauksen käyttöönotto tulee
vaatimaan kansallista budjetointia, joten käytännössä nämä varat
saattaisivat olla kansallisesti käytettävissä vain
ohjelmakauden viimeisen vuoden viimeisinä kuukausina. Siten
osa suoritusvarauksesta voi jäädä kokonaan
käyttämättä. Valiokunta katsookin,
ettei menettelystä koidu lisäarvoa ja ettei sitä tule
soveltaa maaseudun kehittämisrahaston osalta. Ohjelmatyön
tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta koskeva päämäärä tulee
savuttaa asianmukaisella tavoiteasettelulla ja seurannalla koko
ohjelmakaudella.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on kiinnitetty
huomiota siihen, että eräiltä osin maaseudun
keittämisrahastoa koskevat säädökset
ovat tiukemmat kuin sosiaali- ja aluekehitysrahastojen vastaavat
säädökset. Yleisasetuksen valvontaa koskeva
lievennys ei koske maaseudun kehittämisrahastoa vaan ainoastaan
sosiaali- ja aluekehitysrahastoa. Lievennyksestä todetaan,
että "toimiin kohdistuvien tarkastusten tiheyden olisi
oltava oikeassa suhteessa rahastoista annettavaan unionin tuen määrään.
Etenkin olisi vähennettävä suoritettavien
tarkastusten määrää, kun toimeen
liittyvien tukikelpoisten menojen yhteismäärä on
enintään 100 000 euroa." Valiokunta pitää ehdottoman
tärkeänä, että tämä sama
periaate ulotetaan koskemaan myös maaseudun kehittämisrahastoa.
Lisäksi ehdotettujen säännösten
mukaan jäsenmaiden olisi perustettava vuoden 2014 loppuun
mennessä järjestelmät, joiden avulla
tuensaajat voivat toimittaa kaikki tiedot sähköisesti.
Myös tämän tavoitteen hallinnollisen
taakan keventämiseksi tulee koskea maaseudun kehittämisrahastoa.