Perustelut
Maatalous
Valiokunta pitää tärkeänä niin
maa- ja metsätalouden kuin yleensäkin maaseudun
kilpailukyvyn ja rakennekehityksen edistämistä korostaen sitä,
että uusiutuviin luonnonvaroihin perustuvalla biotaloudella
on tulevaisuudessa erittäin keskeinen asema maamme talouden
kokonaiskehityksen kannalta. Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä erityistä huomiota
siihen, että toimia maamme viennin kasvattamiseksi tulee
lisätä voimakkaasti, jotta maamme kauppatase muodostuu
tulevaisuudessa ylijäämäiseksi.
Maatalouspolitiikalla tulee tukea aktiivitilojen toiminnan kannattavuutta,
viljelijöiden tulokehitystä ja kotimaisiin raaka-aineisiin
perustuvaa elintarviketuotantoa. Tärkeää on
kehittää perheviljelmiin perustuvaa maataloutta
siten, että tavoitteena on sen tuottavuuden nostaminen ja
kilpailukyvyn parantaminen.
Valiokunta toteaa, että hallinnonalan määrärahoissa
maa- ja elintarviketalouden kansallinen tuki vähenee esityksen
mukaan 12,2 miljoonaa euroa vuodesta 2013, samoin EU-tulotuki, ja EU-markkinatuen
arvioidaan vähenevän 15,2 miljoonaa euroa. Luopumistuet
ja -eläkkeet vähenevät vajaat 13 miljoonaa
euroa vuodesta 2013, mikä liittyy muuttuvaan ikärakenteeseen ja
iäkkäiden viljelijöiden ikäluokkien
pienenemiseen. Vaikka talousarvion muutokset 2013—2014
ovat pieniä maataloustukien kokonaissummaan verrattuna,
kansallinen tuki (pääasiassa maitolitroille, nautaeläimille
ja joillekin viljelykasveille maksettava tuki) on kuitenkin merkittävässä määrin
tuotantoon ja maatalouden investointien kannattavuuteen vaikuttavaa.
Nuorten viljelijöiden kannustaminen maatalouteen on
keskeistä, koska viime vuosina ainakin tuetut sukupolvenvaihdokset
ovat olleet vähäisiä. Rakennekehitystarve
samoin kuin uusien yrittäjien tarve onkin suuri. Maatilojen
lukumäärän väheneminen ei saa
kiihtyä lähivuosina siten, että myös
elintarvikkeiden tuotanto vähenee tavoitellun säilymisen
sijaan.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että EU:n
yhteisen maatalouspolitiikan mukaiset ja kansalliset tukijärjestelmät
uudistuvat asteittain lähivuosien aikana. Vuonna 2014 on
pääosin käytössä vielä samat
tukijärjestelmät kuin vuonna 2013, minkä vuoksi
niiden sisältöön ei ole perusteltua tehdä yhtä vuotta
koskevia muutoksia. Vuodesta 2015 lähtien on käytössä uudistetut EU:n
suorat tuet, Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman
mukaiset tukimuodot sekä kansalliset tuet, joiden sisällöllinen
valmistelu on käynnissä maa- ja metsätalousministeriön johdolla.
Tavoitteena tulee olla, että aikaansaadaan eri alueiden
ja tuotantosuuntien kannalta mahdollisimman tasapainoinen tukikokonaisuus,
josta aiheutuva hallinnollinen taakka on sekä tuensaajien
että hallinnon kannalta nykyistä vähäisempi.
Valmistelussa tulee myös ottaa huomioon hallitusohjelman
kirjaukset mm. tukien suuntaamisesta aitoon aktiivituotantoon. Tavoitetta
voidaan toteuttaa esimerkiksi maksamalla jatkossa nykyistä suurempi
osa EU:n suorista tuista tuotantosidonnaisina tukina.
Pohjoisen tuen väheneminen on ongelmallista kotieläintiloille,
joiden kannattavuus on heikentynyt merkittävästi
(lypsykarjatuotantoa lukuun ottamatta) viimeisen 3—4 vuoden
aikana. Näiden keskeisten, arvonlisää koko
ruokaketjuun tuottavien tilojen kannalta on parempi, jos leikkausten
pääpaino kohdistuu selvemmin peltoalalle maksettaviin
tukiin, joita ei ole kohdennettu eri kasveille tai tuotantosuunnille.
