Perustelut
Yleistä
Valiokunta toteaa selonteon mukaisesti, että hallitus
on asettanut tavoitteekseen tasapainottaa valtiontalous ja kääntää valtionvelka
suhteessa kokonaistuotantoon selkeään laskuun
vaalikauden loppuun mennessä. Tavoitteisiin pääsemiseksi
hallitus on sitoutunut toteuttamaan valtion tuloihin ja menoihin
kohdistuvia sopeutumistoimia sekä uudistamaan talouden
rakenteita niin, että edellytykset talouden ennusteita
vahvemmalle kasvulle vahvistuvat. Valiokunta korostaa maa- ja metsätalouden
toimialoilla sitä, että uusiutuviin luonnonvarahoihin
perustuvalla biotaloudella on tulevaisuudessa erittäin
keskeinen asema talouden yleisen kehityksen kannalta ja myös
talouden elvyttämisen kannalta niin Suomessa kuin myös
EU:ssa.
Yleisenä huomiona selonteosta valiokunta tuo esiin,
että valtiontalouden kehysten yksityiskohdista annetut
tiedot ovat hyvin niukat ja lukuja määrärahojen
tasoista on erittäin rajoitetusti, mikä vaikeuttaa
selonteon arviointia.
Maatalous
Valiokunta pitää tärkeänä maatalouden
ja maaseudun elinkeinojen kilpailukyvyn ja rakennekehityksen edistämistä.
Maatalouspolitiikalla tulee tukea aktiivitilojen toiminnan kannattavuutta,
viljelijöiden nousevaa tulokehitystä ja kotimaisiin
raaka-aineisiin perustuvan elintarviketuotannon säilyttämistä nykytasolla.
Tärkeää on kehittää perheviljelmiin
perustuvaa maataloutta siten, että tavoitteena on sen tuottavuuden
nostaminen ja kilpailukyvyn parantaminen. Kansallinen huoltovarmuus
tulee varmistaa maataloustuotannon monipuolisuudella ja kotimaisten tuotteiden
tuotannolla.
Selonteossa on todettu, että EU:n yhteinen maatalouspolitiikka
ja kalastuspolitiikka sekä EU:n maaseutu- ja kalatalouden
rakenneohjelmat ovat uudistuksen kohteina. Monet kansallisista tukijärjestelmistä
uudistuvat
myös. Uudistusten valmistelussa lähdetään
kehyksen mukaisesta kansallisen rahoituksen yhteismäärästä ja EU-rahoituksen
mahdollisimman suuresta määrästä.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan
pääluokan 30 maaseudun kehittämisen ja
maatalouden politiikkasektoreihin (luvut 10 ja 20) ei kohdennu uusia
säästötoimenpiteitä kehyskaudella
hallituksen 4.4.2012 tekemään kehyspäätökseen
verrattuna. Yhteisen maatalouspolitiikan uudistus ei
ole edennyt tavoiteaikataulussa, ja uusien tukijärjestelmien
toimeenpano alkaa pääosin vasta vuonna 2015. Hallituksen
kehyspäätös mahdollistaa sen, että vuonna 2013
käytössä olleet tukijärjestelmät
voivat jatkua samansisältöisinä myös
vuonna 2014.
Valiokunta kiinnittää edellä todetun
mukaisesti huomiota siihen, että kaikki merkittävät maatalouden
ja maaseudun kehittämisen EU:n ja kansalliset tukijärjestelmät
uudistuvat vuonna 2014 alkavan EU:n uuden rahoituskauden alkuvuosina.
