Yleisperustelut
Euroopan unionin neuvostossa on heinäkuussa 2006 annettu
asetus (EY) N:o 1198/2006 Euroopan kalatalousrahastosta,
jäljempänä kalatalousrahastoasetus. Toisin
kuin kalatalouden ohjauksen aiempi rahasto KOR (kalatalouden ohjauksen
rahoitusväline), uusi Euroopan kalatalousrahasto ei ole
yhteisön rakennerahasto. Ohjelmakaudella 2000—2006
kalatalouden ohjauksen rahoitusvälineen kansalliseen hallinnointiin
on sovellettu rakennerahasto-ohjelmien kansallisesta hallinnoinnista
annettua lakia (1353/1999). Maa- ja metsätalousministeriö on
ohjeistanut työvoima- ja elinkeinokeskuksia tuen myöntämiseen,
maksamiseen ja takaisinperintään liittyvistä seikoista.
Osalla ohjeista on ollut vaikutuksia tuen hakijoiden ja saajien
oikeuksiin. Valiokunta korostaa, että toiminnanharjoittajien
oikeusturvan sekä perustuslain 80 §:n kannalta
on tarpeellista nyt esityksessä ehdotetun mukaisesti säätää asiasta
laki Euroopan kalatalousrahaston kansallisen hallinnoinnin järjestämiseksi.
Neuvoston kalatalousrahastoasetus sisältää säännökset
tuen myöntämisestä kalatalousalalle,
rahoituskehyksistä, strategisesta lähestymistavasta,
toimintaohjelmista ja hallinnoinnista sekä seurannasta
ja valvonnasta. Säädettävä laki sisältäisi
säännökset Euroopan kalatalousrahastoon
perustuvan elinkeinokalatalouden tukijärjestelmän
kansallisesta hallinnoinnista ja täytäntöönpanosta.
Ehdotetussa laissa nimettäisiin tietyt kalatalousrahaston
toimintaohjelman toteuttamiseen liittyvät viranomaiset,
kuten kalatalousrahastoasetus velvoittaa. Uusi laki muodostaisi
siten perustan kalatalousrahastoasetuksen täytäntöön
panemiseksi. Valiokunta toteaa, että kalatalousrahastosta
annettu asetus on sellaisenaan sovellettavaa oikeutta. Kansallisella
lainsäädännöllä ei
voida säätää eri toimenpiteiden tukikelpoisuudesta,
vaan niitä koskevat määräykset
sisältyvät kalatalousrahastoasetukseen. Valmisteilla
on myös kalatalousrahastoasetuksen mukaisesti kansallisen
strategiasuunnitelman pohjalta laadittava Suomen elinkeinokalatalouden
toimintaohjelma 2007—2013, joka määrittelee
yksityiskohtaisemmin tukitoimenpiteet ja tavoitteet. Toimintaohjelman
julkinen rahoitus vuosina 2007—2013 on Manner-Suomen osalta
noin 85 miljoonaa euroa, josta EU-rahoituksen osuus on noin 36 miljoonaa
euroa.
Kalatalousrahastoasetuksessa säädetään
viidestä eri toimintalinjasta, joiden sisältämiin
eri tarkoituksiin voidaan myöntää tukea
kalatalousrahastosta. Ensimmäiseen toimintalinjaan sisältyvät
toimenpiteet yhteisön kalastuslaivaston mukauttamiseksi
eli käytännössä tuet merikalastukseen.
Näitä toimenpiteitä ovat esimerkiksi tuet
turvallisuus- ja laatuinvestointeihin sekä kertaluontoiseen
moottorinvaihtamiseen. Sen sijaan tuet uusien kalastusalusten rakentamiseen eivät
ole sallittuja. Toiseen toimintalinjaan sisältyvät
tuet vesiviljelyn, kalanjalostuksen ja kalan tukkukaupan yritysten
tärkeimpiin investointeihin, kuten esimerkiksi tuotantotiloihin
ja -laitteisiin. Toimintalinjasta kaksi voidaan tukea lisäksi
sisävesikalastuksen tiloja ja laitteita. Kolmannen toimintalinjan
mukaisia tukia voidaan myöntää yhteistä etua
koskeviin toimenpiteisiin. Käytännössä tällaisia
toimenpiteitä voivat olla esimerkiksi kalasatamiin tehtävät
investoinnit, erilaiset kalan menekinedistämiskampanjat ja
kokeiluhankkeet.