Peltoalatuet, joiden vaikutus tuotantoon on keskimäärin
vähäisempi kuin kotieläintukien, kohdentuvat
laajemmalle joukolle viljelijöitä kuin kotieläintuet.
EU-järjestelmien peltoalatukia ei kuitenkaan voida vähentää tehtyjen
sitoumusten takia. EU-tuet tulevat reaalisesti jatkuvasti vähenemään
vuosina 2015—2020 kesällä 2013 saavutetun
EU-laajuisen kompromissipäätöksen tuloksena.
Korkea viljan hinta ja sen suuret vaihtelut lisäävät
epävarmuutta ja kustannuksia kotieläintiloilla,
erityisesti sika- ja siipikarjasektoreilla. Suurin investointitarve
on kuitenkin edelleen lypsykarjataloudessa, jossa paitsi viljelijöiden ikärakenteen
myös rakennuskannan iän vuoksi monilla tiloilla
on tehtävä päätöksiä tuotannon jatkumisesta
tai lopettamisesta. Jatkossa lähes kaikki lypsykarjatalouden
investoinnit tehdään suuriin yli 50 lypsylehmän
navetoihin, joiden osuuden lypsylehmistä arvioidaan nousevan noin
60 prosenttiin lypsylehmistä vuoteen 2020 mennessä.
Hintojen epävarmuus korostaa investointituen merkitystä suurissa
investointipäätöksissä. Tämän
vuoksi rakennetukien (Makera) rooli on keskeinen tasapainoisen investointi-
ja rakennekehityksen kannalta. Jo 1—2 vuoden heikko investointikehitys
puuttuvan tukirahoituksen takia alentaisi todennäköisesti
useilla prosenteilla esimerkiksi maidontuotantoa, jossa rakennekehityksen
vauhti on kiivas, samoin sikataloudessa. Maatalouden rakennekehitys
parantaa erityisesti työn tuottavuutta, mutta kannattavuus
ja maataloustulo paranevat investoineella tilalla vasta viiveellä.
Talousarvioesitys vuodelle 2014 ei sisällä siirtomäärärahaa
Makeraan. On keskeistä, että rakennetukien jatkuvuus ratkaistaan
ennen kuin määrärahojen puute estää niiden
käyttöä.
Rakennekehityksessä valiokunta korostaa sitä,
että perheviljelmän kokoluokan tilojen tulee jatkossakin
saada toimeentulonsa tilalta. Lisäksi on kiinnitettävä erityistä huomiota
näkökohtiin, jotka turvaavat viljelijöiden
jaksamisen.
Korostaen sitä, että niin tulo- kuin rakennetuet
ovat tärkeitä maatalouden kehittämisen
kannalta, valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että hallitus seuraa nuorten viljelijöiden tilojen
ja aktiivitilojen kannattavuuden kehitystä kaikilla tuotannonaloilla
ja ryhtyy tarvittaessa toimiin toimintaedellytysten turvaamiseksi.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että alkutuotannon asemaa elintarvikeketjussa parannetaan
välittömästi toimilla, jotka edistävät
tuotteiden pääsyä jakeluun ja kauppaan.
Jalostuksen ja kaupan määräävää roolia
on samalla uudelleen arvioitava. Tavoitteena tulee olla markkinoiden nykyistä tasapainoisempi
toiminta alkutuotannon ja kuluttajien valinnanvapauden kannalta. Erittäin
tärkeää on myös, että maataloustuotteiden
vienninedistämistämistoimia tehostetaan.
Luomu- ja lähiruoan osuuden kasvattaminen nykyisestä tasosta
on otettava Suomen maatalouspolitiikan strategiseksi tavoitteeksi.
