Ehdotus
Komission ehdotusta edeltänyt tiedonanto kalastusmahdollisuuksista
Komission antoi 7.6.2012 tiedonannon neuvostolle vuoden 2013
kalastusmahdollisuuksia koskevasta kuulemisesta (COM(2012) 278 final). Tiedonannon
keskeinen sisältö koskee niitä sääntöjä,
joita komissio aikoi noudattaa valmistellessaan ehdotuksiaan vuoden
2013 kalastusmahdollisuuksista.
Komissio toi tiedonannossa esille, että se aikoo niiden
kalakantojen osalta, joille on vahvistettu hoito- tai elvytyssuunnitelmia,
noudattaa suunnitelmissa vahvistettuja sääntöjä.
Sellaisten kalakantojen osalta, joista komissio on tehnyt monivuotisia
suunnitelmia koskevia lainsäädäntöehdotuksia,
se aikoo noudattaa ehdotuksissa olevia sääntöjä.
Niiden kalakantojen osalta, joista ei ole tehty suunnitelmia, pyritään
saavuttamaan kalakantojen hyödyntäminen kestävän enimmäistuoton
(MSY) tasolla. Tämä tehtäisiin noudattamalla
tieteellistä neuvoa MSY:stä sellaisenaan tai jos
neuvo sen sallii, siirtymällä MSY:hyn vuoteen
2015 mennessä.
EU-ministerivaliokunta (4.—6.7.2012) määritteli
Suomen kannan komission tiedonantoon seuraavasti:
"Suomi kannattaa komission tiedonannossa olevaa lähestymistapaa
vuoden 2013 kalastusmahdollisuuksia koskevien ehdotusten antamisessa. Pääsääntönä
tulee
olla kalakantoja koskevien monivuotisten suunnitelmien ja tieteellisten
suositusten noudattaminen. Tapauksissa, joissa tieteellistä lausuntoa
ei ole saatavissa, olisi noudatettava ennalta varautumisen periaatetta.
Suomi katsoo lisäksi, että kalastusmahdollisuuksia
koskevien ehdotusten antamisessa ja vahvistamisessa tulee noudattaa
EU:n voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä neuvoston
13.6.2012 muodostamaa yleisnäkemystä EU:n uudistettavan
yhteisen kalastuspolitiikan tavoitteesta. Tavoitteen mukaan kalakantojen
hyödyntäminen kestävän enimmäistuoton
MSY:n mukaisesti tulee saavuttaa vuonna 2015, jos mahdollista, ja
kaikkien kalakantojen osalta viimeistään vuonna
2020."
Komission ehdotus Itämeren kalastusmahdollisuuksista
2013
Komission ehdotus neuvoston asetukseksi eräiden kalakantojen
ja kalakantaryhmien Itämerellä sovellettavien
kalastusmahdollisuuksien vahvistamisesta vuodeksi 2013 annettiin
17.8.2012. Komissio ehdottaa seuraavia kokonaiskiintiöitä (TAC).
| Kalakanta |
TAC 2012 |
TAC 2013 |
Muutos-% |
| Pohjanlahden silakka |
106 000 tonnia |
99 100 tonnia |
-6,5 |
| Pääaltaan silakka |
78 417 tonnia |
85 155 tonnia |
+8,6 |
| Läntinen silakka |
20 900 tonnia |
25 800 tonnia |
+23,4 |
| Riianlahden silakka |
30 576 tonnia |
27 640 tonnia |
-9,6 |
| Kilohaili |
225 237 tonnia |
249 978 tonnia |
+11 |
| Pääaltaan/Pohjanl.
lohi
|
122 553 lohta |
108 762 lohta |
-11,2 |
| Suomenlahden lohi |
15 419 lohta |
15 419 lohta |
+/-0 |
| Itäinen turska |
67 850 tonnia |
61 565 tonnia |
-9,2 |
| Läntinen turska |
21 300 tonnia |
20 800 tonnia |
-2,3 |
| Punakampela |
2 889 tonnia |
3 409 tonnia |
+17,9 |
Komissio mainitsee, että saalis- ja pyyntiponnistusrajoitusten
avulla pyritään saavuttamaan yhteisen kalastuspolitiikan
tavoite, jonka mukaan olisi varmistettava, että kalastus
on biologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävällä pohjalla.
Lisäksi komissio toteaa, että ehdotetut TAC-luvut
kuvastavat ajantasaisia tieteellisiä lausuntoja, Itämeren
alueellinen neuvoa antavan komitean BSRAC:n kuulemista sekä sitä kehystä,
jossa vahvistetaan TAC:t ja kiintiöt ja jota kuvaillaan
kalastusmahdollisuuksia koskevasta kuulemisesta annetussa komission
tiedonannossa. Ehdotetuista TAC:eista on tarvittaessa vähennetty
Venäjän federaation kanssa jaettavien kantojen
teoreettiset määrät.