Vuoden 2013 aikana valmistellaan ja lähetetään
Euroopan komissiolle hyväksyttäväksi
myös Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma
vuosille 2014—2020. Vuoden 2013 aikana käydään
lisäksi neuvottelut komission kanssa Etelä-Suomen
kansallisen tuen ja luonnonhaittakorvauksen kansallisen lisäosan
(artikla 141) jatkosta vuodesta 2014 lähtien. Artikla 142
-tuen maksuvaltuutta tarkastellaan vuonna 2014.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että EU:n maatalouspolitiikka tulee muuttumaan
mm. siten, että EU-järjestelmän mukaiset
viljelijätuet tulevat reaalisesti vähitellen alenemaan
ja tuen osuus maatalouden kokonaistuotosta vähenee. Tarve
kansallisille maataloustuille ja investointien tukemiselle tulee
tästäkin näkökulmasta säilymään.
Nopea tuotantopanosten hintojen nousu, erityisesti rehujen, mutta
myös työn ja energian sekä koneiden ja
rakennustarvikkeiden kallistuminen, ovat johtaneet maatalouden kannattavuuden heikkenemiseen.
Suunta ei ole kääntymässä lähivuosina,
ellei selvää käännettä ja
nousua maataloustuotteiden hinnoissa tapahdu. Euroopassa viime vuosien
ajoittainen taloudellinen taantuma ja pitempiaikainen kasvunäkymien
heikkeneminen eivät edistä ruuan ja erityisesti
ns lisäarvotuotteiden kysyntää, kun taas
energian ja siihen läheisesti liittyvien tuotantopanosten
hinnat tulevat nousemaan voimakkaasti, jos globaalitalous elpyy
ja kasvaa. Aasian ja kehittyvien talouksien merkitys maataloustuotteiden
kysynnälle ja hinnoille vahvistuu.
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta toteaa, että suomalaisen
maataloustuotannon kannattavuus ja laajuus ovat entistä enemmän
globaalien markkinoiden ja hintojen sekä kysyntätrendien varassa.
Kehitykseen voidaan toki edelleen jonkin verran vaikuttaa, mutta
vain rajallisesti, investointituilla ja tulotukien ehdoilla ja tasoilla. Korkeillakaan
investointituen tasoilla ei voida kuitenkaan ylläpitää tuotantoa
ja investointeja, jos markkinanäkymät ovat pitkään
huonot. Riittävä omarahoitusosuus on toisaalta
myös edellytys lähtökohdiltaan terveelle
yritystoiminnalle ja kustannusrakenteelle.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että maatalouden tuottavuuden kasvu on edellyttänyt
ja jatkossakin edellyttää työpanoksen
voimakasta korvaamista pääomapanoksilla, ts. koneilla,
rakennuksilla ja laitteilla, niin että kokonaistuottavuuden
kasvu on selvästi hitaampaa kuin työn tuottavuuden
kasvu. Maatilojen lukumäärän arvioidaan
edelleen vähenevän likimain samalla vauhdilla
kuin vuosina 1995—2010, mikä tarkoittaa kotieläintilojen
määrän puoliintumista kerran kymmenessä vuodessa sekä kaikkien
maatilojen vähenemistä noin kolmanneksella vuosikymmenessä.
Sekä tulo- että rakennetuet ovat tärkeitä maatalouden
kehittymiselle, joskin maataloustuen pääomittuminen
pellon hintaan jarruttaa tulo- ja kannattavuustavoitteiden saavuttamista
maatiloilla. Pellon omistuksen hajanaisuus on myös ongelmallinen
maataloudelle. Tukiehtojen muutoksilla voi olla vaikutusta omistajuuteen,
maan tarjolle tuloon ja maanparannusinvestointien kannattavuuteen.
Niillä on merkitystä myös tuottavuudelle
ja maataloudelle asetettujen ympäristötavoitteiden
saavuttamiselle.