Poikkihallinnollista yhteistyötä jalostuksen ja
markkinoinnin edistämisessä tulee edelleen lisätä erityisesti
maa- ja metsätalousministeriön ja työ-
ja elinkeinoministeriön välillä. Valiokunta
pitää tärkeänä edistää luomu-
ja lähiruoan tuotantoa sellaisilla konkreettisilla toimenpiteillä,
joilla menekkiä voidaan lisätä, elintarvikkeiden
kuljetusmatkoja lyhentää ja lähellä tapahtuvaa
jatkojalostusta kehittää. Julkisissa hankinnoissa
tulee edelleen parantaa luomu- ja lähiruoan asemaa. Hallitusohjelman
mukaan maaseutualueita kehitetään mm. nojautumalla
paikallisiin vahvuuksiin ja voimavaroihin, kuten esimerkiksi luonnontuotteet.
Valiokunta painottaakin myös luonnontuotteiden hyödyntämisen
edistämistä ja siihen liittyvän rahoituksen
turvaamista toimintaa harjoittavien yhdistysten kautta.
Maatalouden tulotason ylläpitäminen on vaikeaa
tilanteessa, jossa maatalouden tuottavuutta ja rakennetta tulisi
kehittää samaan aikaan, kun tuotantopanosten hinnat
pysyvät korkeina ja maataloudelle on asetettu vaativia
ympäristötavoitteita vesistö- ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä ja
biodiversiteetin hoidossa. Jotta pitkällä aikavälillä myönteinen
rakennekehitys maataloudessa jatkuu eikä tulotaso heikkene,
tarvitaan tuottajahintojen nousun ohella myös maatalouden
tukiin vakautta ja pitkäjänteisyyttä.
Sekä tulo- että rakennetuet ovat tärkeitä maatalouden
kehittymiselle. Maataloustuen pääomittuminen pellon
hintaan ei saa jarruttaa tulo- ja kannattavuustavoitteiden saavuttamista
maatiloilla.
Maatilojen tilusjärjestelyt on merkittävä keino
tehostaa käytännön toimintaa tilatasolla
ja alentaa tuotantokustannuksia. Valiokunta pitääkin
tärkeänä, että tilusjärjestelyiden
toteuttamiseen osoitetaan riittävä rahoitus.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että maatalouteen liittyviä viranomaismääräyksiä annettaessa
otetaan huomioon myös niiden vaikutukset investointikustannuksiin
samoin kuin maatalouden yleiseen kustannustasoon. Byrokratiaa on
karsittava myös kustannussäästösyistä.
Metsätalous
Suomella on erityisesti vahvan metsä- ja puubiomassaan
perustuvan osaamisensa pohjalta hyvät mahdollisuudet edistää kestävää kehitystä,
vastata globaaleihin haasteisiin ja samalla luoda metsiin pohjautuvan
biotalouden avulla uutta hyvinvointia. Suomessa on myös
pitkäjänteisesti rakennettu uusiutuvien luonnonvarojen,
etenkin metsän, käyttöön tarvittavaa
osaamista.
Talousarvioesityksen metsätaloutta koskevassa selvitysosassa
todetaan metsäalan käyvän läpi
merkittävää muutoskautta. Valiokunta
kiinnittää huomiota siihen, että massateollisuuden (sellu)
näkymät Suomessa tällä hetkellä ovat
hyvät, kun sen sijaan paperiteollisuus on vaikeuksissa.
Perinteinen massa- ja paperiteollisuuden yhteys on hajoamassa, kun
sellua on alettu käyttää moneen muuhunkin
tarkoitukseen kuin paperin tekemiseen osana biotaloutta.
Biotalouden kulmakiveksi muodostunee jatkossa biomassan saatavuus
kilpailukykyiseen hintaan. Nykyinen biomassapotentiaali ei riitä mm.
EU:n biotalousstrategiassa asetettuihin tavoitteisiin pääsemiseksi.
Metsäbiomassojen roolia tulevaisuudessa tulee korostamaan
lisäksi agrobiomassojen tuotannon elintarviketuotantoa
vähentävä vaikutus.