Valiokunta toteaa, että merkittävin ero ohjelmakauteen
2000—2006 verrattuna on kalatalousryhmiä koskeva
neljäs toimintalinja, jonka puitteissa erillisellä valintamenettelyllä muodostettavat
kalatalousryhmät voivat kehittää omien
alueidensa elinkeinokalataloutta monipuolisesti niiden erityispiirteet
huomioiden. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että kalatalousryhmät
saadaan perustettua nopeasti, ja korostaa elinkeinon omien kalatalousryhmien
merkitystä kalatalouselinkeinon kehittäjinä.
Kokonaisuudessaan neljännen toimintalinjan toimenpidevalikoima
on laaja ja mahdollistaa muun muassa kalastusmatkailun osittaisen
tukemisen. Muissa toimintalinjoissa kalatalousrahastoasetus mahdollistaa
kalastusmatkailun tukemisen vain lähinnä silloin,
kun se liittyy merikalastuksen sosioekonomisten toimenpiteiden mukaisesti
ammattikalastajien toiminnan monipuolistamiseen. Kalatalousrahastoasetus
ei siten salli tukien myöntämistä yleisesti
kaikkiin kalastusmatkailun investointeihin. Valiokunta pitää sen
vuoksi tärkeänä, että kasvavan
kalastusmatkailun tarpeet otetaan riittävästi
huomioon muiden rahastojen ja rahoitusvälineiden (esim.
LEADER- ryhmät tai kauppa- ja teollisuusministeriön
hallinnoimat yritysten kehittämisavustukset matkailuun)
mukaisia päätöksiä tehtäessä.
Kalatalousryhmien toimilla voidaan tällöin
täydentää edellä mainittuja
tukimuotoja kalatalousrahastoasetuksen sallimissa puitteissa.
Viides toimintalinja koskee lähinnä hallinnon kehittämiseen
liittyvää teknistä apua.
Edellä esitetyn perusteella valiokunta katsoo, että kokonaisuutena
arvioituna kalatalousrahasto mahdollistaa tuen myöntämisen
monipuolisesti elinkeinokalatalouden yritys- ja infrastruktuuri-investointeihin
sekä alan toimintaedellytysten parantamiseen tähtääviin
kehityshankkeisiin. Valiokunta pitää tärkeänä,
että toimintalinjojen mahdollistamilla hankkeilla
edistetään erityisesti kalanjalostuksen ja kaupan
pyrkimyksiä saada markkinoille riittävästi
kotimaista kalaa.
Ohjelman toimintakausi on pitkä, ja kalatalouselinkeino
on ollut ja on jatkuvassa muutoksessa. Myös kalakantojen
tilassa saattaa tapahtua nopeita muutoksia. Valiokunta korostaakin sitä,
ettei mitään kalatalousrahaston mahdollistamaa
tukimuotoa tule minkään toimintalinjan osalta
sulkea pois. On tärkeätä, että kaikki
tukimuodot ovat tarvittaessa kalatalouselinkeinon käytettävissä.
Kalatalousrahastoasetus mahdollistaa myös erilaisten vapaaehtoisten
luopumispalkkioiden käytön. Valiokunta edellyttääkin, että tarvittaessa
tuetaan pyyntiponnistuksen vapaaehtoisia rajoittamistoimia, jos
kalakantojen tilassa tapahtuu heikkenemistä. Tällöin
kalastajille voitaisiin maksaa palkkio, joka määräytyisi suhteessa
kalastusrajoituksen ajalliseen kestoon. Valiokunta korostaa erityisesti
sitä, että kyseessä ovat täysin
vapaaehtoiset kalastuksen rajoitustoimet, joihin liittyviä palkkioita
kalastajat voisivat hakea. Tällainen tukimuoto otettaisiin
käyttöön hallintoviranomaisten erillisellä päätöksellä (Valiokunnan
lausumaehdotus).
Tuen saajaa koskevista edellytyksistä säädettäisiin
lakiehdotuksen 18 §:ssä. Tukea voitaisiin myöntää ainoastaan
sellaisille hakijoille, jotka olisivat arvonlisäverovelvollisia.