Valiokunnalle toimitetusta selvityksestä on lisäksi
käynyt ilmi, että tuettuja sukupolvenvaihdoksia
on tehty maataloudessa useana vuonna selvästi alle 1 000
kpl vuodessa, mikä ennakoi maatilojen lukumäärän
nopeutuvaa vähenemistä ja myös tuotannon
vähenemistä. Toistaiseksi maataloustuotteiden
tuotanto on ollut vakaata naudanlihantuotannon hidasta vähenemistä ja viime
vuosien sianlihantuotannon vähenemistä lukuun
ottamatta. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että merkittävänä investointien
ja tilojen kasvun esteenä pidetään peltomaan
huonoa saatavuutta ja korkeita vuokrahintoja yhtä lailla
kuin investointien huonoa kannattavuutta. Yhtenä syynä pellon
heikolle tarjonnalle ovat peltoalaperusteiset tuet. Niiden lisäksi
alueelliset kotieläintuotannon keskittymät voivat
nostaa pellon hintaa huomattavastikin.
Valiokunta toteaa, että maataloudelle on asetettu keskeinen
asema yhteiskunnan eri tavoitteiden, kuten vesistökuormituksen
vähentäminen, luonnon monimuotoisuuden turvaaminen
ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen,
saavuttamisessa. Haasteeksi muodostuu se, kuinka maatalouden kilpailukykyä parannetaan
yhdessä eri tavoitteiden kanssa tilanteessa, jossa maatalouden
saama rahoitus on vähenemässä.
Hallitusohjelman mukaan maatalouden rakennetuen riittävyys
turvataan. Kehyspäätökseen ei sisälly
Maatilatalouden kehittämisrahastoa (Makera) koskevia kirjauksia.
Selonteosta käy ilmi, että hallitusohjelman edellyttämä Makeran
toimivuutta, rakennetta ja asemaa koskeva arviointi valmistui vuonna
2012. Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että käytettävissä olevien varojen
arvioidaan riittävän kehyskauden alkuvuosiksi.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että maatalouden
rakennekehitys parantaa erityisesti työn tuottavuutta, mutta
kannattavuus ja maataloustulo paranevat investoineella tilalla vasta
viiveellä. On tärkeää, että rakennetukien
jatkuvuus ratkaistaan mahdollisimman pikaisesti. Suurin investointitarve on
lypsykarjataloudessa, jossa paitsi viljelijöiden ikärakenteen
myös rakennuskannan iän vuoksi monilla tiloilla
on tehtävä päätöksiä tuotannon
jatkamisesta tai lopettamisesta.
Valiokunta toteaa, että tarvitaan myönteistä kehitystä maatalouden
rakenteeseen ja maatilojen tuotto-kustannussuhteeseen ja sekä maataloustuotteiden
hintojen nousua että myös maatalouden kilpailukyvyn
parantumista, jotta tukien osuus maatalouden kokonaistuotoista voi
alentua. Jotta pitkällä aikavälillä myönteinen
rakennekehitys maataloudessa jatkuisi eikä tulotaso heikkenisi,
tarvitaan maatalouden tukiin myös mahdollisimman suurta
vakautta ja pitkäjänteisyyttä. Valiokunta
pitää erittäin tärkeänä,
että hallitus seuraa nuorten viljelijöiden tilojen
ja aktiivitilojen kannattavuuden kehitystä kaikilla tuotannonaloilla
ja ryhtyy tarvittaessa toimiin toimintaedellytysten turvaamiseksi.
Säästötavoitteiden saavuttamiseksi tulee
ennen kaikkea maatalouden hallinnoinnista aiheutuvia kustannuksia
karsia.
Valiokunta korostaa sitä, että alkutuotannon asemaa
elintarvikeketjussa on parannettava edistämällä tuotteiden
pääsyä jakeluun ja kauppaan arvioiden
samalla jalostuksen ja kaupan määräävää roolia
uudelleen. Tavoitteena tulee olla markkinoiden nykyistä tasapainoisempi
toiminta alkutuotannon kannalta. Erittäin tärkeää on myös,
että maataloustuotteiden vienninedistämistoimia
tehostetaan.