Talousarvioesityksessä metsätalouden määrärahat
ovat yhteensä 184 miljoonaa euroa, missä on vähennystä 2
miljoonaa euroa vuoteen 2013 verrattuna. Valiokunta toteaa, että tänä vuonna kestävän
metsätalouden rahoituksen (Kemera) varoja on käytettävissä yksityismetsien
metsänhoito- ja perusparannustöiden tukemiseen
yhteensä 61,2 miljoonaa euroa. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan määrärahasta on elokuun loppuun
mennessä käytetty 33,2 miljoonaa euroa eli 54
prosenttia. Tässä on mukaan laskettu määrärahan
loppumisen takia viime vuodelta siirtyneet maksatukset, yhteensä 10
miljoonaa euroa. Kemeratöiden työmäärät
ovat säilyneet vuoden 2012 tasolla. Esityksessä kemeravaroihin
esitetään vuodelle 2014 59,73 miljoonaa euroa.
Määräraha supistuu 1,75 miljoonaa euroa kuluvan
vuoden talousarvioon verrattuna. Uusien hankkeiden rahoitukseen
on käytettävissä noin 55 miljoonaa euroa,
koska vuodelta 2013 vuodelle 2014 siirtyvät maksatukset
tulevat vähentämään määrärahaa
arviolta 5—6 miljoonaa euroa. Vuodelle 2014 myöntämisvaltuutta
esitetään 25 miljoonaa euroa, mikä on
10 milj. euroa kuluvan vuoden valtuutta pienempi. Valiokunta toteaakin,
että valtuuden määrä on erittäin
niukka. Se on mitoitettu tulevien vuosien määrärahakehysten
mukaisesti.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan pienpuun energiatukivaroja
(Petu) on käytettävissä 18 miljoonaa
euroa tänä vuonna, josta elokuun loppuun mennessä on
käytetty 7 miljoonaa euroa. Varoja on arveltu siirtyvän
jonkin verran käytettäväksi ensi vuonna.
Energiapuun korjuu on ollut viime vuoden tasolla. Varoja käytetään Kemera-lain
mukaiseen energiapuun korjuutukeen. Pienpuun energiatukijärjestelmän
voimaantuloa odotellessa momentilta ei kuitenkaan ole maksettu enää 2013
haketustukea. Esityksessä pienpuun energiatukeen esitetään
20 miljoonaa euroa, jossa on lisäystä 2 miljoonaa
euroa kuluvaan vuoteen verrattuna.
Esitys muutetusta pienpuun energiatukijärjestelmästä on
edelleen komission käsiteltävänä.
Suomen lopullisessa esityksessä tuen maksatus on siirretty
komission edellyttämällä tavalla lähemmäksi
energiantuotantopistettä, eli tuen saajana voivat olla
vain lämpöä ja/tai sähköä tuottavat
laitokset. Tästä seuraa muutoksia myös tuen
hakemisen ja maksamisen käytäntöihin.
Tukitaso olisi 5 euroa kiintokuutiometriä kohti, mikä vastaa
kahta euroa haketettua irtokuutiota kohti. Koska notifioinnin aikataulusta
ja tukijärjestelmän lopullisesta muodosta ei ole
selvyyttä, vuoden 2014 loppuun asti jatketaan, mm. toimijoiden
toimintaympäristön turvaamiseksi, nykyisellä Kemeran
energiapuun korjuun tukijärjestelmällä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että tukijärjestelmiä koskevat uudet
säännökset saadaan mahdollisimman pian
voimaan.
Edellä todetusta on käynyt ilmi, että kuluvana
vuonna kestävän puuntuotannon ja energiapuun korjuun
määrärahoista oli käytetty elokuun
loppuun mennessä puolet. Erityisesti energiapuun korjuuseen
ja nuoren metsän hoitoon on määrärahoja
jäljellä vielä runsaasti. Tilanne on viime
vuosiin verrattuna poikkeuksellinen, koska aiempina vuosina määrärahoja
on ollut selkeästi tarvetta vähemmän
ja maksatuksia on jouduttu siirtämään
seuraavalle vuodelle. Valiokunta korostaa kuitenkin sitä,
että työn tarve ja mahdollisuudet metsissä eivät
ole vähentyneet: vuosille 2012—2015 päivitetyissä alueellisissa
metsäohjelmissa vuotuiseksi taimikon- ja nuoren metsän
hoitotarpeeksi on arvioitu yli 300 000 hehtaaria, josta noin 165
000 hehtaaria kemerarahoituksella. Tilanne vaatii aktiivisuutta
metsänomistajien neuvonnassa ja palveluissa kaikilta metsäorganisaatioilta.