Lisäedellytyksenä kalastukseen myönnettävien
tukien osalta olisi, että hakija täyttää kalastuslain
6 a §:n 1 momentissa säädetyn
määritelmän eli saa vähintään
30 prosenttia kokonaistuloistaan kalastuksesta. Esitetyllä rajalla
pyritään siihen, että tuki kohdentuisi
ammattimaista yritystoimintaa harjoittaviin yrittäjiin
ja yrityksiin. Poikkeuksen edellä mainittuun pääsääntöön
muodostaisivat aloittavat ammattikalastajat ja yritykset, jotka
eivät vielä tukea hakiessaan täytä tuen
saajaa koskevia edellytyksiä. Heidän osaltaan
tukea voitaisiin myöntää, jos hakija
esittää toteuttamiskelpoisen suunnitelman, jota
noudattamalla hakija täyttäisi tukikelpoisuuden
vaatimukset kolmen vuoden kuluessa viimeisen maksuerän maksamisesta.
Valiokunta toteaa, että kalastukseen myönnettäville
investointituille asetettu raja kohdentaa tukea oikeaan suuntaan
ammattikalastusta kehitettäessä. Kun tuet kohdistetaan
ammattimaista yritystoimintaa harjoittaviin elinkeinokalatalouden
yrittäjiin ja yrityksiin, voidaan helpommin varmistaa kalastustuotteiden
korkea laatu. Toisaalta 30 prosentin tuloraja kuitenkin mahdollistaa
riittävässä määrin
monielinkeinotoimintaa harjoittavien ns. sivuammattikalastajien
tukemisen. Erityisesti valiokunta painottaa sitä, että ehdotetut
säännökset mahdollistavat uusien ammattikalastajien
ja elinkeinonharjoittajien tukemisen, jos he sitoutuvat toimintansa kehittämiseen
tuen maksamista seuraavan kolmen vuoden aikana. Myös suunnitelmaan
perustuva toiminnan kehittäminen pienimuotoisesta kalastuksesta
30 prosentin tulorajan ylittävään laajempaan
sivutoimiseen kalastukseen mahdollistaa niin ikään
tukikelpoisuuden. Ammattikalastuksen yksi ongelma on ollut kalastajien ikääntyminen
ja nuorien kalastajien vähäinen hakeutuminen alalle.
Valiokunta katsookin, että ammattikalastuksen kehittämiseen
tähtäävät tukimahdollisuudet
voivat omalta osaltaan auttaa alalle hakeutumisessa ja toiminnan
aloittamisessa.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
11 §.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että ehdotetun
pykälän 2 momentin muotoilusta ei käy
selkeästi ilmi, onko tarkoituksena, että maa- ja
metsätalousministeriö omalla hallinnollisella päätöksellään
pidättää itselleen päätösvaltaansa joukon
asioita, vai tarkoitetaanko tällä ministeriön
yksittäistapauksittain suorittamaa harkintaa siitä,
otetaanko jonkin yksittäisen tuen myöntäminen
tai maksatus ratkaistavaksi. Sen vuoksi valiokunta ehdottaa 2 momentin
viimeisen virkkeen poistamista ja lakiin otettavaksi uuden 13 §:n,
jossa säädettäisiin tietyissä asioissa noudatettavasta
yhteisratkaisumenettelystä maa- ja metsätalousministeriön
ja työvoima- ja elinkeinokeskusten välillä.
Lisäksi valiokunta ehdottaa, että jäljempänä lisättäväksi
ehdotettavan 13 §:n vuoksi pykälän
2 momentin viittaussäännöstä muutettaisiin.
12 §.
Valiokunta ehdottaa, että jäljempänä lisättäväksi
ehdotettavan 13 §:n vuoksi pykälän 1 momentin
viittaussäännöstä muutettaisiin.
13 § (Uusi).
Viitaten edellä 11 §:n kohdalla esitettyyn
valiokunta ehdottaa lakiin lisättäväksi säännökset
asioissa noudatettavasta yhteisratkaisumenettelystä. Pykälän
1 momentin mukaan maa- ja metsätalousministeriö ja
työvoima- ja elinkeinokeskukset tekisivät yhdessä kokonaisratkaisun
kalatalousrahastoasetuksen IV osaston I luvun tietyistä palkkioista
ja III luvun kehittämishankkeista. Käytännössä yhteisratkaisu tehtäisiin
15 000 euron kokonaiskustannukset ylittävistä kehittämishankkeista.
Menettely ei siis koskisi kalatalousrahastoasetuksen IV osaston
III luvun mukaisia kalasatamainvestointeja. Jos olisi tarvetta ottaa
käyttöön kalatalousrahastoasetuksen IV
osaston I luvun 23, 24 ja 26 artiklojen mukaiset kalastustoiminnan
pysyvää tai väliaikaista lopettamista
sekä vapaaehtoisia pyyntiponnistuksen
rajoittamistoimenpiteitä koskevat palkkiot,
sovellettaisiin myös näiden myöntämisessä ministeriön
ja työvoima- ja elinkeinokeskusten yhteiseen kokonaisratkaisuun perustuvaa
menettelyä.