Edellä on todettu, että maataloudelle maksettavan
tuen tulee kohdentua niin, että se edistää sekä kilpailukykyä että maataloudelle
asetettuja muita tavoitteita. Näihin tavoitteisiin pääseminen
edellyttää vahvaa asiantuntemusta, jolla on keskeinen
asema politiikkaohjelmien ja -toimenpiteiden valmistelussa. Asetelma
on haasteellinen myös maa- ja elintarviketalouden tutkimukselle,
jonka on tuotettava integroitu kokonaisnäkemys politiikkaohjauksen
vaikutuksista eri tavoitteisiin lähtien tilatason mahdollisuuksista
ja mukaan lukien markkinoiden kehitys. Pitkäjänteiset
tutkimusrahoitusrakenteet luovat vahvaa asiantuntijaosaamista maatalouspolitiikan,
maatalouden ja laajemmin maaseudun kehittämisen eri osa-alueille.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että tutkimustoimintaan osoitetaan riittävä rahoitus ja
että maaseudulle tarpeelliset koulutus- ja neuvontapalvelut
turvataan. Selonteon mukaan hallnnonalalle perustetaan tutkimuksen
vaikuttavuuden ja tehokkuuden lisäämiseksi Luonnonvarakeskus
1.1. 2015 lukien.
Metsätalous
Selonteossa on todettu, että metsiin perustuvien elinkeinojen
kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamista jatketaan Kansallisen
metsäohjelman linjauksilla ja toimenpiteillä.
Sovittujen menosäästöjen johdosta metsätalouden
tukijärjestelmiä joudutaan tarkistamaan: muutoksia tehdään
tuettaviin töihin, tukiehtoihin ja tukitasoihin. Yhteensä Kemera-tukeen,
pienpuun energiatukeen ja Metso-ohjelman toteutukseen kohdistuu
vuonna 2014 säästöä 21 miljoonaa
euroa. Vuonna 2017 säästö nousee 33 miljoonaan euroon.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu, että Kansallisessa
metsäohjelmassa yksityismetsien metsänhoito- ja
perusparannustöille asetettuja työmäärätavoitteita
ei tulla saavuttamaan.
Valiokunta toteaa, että metsätalouden määrärahat
ovat jo viime vuosien valtion talousarvioissa olleet riittämättömiä.
Valiokunta kiinnittääkin huomiota määrärahavähennysten
aiheuttamaan erittäin vaikeaan tilanteeseen. Metsätalous
on pitkäjänteistä toimintaa, ja Suomen
metsien nykyisen yli 100 miljoonan kuutiometrin kasvun perusteet
on luotu vuosien 1960—1980 työllä. Metsänhoito-
ja perusparannustöiden taso pitää turvata
pitkäjänteisesti.
Metsäklusteri työllistää suoraan
noin 50 000 suomalaista sellu-, paperi- ja puutuoteteollisuudessa
ja kymmeniätuhansia metsäklusterin muilla aloilla.
Suomen metsäteollisuus tuottaa noin 18 prosenttia Suomen
teollisuuden työpaikoista. Metsäteollisuus on
monen maakunnan keskeinen elinkeino. Vuonna 2012 metsäteollisuuden viennin
arvo koko Suomen viennistä oli noin 20 prosenttia. Valiokunta
toteaakin, että metsäklusterin toimintaedellytyksiä on
edistettavä kaikilla hallinnonaloilla.
Valiokunta korostaa sitä, että kansantalouden
näkökulmasta ja maamme vientitulojen turvaamiseksi
on välttämätöntä edistää kestävää metsätaloutta
ja varmistaa tulevaisuuden puuntuotanto. Pitkällä tähtäimellä kotimaisen
puun kysyntää kasvattavat tuotannon monipuolistaminen
ja koneiden uusiminen käytössä olevilla puunjalostuslaitoksilla.
Puuntuotannon tehostaminen parantaa metsätalouden kannattavuutta, ja
metsänhoitoon aktivoivat kannusteet aktivoivat myös
hakkuumahdollisuuksien hyödyntämiseen ja puukauppaan.