Valiokunta pitää välttämättömänä edellä todettujen
metsälainsäädännön
metsänhoidollisten tavoitteiden toteuttamista. Valiokunta
painottaa myös sitä, että puuntuotanto
on poikkeuksellisen pitkäjänteistä toimintaa,
jossa metsien hoitoon ja perusparannukseen tehtyjen investointien
tuoma hyöty realisoituu vasta vuosikymmenten päästä.
Vaikuttavuuden saamiseksi nuoren metsän hoidon tukea tulee
suunnata siten, että pääosa työstä suuntautuu
taimikonhoitotöihin. Kaikissa metsänhoidon ja
perusparannuksen työlajeissa on metsien inventointitulosten
perusteella merkittävää lisäystarvetta.
Luottamus kilpailukykyisen kotimaisen puun saatavuuteen on ratkaiseva
tekijä, kun tarkastellaan metsäteollisuuden ja
muunkin puun hyödyntämisen toimintaedellytyksiä ja
laajentamismahdollisuuksia Suomessa tulevaisuudessa. Ottaen huomioon
biotalouteen liittyvät merkittävät mahdollisuudet
kansantalouden näkökulmasta on välttämätöntä edistää kestävää metsätaloutta ja
varmistaa tulevaisuuden puuntuotanto.
Valiokunta toteaa, että kestävällä metsätaloudella
hillitään myös ilmastonmuutosta ja parannetaan
mahdollisuuksia uusiutuvan kotimaisen energian käyttöön.
Uusiutuvan energian velvoitepaketin (2010) mukaan tavoitteena on
kasvattaa metsähakkeen energiakäyttöä 13,5
miljoonaan kuutiometriin nykyisestä käytöstä (8,2
miljoonaa kuutiometriä vuonna 2012). Lisäksi valiokunta
kiinnittää huomiota siihen, että EU:n säädöksiin
perustuva uusiutuvan energian velvoitepaketti vuodelta 2010 edellyttää,
että Suomi nostaa uusiutuvan energian osuuden 38 prosenttiin
vuoteen 2020 mennessä. Lisäystavoitteesta metsähakkeen
osuus on yli puolet.
Etelä-Suomen metsien monimuotoisuuden toimintaohjelmassa
(METSO-ohjelma) maa- ja metsätalousministeriön
rahoittamat toimenpiteet kohdistuvat talousmetsiin. Lähes
90 prosenttia Suomen metsistä on talousmetsiä.
Siten niiden käsittely on keskeisessä asemassa
monimuotoisuuden turvaamisessa. Vuodelle 2014 METSO-ohjelman rahoitukseen
on esitetty 6,527 miljoonaa euroa, mikä on 1 miljoona euroa
kuluvaa vuotta vähemmän. Valiokunnalle toimitetussa
selvityksessä on todettu, että rahoituksen supistuessa
toimenpiteitä pyritään suuntaamaan monimuotoisuuden
kannalta vaikuttavimpiin kohteisiin. Valiokunta kiinnittää toisaalta
huomiota siihen, että tukihakemuksia ei enää tule
metsäkeskukseen entisessä määrin, mikä osaltaan
myös vaarantaa METSO-ohjelman toteutuksen. Tarvitaan uusien
keinojen etsimistä ja kehittämistä, jotta
tuen kysyntä talousmetsien osalta saataisiin uuteen nousuun.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Metsähallituksen liiketoiminnalle asetettavat
tulostavoitteet eivät vaaranna Metsähallituksen
hallinnassa olevan omaisuuden järkiperäistä hoitoa
ja käyttöä.