Valiokunta toteaa, että yhteisratkaisumenettelyä on
sovellettu ohjelmakaudella 2000—2006 vuodesta 2004 alkaen
valtakunnallisiin kehittämishankkeisiin sekä kalastusalusten
romuttamistoimenpiteeseen. Menettelytavan soveltaminen on tehostanut
ohjelmavarojen tavoitteellista ja yhdenmukaista käyttöä.
Menettelytavan piiriin ehdotettujen hankkeiden osalta hakemukset toimitettaisiin
ehdotuksen 17 §:n mukaisesti toimivaltaiseen työvoima-
ja elinkeinokeskukseen, joka tekisi hakemuksia koskevat tuki- ja
maksatuspäätökset yhteisen ratkaisun
perusteella. Työvoima- ja elinkeinokeskusten päätöksiin haettaisiin
muutosta ehdotuksen 27 §:n 3 momentin mukaisesti valittamalla
maaseutuelinkeinojen valituslautakuntaan. Valituksen kohteena olisi
tällöin tosiasiallisesti myös maa- ja
metsätalousministeriön harkinta ja toiminta ratkaisun yhteydessä.
Pykälän 2 momentissa valiokunta ehdottaa säädettäväksi
maa- ja metsätalousministeriön järjestämästä määräaikaisesta
hakumenettelystä. Ministeriö järjestäisi
yhteisratkaisumenettelyn piiriin kuuluvista kehittämishankkeista
käytännössä vuosittain määräaikaisen
hakukierroksen. Tarvittaessa hakukierroksia voisi olla useampikin
kuin yksi vuodessa.
Sen sijaan kalastustoiminnan pysyvää tai väliaikaista
lopettamista sekä vapaaehtoisia pyyntiponnistuksen rajoittamistoimenpiteitä koskevien
palkkioiden osalta haku ehdotetaan järjestettäväksi
vain tarvittaessa, mikäli siihen on toimintaohjelman tavoitteiden
saavuttamiseen ja ammattikalastuksen toimintaedellytyksiin liittyvä erityinen
syy. Kalatalousrahastoasetuksen 22 artikla edellyttää kansallisen
pyyntiponnistuksen mukauttamissuunnitelman sisällyttämistä kansalliseen
strategiasuunnitelmaan. Maa- ja metsätalousministeriö hallintoviranomaisen ominaisuudessa
arvioi erilaisten kalatalousrahastoasetuksen artiklan 21 mukaisten
suunnitelmien ja kalastuskieltojen vaikutukset ammattikalastuksen
toimintaedellytyksiin ja mahdollisen tarpeen ottaa käyttöön
toiminnan pysyvän tai väliaikaisen lopettamisen
toimenpiteet. Mikäli maa- ja metsätalousministeriö hallintoviranomaisena
erillisen arvioinnin perusteella päätyisi siihen,
että kalakannan tilasta johtuen on tärkeää tukea
pyyntiponnistuksen vapaaehtoisia rajoittamistoimia, voitaisiin järjestää hakumenettely
kalatalousrahaston 26 artiklan 4c kohdan mukaisten palkkioiden osalta.
Pykälän lisäämisen vuoksi
seuraavien pykälien numerointi lakiehdotuksessa
muuttuisi.
17 § (16 §).
Viitaten edellä 13 §:n kohdalla esitettyyn,
valiokunta ehdottaa, että 2 momentti poistetaan tarpeettomana,
koska valtakunnallisista hankkeista säädettäisiin
13 §:ssä.
27 § (26 §).
Valiokunta ehdottaa 4 momenttia muutettavaksi siten, että momenttiin
lisätään maininta siitä, että maksamisen
keskeyttämistä koskevasta päätöksestä olisi
mahdollista hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta ilman
valituslupaa. Tuen maksamisen keskeyttämisen oikeusvaikutukset
ovat tuen saajan kannalta niin merkittäviä, että muutoksenhakumahdollisuus
on perusteltu. Valiokunta ehdottaa myös selkeyden vuoksi,
että 4 momentin viimeisestä virkkeestä poistetaan
tarpeettomana maininta siitä, että kysymys on
tämän lain mukaisesta valituslautakunnan päätöksestä,
sekä lisätään virkkeeseen sana
muutoin.