Luottamus kotimaisen raaka-aineen saatavuuteen on ratkaiseva tekijä,
kun tarkastellaan puunjalostustuksen toimintaedellytyksiä ja
laajentamismahdollisuuksia tulevaisuudessa.
Valiokunta toteaa, että etenkin nuorten taimikoiden
metsänhoidollinen tila ei ole tyydyttävällä tasolla.
Vain vajaa kolmannes taimikoista ja nuorista kasvatusmetsistä on
laadultaan luokiteltavissa hyviksi. Kaikissa metsänhoidon
ja perusparannuksen työlajeissa on metsien investointitulosten
perusteella merkittävää lisäystarvetta. Tämä tulee
näkymään muutamien kymmenien vuosien
kuluttua markkinoille tulevan raaka-ainetarjonnan määrässä ja
laadussa.
Valiokunta toteaa, että nykyisen metsätalouden
tukijärjestelmän vaikuttavuus yhdessä niukentuneiden
resurssien kanssa ei ole kyennyt pitämään
metsiemme tilaa sillä tasolla kuin olisi toivottavaa. Valiokunta
katsookin, että on aika tehdä metsätalouden
tukijärjestelmän kokonaisuudistus. Vaikuttavuuden
saamiseksi nuoren metsän hoidon tukea tulee suunnata siten,
että pääosa työstä suuntautuu
taimikonhoitotöihin.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että kestävällä metsätaloudella
hillitään myös ilmastonmuutosta ja parannetaan
mahdollisuuksia uusiutuvan puuraaka-aineen ja energian käyttöön. Suomi
on sitoutunut nostamaan uusiutuvien energialähteiden osuuden
nykyisestä 28 prosentista 38 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.
Lisäystavoitteesta metsähakkeen osuus on yli puolet.
Suunnitteilla on useita biojalostamohankkeita, jotka toteutuessaan
tulevat lisäämään puuraaka-aineen
käyttöä merkittävästi.
Kansallisen energia- ja ilmastostrategian tavoitteena on lisätä uusiutuvien
energialähteiden käyttöä ja
osuutta energian kulutuksesta. Pienpuusta ja nuorten metsien harvennuksesta
kertyvän metsähakkeen energiakäytön
lisäämisen tavoite on 13,5 miljoonaa m3 (nykytaso
n. 7,5 miljoonaa m3).
Valiokunta toteaa, että Etelä-Suomen metsien
monimuotoisuuden toimintaohjelma (METSO-ohjelma) on ollut menestys.
Metsänomistajat ovat ottaneet järjestelmän
omakseen, ja niin pysyvän kuin määräaikaisenkin
suojelun piiriin on tarjottu lukuisa määrä uusia
luonnon monimuotoisuuden kannalta tärkeitä kohteita.
Maa- ja metsätalousministeriön rahoittamat toimenpiteet
kohdistuvat talousmetsiin ja ympäristöministeriön
toimenpiteet suojelualueille. Aikaisemmin ohjelman rahoituksesta
on maa- ja metsätalousministeriön osuus ollut
noin 40 prosenttia ja ympäristöministeriön
osuus noin 60 prosenttia. Kun lähes 90 prosenttia Suomen
metsistä on talousmetsiä, talousmetsien käsittely
on keskeisessä asemassa monimuotoisuuden turvaamisessa,
vaikka on huomattava, että nykyiseen metsänhoitoon
kuuluvilla metsäluonnonhoidon toimenpiteillä edistetään
merkittävällä tavalla metsien monimuotoisuutta
ilman valtion tukirahoitusta. METSO-ohjelmassa talousmetsien
monimuotoisuuden turvaamistöille on asetettu vähimmäistavoite
82 000 ha vuoteen 2020 mennessä. Kokonaistavoitteiden
saavuttamisen kannalta valiokunta pitää tärkeänä,
että maa- ja metsätalousministeriön osuus
METSO-ohjelman rahoituksesta turvataan.