Metsäntutkimuksen merkitys metsäsektorin uudistumiselle
sekä tutkimuksen strateginen rooli on kasvanut viime vuosina
entisestään useista sekä kansainvälisistä että kansallisista syistä,
joita on kosketeltu tässä jo edellä.
Tilanne edellyttää systemaattista panostusta tutkimukseen,
tutkimuksen hyödyntämiseen ja innovaatiotoimiin
samoin kuin neuvontaan.
Tutkimuksen ja maaseudun neuvonnan rahoitus
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan selvitysosassa
todetaan muun ohella, että toimialan menestymisen todetaan
perustuvan korkeatasoiseen ja laaja-alaiseen osaamiseen sekä innovaatioiden
nopeaan hyödyntämiseen luonnonvarojen (mukaan
lukien biotalous- ja vesivarat) kestävässä käytössä,
uusiutuvan energian tarjoamissa mahdollisuuksissa sekä ilmastonmuutokseen
sopeutumisessa. Toimialan ympäristövaikutukset
on nostettu keskeisesti esille, erityisesti ilmastonmuutoksen hillintä ja
siihen sopeutuminen sekä alkutuotannon ravinnekuormituksen vähentäminen.
Maa- ja elintarviketalouden tutkimus on lähivuosina
merkittävien haasteiden edessä sektoritutkimuslaitosten
uudistuksen seurauksena. Uudistuksen tulee antaa mahdollisuuksia
keskittyä maatalouden toimintaedellytysten ja kilpailukyvyn
kannalta keskeisiin aiheisiin.
Maa- ja elintarviketutkimus tuottaa ja välittää yhteistyössä neuvonnan
kanssa tutkimukseen perustuvaa tietoa maa-, puutarha- ja elintarviketalouden
sekä näihin liittyvän maaseudun yritystoiminnan
kehittämiseksi. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskukseen
(MTT) on koottu maa-, puutarha- ja elintarviketalouden biologinen,
taloudellinen ja teknologinen tutkimus.
Valiokunta pitää keskeisenä, että maaseutumaisilla
seutukunnilla on tarjolla kattavat, maaseutuyritysten tarpeita vastaavat
neuvontapalvelut, jotka luovat maaseudun kehittämiselle
vankan osaamispohjan. Näiden pitkäjänteinen
tarjonta ja kehittäminen on turvattava sekä kansallisin
että EU:n osarahoittamin toimin. Tuleva vuosi on myös
valmistautumisvuosi EU:n uudelle ohjelmakaudelle.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että momentilla 30.10.50 osoitetaan maatilatalouden ja
muiden maaseutuelinkeinojen kehittämiseen samoin kuin momentilla
30.20.01 MTT:n toimintamenoihin riittävä rahoitus.
Tiet
Valiokunta kiinnittää tässäkin
yhteydessä huomiota siihen, että toimivalla tieverkostolla
on keskeinen merkitys maaseudun kaikkien toimintojen kannalta. Se
on myös puuntuotannon ja puunhankinnan perusedellytys.
Tieverkoston puutteet, erityisesti kelirikkokausina, aiheuttavat
alalle voimakkaan kausivaihtelun, josta aiheutuu lisäkustannuksia.
Myös yksityisteiden kunto on tärkeää maaseutuelinkeinoille
ja teiden varsilla asuville. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että teiden kunnostamisen suoritemääristä huolehditaan.
Lisäksi alempiasteisen tieverkoston taso on laskenut ja
vaatii kohentamista. Hallitusohjelman mukaan alempiasteisen tieverkon
kunnosta huolehditaan maaseutuelinkeinojen ja metsätalouden
toimintaedellytykset turvaavalla tavalla.
Kalatalous
Valiokunta pitää tärkeänä kotimaisen
kalan kulutuksen lisäämistä. Merialueilla
hyljevahingot ovat merkittävä ongelma ammattikalastukselle. Valiokunta
pitääkin tärkeänä erityisesti
harmaahyljekantojen säätelyä ja hyljevahinkojen
korvaamista. Valiokunta korostaa myös ammattimaisen sisävesikalastuksen
edistämistä ja lähikalan markkinoillepääsyn
helpottamista.