EU ja sen jäsenvaltiot ovat Johannesburgin kestävän
kehityksen huippukokouksessa sitoutuneet kalakantojen hyödyntämiseen
kestävän enimmäistuoton tasolla vuoteen
2015 mennessä, jos mahdollista. Neuvosto on yleisnäkemyksessään
EU:n yhteisen kalastuspolitiikan uudistamisesta 12.6.2012 vahvistanut,
että tavoitteena on varmistaa kalakantojen hyödyntäminen
kestävän enimmäistuoton tasolle vuoteen
2015 mennessä, jos mahdollista, ja kaikkien kalakantojen
osalta viimeistään vuoteen 2020 mennessä.
Itämeren kiintiöidyistä kalakannoista
Selkämeren silakkakanta, läntinen silakkakanta,
kilohailikanta sekä itäinen turskakanta ovat jo
nyt MSY- tilassa. Itämeren pääaltaan
ja Suomenlahden silakkakanta on lähellä MSY-tilaa.
MSY-tila määräytyy kalastuskuolevuutta
kuvaavan F-arvon perusteella. Kalastusmahdollisuudet voivat siten
vähetä tai kasvaa kannan koon vaihtelujen mukaan
ja kanta kuitenkin pysyä MSY-tilassa.
Komission ehdotus Pohjanlahden silakkakannan TAC:n tasosta pohjautuu
kansainvälisen merentutkimusneuvoston ICES:n arvioon Selkämeren
silakkakannan kalastuskuolevuuden Fmsy-tasosta F0.16. Selkämeren
silakkakanta on lähes ennätyksellisen suuri, ja
sen arvioitu kalastuskuolevuus on vain F0.13. Vuonna 2011 ICES arvioi,
että Selkämeren silakkakannan Fmsy-taso on F0.19.
Tämä korkeampi kalastuskuolevuuden taso on perusteltavissa
mm. kannan tiheys-riippuvuustekijöiden johdosta. Selkämeren
silakkakannan harventaminen olisi toivottavaa, jotta silakkayksilöiden
kasvunopeus paranisi ja saaliskalojen dioksiinipitoisuus alenisi.
Komission ehdottama Fmsy-taso johtaisi TAC:n pienentämiseen,
joka voisi vaikuttaa kielteisesti myös silakoiden kasvunopeuteen.
Pääaltaan ja Suomenlahden silakkakantaan kohdistuva
kalastuskuolevuus on pienentynyt lähelle MSY-tasoa, ja
tieteellinen suositus mahdollistaa tämän mukaisesti
suuremman TAC:n. Sama koskee läntistä silakkakantaa.
Riianlahden silakkakantaan kohdistuva kalastuskuolevuus on MSY-tasoa
suurempi ja tieteellinen suositus on sen TAC:n pienentäminen.
Kilohailikanta on pienentynyt, mutta se on edelleen suuri. Kilohailikantaan
kohdistuva kalastuskuolevuus on pienentynyt alle MSY-tason, ja tieteellinen
suositus mahdollistaa tämän mukaisesti suuremman
TAC:n.
Turskakantojen pitkän aikavälin suunnitelma (neuvoston
asetus 1098/2007) muodostaa perustan turskankalastuksen
säätelylle. Suunnitelman mukaan pyritään
turskakantojen kestävään kalastukseen
mukauttamalla niiden kalastuskuolevuutta vuosittain.
Tämä tapahtuu mukauttamalla TAC-tasoja ja pyyntiponnistusta
(turska-alusten satamasta poissaolopäivien enimmäismäärät).
Itäinen turskakanta on vahvistunut ja sen kalastuskuolevuus
on laskenut alle MSY-tason. ICES kuitenkin arvioi, että itäisen
turskakannan kutukannan koko on aiempaa arviota pienempi, ja näin
ollen TACia ehdotetaan pienennettäväksi. Läntisen turskakannan
kalastuskuolevuus on pienentynyt vuodesta 1996 asti, ja se on hieman
turskasuunnitelmassa määritellyn tason F0.6 alla.
Kannan lisääntyminen ei ole kehittynyt myönteisesti vaikka
kutukanta on suurentunut. ICES on arvioinut, että läntisen
turskakannan Fmsy-arvo olisi F0.25, mutta korkeampiakin arvioita
on esitetty.
Tiedot punakampelakannan tilasta ovat puutteelliset. Komissio
ehdottaa uuteen tieteelliseen menetelmään perustuen
punakampelan TAC:n suurentamista. Punakampelan kalastuksen yksikkösaaliit
ovat nousseet.