Metsätalouteen liittyvien elinkeinojen edistäminen
on Metsäkeskuksen toiminnan painopiste. Panostaminen metsävaratiedon
tehokkaaseen hyödyntämiseen ja sähköisiin
palveluihin on strateginen valinta, jolla parannetaan Suomen metsäsektorin
kilpailukykyä. Suomen metsäkeskukselle tulee turvata
riittävät voimavarat, jotta alalle tärkeät
kehityshankkeet voidaan toteuttaa ja saada hyödyt kaikkien
toimijoiden käyttöön nopeasti.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Metsähallituksen liiketoiminnalle asetettavat
tulostavoitteet eivät vaaranna Metsähallituksen
hallinnassa olevan omaisuuden järkiperäistä hoitoa
ja käyttöä.
Metsäntutkimuksen merkitys metsäsektorin uudistumiselle
sekä tutkimuksen strateginen rooli ovat kasvaneet viime
vuosina entisestään. Tänä päivänä kaivataan
yhä kiivammin tutkimukselta uusia ratkaisuja ja toimintamalleja koko
sektorille. Tutkimus on hyvin pitkäjänteistä toimintaa,
ja tulokset näkyvät vasta vuosien kuluttua. Valiokunta
pitääkin tärkeänä,
että tutkimustoiminnan määrärahat
turvataan.
Tiet
Valiokunta kiinnittää tässäkin
yhteydessä huomiota siihen, että toimivalla tieverkostolla
on keskeinen merkitys maaseudun kaikkien toimintojen kannalta. Se
on myös puuntuotannon ja puunhankinnan perusedellytys.
Lisäksi yksityisteiden kunto on tärkeää maaseutuelinkeinoille
ja teiden varsilla asuville. Valiokunta pitääkin välttämättömänä,
että teiden kunnostamisen suoritemääristä huolehditaan.
Vesitalous
Ilmaston muuttuessa ja sää- ja vesiolojen ääri-ilmiöiden
yleistyessä kasvaa tarve varautua tulvariskien kasvuun
sekä vesihuollon erityistilanteisiin. Myös vesistörakenteiden
perusparannustoimenpiteiden tarve kasvaa. Valtion talousarvion kautta
edistetään vesihuollon alueellista yhteistyötä,
erityistilanteisiin varautumista sekä maaseudun vesihuoltoa.
Määrärahoja suunnataan myös
toimenpiteisiin, joilla parannetaan varautumista suuriin tulviin
asutuksen suojaustason parantamiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että vesitalouden riittävästä rahoituksesta
huolehditaan.
4H-toiminta
Valiokunta korostaa 4H-toiminnan merkitystä maaseudun
elinvoimaisuuden ja vetovoimaisuuden edistäjänä tarjoamalla
monipuolista harrastus- ja palvelutoimintaa, työllistämällä nuoria
ja tarjoamalla heille mahdollisuuksia yrittäjyyden kokeilemiseen
omalla kotiseudullaan. Valtion talousarvioesityksen eduskuntakäsittelyssä tarkoitukseen
osoitettua määrärahaa on toistuvasti korotettu.
Eduskunta on edellyttänyt (HE 116/2008 vp — EV
20/2008 vp), että hallitus ottaa huomioon eduskunnan
pysyväisluonteisiksi tarkoittamat määrärahalisäykset
ja vakiinnuttaa ne sellaiselle tasolle, ettei eduskunnan tarvitse korjata
tilannetta vuosittain talousarvioesityksen käsittelyn yhteydessä.
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että valtion talousarvioesityksessä 4H-toimintaan
osoitetaan riittävä määräraha.
Tilusjärjestelyt
Valiokunta toteaa, että tilusjärjestelyjen
kysyntä kasvaa tilusten pirstoutumisen jatkuessa tilakoon
kasvusta huolimatta. Uusjakojen tarve onkin lisääntynyt
voimakkaasti ja pysyväisluonteisesti. Valiokunta pitää tärkeänä,
että tilusjärjestelytoimitusten rahoituksesta
huolehditaan.