Särkikalojen tehostetun ammattipyynnin avulla on mahdollista
tehokkaasti poistaa Itämerestä ja muista rehevöityneistä vesistöistä fosforia.
Elinkeinokalatalouden ja markkinoinnin sekä rakennepolitiikan
edistämisen siirtomäärärahan
avulla on mahdollista käyttää määrärahaa merialueen
ja eräiden sisävesialueiden poistokalastuksen
edistämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Valiokunta pitää toimenpidettä hyvänä,
koska se parantaa edellytyksiä jo aloitetulle vähäarvoisen
kalan poistokalastukselle ja parantaa alkutuottajien mahdollisuuksia
muuttaa vähäarvoista kalaa arvokalaksi. Valiokunta pitää myös
tärkeänä, että määrärahan
käyttö olisi laajemmin mahdollista sisävesilläkin.
Mikäli hoitokalastusmäärärahoja
jää käyttämättä merialueilla,
niitä tulee voida käyttää sisävesialueilla.
Vesitalous
Ilmaston muuttuessa ja sää- ja vesiolojen ääri-ilmiöiden
yleistyessä kasvaa tarve varautua tulvariskien kasvuun
sekä vesihuollon erityistilanteisiin. Myös vesistörakenteiden
perusparannustoimenpiteiden tarve kasvaa. Luvun 30.50 määrärahoilla
edistetään myös vesihuollon alueellista yhteistyötä,
erityistilanteisiin varautumista sekä maaseudun vesihuoltoa.
Vesitalouden luvussa määrärahoja suunnataan
toimenpiteisiin, joilla parannetaan varautumista suuriin tulviin
asutuksen suojaustason parantamiseksi.
Valtion vuoden 2014 talousarvioesityksessä on luvun
30.50 (Vesitalous) määrärahoja yhteensä 25,398
miljoonaa euroa. Määrärahataso on 2,450
miljoonaa euroa pienempi kuin kuluvan vuoden talousarviossa. Määrärahatason
vähennys aiheutuu pääosin vesihuollon
ja tulvasuojelun tukemisen määrärahojen
supistumisesta. Työ- ja elinkeinoministeriön pääluokkaan budjetoituna
on lisäksi vesitaloustehtävien hoitoon tarvittavia
määrärahoja noin 190:tä henkilötyövuotta
vastaavasti elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten
toimintamenoissa. Ympäristöministeriön
pääluokkaan tehtävien hoitoon tarvittavia
määrärahoja on budjetoitu noin 25:ttä henkilötyövuotta
vastaavasti Suomen ympäristökeskuksen toimintamenoissa.
Vuonna 2014 vesitalouteen kohdistuu hallitusohjelman mukaisesti
8 miljoonan euron säästö.
Momentin 30.50.31 (Vesihuollon ja tulvasuojelun tukeminen) 12,079
miljoonan euron määräraha koostuu keskeneräisten
hankkeiden jatkamiseen tarvittavasta rahoituksesta, maaseudun vesihuoltotoimenpiteiden
rahoituksesta sekä aiemmin myönnettyjen korkotukilainojen
korkotukiin tarvittavasta rahoituksesta. Momentin määräraha
on samansuuruinen kuin vuonna 2013. Maaseudun vesihuoltotoimenpiteiden
eli käytännössä lähinnä viemäröintiohjelman
rahoitus palautuu tämän vuoden 5 miljoonasta eurosta
ohjelman mukaiselle keskimääräiselle
tasolle eli 8 miljoonaan euroon. Momentin vuodelle 2014 esitettävä määräraha
ei määrärahan niukkuuden vuoksi mahdollista
uusien vesihuollon turvaamista erityistilanteissa koskevien hankkeiden
tai alueellista vedenhankintaa ja jäteveden käsittelyä palvelevien
syöttövesijohto- ja siirtoviemärihankkeiden
käynnistämistä valtion tuella. Hallitusohjelman
mukaiset säästöt kohdistuvat vesitalouden
osalta tälle momentille. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota määrärahan alhaiseen tasoon
ja tarpeeseen aloittaa valtion rahoituksella myös uusia
vesihuoltohankkeita.
Valiokunta toteaa, että riittävä rahoitus
tulvasuojeluun (esim. jokien perkaushankkeet) vähentää tulvien
aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta aiheutuvia menoja.
Kylätoiminta
Kylätoiminta on osoittanut tarpeellisuutensa maaseudun
kehittämistyössä useilla sadoilla kehittämishankkeilla
ja laajalla vapaaehtoistyöllä. Valiokunta pitääkin
erittäin tärkeänä kylätoiminnan
valtionavun turvaamista.
4H-toiminta
Valiokunta korostaa 4H-toiminnan merkitystä maaseudun
elinvoimaisuuden ja vetovoimaisuuden edistäjänä tarjoamalla
monipuolista harrastus- ja palvelutoimintaa, työllistämällä nuoria
ja tarjoamalla heille mahdollisuuksia yrittäjyyden kokeilemiseen
omalla kotiseudullaan. 4H-järjestö on kasvattanut
nuoria työelämään ja työllistänyt
heitä erilaisiin työtehtäviin sekä maaseudulla
että kaupungeissa. Järjestöllä on
valmiit rakenteet ja tarvittava osaaminen nuorten työllistämiseen,
työelämätaitojen kouluttamiseen sekä mahdollisuus
huolehtia erityisesti haja-asutusalueen nuorista. Vuosittain 4H-yhdistykset
työllistävät yli 8 000 nuorta työelämävalmennustoiminnassaan.
Esityksessä momentille 30.10.55 (Valtionapu 4H-toimintaan)
ehdotetaan määrärahojen tason alentamista
kuluvan vuoden talousarvioon verrattuna. Edellä esitettyyn
viitaten valiokunta pitää tärkeänä,
että 4H-toimintaan osoitetaan riittävä määräraha.
Eduskunta on edellyttänyt (HE 116/2008 vp — EV
20/2008 vp), että hallitus ottaa huomioon eduskunnan
pysyväisluonteisiksi tarkoittamat määrärahalisäykset
ja vakiinnuttaa ne sellaiselle tasolle, ettei eduskunnan tarvitse
korjata tilannetta vuosittain talousarvioesityksen käsittelyn yhteydessä.
Riistavahingot
Riistavahinkolain (105/2009) 9 §:n 2 momentin mukaan
riistaeläinten (mm. suurpedot) aiheuttamien vahinkojen
korvaaminen on mahdollista vain valtion talousarvion asettamissa
rajoissa. Valiokunta korostaa sitä, että korvausten
keskeytymättömän maksamisen turvaamiseksi
tulee tähän tarkoitukseen varata määräraha,
jonka voidaan arvioida kattavan jatkuvasti kasvussa olevat vahingot.
Suurpetovahinkojen vähentämiseksi tarvitaan toimivaa
ja tuloksellista petoeläinkantojen sääntelyä.
Valiokunta pitää myös tärkeänä korvausten
ripeää maksamista vahingon kärsijöille.
Porotalous
Porotaloudella on merkittävä rooli pohjoisen harvaanasutun
maaseudun elinkeinona. Porotalous luo toimeentulomahdollisuuksia,
se on merkittävä imagollinen sidostoimiala matkailulle
ja sillä on myös huomattava kulttuurinen merkitys.
Petovahinkojen nopea kasvu on kuitenkin monin paikoin heikentänyt
porotalouden kannattavuutta merkittävästi. Valiokunta
pitää tärkeänä, että porotalouden
edistämiseen varataan riittävä määräraha.Tässäkin
yhteydessä valiokunta korostaa suurpetoeläinkantoihin
kohdistuvan toimivan ja tuloksellisen sääntelyn
merkitystä.
Teollisen maankäytön lisääntymisen
myötä eri tahojen intressien yhteensovittamisen
tarpeet ovat koko poronhoitoalueella kasvaneet hyvin lyhyessä ajassa.
Neuvonnan tarve ja kysyntä ovat poroelinkeinossa kasvaneet
merkittävästi. Valiokunta pitääkin
tärkeänä, että paliskuntain yhdistykselle
osoitetaan riittävä määräraha.